Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE Review

millman 1 februari 2011, laatste update op 5 februari 2011, 16.859 views

Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE

Pluspunten

• Op stocksnelheden redelijk stil
  • Echte HD5970 en GTX480 killer (in CF)
  • Redelijk overcklockbaar.
  • Redelijk zuinig als enkele kaart
  • relatief klein formaat tov gtx480 en HD5970

Minpunten

• Drivers matig
  • onverklaarbare fanspeed wisselingen.

Drivers en compatibiliteit Score: 2
- Grafieken toegevoegd om leesbaarheid te bevorderen. tip: ~[Ctrl + scrollwheel up] = leesbare plaatjes. Bij de volgende review kan je betere grafieken verwachten, nog ongeveer 2 weken tot de review van de GTX580!! Phantom GTX570 :) Maar houd je tot die tijd maar bezig met deze...
- Ik heb tevens het modgedeelte een aanpassing gegeven! Leuk voor de hardcore overklokker en de beginner
(nu 31-1-2010)

VOORWOORD:

Het is weer zover, de mannen in witte jas hebben mij weer losgelaten voor mijn vierde review voor T.net en zoals gebruikelijk weer een review van high-end Grafische kaarten. Of toch niet? In eerste instantie zou je denken van wel, als je aan de oude ATI benummring denkt. De HD5870 was immers de snelste single GPU van ATI/AMD. Maar nee, de 6870 is vanaf heden de "mid-end GPU" van het rode kamp. Dat het stiekem toch een "high-end" review word komt door het feit dat er 2 rode 6870's van Sapphire in mijn kastje pronken...

Ik zal mijn best doen er een zo objectief mogelijke review van te maken. Je bent vrij om hieronder te discussieren, maar graag goed onderbouwd en houd het netjes. Mocht je aan of opmerkingen hebben die niets aan de discussie toevoegen kan je mij ook een DM sturen. Dan rest mij alleen nog te zeggen: Alvast een aangenaam verblijf op deze pagina en bedankt voor je eventuele commentaar :)

Nog te doen:

Nadat ik deze review had gemaakt, de kaarten verkocht. Ik kan helaas dus niet achterhalen wat het probleem precies was met de crossfire set overklokt. Zodoende moet je het dus zonder OC resultaten doen. Wel kan je da resultaten vinden van de overklokte single kaart.

DE REVIEW
Het zal je vast niet ontgaan zijn, de nieuwe kaarten van ATI zijn uit. Bij mij als hardware liefhebber is het in ieder geval niet ontgaan en kon mijn diepste drang weer niet weerstaan: Hebbe,hebbe, benche benche... Nou heb ik de 10 afgelopen maanden al meerdere kaarten versleten, waaronder een GTX285, HD5870, GTX480 , een HD5970 2gb en nu dan dus de HD6870 in CF. Omdat ik van de GTX480 en de HD5970 al eerder een review heb gemaakt is de vergelijking met die kaarten makkelijk te trekken en zodoende zal je bij de benches ook de 'cijfertjes' te zien krijgen van die kaarten. Als je naar het financiele plaatje kijkt van de GTX480 (a 370.-), de HD5970 (490.-) en de HD6870 in Crossfire (420.-), plaatsen de 6870's zich er precies tussenin. Of dat ook voor de performance geld gaan we nu achter komen...

Gezien ik de kaart alleen gebruik voor casual high-end gaming, zoals de meeste van ons, kan ik niet veel zeggen over de diepgaande aspecten van deze kaart zoals 3d Gaming en eyefinity. De kaarten ondersteunen het wel en dat is een mooi pluspunt natuurlijk, maar ik heb geen geld en geen ruimte om al die hardware te kopen. Een Eyefinity opstelling met 3 schermen kost je al gauw een paar honderd euro extra, om over een 120Hz 3d eyefinity oplossing maar helemaal te zwijgen. Wil je dit soort features wel terug zien in deze review mag je mij natuurlijk altijd supporten: ABN AMRO: 57.60.93.215 (of een soortgelijk nummer)

PRESTATIES
Natuurlijk in alle waarschijnlijkheid het belangrijkste van deze kaart: de prestaties. (Of je hebt deze kaart aangeschaft als geluidskaart via HDMI, dat kan onwaarschijnlijk natuurlijk ook.) Ik heb om de prestaties te testen een aantal (game-) benchmarks gedraait op stock instellingen, van zowel de single GPU opstelling als de Crossfire opstelling. Uiteraard kan je meteen de resultaten terugvinden van de eerder gereviewde kaarten.

Laat ik beginnen met de bekende 3dmark Vantage benchmark. Dit pakket behoeft volgens mij geen verdere uitleg. Helaas kon ik door de resolutiebeperking van mijn scherm (1920x1080) geen extreme settings draaien, er wordt dan namelijk 1900x1200 gevraagd. Dus alleen de Performance en High settings waren mogelijk. Bedenk wel dat ik bench met (mijn nieuwe) i7 950 op 4,2ghz, dus dat de uitkomst kan verschillen met uw eigen resultaten.

MAFIA 2 is al een tijdje uit en mede door de sfeer heeft ie bij mij wel een plaatsje in de review verdient. Aangezien we geen physxkaart hebben zal ik alleen zonder de nieuwe Apex engine testen, zonder physx dus, verdere instellingen: 1920x1080 16x AF en MSAA=on

Alien VS Predator is de volgende in de reeks benchmarks, deze game maakt goed gebruik van tesselation, een feature van DX11. Deze game heeft een ingebouwde benchmark die we op de hoogste settings gaan testen: 1920x1080, high (max), dx11, 16x AF, 2x MSAA:

Crysis,kreeg menig highend kaart op de knieen. Ook voor een 2 en een half jaar oud spel is het een uitdaging voor menig pc. Je kan voor deze game een losse benchmark dowloaden. Verdere settings: 1920x1080,Very High (max), 8x MSAA. Assault harbour map.

De voorlopig laatste game die ik in deze review behandel is ARMA 2.Deze zeer realistische oorlogsim is nogsteeds een van de zwaarste games van het moment. Ik heb nog geen kaart gehad die de game voluit kan spelen, ook de gtx480 en de hd5970 niet. Grafisch zwaarder dan Metro 2033 maar dan op dx9 exclusief? Volgens mij hebben ze de programmeurs van deze game bij microsoft wegekaapt (over 10 jaar en ergens na sevicepack 5 zou de performance optimaal moeten zijn....) Al met al lijkt er een probleem te zijn met crossfire en deze game. Tot nader onderzoek zal deze benchmark dus vedwijnen uit mijn bench-suite, maar om de resultaten niet helemaal voor niets uitgetikt te hebben toch nu nog een keer de resultaten. Instellingen: 1920x1080, Very high, 16x AF, 2xAA, zicht op max 2988 meter:

In de meeste situaties heeft de CFX hd6870 de overhand. Alleen laat bij Mafia II de GTX480 iedereen achter zich. Ik vermoed dat ik perongeluk op dat moment met physx heb gedraaid, maar kan dat helaas niet bevestigen, gezien de kaart alweer de deur uit is. Ik hoop dat iemand voor mij een vergelijkbare bench wil draaien? Al met al is duidelijk geworden dat deze set waanzinnige prestaties heeft in CFX en dat is wel eens anders geweest met de schaling in crossfire, Er moeten nog wat extra benches gedraaid worden om tot een eerlijk antwoord te komen, maar ik geef de kaarten alvast 5 sterren voor de stock performance in CFX.

Komen we meteen bij het volgende punt:

OVERCLOCKBAARHEID

**disclaimer: Overclocken kan schadelijk zijn voor voor uw hardware, begin er niet aan als u niet zeker weet wat u doet. Aan hier behaalde resultaten kunnen geen garanties worden ontleend en kunnen verschillen met uw resultaten. Betreden op eigen risico**

Uiteraard moet dit hoofdstuk er ook in: overclocken. Tegenwoordig is het relatief eenvoudig wat extra performance uit je kaart te persen met een stukje software of in geval van ATI in CCC zelf. Gemiddeld halen de meeste highend kaarten zo’n 10% hogere clocks dan waar ze ‘fabrieks-af’ op gelevert worden, al dan niet ondersteund met een aftermarket koeler en een kleine voltageverhoging mits de kaart de software ondersteunt, of was dat nou andersom? Hoedanook, ook ik kan het niet laten eens te kijken waar mijn kaarten toe in staat zijn. Op het moment van spreken (uhh typen..) worden voltageverhogingen niet ondersteund voor de 6870 met het welbekende OC programma MSI afterburner.,

Maar niet getreurd, Sapphire heeft haar eigen OC tool van de stoffige zolder gehaald. Als je je kaarten op serienummer registreerd en lid word van de speciale Sapphire Club, heb je de mogelijkheid om het programma TRIXX te downloaden. Omdat dit tooltje de naam van onze koningin draagt kan ik hem uiteraard niet links laten liggen. Aangezien het overkclocken van een CFX opstelling nogal wat om handen heeft zal ik verschillende stappen van het overclocken uitlichten. Vanwege de handige Artifact scanner gebruik ik de GPU test van OCCT om stabiliteit te testen. Na zo’n 20 minuten weet je wel een beetje of je OC artifact vrij is en of de temperaturen binnen de gestelde marge blijven.

Als eerst is het zaak uit te zoeken wat de maximum clock per kaart is, aangezien de slechtst overclockende kaart de hoogte bepaald voor beide kaarten. Eerst testen we de resultaten van onze clock zonder voltage verhoging, daarna proberen we de maximum clock te behalen met een voltage verhoging. De standaard clocks heb je al kunnen lezen, maar alsnog: 900mhz op de core en 1050Mhz op het geheugen.

Zonder voltageverhoging had een van de kaarten wel wat issues om een leuke OC te halen en omdat dit de slechtste kaart bleek, richten wij de totale OC/CFX opstelling op die kaart.. Bij 50Mhz was het gedaan. Het geheugen kwam niet verder dan 1135Mhz. Gelukkig kunnen we met het eigen tooltje van Sapphire aan de slag. Trixx ondersteunt voltage verhogingen tot 1,3v, waar 1,175v de standaard is. Aangezien een maximale verhoging van 0,125v geen hele hoge sprong is, leek mij dat voltage veilig genoeg om eens een aantal benches mee te draaien, uiteraard wel stapje voor stapje beproeft! Het geheugen kan je geen extra voltage meegeven, dus daar haden we de maximum clock al van gevonden. Uiteindelijk kwam de minste kaart uit op 975Mhz op de Core en dus 1135Mhz op het geheugen. Niet helemaal wat ik van de voltageverhoging verwacht had, maar het zij zo.
De 2e kaart kwam met de core maar een klein stapje hoger, met 985Mhz. Het geheugen van deze kaart ging welk een stuk beter: 1185Mhz niet onaardig, maar er worden al snelheden gerapporteerd van boven de 1Ghz voor de core en boven de 1200Mhz voor het geheugen. Het blijkt maar weer dat je ook een beetje geluk moet hebben bij het overklokken, geen kaart is hetzelfde!. Dus de uiteindelijke crossfire setup zal uiteindelijk met een maximale overclock draaien van 975/1135mhz. Results please!!:

Tja.... nu verwachten jullie natuurlijk dikke 30k+ in 3dmark vantage, nog meer fps ingame, en een verbruik waar je u tegen zegt... Nou, dat laatste klopt maar gedeeltelijk: Mijn Antec TP650 Wattertje heeft tot op heden prima gepresteerd, alle kaarten tot nu toe, inclusief de GTX480 met OC draaiden prima stabiel, echter, de CFX opstelling met voltage verhoging en een nieuwe CPU die net wat meer voltage nodig had voor de 4200Mhz waren helaas echt de druppel. Zodoende krijgen jullie de resultaten van de CFX opstelling als mijn CM Silent pro 1000w gearriveerd is.

Niet getreurd, de benches van de Single gpu overclock kan ik je alvast wel geven, die zijn voor zo’n relatief goedkope kaart zeker niet onaardig.

OC RESULTATEN

3dMark Vantage performance bench (P)

Alien vs Predator @ 1920x1080, dx11, 16xAF, 2x AA

Crysis @ 1920x1080,Very High (max), 8x MSAA. Assault harbour map

BEELDKWALITEIT:

Ik kan niet anders zeggen dat het er prima uit ziet, antialiassing werkt goed, kleuren en helderheid zijn ook perfect, valt niet veel aan toe te voegen. 5 sterren dus!

De MODBAARHEID:

Inmiddels zijn de 6800 kaarten een ruime tijd op de markt en kan je een aantal topics vinden over het modden van je kaart, oftewel het aanpassen van de kaart op (over het algemeen) hardware vlak. Ook zijn er tal van koelers beschikbaar voor de HD6870 die de kaart koeler en stiller houden.
Wat modding betreft zijn er een aantal opties opgedoken om de overklok van je kaart te verhogen. Dat kan door middel van "hardmods", met de soldeerbout aan de slag, maar er is ook een softmod op gedoken die wat subtieler te werk gaat. Alles wat je nodig hebt is een multometer, een potlood en een dosis gezond verstand. Een beetje kennis van de engelse taal en een muis om naar de benodigde pagina te gaan, waar je alle uitleg krijgt voor een leuke overklok! Weet wel dat je ook bij een softmod de garantie op de kaart verliest!

de softmod: http://vr-zone.com/articl...ncil/10160.html?doc=10160

De hardmod verwijst naar een pagina met info over een voltmod voor de core, resulterende in een oc naar 1200Mhz! Het 20 pagina tellend uit het Roemeens vertaald artikel is een must voor iedere hardcore overklokker. Niet voor poesjes!

Hardmods:http://translate.google.c...70-studiu-de-overclocking

DRIVERONDERSTEUNING:

Bij mijn review van de HD5970 was mij al duidelijk geworden dat SLI/CFX opstellingen het nodige aan gezeur met zich meebrengen aan extra updates, hotfixes en crossfire profielen om je games van de twee kaarten gebruik te laten maken. In de korte tijd dat ik deze kaarten heb is het gezeur er niet minder om geworden. De nodige hotfixes en profielen van de nieuwe 10.10 drivers zijn de revu dus alweer gepasserd en ook het wisselen naar 1 kaart en dan weer naar 2 heeft het nodige aan stotteringen en framedrops opgelevert, zodat bij elke wisseling een driver reinstall verplicht leek. Ook werden de beide kaarten door zowel Afterburner Als Sapphire’s TriXX niet goed aangestuurd qua Fancontrol, waardoor de 2 kaarten onafhankelijk en soms random opspinden en een flinke takkeherrie veroorzaakte. Het mag duidelijk zijn: 2 sterren voor de drivers en compatibiliteit met Win 7 x64.

Warmte en geluidproductie:

Op stock snelheden zijn deze kaarten heerlijk stil en zonder dat je iets aan fancontrol insteld bereikt de gpu een temperatuur van 79 graden op een maximale fanspeed van 40% ingame en 88c in furmark. Hoewel ik liever de fan een eigen profiel geef met nog lagere temperaturen, zijn deze cijfers zeker niet onaardig.
Je hebt in het overclock gedeelte al kunnen lezen welke temperaturen je mag verwachten met een OC op een kaart. Met een voltageverhoging van 1,175v naar 1,299v en de Fanspeed op 50% maximaal, via trixx fancontrol menu, kan je de kaart rond de 86c graden houden, en dat is voor een referentie koeler een prima prestatie. Helaas blijft de koeler een lawaaiig ding als je de limieten van de kaart gaat zoeken. Zeker met een flinke oc richting de 1000Mhz op de core, boven de 60% fanspeed word de herrie behoorlijk aan de hoge kant, in ieder geval weten de buren dat ze je niet hoeven te storen, je bent overduidelijk aan het gamen. (niet dat je de buren hoort aankloppen, je hebt je headphones op vanwege het lawaai).

In Crossfire opstelling liggen de temperaturen van de 2 kaarten zo’n 7 graden uit elkaar bij mij. De bovenste kaart is daarmee dan uiteraard de warmste van de 2, vanwege de stijgende warme lucht van de onderste kaart. Op mijn moederbord heb ik in theorie de mogelijkheid een slot tussen de kaarten open te houden, maar omdat de Gigabyte z’n laatste pci-e slot helemaal onderaan heeft zitten en daar meteen mijn voeding onder zit, past daar alleen een single slots kaart. Zodoende dus alleen de worst-case scenario setup, met enkele milimeters tussen de beide kaarten. Al met al stellen de koelers qua cappaciteit zeker niet teleur en facaliteren zodoende makkelijk een overclock naar rond de 1Ghz. Als ik het geluid ga meerekenen wat de kaarten maken bij hoge oc’s en gecombineerd in een CFX opstelling dan kom ik op een eindscore van 3,5 ster. Ruim voldoende dus!

De prijs:

Voor zo’n ¤420 euro per paar wisselen deze kaarten van eigenaar. Met een prijs tussen de gtx480 en de HD5970 in en de prestaties daar ruim boven, kan je toch concluderen dat het met de prijs wel goed zit. Als je dan het verbruik van de 2 in Crossfire mee rekend (en die is met 150w/st in CFX maar een paar watt meer dan de GTX480) dan kan je wel zeggen dat de prijs/performance/Watt, wel goed in elkaar steekt. Zolang er alleen maar reference modellen zijn, zou ik gewoon de goedkoopste nemen, over het algemeen zijn de prestatieverschillen tussen die kaarten zeer gering. Het enige waar je dan nog naar zou moeten kijken is hoelang garantie je erbij krijgt, dit kan nog wel eens per merk verschillen. 4 sterren voor de prijs.

Eindconclusie:

De nieuwe kaarten van AMD (tja dat ik die naam nu eindelijk eens ga gebruiken moest er eens van komen) zijn wat mij betreft “spot-on” zoals men dat zegt. Met een prijs ver onder die van de HD5970 en een klein stukje boven die van de GTX480, waarbij deze CFX combo alle kaarten verslaat in de meeste gevallen, mag je helemaal niet klagen. Als de drivers nu wat beter meewerkte en de koeler nog wat stiller werd had ik de kaarten een 4,5 ster gegeven. Helaas, niets is perfect, laten we het houden op een algemene score van 4 uit 5.Toch valt er voor de 480 en de HD5970 nog wat te zeggen. De gtx480 is een tikje goedkoper en nogsteeds de snelste single core kaart ter wereld. Ook heb je maar een PCI-e slot nodig en dat kan nog wel eens een voordeel zijn, niet iedereen heeft een sli/CFX mobo ter beschikking. Ook de HD5970 is nogsteeds een beest van een kaart die zich lekker laat overclocken. Toch zeg ik dat de HD6870 in CF de winnaar is in deze vergelijking. Al met al heeft deze kaart meer sterretjes op z’n borst getatoeerd dan een bepaald persoon uit scheveningen. EAT THIS STERRETJE!!

Nu nog een review van de GTX470 in sli en dan is mijn rijtje wel compleet voor voorlopig... iemand een 3 weken oude CFX HD6870 set kopen?

• i7 950 @ 4200Mhz (23x183)
  • Gigabyte GA-EX58-Extreme
  • Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9 @1440Mhz
  • Corsair h50 Hydro
  • CM Sniper black edition
  • Antec TP 650 rev 2
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE?

Leuke review, maar het is voor mij wel duidelijk dat de Radeon HD 5970 nog prima mee kan met de nieuwe HD 6000 generatie. Ik heb mijne nu iets meer dan een jaar en hij doet het prima op 800 MHz core en 1200 MHz voor het geheugen. Ik kan alle games van het moment vloeiend draaien, alleen een processor upgrade zou leuk zijn voor BFBC2 en GTA IV..
Dat mag ook wel voor een kaart van 500+ euro. Deze kaartjes gaan voor 200eu al weg :) Mooie review, heb zelf ook deze 6870 en ben er erg tevreden over.
Hey Millman,
Ik heb een aantal maanden geleden nav jou review 2 x de 6870 gekocht.
Kaarten presteren geweldig!
Overgeclockt op core 1000 MHz (was 900) en Mem 1150 MHZ (was 1050) heb ik de volgende benchmark resultaten behaald op mijn systeem (Asus Rampage Extreme, Q9550 OC @ 3957 MHz, 4 x 2 Gb Geil DDR3 OC 1489 MHz):
3DMARK Vantage : P22821
3DMARK11 : P7268
Unigine Heaven 2.1 Score : 1645 (65,3 FPS)
- 1920x1080 , DX11, shaders High, Tesselation normal, AF 4, AA off
Resident Evil VARIABLE benchmark test Average FPS: 171
-DX10, 1920x1080, Highest Settings, AA 8
Crysis Minimum FPS: 29 Average FPS: 64
-1920x1080, DX10, 8 x AA, Highest Settings

Al met Al Formidabele Scores ;)
Dus nogmaals bedankt voor je goede review!

[Reactie gewijzigd door Henkenator68NL op 25 februari 2011 07:54]

wat echt super zou zijn, is een tabel met alle FPS min/avg/max waardes erin verwerkt zodat je in een oogopslag kan zien welke kaarten waar het beste presteren, aangezien het nu meteen heel wat scrollwerk is :) verder heel nette review!
Gefixt!!

[Reactie gewijzigd door millman op 7 november 2010 04:22]

Ik zie het verband niet tussen aantal afbeeldingen in een review en het aantal karma van een gebruiker?
Je kan als je een review schrijft maar 4 plaatjes selecteren, maar als je 10k karma hebt kan je extra foto's in een album op tweakers dumpen, en die kan je dan in je review integreren.
Heb mij niet verdiept in andere oplossingen.
Daarnaast is het erg veel werk om grafieken te maken (nog nooit gedaan). Ik zoek eigenlijk nog iemand die met de info van mijn review zoiets kan maken.. dus als iemand zich geroepen voelt voor toekomstige reviews mee te werken aan een mooie layout?

Laat maar, bleek veel simpeler dan gedacht. Bij deze grafieken toegevoegd en er komen snel foto's van het systeem. Bedankt voor de tip heren!!

[Reactie gewijzigd door millman op 7 november 2010 03:22]

je hebt de benchbakker (of hoe heet het ook) van TERW_DAN ?
Huh? Nee, waar kan ik die krijgen dan? Lijkt mij wel handig, Thnx alvast!
erg nette review! alleen kan jij van dat programmatje een iso maken, wil het is uitproberen maar geen hd6xxx serie in bezit. stuur maar een pmmtje.
iedereen die het programma TRIXX wil uitproberen en een hd68xx serie heeft kan mij een mailtje sturen tot a.s. maandag 15u. Email: jpmillman at hotmail dot com. Onderwerp:Trixx Dan stuur ik in een keer naar iedereen tegelijk.

ik hoor t wel..
Helaas werkt dat alleen als je ingelogd bent in SSC met een registratie van een 68xx serie kaart. Aangezien jij zo'n kaart hebt en aangemeld bent kan jij m downloaden, maar niemand anders kan dat. Log maar eens uit in SSC en probeer t dan nogeens.. snappie?
Hele, hele nette review!! :D

5 sterren.

Alleen één ding schiet me gewoon door mijn hoofd:

GAST WAT DOE JE MET DIE KAARTEN??
Wordt je wakker en merk je dat je je graka aan het opvreten bent? En denk je joh... laat ik maar ééns een nieuwe kopen ;-)

5 high end kaarten in 10 maanden!! 8)7

Maar de review!! Enorm goed! _/-\o_
Ik kon met ruilen en wat tientjes werk steeds upgraden, dus het heeft mij niet zoveel gekost. Verder wilde ik weten wat nou echt de beste optie was en ging er van uit dat ik niet de enige zou zijn die dat zou willen weten, vandaar de 5 highend kaarten in 10 maanden.
Nu nog de laatste review van de GTX470 in sli en ik ben helemaal happy. (en dan ben ik er wel weer even klaar mee.) Maar bedankt voor je thumbs up!
Ik kan het alleen maar eens zijn met popolskuprosze, hartstikke bedankt voor deze review. Het zal een CFX van 6870's gaan worden!

Geweldig dat je hier tijd en geld insteekt, ben helemaal blij!
Hele mooie review, alweer! ;)
Vraagje; er staat bij je pluspunten 'GTX460 killer' terwijl je die niet noemt in de review. Klopt?
Of bedoel je GTX480?

Paar typfoutjes ontdekt, maar in 't algemeen erg goed geschreven! 5 sterren

[Reactie gewijzigd door BlackSmoke op 6 november 2010 20:53]

maar ik heb geen geld, ruimte en geen geld om al die hardware te kopen.

goedkoper en nogsteeds de snelste single core kart ter wereld

Paar foutjes.

Goede review, je schrijfstijl en referenties houden het een beetje interessant. Leuk gedaan. ;)
Dat 2x geen geld was een 'bewustje' , maar bedankt voor de complimenten
Hele nette review! Heb de kaart a.d.h. van jou review aangeschaft, bedankt!

Heb je ook even een mailtje gestuurd. :D

Maar bij gebruikt in combinatie met, daar heb je CM Antec 750 staan. Dat moet toch gewoon Antec zijn?
Thnx en veel plezier met je aankoop.! En ja, was een typfout, moet gewoon Antec TP650 zijn. Bedankt!
Ik zou graag nog wat meer informatie willen over de geluidsproductie in idle.
Tijdens het gamen heb ik ook een headset op, dus is iets minder van belang. Maar als ik niet game, maar gewoon aan het werk ben, of internetten etc dan wil ik dat mijn pc fluisterstil is. Is dat zo met deze kaart?
Maak je daar maar geen zorgen over... in idle zijn ze onhoorbaar (autofan), alleen in crossfire wil een van de kaarten wat warmer worden en dus lichtelij hoorbaar zijn. Ingame kan je de hd6870 zelfs nauwelijks horen
nette review en degelijke uitleg.
alleen bij crisis klopt de grafiek volgens mij voor de gtx 480,
het is algemeen bekend dat nvid daar zoiezo al 20% hogere fps haalt, dus dat lage aantal klopt volgen smij van geen kant.

[Reactie gewijzigd door maartenbosch op 3 februari 2011 20:06]

Dat de HD6870 sneller lijkt in crisis door de 2fps snellere max, maar vergis je niet! Met de gebruikte instellingen liep het spel soepeler op de 480 dan de HD6870, het scheelt ruim 6 frames minimale fps! Voor de feel van een game wil je liever zo'n hoog mogelijke minimale fps dan een zo hoog mogelijke max fps..

Maar, ik moet toegeven, ook ik was verbaast van de score van de AMD kaart..