Microsoft Remote Keyboard Review

Femme 26 december 2007, 1.993 views

Microsoft Remote Keyboard

Pluspunten

• Mooie vormgeving en handzaam formaat

Minpunten

• Ergonomie waardeloos in alle opzichten

Het Microsoft Remote Keyboard is een mooi vormgegeven en handzaam keyboard die op het eerst gezicht ideaal lijkt voor mediacenters. Wie verwacht met dit toetsenbord relaxed op de bank te kunnen internetten heeft het echter mis. Het Remote Keyboard is een ware pain in the ass en zul je alleen voor de hoogst noodzakelijke handelingen (zoals het installeren van software updates) tevoorschijn willen halen. Zelfs dan zullen de frustraties snel oplopen en zul je snel willen teruggrijpen naar een remote login vanaf een systeem met een écht toetsenbord.

Het Remote Keyboard heeft krap gepositioneerde toetsen waardoor het typen van lange teksten moeizaam gaat. Het grootste probleem is echter de slechte respons van de ontvanger en de uitermate beroerd werkende muispointer. Die is onbruikbaar voor mensen die geen ervaring hebben met het Remote Keyboard en zelfs als ervaren gebruiker zul je moeite hebben om accuraat te mikken.

Microsoft heeft ervoor gekozen om het Remote Keyboard via infrarood met de ontvanger te laten communiceren. Het voordeel hiervan is dat het keyboard kan werken met dezelfde ontvanger als van de MCE-afstandsbediening. Het overduidelijke nadeel is dat het bereik beperkt is en dat er (bijna) altijd een directe zichtslijn met de ontvanger moet zijn. In mijn huiskamer met een zitpositie van zo'n 3,5 meter tot de ontvanger is de ontvangst vaak al haperig.

Kortom, qua vormgeving een heel aardig toetsenbord, wat betreft ergonomie een totale ramp.

Heb jij ook een Microsoft Remote Keyboard?

Eh... Haal je de positieve en negatieve eigenschappen niet een beetje door elkaar? }>
Heb geen enkel probleem met het bereik. Hij doet het echt altijd. Je hebt wel een zichtverbinding nodig maar dan is het bereik zeker een meter of 8.
Die muispointer is de voornaamste reden dat ik het toetsenbord nauwelijks gebruik. Je kan hem er net zo goed afhalen.
Ja van de muiscursor dat wist ik al, maar zoveel kost een draadloze muis nu ook weer niet.
Kent iemand een alternatief voor dit toetsenbord? Ik vind het ontwerp van dit toetsenbord harstikke mooi en lijkt perfect om te gebruiken. Na deze reviews heb ik het besluit genomen om het toetsenbord niet aan te schaffen.

Trust heeft een kopie van dit toetsenbord gemaakt. Iemand daar ervaring mee?

Of kent iemand een ander alternatief?