Mountain Everest Max (MX Silent, Qwerty US) Zwart

Mountain Everest Max (MX Silent, Qwerty US) Zwart Review

mm1985 23 januari 2023, laatste update op 24 januari 2023, 511 views Product gekocht

Mountain Everest Max (MX Silent, Qwerty US) Zwart

Out of the box niet zo heel erg goed. Wel leuk modulair toetsenbord als je bereid bent de switches te luben of andere switches gaat gebruiken. Software is dramatisch als je met meerdere profielen wilt werken. Potentieel van wiel scherm niet benut.

Pluspunten

• Numpad en MediaDock kun je links of rechts plaatsen
  • Cherry MX switch sample meegeleverd
  • USB poort werkt op USB 3.0 snelheid en maar 1 USB kabel nodig
  • Modualier, dus switches makkelijk verwisselbaar
  • Mooie verpakking
  • Dispaly keys en wiel schermpje
  • Bijna iedere key kun je remappen
  • Handige Fn shortcuts ingebouwd

Minpunten

• Software is drama waardoor veel potentie verloren gaat
  • Mogelijkheden met wielscherm beperkt
  • Out of the box ping geluiden bij toetsaanslag
  • RGB niet optimaal (met Cherry switches)
  • Polssteun te klein
  • Media keys niet zo luxe en geen RGB
  • Kabel voor numpad wel erg kort
  • Weinig goede afbeeldingen op Website

Reden van aankoop
Ik heb het toetsenbord gekocht eind 2022 gekocht toen er een actie periode was op de Mountain site. Ik heb de versie met Cherry MX Silent Red switches en PBT keycaps en deze kostte €210. Nu zou deze versie €290 kosten.

Mijn vorige toetsenbord was een Corsair K100 met Cherry MX speed switches. Dit is prima voor gaming, maar voor typen is het niet helemaal ideaal. Aangezien ik de meeste games met een gamepad speelt, gebruik ik mijn toetsenbord het meest voor typen. Verder wilde ik wel proberen hoe het is als er geen numpad aan de rechterkant is. Verder vond ik de K100 aan de luide kant.

PTB Keycaps
De PTB versie kostte me €20 extra (nu is het €30) en leek me een prima deal. Tot mijn verbazing krijg je de PTB keycaps los mee en mag je de ABS keycaps zelf gaan vervangen. Voordeel is wel dat je de ABS keys dan als back-up setje heb. Aan de andere kant had het toetsenbord goedkoper gekund door de ABS keycaps niet mee te leveren.

Wat ik fijn vind bij de PBT versie is dat bij de keys met twee functies beide tekens boven naast elkaar staan zodat de RGB door beide tekens schijnen. Bij de standaard keycaps staan ze boven elkaar en schijn er geen licht door de onderste teken. Wel vind ik bij de lettertype bij deze keys wat aan de dunne kant waardoor de RGB minder mooi doorheen schijnt. Bij beide versies is er geen RGB bij de spatiebalk. Verder zijn de tekens op sommige keys, zoals de status indicatoren, niet echt mijn smaak. Maar is verder geen big deal.

Numpad
Bij dit toetsenbord kun je dus kiezen of je de numpad links of rechts of helemaal niet wilt hebben. Nu ik het heb geprobeerd zonder een numpad rechts begrijp ik wel waarom sommige mensen liever TKL toetsenborden gebruiken. Het voelt comfortabeler als je toetsenbord hand en muis hand dichter bij elkaar zijn, bijv. tijdens gamen.

Er is ook een kabel bijgeleverd om je numpad los op een andere locatie te plaatsen. De kabel is echter dusdanig kort dat het echt bijna zinloos is om het mee te leveren. Ik wilde de numpad eerst ergens boven het toetsenbord plaatsen, maar dat gaat dus niet. Ik heb geprobeerd om de numpad met één van de bovenste type-c poorten aan te sluiten, maar deze blijken echt alleen te werken met de Media Dock. Wellicht dat je meerdere van deze kabels kunt chainen als je meer lengtenodig hebt. Zo’n kabel kost wel €10.

De numpad links bleek voor mij ook niet helemaal ideaal omdat ik daar een Elgato Stream Deck XL heb staan. Dan moet mijn hand weer teveel afstand overbruggen om de Stream Deck te bereiken. Met wat creativiteit heb ik nu toch een werkbare oplossing gevonden waarbij ik het geluk heb dat de stream deck op deze manier stabiel ligt op het toetsenbord.

Display keys (op numpad)
De kwaliteit van de displays vind ik prima, wel zijn de displays op een Stream Deck scherper. Bij de Mountain Everest is de resolutie 72x72 en bij de Streamdeck 96x96.
De knoppen zitten relatief laag t.o.v. de numpad toetsen. Hierdoor moet je onnodig veel moeite doen om een displayknop te bereiken, waarbij het haast onvermijdelijk is dat je hand onderweg de bovenste toetsen van de numpad aanraakt. Verder vind ik de klik van de display knoppen wat minder, je moet meer kracht uitoefenen dan ik zou willen.

Geluidsproductie
Ik heb de versie met de Cherry MX Silent Red switches. Toen ik het toetsenbord uitprobeerde vond ik de aanslag heerlijk stil. Een heel groot verschil met de K100. Om vervolgens iets te horen wat me totaal niet beviel. Als ik een toets weer losliet dan hoorde ik een metaalachtige geluid (ping). Dit was dusdanig storend dat ik het toetsenbord meteen retour wilde sturen. Ik dacht eerst dat het door de metalen behuizing kwam (als ik daarop tikte hoorde ik het geluid ook). Na onderzoek via internet blijkt dit geluid te komen door de veren in de switches. Blijkbaar is dit redelijk normaal voor mechanische switches. Nu ik erop let heeft de K100 inderdaad ook zo’n ping geluid. Alleen is die wat zachter van aard en klinkt voor mij natuurlijker. Ook werd het gemaskeerd doordat je eerst een harde tik hoort wanneer je een toets indruk dat eerder blijft hangen in je hoofd. Vandaar dat het me nooit echt was opgevallen.

Door de beide uiteinden veren te luben met Krytox GPL 205G0 heb ik het ping geluid helemaal kunnen laten verdwijnen. Nu ben ik tevreden over de geluidsproductie. Wellicht dat het nog stiller zou kunnen zijn als je de rest van de switch ook lube, maar zover ben ik nog niet gekomen.

RGB
De RGB minder mooi dan bij de K100. Het is een stuk minder fel. Wit ziet er niet uit, dat is meer roze. De numpad heeft hier wel minder last van. Ook projecteren de leds een lelijke regenboog effect op de keycaps als je gekozen kleur uit meerdere leds opgebouwd moeten worden.

Dit blijkt te komen door de Cherry MX switches, mogelijk i.c.m. de leds op het toetsenbord. Want bij de K100 had ik dit niet echt of slechts in een hele lichte mate. Om dit te voorkomen gebruik ik nu een statische groene RGB.
De Mountain switches hebben dit probleem niet. Ook is de RGB dan ietjes feller.

Polssteun
De polssteun voldoet bij het typen. Bij de K100 is deze wel wat luxer en ook wat dieper. Ook jammer dat er geen polssteun is voor de numpad, maar daar kan ik mee leven. De magnetische verbinding met toetsenbord vind ik wat aan de zwakke kant. Bij de K100 is de magneet krachtiger.

Bij het gamen staat mijn hand (ik heb geen grote handen) niet schuin maar meer verticaal en dan is de polssteun niet diep genoeg omdat mijn pols dan tegen de rand van polssteun leunt. Als workaround zet ik de polssteun dan iets verder van het toetsenbord af. Maar het is wel irritant dat ik de polssteun iedere keer moet verplaatsen.

Magnetische pootjes
De helling van het toetsenbord kun je instellen met magnetische schuifjes. Dit systeem werkt prima. Je krijgt 8 magnetische schijfjes meegeleverd. Net als het toetsen bord heeft het numpad twee poot posities, dus dan kun je het maximaal verhogen met twee magneten per poot posities. Dit is de setting die ik gebruik. Drie poten verhoging is teveel van het goede, dus de 8 meegeleverde schijfjes is een prima aantal.
USB poort aan achterkant
De USB poort aan de achterkant werkt op USB 3.0 snelheid (5 gbps). Het is een USB hub aangezien je maar 1 USB kabel op je PC moet aansluiten. Dit is een hele verbetering t.o.v. de K100, waar de USB (passthrough) poort maar op USB 2.0 snelheid werkt en je moet twee USB 3.0 connectoren verbinden met je PC.

Switch samples
Ik vind het echt handig dat ze een sample van de vijf meest populaire Cherry MX switches meeleveren, zodat ik ze een keer kon proberen. De K100 was mijn eerste mechanische toetsenbord, dus had ik geen ervaring met de verschillende switches.

Ook handig als je wilt dat één van je toetsen (bijv. spatiebalk) net anders werkt. Wat is dan weer heel jammer vind dat ze geen sample leveren van hun drie Mountain switches (had me achteraf een hoop geld kunnen besparen).

Bij het luben van de switches had ik een aantal switches gesloopt omdat ik de switch behuizing per ongeluk in de verkeerde oriëntatie probeerde terug te plaatsen waardoor het metalen scharnier mechanisme wat was gebogen. Gelukkig kon ik deze weer fixen door het weer terug te buigen. Bij een switch boog ik het verkeerd terug waardoor ik deze niet meer gerepareerd kreeg. Dus het kwam me wel goed uit dat ik een extra Silent Red switch had.

Kabeltunnels
Dat je via kabel tunnels aan onderkant kunt kiezen waar de USB kabel uit je toetsenbord komt vind ik erg handig. De middelste positie had mij minder goed uitgekomen omdat ik daar nu soms mijn Stream Deck plaatsen.

Firmware updaten
Het toetsenbord, Media Dock en Numpad hebben allen een eigen firmware die afzonderlijk geüpdatet kunnen worden via de Mountain Base software. Ik begon met het toetsenbord zonder de extra modules geïnstalleerd en heb firmware van het toetsenbord geüpdatet. Vervolgens had ik zowel de Media Dock als de Numpad gekoppeld. Dit keer bleef de firmware update hangen. Om dit op te lossen moet je slechts één van de twee modules aangesloten zijn.
Als het goed is treedt deze bug niet meer op met de nieuwste firmware versies.

Website
De website is https://mountain.gg/keyboards/everest-max/ . Ik vind dat het te weinig informatie bevat. Het was bijv. niet echt duidelijk dat de PTB keycaps apart worden meegeleverd. Het was ook handig geweest als ze een foto hadden gemaakt van de keycaps. De foto’s die je wel ziet op de site zijn klein.

Het idee van de Mountain Everest dat je het toetsenbord kunt customizen. Op de site zijn bijv verschillende switch setjes te koop. Alleen zijn ze lang niet allemaal op voorraad. Op het moment van schrijven zijn alle Cherry MX switch sets uitverkocht. En van de Mountain Switches zijn alleen de Linear variant beschikbaar en dan ook alleen de 90 stuks versie en niet de 110 stuks.

Status indicatoren
De status indicatoren (caps lock, num lock, scroll lock, game mode) zitten op de media dock. Ik vind ze niet heel duidelijk. Het zijn vier led met hele kleine lettertjes ernaast. Wat is wel handig vind is dat je via de software kunt inregelen dat de toetsen zelf hun status weergeven. Dit is iets wat is miste in de Corsair ICUE software (al had ik met een workaround het toch min of meer toch voor elkaar gekregen). Wat alleen wel weer jammer is dat je niet kunt instellen hoe hij de status moet weergeven. Het is altijd geen RGB als status uit is en wit (dus meer roze) als het aan is.

Media Keys (op Media Dock)
De media knoppen vind ik helemaal niets. Ze zijn redelijk klein. Ik had liever knoppen met RGB gezien zoals bij de K100. Dan had ik bijv. de play button bijv groen en de mute knop rood kunnen geven voor de betere herkenbaarheid. Ik had ook liever gezien dat de mute knop meer apart van de rest staat zodat je deze snel kunt vinden.

Wheel met display
Het draaimechanisme van de wiel werkt prettig. Wel ben ik zwaar teleurgesteld in de mogelijkheden voor dit wieltje met scherm. Het had veel potentie maar de bijbehorende software heeft dit echt verprutst.

Het wiel vind ik handig om de volume aan te passen. Alleen het enige wat je op het scherm te zien kunt krijgen is op hoeveel procent het volume staat. Dit is handig op het moment dat ik het volume aanpas. Maar op andere momenten wil ik liefst bijv. de tijd getoond hebben. (Overigens mis ik het niet echt, want ik heb al een GOverlay LCDSysInfo schermpje waarin van alles wordt getoond.)

Je hebt wel de mogelijkheid om een screensaver in te stellen. Dit kan bijv. een zelfgekozen plaatje zijn. Maar je kunt ook zeggen dat het de tijd moet tonen (of één van de andere wiel modussen). Maar het probleem is dat je dan niet meer in de volume modus bent. Dus om de wiel weer als volume aanpassen moet je eerst dubbelklikken op knop links (moet je zelfs twee keer doen omdat klok modus zelf ook nog een hoofdmenu heeft), dan de volume modus kiezen. Dit is natuurlijk veel te veel gedoe. (Overigens heeft het toetsenbord de shortcut Fn + PgUp en Fn + PgDn om de volume aan te passen. Dit werkt dan beter.)

In de klok modus wordt ook de datum weergegeven. Je kunt kiezen of het een analoge of digitale klok moet toen. Bij digitaal heb je ook de keus tussen 12H of 24H weergave. Wat ik een gemis vind is de optie om ook secondes te tonen.
Er is ook een custom modus waarin je zelf kunt instellen wat links en recht draaien met het wiel moet doen. Ik had nog de hoop dat ik met deze modus kunt configureren dat het de volume moet aanpassen en dat ik dan ook nog kan zeggen wat op het scherm getoond moet worden. Helaas is dit niet zo, en krijg je in custom mode altijd dit te zien op het scherm:

Er had op zijn minst de mogelijkheid moeten zitten om een custom tekst te tonen zodat je een beschrijving kunt geven wat je custom modus doet.

Wat ik ook heel matig is, is dat je niet per profiel kunt kiezen wat het wiel met scherm moet doen. Anders had je nog een workaround kunnen verzinnen door een volume en klok profiel te maken. En dan een van de display knoppen instellen dat het moet switchen naar volume profiel. Wat wel per profiel in te stellen is zijn de bindings (linksom en rechtsom draaien) van het wiel. Maar ja dan moet je wel de wiel standaard in de custom mode hebben staan.
Wat ook lelijk is dat het scherm aan de onderkant afgekapt is en daardoor geen hele cirkel is. Dus een analoge klok is niet helemaal compleet.

Geef mij net als de K100 maar een apart wieltje voor de volume en een ander wieltje dat je kunt customizen. Bij de K100 kun je aan de kleur van wiel zien in welke modus het is. Dit moet je dan wel onthouden. De display bij de Mountain heeft het voordeel dat je dit wel meteen ziet.

Hot Swappeble
De switches zijn hot swappeble. Alleen jammer dat het alleen pins switches ondersteund en geen 5 pins. Je krijgt een tooltje meet om de keycaps te verwijden en de switches los te halen. Het was alleen een uitdaging om de + en de enter toets op de numpack eruit te krijgen, omdat de stablizers in de weg zitten. Ik heb ze met twee pendoppen eruit gekregen. Waarschijnlijk zou je normaal de stabilzers eerst eruit moeten halen, maar ik weet niet hoe dat moet.

Shortcuts
In het toetsenbord zitten een aantal handige sneltoetsen met de Fn key ingebakken. Het is alleen wel jammer dat je niet meer kun definiëren of aanpassen met de Fn key.

Software
De Base Camp software is echt heel amateuristisch t.o.v. bijvoorbeeld software van Corsair, Elgato en Logitech. Er zitten heel veel bugs en verbeterpunten in.
  • Je kunt instellen dat het een icon moet tonen in systemtray. Dit lijkt te werken, maar dat icon in systemtray verdwijnt na een aantal seconden ineens. Om dit te fixen moet je Windows opnieuw starten. Maar dan verdwijnt hij dus weer alsnog. Aan deze optie heb je dus helemaal niets aan.
  • Ik heb al eerder besproken dat de mogelijkheden met het wiel i.c.m. schermpje praktisch erg beperkt is.
  • Je kunt maar 5 profielen instellen. Dit is wel erg weinig als je je display keys per applicatie wilt configureren. (Ik heb gelukkig een Elgato Stream Deck XL, dus voor mij geen issue.) dat je maar 5 profielen kunt opslaan in het toetsenbord zelf is nog acceptabel. Maar bij andere fabrikanten is het zo dat als je de software hebt draaien de software dan de functionaliteit overneemt van de hardware en dat je in de software zelf wel ongelimiteerd profielen kunt maken. Een profiel aanmaken duurt relatief lang (ongeveer 45 sec) omdat hij het moet ook moet uploaden naar het toetsenbord.
  • Profiel maken per applicatie werkt voor geen meter. Het toetsenbord laad netjes het profiel als je een programma start. Maar wisselt niet van profiel als je van programma wisselt of je programma sluit. Bij andere fabrikanten werken dit soort dingen wel en moet je een profiel aanwijzen als standaard dat gebruikt wordt als voor de actieve programma geen profiel is gedefinieerd. Er is een optie “Load previously used profile after closing program”, deze heb ik echter nooit zien werken.
  • Paar keer meegemaakt dat de software denkt dat ik ook een Mountain Displaypad aangesloten heb.
  • Bij het binden van keys of display key kun je bijv. kiezen tussen Caclulator openen, Shutdows, Sleep, Run Task Manager, etc. Voor al deze dingen heeft de software netjes pictogrammen beschikbaar. Echten bij het toekennen van ene knop verandert hij de pictogram niet mee, deze moet je zelf nog aanpassen.
  • Als je de optie ‘Start on system boot’ uitzet, maar ‘Start minimized’ aanzet, dan start hij het programma alsnog op als je Windows start. Als ik het programma afsluit en weer opstart dan is het helemaal niet minimized. Blijkbaar slaat deze setting alleen van toepassing bij het starten met Windows. Verder had ik graag gezien dat er ook een optie ‘Close to system tray’ was. Maar ja daar heb je alleen wat aan als de system tray icon niet iedere keer weer verdwijnt.
  • In de onderdelen Lighting en Key Binding toont hij het toetsten en ook de numpad in de oriëntatie t.o.v. toetsenbord waarin je hem geplaatst hebt. Alleen als je voor het eerst op deze subschermen komt dan toont hij altijd in de eerste seconde de numpad aan de rechterkant om vervolgens de afbeelding goed te updaten. Dit probleem speelt overigens niet met de Media Dock die je ook op twee manieren kunt monteren.
Wel kun je bijna iedere keer in de software remappen. Ook heb je voldoende RGB opties. Software voldoet op zich zolang je niet met meerdere profielen hoeft te werken.

Mountain Switches
Omdat ik switches wou hebben die niet pingen heb ik de Mountain Tactile 55 switches aangeschaft. Die vielen helaas wat tegen. Zie mijn review hier Mountain Switch Pack 110pcs Tactile 55 review door mm1985 .

Uiteindelijk ben ik weer geswitched naar (gelubede) Cherry Silent Reds, vanwege het fijnere dempende geluid. Dus uiteindelijk heb ik de Mountain switches voor niets gekocht, wat echt zonde van het geld is.
Ik vind het jammer dat ze geen Silent variant hebben, want die zou voor mij nog wel de moeite waard zijn vanwege de betere RGB.

Keuze opties
Je kunt bij de Mountain Everest Max verschillende configuraties kiezen. Abs of PTB keycaps. En de vijf meest populair Cherry MX switches. Aangezien de Cherry MX switches duidelijk geen optimale match zijn met de RGB op dit bord vind ik het vreemd dat je niet standaard kunt kiezen voor de Mountain Switches.

Er zijn online vele positieve reviews geschreven over dit toetsenbord, maar hier ga ik niet helemaal in mee. Vooraf had ik een leuke kant en klare toetsenbord verwacht. Helaas heb ik veel frustraties en meegemaakt.

Als je niet van plan bent om te klussen aan het toetsenbord dan raad ik het toetsenbord sowieso af, want ik denk dat de meesten gek worden van het ping geluid wat de switches produceren. Ben je bereid om de switches zelf te luben of andere switches te gebruiken dan kan het op zich een leuke toetsenbord zijn voor het geld dat ik er voor heb betaald. Voor de huidige prijzen vind ik het een lastig verhaal om het aantal raden, want je gaat er meer geld en/of tijd aan kwijt zijn om het toetsenbord naar je smaak te maken. Voor die prijs hadden ze wat mij betreft dan een switch opener, lube en een kwastje erbij mogen leveren.

Als je dit toetsenbord overweeg, hou er dan rekening mee dat de mogelijkheden in de praktijk wat beperkt zijn door zijn software, want deze is echt drama. Er had echt veel meer potentie ingezeten in het toetsenbord als de software goed was. Ik heb ook geen vertrouwen in dat dit ooit veel verbeterd gaat worden aangezien het product al twee jaar op de markt is. Software voldoet wel als je het bij een profiel houdt of als je het niet erg vind om handmatig van profiel te switchen.

Handige features van dit toetsenbord is dat je kunt kiezen aan welke kant de numpad en Media Dock wilt hebben. En dat de switches kunt verwisselen.

Heb jij ook een Mountain Everest Max (MX Silent, Qwerty US) Zwart?

Vraag & Aanbod

Goede review. Uitgebreid en kritisch. Je opmerking over de klok is heel grappig, ik dacht dat het een snelheidsmeter was. Van het display had ik veel meer verwacht en gehoopt dat het de good-old Logitech LCD keyboards kon vervangen. Fijn dat je daar uitvoerig op ingaat. _/-\o_
Ik heb vroeger een Logitech G510 gehad waarvan ik het scherm via AIDA64 kon configureren. Toen ik was overgestapt naar de Corsair K100 heb ik als vervanging GOverlay LCDSysInfo 3.5" scherm gekocht ( https://www.goverlay.com/content/lcdsysinfo2/ ). Deze bevalt me prima.
GOverlay LCDSysInfo
Dat is een heel interessant apparaat. Niet heel veel plugins lijkt het met een beetje Googelen. Deze ken ik niet. Wel veel AliExpress gelijksoortige gezien. Altijd met een Aida64 interface maar verder beperkt.

Ik heb net een Stream Deck+ aangeschaft. Na eerst een aantal G510-achtige toetsenborden goed bekeken te hebben. Online bekeken. Waaronder deze die jij uitvoerig reviewt, de Mountain Everest Max. Had ik de Stream Deck+ niet ontdekt had ik waarschijnlijk voor dit toetsenbord gegaan.