Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed Review

Junky 5 november 2010, laatste update op 13 februari 2011, 2.544 views

Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed

Pluspunten

• OC
  • Stabiliteit
  • Warmte productie
  • kosten

Minpunten

• Socket 755 is verouderd

Product Review Intel Core 2 Quad Q8400

Aanleiding

Het viel me op dat deze Quad core ondanks zijn goede stock prestaties nog geen review had, en omdat ik in een van mijn computers deze core gebruik vond ik het wel leuk om een review te schrijven.

What’s in the Box

Hoewel ik deze Processor al wat langer heb, heb ik nog steeds (bijna) alle accessoires. Alleen de stock koeler heb ik niet meer.
De inhoud van de doos toen ik deze processor kocht:
  • de proc.
  • Stock koeler
  • Waranty papers
  • Intel Core 2 Quad stickertje
Installatie

De installatie van een core 2 processor vind ik altijd toch wat apart. Op de een of andere manier vind Intel dat je de core niet hard genoeg op het moederbord kunt drukken, eerst het bracket van het socket 775 en daarna nog de koeler erop die je pas na erg hard drukken vast krijgt. Intel wil er uiteraard zeker van zijn dan de core goed gekoeld word en al de hitte kwijt kan maar toch vind ik dit wat extreem.
Ik zelf gebruik als koeler de Coolermaster Sphere, deze koeler is eigenlijk een grote bal koper boven op de processor met een fan erin, hij koelt erg goed en is redelijk stil. Ik heb deze koeler gekocht toen ik mijn proc. ging overclocken maar voor deze review heb ik hem terug geclockt naar standaard en daarna weer overclockt.

OC Stats

Stock gegevens

de Q8400 loop stock op 2.6 GHz dit met een FSB van 333 en een multiplier van 8, de core gaat bij Idle terug naar een multiplier van 6 om zo op 2.0 GHz rustig te kunnen draaien

OC gegevens

in mijn OC opstelling draait de Q8400 op 3.2 GHZ dit met een FSB van 400 en een multiplier van 8, de core blijft hier ook ilde op lopen.

Prestaties & stroom verbruik

Standaard loopt de Q8400 op 2.6 GHz en ik heb de core overclocked lopen op 3.2 GHz ik heb een aantal benchmarks gedraait, allemaal met hetzelfde systeem:
  • Moedebord
  • Harddisk
    320 GB S-ata Hitachi
  • OS
    Windows 7 Ultimate 64 Bit
De Programma’s die ik gebruikt heb zijn: 3DMark06, CPU-Z, Prime95.

Results:

Real Temp Temperatuur (Idle)
Q8400 (stock 2.0GHz)http://tweakers.net/ext/f/pLvkjqpC6s9vmKCRnigGJnpO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/D3PytjEKHDACtt0qHXzP3n73/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Jvsv2cDyxZCMiS8WIF5j3AYb/full.png 34 C
Q8400 (OC 3.2GHz)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 36 C

Real Temp Temperatuur (Prime 95 Load)
Q8400 (stock 2.6GHz)http://tweakers.net/ext/f/pLvkjqpC6s9vmKCRnigGJnpO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/D3PytjEKHDACtt0qHXzP3n73/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Jvsv2cDyxZCMiS8WIF5j3AYb/full.png 52 C
Q8400 (OC 3.2GHz)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 60 C

Real Temp Temperatuur (Prime 95 Load 15 min)
Q8400 (stock 2.6GHz)http://tweakers.net/ext/f/pLvkjqpC6s9vmKCRnigGJnpO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/D3PytjEKHDACtt0qHXzP3n73/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Jvsv2cDyxZCMiS8WIF5j3AYb/full.png 67 C
Q8400 (OC 3.2GHz)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 69 C

Real Temp Temperatuur (Prime 95 Load 30 min)
Q8400 (stock 2.6GHz)http://tweakers.net/ext/f/pLvkjqpC6s9vmKCRnigGJnpO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/D3PytjEKHDACtt0qHXzP3n73/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Jvsv2cDyxZCMiS8WIF5j3AYb/full.png 71 C
Q8400 (OC 3.2GHz)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 73 C

3DMark06
Q8400 (stock 2.6GHz)http://tweakers.net/ext/f/pLvkjqpC6s9vmKCRnigGJnpO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/D3PytjEKHDACtt0qHXzP3n73/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Jvsv2cDyxZCMiS8WIF5j3AYb/full.png 3803 3DMarks
Q8400 (OC 3.2GHz)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 4662 3DMarks

CPU-Z Stroom verbruik
Stock (2.0GHz, Idle)http://tweakers.net/ext/f/pLvkjqpC6s9vmKCRnigGJnpO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/D3PytjEKHDACtt0qHXzP3n73/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Jvsv2cDyxZCMiS8WIF5j3AYb/full.png 1.080 Volt
OC (3.2GHz, Idlehttp://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 1.240 Volt
Stock (2.6GHz, Load)http://tweakers.net/ext/f/pLvkjqpC6s9vmKCRnigGJnpO/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/D3PytjEKHDACtt0qHXzP3n73/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/Jvsv2cDyxZCMiS8WIF5j3AYb/full.png 1.216 Volt
OC (3.2GHz, Load)http://tweakers.net/ext/f/ktHPwRID9KKOKRwslcaCWldo/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/4wm3dOsdgm9tWCsBql3jXP1L/full.pnghttp://tweakers.net/ext/f/iPiePAgC5K3wZykNKBPKYzQc/full.png 1.248 Volt
tabelen gemaakt door TERW_DAN's benchbakker.

Kosten

De Intel Core 2 Quad Q8400 kost nieuw tussen de 137 en de 180 euro en vergeleken met een i7 van bijna 100 euro duurder is dat redelijk goedkoop.

Ik ben heel tevreden met de Q8400 en ben blij dat ik deze heb gekocht. De core werkt goed en ik heb nog nooit klachten erover gehad, ook al is deze core met de komst van socket 1156 en 1366 verouderd zou ik deze nog steeds aanbevelen, vooral in een low budget PC, de core werkt goed, snel, altijd en is niet duur. Daarom verwacht ik dat ik deze Proc. nog lang zal houden!

Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed?

Geen multitreading? Dit ding heeft 4 cores, dus kan 4 threads tegelijkertijd afwerken, dus als er 1 proc overweg kan met meerdere threads is het dit ding wel.
Ik heb deze processor ook gekocht na twijfelen tussen een nieuw mobo+cpu+mem voor 200 euro of de Q8400 voor 140 euro. Dit in plaats van mijn oude e4500 @ 2.9ghz .

De processor doet het goed. Hij draait zonder problemen op 3.2 ghz. Ik heb de overclock getest met prime95 small fft en hij is nu een 45 min stabiel en foutloos. Hiervoor heb ik de volgende tweaks toegepast:
- MCH spanning met 0.1 V verhoogt, andersliep de computer steeds vast.
- De spanning van de CPU zelf heb ik op 1.23 V ingesteld.
- Geheugen op 1:1 (2:2)
- FSB op 400 mhz,
- De rest is standaard

- De max core-temperatuur verschilt met een simpele after-market koeler tussen 54 en 59 graden celcius afhankelijk per core. Daarmee is deze heel laag vergeleken met de e4500. Deze temperatuur heb ik gemeten met realtemp.

Waarschijnlijk kan de processor nog verder worden overgeklokt gezien de lage temperatuur en de lage CPU-spanning, maar hoger wil ik niet gaan want ik wil mijn 800 mhz geheugen nog niet overclocken en vind 3.2 ghz nu nog goed genoeg. Jammer dat deze CPU zo'n lage multiplier heeft.

De prestaties zijn nu duidelijk beter dan met de E4500, zo kan ik BF Bad Company 2 nu soepel spelen wat ik eerst niet kon. Andere spellen draaien ook beter.

[Reactie gewijzigd door dapyroo op 25 januari 2011 21:15]

hehe ja kwam niet op t woord (en omdat ik op terwdan's benchbakker aant wachten was was ik t vergeten O-) )

[Reactie gewijzigd door Junky op 6 november 2010 14:36]

Het is socket 775 en 1156
Ik denk dat het missende woord FSB is ? [...]
Interessante review

Ik ben van plan mijn 2 jaar oude HP DC7800 SFF nu toegerust met een E6750 Core 2 Duo vPro ready om te rusten met deze Quad Core.

Alvorens ik dat doe heb ik me wel op het HP Consumer forum geregistreerd om te vernemen wat de ervaringen zijn van de HP Consumer Community.

Sinds ik wat meer video editing toepas op deze HP merk ik dat ee Quad Core wel een must is geworden zeker nu ik simultaan soms onder virtual machine (Oracle VirtualBox x64) wat legacy software draai op gast OS XP Pro en soms internet op Ubuntu onder Virtual Box.
Zo ik ben weer verder aan het overklokken geweest. De MCH is de northbridge op mijn moederbord, een Gigabyte GA-P35-DS3L. Deze bleek heel slecht gekoeld door Gigabyte, ik heb het koelertje verwijderd en de oude opgedroogde koelpasta vervangen door verse, verder heb ik er een klein 5cm ventilatortje op getie-wrapt en geducktaped.

Nu kon het moederbord verder worden overgeklokt na het verhogen van de fsb-spanning (+0.1) geheugen-spanning (+0.1) en MCH-spanning (+0.2). Hij is nu overgeklokt vanaf zijn officiele max fsb van 333 naar 425 mhz. 3.4 ghz voor de processor dus. Een overklok van 28 procent. De processor kon nog een uur zware taken doen op zijn standaardspanning voordat hij vastliep. De max temp was 56 graden. Nu probeer ik hem nog helemaal stabiel te krijgen.

Kortom de processor kan prima overklokken, maar door de hoge FSB en lage multiplier zit je snel aan het max van je moederbord en evt je geheugen!

[Reactie gewijzigd door dapyroo op 22 februari 2011 21:11]