Cooler Master RS-430 Review

EvertSchut 1 november 2010, laatste update op 1 november 2010, 1.017 views

Cooler Master RS-430

Pluspunten

• Prijs (alleen tweedehands inmiddels)
  • Stabliteit
  • Mee te overklokken
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Bromt bij full-load

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Hoi hier even een korte review van de RS430 voeding of ook wel PSU (Power Supply Unit) genoemd.
Ik zag dat er nog niets was dus wou even ervaring geven, wat toevoegen op de kale sterren.
Fotos heb ik niet bij de hand maar in mijn review van de CM Hyper TX3 koeler kan je hem wel in actie zien (tumbnail).

Situatie
Ik heb 2 keer de RS-430 PCAP (PCAP=geregelde stille fan) in gebruik, de ene is in een 2-3 jaar in oude gamebak terecht gekomen en nieuw gekocht, de andere draait nu vrolijk in mijn downloadbak en is tweedehands gekocht via de V&A. Beiden zijn oorspronkelijk via Paradigit verkocht en zullen van 2008 zijn (als ik bon thuis zie ga ik dit feitenlijker maken). In de inmiddels flink verouderde gamebak volgde hij een FSP350 watt voeding op die defect was gegaan.

Oude gamebak is:
E8500 (D0) @3.46 GHz (stock is 3.1 GHz) (was E6600)
Scyte Mugen koeler
P5B moederbord met gemodde Northbridge koeler (kwart slag gedraaid)
ATi 3850 (zuinig, stil en nog altijd wel wat 3D mogelijkheid, ca 13 watt passief in actie 50-60 watt))
1 HDD WD 750 GB
Kaartlezer
Interne BenQ DVD brander, jaren oud ding, wel prima, maar het gaat om de stroom
Antec P183 met 3x 12cm casefan op middenstand

Downloadbak (normaliter passief gekoeld op PSU-fan na)
E6600 @ stock 2.4 GHz passief gekoeld, wel tot 3GHz zonder problemen gedraaid met TX3-fan aan.
MSI P35 Neo F
1 HDD
Ati X300 LP lekker zuinige graka, passief, 13 watt max
CM Hyper TX3 koeler (review)
Kaartlezer
Interne DVD drive via tweaker overgenomen, oud en wat gaar, maar het gaat om de stroom
Externe USB brander
Lelijke ATX kast van de vuilstort gered zonder sidepanel (maar wel gratis en koel)

Stroom en stabiliteit, overklokken
Ik heb op de P5B eerst met een E6600 en later met een E8500 processor overgeklokt. Het Asus moederbord en de PSU bleek een lang leven beschoren, hulde. De E8500 kreeg ik net niet op 4GHz, wel prima tot 3.9 GHz stabiel. Ik denk de stepping en moederbord is de bottleneck maar ben niet ontevreden. Bij gebrek aan tijd (en door goede werking P5B) ligt een recenter moederbord al een jaar te verstoffen (P5Q Pro), ik denk dat gegeven de D0-stepping de OC ook niet al te veel verder kan op de P5B. De E8500 staat nu al 8 maanden op 3,46 GHz en staat regelmatig 24uur aaneen aan op deze snelheid. De E6600 kreeg ik eerst op op het oude gamesysteem en na verhuizing naar de downloadbak in beiden op 3GHz. Ik heb nog niet het gevoel dat hij de overklok heeft beperkt maar uitsluiten kan ik het niet. Me ontbreekt de tijd om hiervoor flink te gaan swappen. Ik kan wel constateren dat ik er aardig mee heb kunnen overklokken op 2 systemen. Ik geef het oordeel op zeer goed (voor een voeding die al even megaat) omdat de stabiliteit in mijn ervaring echt top is. Op CPU- stock speeds nooit een probleem mee gehad.

Koelen
In die downloadbak koelt de RS 430 PCAP de E6600 processor door lucht door de CM Hyper TX3 heatpipe koeler te zuigen. Dat gaat wonderwel best goed, zelfs zonder onderklok of ondervolt blijft de verder passief gekoelde processor koel genoeg op stockspeed (E6600 met CM Hyper TX3 dus), en dus alleen door de airflow veroorzaakt door de PSU.

Geluid
In de oudere gamebak (een solide Antec P183 case ) is deze voeding onhoorbaar. hij overstemt de drie redelijk stille casefans en de stille, actief gekoelde, 3850 absoluut niet.
De RS 430 PCAP is in het verder geheel passieve systeem waar 1 sidepanel weg is , 's nachts wel hoorbaar. De harddisk maakt echter evenwel veel meer geluid dan de PSU en als iedereen thuis uit de veren is hoor je hem niet. Al met al behoorlijk stil, ik ben ook best kritisch denk ik.
Bij overklokken maakt de voeding in beide systemen alleen een brommend geluid, de brom is deels mechanisch mee ge-tril. Ik heb me afgevraagd of dit schadelijk zou zijn, hij blijkt daar prima mee door te kunnen leven. Je merkt gewoon dat je hem zwaar belast, het heeft imo zelfs wel wat.
De enige PC die stiller is is een HP DC7600 P4 die ik als mediacentre gebruik.
Een nieuwere HP DC 6000 is aanzienlijk luidruchtiger, maar wellicht is daar sprake van een licht defect.
Zijn 350W- voorganger van FSP produceerde even weinig geluid maar leverde minder stroom.

Efficientie en warmte productie
Het is geen nieuwe 80% PSU en ik vermoed dat dat wel een beetje te merken is. De beide Core2 PC's (45 en 65 nm) trekken zo'n 100 watt in idle uit de muur. Mijn recente HP DC 6000 (review, wordt nog uitgebreid) trekt idle 25-30 watt met allerlei mooie trucs en een recentere chipset en een E8400 E0 stepping. ik merk ook dat er echt warme lucht uit de PSU komt, vooral in de gamebak die toch ook case fans heeft. Ca 3 sterren hier, het is niet de nieuwste meer.

Uitrusting en afwerking
De PSU is van stevig aangebrachte matzwarte lak of coating voorzien en heeft geen scherpe randen. De connectoren zijn prima bevestigd en ze zijn bij de nodige rebuilds en mods in mijn systemen meerdere malen heel gebleven. Enge minpunt is dat nu de PSU in een apart compartiment onderin mijn P183 case ligt, dat de stroomkabel (voor mij bekend als de P4 connector, vierkant met 4 draden, 2 zwart en 2 geel) nu net lang genoeg is (strak staat). Maar is dat nu de fabrikant aan te rekenen? Een lang snoer is soms ook onhandig en kan extra spanningsval introduceren. Hij is niet modulair. Modulair zou handiger kunnen zijn geweest, maar dan zou er een korte en langere kabel bij moeten zitten en gebruikelijk is dit dan daar weer niet, meen ik. A met al prima afgewerkt en gebouwd (brommen/trillen zie geluid).

Betrouwbaarheid
De RS-430 PCAP blijkt bij mij betrouwbaar. twee stuks geven me al een hele tijd plezier.
Zijn voorganger van FSP heeft het in de gamebak maar 1 jaartje uitgehouden.
Voor mijn gevoel 5 sterren hier, maar dit kan ik na 2 jaar nog niet geven vind ik.

Aanrader, bang for buck?
Nieuw is hij niet meer te koop (sinds 2008 al niet meer in PW). Mijn over 2 jaar ervaring met deze doet me zeker weer naar een Cooler Master kijken als ik weer iets zoek. De ene kostte me ca 45 euro en voor een bekender merk vond ik dat prima. Ik heb ze tweedehands voor een dergelijk bedrag te koop zien staan.
Het gebruikte exemplaar kostte me 20 euro en daar zou ik hem zo weer voor kopen.

Qua efficiŽntie heb ik de indruk dat Antec bijvoorbeeld ook het overwegen waard zou zijn. Ga je voor weinig stroomverbruik dan is een 80% efficiŽnte voeding mooi maar niet het enige, let dan op stroomverbruik van de rest en trucs. Voor een betaalbaar project waarbij je ook nog wat wil kunnen overklokken is het een fijne stille PSU die mij al jaren niet in de steek laat.

Heb jij ook een Cooler Master RS-430?