Cooler Master Hyper TX3 Review

EvertSchut 1 november 2010, 2.116 views

Cooler Master Hyper TX3

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Lijkt behoorlijk te koelen.
  • Niet al te groot, goed te plaatsen.
  • Bij goede kastventilatie passief te gebruiken als je processor niet al te veel watts produceert.

Minpunten

• Ventilator op max is herriebak, echt verschrikkelijk. Maar dit wordt met juiste BIOS settings vermoedelijk zelden gehaald en zal alleen bij OC'en / load gelden.
  • Ik stoor me aan het weinige geluid dat de fan maakt, ook op lage snelheid. Voor velen zal dit acceptabel zijn maar voor bijv. een slaapkamer 's nachts lijkt het me toch teveel.
  • Niet perfect vlak (koelpasta compenseert dit wel maar toch)

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 4
Zojuist deze koeler bij Mycom gekocht voor het vrij geringe bedrag van 14,99.
Zit op een E6600, MSI P35 Combo Neo-F, Coolermaster 430W RS-PCAP voeding.
De E6600 is een B2 revisie en draait normaliter FSB 266 MHz en via MP9 op 2,4 GHz. Tj max=85'C.
Temperaturen zijn gemeten met Coretemp 0.99.5
CPU is belast met Prime95, v.25.8 build5.

Doel: geluidsproductie reduceren t.o.v. stock koeler (en liefst passief gekoeld danwel onhoorbaar met handhaven van de overklok).

In deze review heb ik vooral mijn ervaring willen geven, voor veel grafieken moet je een andere review hebben.

Een tijdje terug heb ik voor een tweede PC een MSI P35 Combo Neo F plakje gekocht en mijn oude CPU een tweede leven gegeven. Op de MSI bleek mijn oude trouwe Scyte Mugen niet te passen. (Sh..!). het bordje was wat snel van de V&A gekocht en voldoet verder wel, dus na een tijdje de stock koeler te hebben gebruikt dus eens een Hyper TX3 aangeschaft, die leek mij te passen. En ja, hij past. Ziet eruit of ie overal op past (da's met een Scyte Mugen dus niet zo). Dus compatibiliteit: Zeer goed.

Helaas kent de MSI P35 Neo combo-F geen undervolt mogelijkheid in de BIOS en de FSB kan niet lager dan stock. De uitdaging voor de Cooler master Hyper TX3 koeler was om, gegeven deze beperkte BIOS mogelijkheden, toch een stil en snel (passief?) systeem te creŽren.

De PC waarin de koeler zit staat op een voorzolder waar 2 kinderslaapkamers op uitkomen waar de deuren open van blijven. Naast overdag Office en Internet gebruik doet de toepassing van 's nachts downloaden en fileserven dat de PC stil moet zijn. Af en toe war rarren en streaming video maakt soms wat CPU kracht wenselijk, alsmede de aanslag die virusscanner pleegt op het prettig surfen.

Algemeen
De Hyper TX3 is mooi verpakt, in doorzichtige blisterverpakking, met daarin de koeler, ventilator, doosje met beugeltjes voor AMD (K8/AM2) en intel (LGA 775 als ook 1156). Het in elkaar zetten gaat prima, je moet de 4 push pins op 4 beugeltjes met 8 kleine schroefjes vastschroeven aan de ' base' . Hier heb je heel klein schroevendraaiertje nodig! (PH0, zit er niet bij). Netjes afgewerkt verder.

Installatiegemak
De base van de koeler is niet geheel vlak (met creditcard er haaks op bekeken). Ik zag ik licht onder de buitenste heatpipes, ik denk 0,1 mm aan de buitenzijden alsmede hoogteverschil tussen alu plaat en heatpipes). Ondanks de onvlakheid heb ik hem er toch maar op gezet, geen zin om te gaan lappen nu. Hij zat er redelijk snel op. De ventilator bevestigen gaat net zoals bij een Mugen met beugeltjs (' ijzerdraadjes' ) die in de lamellen van het koellichaam worden gehaakt. Hier was ik wel even mee bezig, het was net omgekeerd vergeleken met de Mugen. Mijn moederbord PCB kraakte vervaarlijk bij het aandrukken van de push pins. Zit nu wel erg goed vast (beetje strak misschien..?).
De meegeleverde koelpasta, is veel dikker dan bijvoorbeeld Arctic Silver en valt niet met een creditcard uit te stijken. De bekende rijstkorrel dosering was bij lange niet genoeg. Is na 1 installatie ook op.

Koelvermogen
Met de oude stock koeler bleven de temps (Prime95, OC van 2.4 naar 3GHz) onder de 70 graden, meestal ca 64 graden. Maar al snel wordt de stock koeler bij belasting en overklok dan vrij luidruchtig.

In het verleden was de E6600 actief op een Asus P5B onder een Scyte Mugen vaak op 3GHz als 7x24 gebruikt. Dit was dan onhoorbaar (actief) gekoeld <54'C. De E6600 is inmidels vervangen en verhuisd naar de 2e PC, waar hij nu dan toch weer een wat mooier koelertje op zich heeft gekregen. Ik was dus wel benieuwd naar deze budget koeler die (itt de Mugen) wel past op dit moederbord.

Er is geŽxperimenteerd op een koele zolder en allereerst zonder de meegeleverde koeler te monteren. Stocksnelheid (2.4GHz). De koeler is horizontaal geplaatst, vrij dicht onder de grote ventilator van de PSU die wel heel erg weinig CFM levert. Geen case fan. Wel met stukje karton een tunneltje gemaakt zodat de PSU zijn lucht echt door en om de TX3 aantrekt.

Passief
Binnen enkele minuten na aanzetten en belasten was 72-74 graden 'C bereikt, en stijgende.
In een poging om onder de 70'C te blijven heb ik de E6600 teruggeklokt (MP8 ipv 9) naar 2,1 GHz. Dit leverde ook 72-74 graden op, maar de temperatuur bleef nu wel hier op steken. Voor nu nog net acceptabel, het is meestal geen 100% CPU tenslotte, in de zomer toch niet voldoende gekoeld.
Met MP6, dus op 1,6 GHz blijft de temperatuur (100% load) op acceptabele 64'C. De CPU performance is merkbaar minder, maar we hebben nu dus wel een stil systeem. Na 1 uur idle staat de temp op 31 a 32 graadjes (en bij een zalige stilte).
Met de fan er op, maar uitgeschakeld (steker los), is de idle temp tot mijn verbazing gelijk. Onder load loopt de temperatuur helaas wel op naar 75 graden door de remmende wering van de stilstaande (gemonteerde) fan. Een aan/uit schakelaar is dus niet helemaal een oplossing voor maximale stilte 's nachts.

Actief
Tijdens het draaien van Prime heb ik toch maar even die fan erop gezet. (Wat een pokkeherrie!). Maar de temps daalden zeer, zeer, rap van 70 naar 38 graadjes op stock speed. Ik denk dat dit in nog geen 30 seconden plaats vond. En dat vind ik zeer netjes! De 6 heatpipes lijken ondanks de koelprut wel goed te werken.
Naar aanleiding van reacties op deze review, de fan zou namelijk wel stil kunnen zijn, heb ik nogmaals de fan gemonteerd, hij was direct weer lawaig. Echter door een reset van mijn BIOS settings was de fan niet actief PWM / temperatuur gestuurd en stond maarliefst 2900+ toeren te gieren. Na aanpassing van de BIOS instelling is de fan wel stil en is de temperatuur bij onderclock gezakt van 63 (passief) naar 38 graden (actief, lage fan-stand via PWM BIOS regeling). Ik hoor een lage ondertoon maar veel geluid meer dan passief is het nu niet meer. Bij idle/firefox is het 21 graadjes, ook hier doet de fan goed werk door de temperatuur in luttele seconden 10'C te laten dalen. Actief koelt de koeler echt veel beter dan passief.

Geluid
"Die" fan is op max dus echt heel erg luid. Maar op zeer lage rpm's amper te horen, wel hoorde ik lage resonantie. Bij een stille kast is hij wellicht onhoorbaar.
Om passief, zonder fan, te kunnen werken heb ik maatregelen moeten treffen, dat levert wel een oase van rust op. Daarmee heb ik de stilte bereikt die ik zocht, maar niet op stock-snelheid onder 100% belasting.
Met de fan er op, na aanpassen BIOS, is het ook behoorlijk stil nu. Geluid bij overklok moet ik nog testen maar met de huidige MP op 6 (1,6GHz) trekt de PC weinig stroom en met 20-21 graden bij Internet/idle is ie bijna onhoorbaar. Ook bij 100% load blijft het geluid zeer zacht. Toch irriteert het weinige geluid dat de koeler maakt me wel.
Update 26-4-2010: Ik heb inmiddels een paar maanden gedraaid met ventilator er op gemonteerd die geheel uitgeschakeld is, terwijl ik de machine gewoon weer op stock speed heb gezet. De paar keer dat met quickpar of rar iets gebeurt op deze PC lijkt me binnen de gevarenzone te blijven (duurt ook niet zo lang als uren Prime draaien) en passief gebruik is dus nu al maanden een feit. Machine draait heerlijk stil en stabiel.
Het terugklokken blijkt amper energie te besparen. Ondertussen heb mede daarom een HDX-1000 Networked media tank aangeschaft met laptop schijfje erin, daardoor staat deze vlotte internet- en download bak ook minder aan, scheelt vooral energie.

Modbaarheid
Voor de hogere rpm's lijkt me een stillere fan beter. Of dit bij overklokken wordt bereikt ga ik nog uitzoeken. Een betere fan, lappen, betere pasta wellicht aan te raden. Gegeven het wat kleine formaat van de koeler is de keuze beperkt tot kleinere (92mm?) ventilatoren. Ondanks het huidige goede resultaat is er dus nog het nodige te verbeteren en de basis, de koeler met 6 heatpipes, is dus al goed. Mijn cijfer is goed, gegeven voor de potentie.

Prijs=Prima!
Prijs/prestatie: nog beter. Echter, ik vind de resonantie bij actief gebruik (en in een goedkope dunne kast) toch reden om een andere fan te zoeken danwel passief te blijven werken.
Passief lijkt te bevallen, zij het bij niet te hoge belasting.

Een heatpipe-koeler voor 15 euro is een budget heatpipe-koeler. Hij doet het op dit tweede PC'tje prima: behoorlijk stil en koel.
De koeler past op mijn moederbord, en lost het probleem op wat ik had met de Scyte (de TX3 past wel!).
De koeler kost weinig voor een heatpipe koeler.

Door de aanvankelijke herrie heb ik hem eerst maar zonder fan gebruikt. Mijn stille koeling is zodoende eerst met een onderklok passief gerealiseerd. Met de PWM torental regeling op actief in het BIOS zit de fan er nu op en het systeem blijft dan ook behoorlijk stil, en de temperatuur ziet er nu prima uit. Na deze aanpassing ben ik behoorlijk tevreden, dank voor jullie reacties! Mijn voorkeur blijft toch passief.

De TX3 leent zich bij continue hoge load in mijn slecht geventileerde case alleen met een onderclock voor pasief gebruik. Het systeem is dan heerlijk stil. De intel stock-koeler leent zich niet voor passief gebruik dus daar zit een meerwaarde van de TX3. Als je een beetje mooi geventileerde kast hebt moet passief op stock snelheid wel lukken. Het ding heeft dus wel hele goede kanten, en volgens mij kan ie met wat mods (stillere fan) nog meer!

De lage resonantie is toch meer dan de nul dB van passief gekoeld. Hij wordt ook niet als passief verkocht, dus ik wil gegeven de prijs/prestatie en compatibiliteit een eindoordeel goed (bijna zeer goed) geven. (Na enig wikken en wegen geen zeer goed, want die lichte resonantie irriteert me, ik hou deze fan bij voorkeur uit).

Disclaimer: Wellicht dat een ander exemplaar in een andere kast het net wel zeer goed doet. Geluid is verder subjectief.

Aanvullinkje nov 2011:
1) Ik zag net dat de TX3 in de BBG Budget-gamesysteem van nov 2010 is opgenomen evenals een review: http://www.overclockerscl...s/coolermaster_hyper_tx3/ ; dit wou ik even delen :-)
2) De bak met de TX3 doet het overigens nog steeds prima en alleen de PSU en HDD geven wat gerommel maar ik beschou het project als geslaagd en gegeven de prijs is het een mooie zet geweest om met een TX3 naar passief te gaan. Hij draait de afgelopen 6 maanden op stock speeds en trekt dan ca 100W uit de muur. Mijn nieuwe (tweedehands, 1 jaar oude) HP DC 6000 trekt overigens maar 30 watt in idle. De DC 6000 heeft een 45nm E8400 (E0) op P45/Q43 (?) chipset, met zo weinig warmteproductie is stilte ook makkelijker, maar hij is niet stiller (rotte fan denk ik).
Voor een vlotte downloadbak kan je dus ook ipv dikke koeler ook aan een zuinig stil bakkie te denken, SFF PC's van HP zie ik daar erg goed in zijn ondanks stevige processor power (HP DC 7800 is ook niet verkeerd, trekt 60 watt full load met soms een E6750). Ik vraag me af of we zelf nog wel zulke kleine, stille, zuinige bakjes kunnen maken die ook nog wat kunnen (ben geen atom fan geloof ik).

Change - log:
30-1-2010 21:15: Tweede alinea conclusie, energie verbruik en idle temps toegevoegd en wat stijlaanpassingen gedaan. Compatibiliteit naar zeer goed veranderd en goed als (potentiele) modbaarheid ingevuld en dit onderbouwd.
30-1-2010 23:00: Grote wijziging doorgevoerd doordat tweede test n.a.v. reacties aanleiding was de koeler bij actief gebruik veel beter te waarderen en totaalscore heb ik van voldoende naar zeer goed veranderd! Dank voor de reacties!
31-1-2010 0:25: Ik merk dat het weinige geluid dat de koeler maakt me toch voor passief doet kiezen, ik vind de koeler toch niet zeer goed maar zeker wel goed. Text en oordeel aangepast. @2:30: Wat ingekort.
31-1-2010 21:20: Wat pics erbij gezet
26-4-2010: Ervaring toegevoegd.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3?

Kan de reactie van TGEN alleen maar beamen.
Ik heb een TX3 op een I5 gemonteerd in combinatie met een CM Centurion 590 kast.
Idle blijft de temp onder de 35 graden en onder full load blijf ik rond de 55-57 graden.
Mijn fan staat ingesteld op max 65 en is nauwelijks hoorbaar.
De koelpasta is inderdaad een dikke pasta, wel gebruikt.

Enigste probleem was dat 1 push pin de eerste keer niet goed doorklikte.
Maar loszetten en opnieuw indrukken was voldoende.

Prijs / kwaliteits / performance = 5 sterren voor mij.
Heh, ik heb niet eens de bijgeleverde pasta gezien, en direct AS5 gebruikt :). Overigens is de mount voor AM2 (en in mijn geval s1207) wel goed, zonder ellendige pushpin omstandigheden. Pushpins zijn maar nare dingen ongeacht de fabrikant.
Ik ben zelf ook geen voorstander van pushpins, maar ik moet zeggen dat de bevestiging op een AMD socket ook niet super is met deze cooler, vooral het gedeelte waarbij je het hendeltje om moet duwen, klem van de fan zit gigantisch in de weg en moet je dus tegelijkertijd wegduwen.
Oh, ik heb de heatsink 90 graden gedraaid zitten, met de klem aan de kant zonder fan. Dan heb je daar geheel geen last van...
Een paar opmerkingen:

- deze HSF is geen nep-Mugen; Cooler Master was als een van de eerste fabrikanten erbij met heatpipe ontwerpen (zoals de originele Hyper TX);
- deze HSF is niet bedoeld voor passief koelen, daarvoor is de fin spacing te klein;
- de meegeleverde fan is alleen een herriebak op volle snelheid, dus gebruik de PWM-functionaliteit van je moederbord om alles te regelen.

Ik heb zelf twee Hyper TX3's op een paar Opterons 2212, en die blijven allebei op hun laagste PWM-geregelde snelheid, zelfs onder volledige load, waarbij de CPU core temps de 60 graden niet overschrijden.
Gelukkig kan je andere 92mm fans erop schroeven, ik denk dat ik dit ook van plan ben met mijne (puur voor het optische). Je kan er in totaal 2 op zetten :)

Verder vind ik persoonlijk het goedkrijgen van de klemmetjes in het begin ff wennen, ik moest de mijne zelfs wat bijbuigen, toen lukte het eindelijk een keer.

De temps blijven bij mij relatief laag en ik vind hem niet een herrie maken eigenlijk.

Voor de rest nette review!

[Reactie gewijzigd door Dharion op 30 januari 2010 21:51]

Dank voor de reacties, ik heb de review flink veranderd en hoop dat jullie net zo veel plezier hieraan beleven (van leren) als ik!
Mooi dat je nog eens je BIOS in bent gedoken en hebt kunnen ontdekken dat de meegeleverde fan niet zo'n gedrocht is als op het eerste gezicht leek :P. Overigens denk ik niet dat je makkelijk een vervangende fan kan vinden die aan je wensen voldoet; Noctua bijvoorbeeld heeft geloof ik maar een 92mm model; misschien dat Scythe nog 92mm S-Flex fans maakt?

N.b.: gezien de lage prijs voor de TX3 zou ik geen geld uitgeven voor een relatief dure aftermarket fan.

[Reactie gewijzigd door TGEN op 31 januari 2010 00:36]

Als je naar Scyte kijkt, heb je helemaal gelijk, TGEN. Echter terugbrengen wordt best lastig denk ik, koelpasta is gebruikt. Een andere koeler compleet met stille fan is toch snel over 25 euro, niet? En dan weer de vraag of ie op het bord past. Ik vind de basis best goed: koelen doet ie en hij past. Nu op passief is het perfect qua geluid.

Na kort zoeken zie ik zeker je punt, als je naar Scyte kijkt. Voor de 25-14,99=10 euro vind ik geen S-FLEX SFF92A (1000 rpm) bijvoorbeeld, die kost ca 19 euro incl porto.

Echter een Nexus 92mm Real Silent Case Fan DF1209SL-3 - Ventilatoreenheid - 92 mm kost 3 pieken, helaas is de porto meer, maar dat belooft toch wat.

Ik zie via http://www.scythe-eu.com/...-flex-92-mm-case-fan.html diverse toerentallen 1000-2500 rpm. Zou ik spijt krijgen als ik de stilste en langzaam draaiende (1000 rpm) zou kiezen? Een snellere weer terugregelen kan natuurlijk ook, maar is extra werk en evt kosten. Ze hebben allen een 3 pins connector, dan denk ik: geen PWM. Suggesties?

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 31 januari 2010 01:38]

Het voordeel van de Scythe S-Flex fans is dat ze lang meegaan en in elke positie kunnen worden gebruikt zonder nare bijwerkingen; de Yate Loons (Nexus fans worden door Yate Loon gemaakt) kunnen niet horizontaal ('plat'), alleen verticaal ('staand') worden geplaatst.

Verder moet je zorgen dat de fan wel voldoende lucht blijft duwen, wat met PWM fans makkelijker is. Helaas levert Scythe inderdaad geen S-Flex PWM fans.

[Reactie gewijzigd door TGEN op 31 januari 2010 14:57]

Das bij horizontale plaatsing van e TX3 (zoals in mijn geval bijvoorbeeld) dan een duidelijk minpunt voor de Nexus/Yate Loon fan. Dank voor je tip!
Ik heb 1x gehad dat mijn fan speed "spontaan" in mijn BIOS naar 100% was gezet.
Dan wordt de fan inderdaad een kruising tussen een stofzuiger en een straalmotor.

Maar tijdens normaal gebruik hoeft de fan nooit zo hard te draaien om het boeltje koel te houden. Mijn passief gekoelde ATI 4670 hangt er vlak onder, maar daar heeft de TX3 blijkbaar geen last van --> Ook mijn systeem kast heeft door de dubbele case fans en een goed kabelmanagement een goede airflow.
En is een passief systeem met dan weer casefans de betere oplossing, je hebt zeker stille en grote diameter casefans? Iedere fan geeft toch weer geluid, moet je niet gaan voor het minimum aantal fans..? Zo te tellen heb je er nu toch 3, hoe kom je tot die keuze?
Hoi Evert,

De rede van de passieve video kaart is een prijs overweging geweest.
Eigenlijk wou ik gaan voor de 5850 maar die was tijdens het samenstellen van het systeem of niet leverbaar of voor een te hoge prijs.
Als je kijkt naar de prestatie van de 4670 kaart t.o.v. zijn prijs heeft deze een zeer goede bang for bucks. (iets van € 60 betaald) 8-)
De bedoeling is ook om binnen het jaar deze te vervangen door een hoger segment kaart en dan heb ik niet te veel geld weggegooid.
En omdat deze ook passief gekoeld is, heb je een multi functionele kaart bv ook geschikt voor huiskamer pc en nooit het gezeur dat de fan het opgeeft.
Dus dat de kaart nu stil is, is een mooie bijkomstigheid. :)
Enermax heeft naar mijn weten ook leuke, stille 92mm fans.
Prima! Prijs/prestatie: nog beter!
..en je zet zelfs de prijs bij de positieve punten. Waarom geef je vervolgens de prijs toch maar 3/5 sterren?
Hij maakt bij mij ook veel herrie! Maar de pretaties zijn voor het geld goed te noemen. Koop een 2e koeler erbij voor een push/pull opstelling.

Core I5 750 Stock V. 3.6ghz = 63 Graden
Review iets aangevuld, be nog steeds tevreden maar ik zie wel recente complete SFF systemen van HP trekken zo weinig stroom dat heatpipes niet eens meer nodig zijn. Zulk laag energieverbruik is iets waar ik in de zelfbouw de volgende keer ook maar eens naar ga kijken. De E6600 is lekker krachtig maar heeft een TX3 nodig, een 45nm E8400 (E0) op 1.3V blijkt in idle met systeem erbij krap 30w te trekken. Chapeau voor deze ontwikkeling. (Het jeukt wel om die E0 processor in een OC bakkie te zetten }>

Mijn fan is evt wel over te nemen, als je komt halen nabij Utrecht. Hij wordt niet gebruikt. Maar beter een Scyte oid nemen zou ik aanraden, zie hierboven.

Kan iemand me aangeven of ik zonder externe hosting pics in de tekst an opnemen?

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 1 november 2010 10:39]