Asus WL-138gE Review

Stephan Oudmaijer 15 augustus 2006, 847 views

Asus WL-138gE

Pluspunten

• Mooi doosje ;-)

Minpunten

• Slechte ontvangst
  • Onstabiele verbinding

Naar aanleiding van de andere reviews ben ik eens een Linksys kaart gaan halen en daarmee gaan testen, er ging een wereld voor me open!!!

Ik had de Asus WL-138gE gehaald in combinatie met de WL-500gP. Eerst stond m`n pc vlak bij m`n access point op de beganegrond en toen was er niets aan de hand. Alles werkte naar behoren, stabiele verbinding etc. Maar toen ik m`n pc naar boven ging verhuizen begon de ellende.

In eerste instantie toen ik de pc aanzette had ik helemaal geen bereik. Ik dacht dat het aan m`n access point lag, omdat het stroomstekkertje nogal gammel erin zit en nogal eens los schiet. Dus ik gekeken maar m`n access point deed het prima. Toen m`n laptop gepakt, hierin zit een interne Intel 2200 Wireless lan kaart. Deze deed het meteen. Uiteraard was het signaal wat zwakker omdat ik nu op grotere afstand zit + een dikke betonnen vloer erbij was gekomen. Maar op m`n laptop schommelde de snelheid rond de 24 mbit bij een "good" signaal. Nogsteeds kreeg ik met m`n asus kaart geen signaal.

Toen een beetje zitten vogelen met de antenne en toen kreeg ik contact. Maar met snelheden rond de 1 a 2 mbit, bagger dus!!

Uiteindelijk maar besloten zo`n losse antenne te kopen van asus, de WL-150 en daarmee werd de ontvangst een stuk beter, maar nog niet top! Met name de stabiliteit was een issue, steeds schommelende snelheden en af en toe wegvallende verbindingen.

Sinds deze week de linksys kaart erin gedaan, en een super stabiele verbindingen. Signaal van de linksys zit rond de 24mbit bij een "good" ontvangst. Maar het grote verschil is, een mega stabiele verbinding, niet meer steeds wegvallen etc.

Kortom, koop deze kaart niet maar ga voor bijvoorbeeld een Linksys kaart!

Heb jij ook een Asus WL-138gE?

Heb je wel verschillende drivers e.d. geprobeerd? Dat wil nog wel eens helpen bij Asus.
Ja alle opties geprobeerd! Was echt een kwestie van slechte ontvangst door deze kaart.