1 review

Mountain Switch Pack 110pcs Tactile 55

€ 43,-

Mountain Switch Pack 110pcs Tactile 55 Review

mm1985 23 januari 2023, laatste update op 24 januari 2023, 593 views Product gekocht

Mountain Switch Pack 110pcs Tactile 55

Fabrikant belooft stille switches zonder ping. Ik vind ik ze relatief luid. Maar nog erger is dat lube kwaliteit zo inconsistent is waardoor grofweg de helft alsnog irritante ping geluiden produceren. Dit kun je wel verhelpen door te luben, maar waarom koop je dan switches die factory gelubed zijn?

Pluspunten

• Stiller dan Cherry MX Brown
  • Gelubed
  • RGB werkt beter dan Cherr switches
  • 3 pins mechanisme

Minpunten

• Sommige siwtches pingen
  • Na verloop van tijd pingen nog veel meer switches
  • Afwijkende klikmechanime om vast te zetten in toetsenbord
  • Verwacht geen hele stille switch

Reden van aankoop
Omdat de Cherry Silent Red switches op mijn Mountain Everest Max wel erg veel veel metaalachtige ping geluiden maakten en ik geen ervaring had met luben heb ik de Mountain Tactile 55 switches gekocht als kant en klare oplossing. Kon ik gelijk uitproberen op tactile iets voor mij is, want ik zat ook te twijfelen om de Linear variant te nemen. Mijn toetsenbord heeft 104 switches nodig dus ik kocht de 110 stuks versie. Je heb ze ook in 90 stuks.
Omdat ik het in een actie periode kocht heeft het me maar €40 gekost. Nu zijn ze €50. Ik heb ze gekocht via Megekko, want op de Mountain site was alleen de 90 stuks versie op voorraad.

Verpakking
Ze krijgt de switches los in een zakje meegeleverd.

Beschrijvingvan de fabrikant
Ze adverteren met:
“MOUNTAIN switches come factory-lubed to end nasty scratch or ping sounds. This is candy for your ears and fingers. Once you’ve experienced it, there is no going back.”
“If you fancy feedback that you can’t just hear but feel, this is for you.”

Dit klinkt veelbelovend uit. Vooral dat ze geen ping geluiden zouden maken.

Geluidsproducxtie
Helaas heb ik hier weinig van gemerkt van de beloftes van de fabrikant. Ze zijn een stuk luider dan de Cherry Silent Reds. Ik snap niet dat al die reviewers zeggen dat Everest 60 dat Mountain switches gebruikt een heel stil toetsenbord is. Ze zijn wel stiller dan Cherry MX Browns en in mijn beleving even luid als een Cherry MX Red. Ook heb ik de Mountain Linear 45 swithes geprobeerd. Deze zijn voor mij even luid.

Helaas zijn de switches verre van pingloos. In het begin waren het nog een paar, ik heb de slechte switches maar tactisch op mijn numpad geplaatst. Maar in de loop van de tijd (na een week ofzo) begonnen nog veel meer (grofweg de helft) te pingen. Dus de lube consistentie is ver te zoeken. Had ik geweten dat het zover zou komen had ik ze al meteen retour gestuurd.

Uiteindelijk ben ik me toch gaan verdiepen in het luben van switches. Door een beetje Krytox GPL 205G0 op de uiteinde van de veren te doen heb ik de ping geluiden kunnen elimineren.

Type ervaring
De Mountain Tactile 55 switches vindt ik iets fijner typen dan de Cherry Silent Red. Bij gamen heb ik dan wel weer liever lineair switches. Maar dit is natuurlijk allemaal heel persoonlijk.

RGB
De switches hebben zelf geen RBG, maar hebben een doorzichtig onderkant waar RGB lichten doorheen kan schijnen. Ze zijn een stuk beter geschikt dan de Cherry Switches. Want bij de Cherry switches krijg je een lelijk regenboog effect op de keycaps:.

Hier hebben de Mountain switches helemaal geen last van. En in mijn beleving is de RGB ook ietsjes feller geworden.

Klikmechanisme in het toetsenbord
Het zijn 3 pins switched dus passen op de meeste modulaire toetsenborden. Wel hebben ze een afwijkend klik systeem. In het begin had ik heel veel moeite om ze er weer uit te trekken met een switch removal tool. Het leek dat ik vel geweld moest toepassen totdat ik de juiste techniek vond. Je moet ze eerst een beetje naar achteren trekken i.p.v. gelijk verticaal omhoog.

Ik kan deze switches moeilijk echt aanraden. Het waren best prima switches geweest als ze beter factory lubed waren. maar zoals ze nu zijn moet je ze zelf gaan luben om in ieder geval van irritante ping geluiden af te komen. maar hiervoor koop je natuurlijk geen switches die factory lubed zijn
Je zou wel kunnen zeggen dat ze beter zijn dan Cherry MX Brown. Want ze zijn iets stiller en de Cherry Browns zullen ongetwijfeld ook pingen als ze niet gelubed zijn. Bovendien werken ze beter met RGB.

Voor mij is het uiteindelijk zonde van mijn geld geweest, want ik ben weer teruggegaan naar de Cherry Silent Reds waarvan ik de veren gelubed heb. Nu heb ik stille switches zonder ping.

Heb jij ook een Mountain Switch Pack 110pcs Tactile 55?