Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.600dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Sharkoon FireGlider Rood / Zwart Review

Herr Roedy 2 november 2010, laatste update op 3 november 2010, 3.962 views

Sharkoon FireGlider Rood / Zwart

Pluspunten

• Led geeft aan in welke DPI stand de muis staat
  • Rubberen ribbels aan de zijkant geven grip
  • Niet duur
  • Uitgebreide drivers

Minpunten

• Per ongeluk de knoppen boven de rubberen ribbels indrukken is mogelijk
  • De vlammen ogen onnatuurlijk

Ik heb deze muis nu ongeveer 2 weken in gebruik, aangeschaft voor 20 euro.
Mijn keuze voor de fireglider heb ik gemaakt omdat hij heel goedkoop was maar ik toch het idee had dat het niet een "goedkoopste die ze maar hadden bij de mediamarkt" muis was.
De vlammen erop spraken mij ook aan.

Ergonomie
De fireglider ligt bij mij goed in de hand. Als ik mijn hand over de muis leg steken alleen mijn nagels over de muis heen.
Er zitten links van de muis waar je duim zit een soort rubberen ribbels die extra grip geven. Ik moest er zelf even aan wennen dat die ribbels erop zaten maar inmiddels ben ik er aan gewend.
Ik ben zelf rechtshandig en ik heb het idee dat de muis ook vooral voor rechtshandigen geschikt is. Als ik de muis met mijn linkerhand gebruik voelt het uiteraard onnatuurlijk omdat ik rechtshandig ben, maar de rubberen ribbels voelen mij niet goed aan op de pink en het lijkt me ook lastig om de browseknoppen van de muis te gebruiken als linkshandige.

Functionaliteit
De muis werkt tot op heden volledig naar behoren. Er zit vlak voor het scrollwiel een doorzichtige plastic knop die gebruikt kan worden om de precisie in te stellen. De knop is doorzichtig omdat er onder een lampje zit dat middels verschillende kleuren aangeeft welke dpi op het moment wordt gebruikt.
Bij het wisselen van gevoeligheden kan worden gekozen om een kleine popup op het scherm te laten verschijnen.

Er zit links van het scrollwiel ook een knop op de muis. Ik heb deze ingesteld als "volgend nummer" omdat ik vrijwel altijd spotify aan heb staan. Het moet echter wel gezegd worden dat ik die knop vrijwel nooit gebruik. Nooit eerder heb ik een muis gehad met een knop die daar naast het scrollwiel zat en ik kan er nog steeds niet aan wennen dat de knop er zit.

Aan de linkerkant van de muis boven de rubberen ribbels zitten 2 knoppen. Standaard staan deze ingesteld om het browsen makkelijker te maken. Dit zijn heel prettige knoppen maar het is me al vrij vaak gebeurd dat ik per ongeluk 1 van de knoppen indrukte en zo een spel opnieuw moest opstarten of een videostream weer op de goede tijd moest instellen omdat ik ongewild naar een andere pagina navigeerde.

Precisie
De muis kan worden ingesteld op zelf te kiezen gevoeligheden.
Beginnend bij 600dpi en eindigend bij 3600dpi ben ik zeer tevreden over de keuze.
Het is ook mogelijk de gevoeligheid van de x en de y as apart in te stellen. Ik kan me voorstellen dat dit handig is voor gebruikers met 3 schermen naast elkaar maar voor mijn 4:3 schermpje vind ik gelijke precisie voor beide assen het prettigst werken.
Zo vind ik in sommige vlieggames het prettig om hoge gevoeligheid te hebben maar met sniperen is een lage gevoeligheid prettiger. Het schakelen tussen precisies gebeurt makkelijk, nooit onbedoeld en dankzij het ledje onder de knop is het altijd duidelijk in welke precisie de muis is ingesteld.

Vormgeving
Een foto kan misleidend zijn. De vlammen op de muis vond ik op de foto er mooier uitzien dan in het echt. De foto laat een oranje vlam zien, in het echt vind ik het meer op rood lijken.
Ondanks dat ben ik alsnog tevreden over de looks van de fireglider. De combinatie van mat- en glanzend zwart met de vlammen geeft toch een look die je vrijwel nooit ziet. Je moet er van houden.
De eerder genoemde ribbels bij de duim zorgen ervoor dat de muis lekker in de hand ligt zodat je ook met zweterige handen nooit grip verliest.
De bouwkwaliteit is prima in orde. De muis kraakt niet, als je hem schudt hoor je niets (mijn oude muis had ietwat losse muisknoppen, deze maakten geluid als de muis geschud werd).

Drivers
Er werd een cd meegeleverd met daarop drivers. De website heeft ook de driver online staan, met daarbij de mogelijkheid tot het downloaden van een handleiding in meerdere talen.
De driver laat de mogelijkheid open om elke knop verschillende functies toe te wijzen, gesorteerd op categorie. De catogorie "media" heeft onder andere de functies "next track", "previous track" en "pause"
Er kunnen ook macro's geschreven worden. Standaard staan er al een aantal macro's geprogrammeerd, zoals double click, assign farmers voor het spel warcraft.

De precisie van de muis instellen is ook makkelijk, er zijn tot 6 standen per profiel in te stellen, elk met een eigen kleur. Ik heb zelf het ledje op rood staan voor de ongevoelige modus en op felgroen voor de gevoeligste modus. De standaardmodus die ik gebruik heb ik het plezier van een eigen kleur niet gegund.

De muis is zeker waar voor zijn geld. Ik kan het me echter voorstellen dat spelers van bijvoorbeeld Starcraft behoefte aan meer in te stellen knoppen.
Koop de muis vooral als je voor de looks gaat, de prestaties zijn niet noemenswaardig goed of slecht.

Heb jij ook een Sharkoon FireGlider Rood / Zwart?

sniperen -> snipen
Voor de rest een mooie review, misschien nog zelfgemaakte foto's bijzetten? :)
Ik krijg het niet voor elkaar de kleuren waarheidsgetrouw op mn beeldscherm te krijgen.
Zelfs na de foto door photoshop te halen kreeg ik de kleuren maar niet echt. Terwijl juist de kleuren het probleem zijn. Op de officiŽle afbeeldingen zie je diep oranje kleuren, in het echt zijn de kleuren heel rood met vrij weinig contrast.
ik zat al lang op een degelijke review te wachten, bedankt ! 4 ster :Y)
Goede review, ik denk dat ik hem ook ga kopen. Deze muis komt de laatste tijd vaak toevallig onder mijn ogen, ik vind hem er niet verkeerd uitzien, en hij is niet zo duur ook.
even een vraagje: hoe lang is het snoer?
De kleuren zijn inderdaad niet overeenkomstig met de afbeeldingen op internet, maar ikzelf stoor me er niet aan, ik vind hem zo mooier.... Ik ben ook voor de versie met vlammen gegaan, omdat toen ik hem aanschafte er geen zwarte waren bij Azerty.
Wat een uitermate lelijk ding zeg :S
Niks mis met je review, maar die vlammen zijn het niet voor mij.
Toch maar is kijken of ik zo'n overpriced Razertje kan kopen...
Zien er namelijk wat strakker uit.
( Deathadder ofzo)
Niet nodig, als je hem bij alternate koopt is hij wel gewoon in het zwart. In de pricewatch staat hij alleen niet apart vermeld. ;)