AMD Athlon 64 X2 5600+ Tray Review

Marcus73 6 november 2010, laatste update op 11 november 2010, 218 views

AMD Athlon 64 X2 5600+ Tray

Pluspunten

• prijs!
  • warmteproductie

Minpunten

• geen

Configuratie
Deze processor gekocht als upgrade voor mijn AM2 mobo (Asrock AliveXFire) met voorheen een AMD Athlon 64 x2 4200+ processor met stock snelheid 2.2Ghz. De processor wordt in mijn systeem ondersteund door 4Gb DDR2 800Mhz Kingston HyperX geheugen en mijn 3 jaar oude XFX Nvidia 8800GTS 640Mb videokaart. Stock snelheid van de 5600+ is 2.9Ghz. De maximale OC is voor mij 3.3Ghz, maar dan draait mijn geheugen langzamer. Optimale settings zijn FSB 221, processor x14,5 is ruim 3.2Ghz en geheugen op - voor zover ik kan achterhalen - snelste instelling van 4-4-4-12-2T. HTT factor 4x om te voorkomen dat deze de 1000Mhz overschrijdt.

Gebruikservaring en OC
Terug naar de processor. Mijn ervaring met de processor serie (Athlon 64 x2) is ook hiermee zeer goed. Zeer stabiel en uitermate geschikt voor standaard pc gebruik zoals internet, email en kantoortoepassingen. Met deze processor serie heb ik XP, Vista en nu Win7 uitstekend kunnen draaien. OC is naar mijn mening wat beperkt, maar daarvoor heb ik mijn andere pc met een Gigabyte AM3 mobo. Het AM2 systeem gebruik ik voor gamen, en ik merk dat mijn hele systeem zoals hierboven beschreven wat beperkt aan het worden is.

Temperatuur
Ik gebruik een Arctic Cooling Alphine Pro 64 pro met extra thermal paste om mijn processor koel te houden. Daarnaast nog 4 case fans voor maximale airflow. Ik merk dat mijn videokaart de lucht nogal opwarmt. De processor zelf krijg ik op 36 graden idle en rond de 40 graden bij standaard pc gebruik. Bij gamen, gaat de temperatuur naar 60 graden met uitschieters naar de 62 graden. Mijns inziens acceptabel.

Gezien de huidige (lage) prijzen van de Athlon 64 X2 processoren, is dit een zeer betaalbare upgrade. Bij Afuture gekocht zonder verzendkosten voor ruim 43 euro. Ik hoop voor mijn oude processor nog een paar tientjes te krijgen, dus wellicht is het een 1Ghz upgrade voor 2 tientjes! Dit is wel mijn laatste aankoop voor mijn AM2 systeem en afhankelijk van de levensduur van de andere componenten hoop ik het nog een paar jaar te kunnen laten draaien. Wel verwacht ik volgende jaar een nieuwe game PC te gaan bouwen. Mijn Gigabyte AM3 configuratie doet nu namelijk dienst als HTPC.

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 5600+ Tray?