Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed Review
Product Review Intel Core 2 Quad Q8400 Aanleiding Het viel me op dat deze Quad core ondanks zijn goede stock prestaties nog geen review had, en omdat ik in een van mijn computers deze core gebruik vond ik het wel leuk om een review te schrijven. What’s in the Box Hoewel ik deze Processor al wat langer heb, heb ik nog steeds (bijna) alle accessoires. Alleen de stock koeler heb ik niet meer. De inhoud van de doos toen ik deze processor kocht:de proc.Stock koelerWaranty papersIntel Core 2 Quad stickertjeInstallatie De installatie van een core 2 processor vind ik altijd toch wat apart. Op de een of andere manier vind Intel dat je de core niet hard genoeg op...
Pluspunten
OC Stabiliteit Warmte productie kosten
Minpunten
Socket 755 is verouderd
Eindoordeel
Aanleiding
Het viel me op dat deze Quad core ondanks zijn goede stock prestaties nog geen review had, en omdat ik in een van mijn computers deze core gebruik vond ik het wel leuk om een review te schrijven.
What’s in the Box
Hoewel ik deze Processor al wat langer heb, heb ik nog steeds (bijna) alle accessoires. Alleen de stock koeler heb ik niet meer.
De inhoud van de doos toen ik deze processor kocht:
- de proc.
- Stock koeler
- Waranty papers
- Intel Core 2 Quad stickertje
De installatie van een core 2 processor vind ik altijd toch wat apart. Op de een of andere manier vind Intel dat je de core niet hard genoeg op het moederbord kunt drukken, eerst het bracket van het socket 775 en daarna nog de koeler erop die je pas na erg hard drukken vast krijgt. Intel wil er uiteraard zeker van zijn dan de core goed gekoeld word en al de hitte kwijt kan maar toch vind ik dit wat extreem.
Ik zelf gebruik als koeler de Coolermaster Sphere, deze koeler is eigenlijk een grote bal koper boven op de processor met een fan erin, hij koelt erg goed en is redelijk stil. Ik heb deze koeler gekocht toen ik mijn proc. ging overclocken maar voor deze review heb ik hem terug geclockt naar standaard en daarna weer overclockt.
OC Stats
Stock gegevens
de Q8400 loop stock op 2.6 GHz dit met een FSB van 333 en een multiplier van 8, de core gaat bij Idle terug naar een multiplier van 6 om zo op 2.0 GHz rustig te kunnen draaien
OC gegevens
in mijn OC opstelling draait de Q8400 op 3.2 GHZ dit met een FSB van 400 en een multiplier van 8, de core blijft hier ook ilde op lopen.
Prestaties & stroom verbruik
Standaard loopt de Q8400 op 2.6 GHz en ik heb de core overclocked lopen op 3.2 GHz ik heb een aantal benchmarks gedraait, allemaal met hetzelfde systeem:
- Moedebord
Asus Maximus II Formula - Geheugen
4 GB Corsair 1066 OC geheugen - Koeler
CM Sphere - Videokaart
Ati HD 5750 - Voeding
OCZ StealthXStream 400Watt - Harddisk
320 GB S-ata Hitachi - OS
Windows 7 Ultimate 64 Bit
Results:
| Real Temp Temperatuur (Idle) | |
|---|---|
| Q8400 (stock 2.0GHz) | |
| Q8400 (OC 3.2GHz) | |
| Real Temp Temperatuur (Prime 95 Load) | |
|---|---|
| Q8400 (stock 2.6GHz) | |
| Q8400 (OC 3.2GHz) | |
| Real Temp Temperatuur (Prime 95 Load 15 min) | |
|---|---|
| Q8400 (stock 2.6GHz) | |
| Q8400 (OC 3.2GHz) | |
| Real Temp Temperatuur (Prime 95 Load 30 min) | |
|---|---|
| Q8400 (stock 2.6GHz) | |
| Q8400 (OC 3.2GHz) | |
| 3DMark06 | |
|---|---|
| Q8400 (stock 2.6GHz) | |
| Q8400 (OC 3.2GHz) | |
| CPU-Z Stroom verbruik | |
|---|---|
| Stock (2.0GHz, Idle) | |
| OC (3.2GHz, Idle | |
| Stock (2.6GHz, Load) | |
| OC (3.2GHz, Load) | |
Kosten
De Intel Core 2 Quad Q8400 kost nieuw tussen de 137 en de 180 euro en vergeleken met een i7 van bijna 100 euro duurder is dat redelijk goedkoop.
Conclusie
Ik ben heel tevreden met de Q8400 en ben blij dat ik deze heb gekocht. De core werkt goed en ik heb nog nooit klachten erover gehad, ook al is deze core met de komst van socket 1156 en 1366 verouderd zou ik deze nog steeds aanbevelen, vooral in een low budget PC, de core werkt goed, snel, altijd en is niet duur. Daarom verwacht ik dat ik deze Proc. nog lang zal houden!
Heb jij ook een Intel Core 2 Quad Q8400 Boxed?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (8)
De processor doet het goed. Hij draait zonder problemen op 3.2 ghz. Ik heb de overclock getest met prime95 small fft en hij is nu een 45 min stabiel en foutloos. Hiervoor heb ik de volgende tweaks toegepast:
- MCH spanning met 0.1 V verhoogt, andersliep de computer steeds vast.
- De spanning van de CPU zelf heb ik op 1.23 V ingesteld.
- Geheugen op 1:1 (2:2)
- FSB op 400 mhz,
- De rest is standaard
- De max core-temperatuur verschilt met een simpele after-market koeler tussen 54 en 59 graden celcius afhankelijk per core. Daarmee is deze heel laag vergeleken met de e4500. Deze temperatuur heb ik gemeten met realtemp.
Waarschijnlijk kan de processor nog verder worden overgeklokt gezien de lage temperatuur en de lage CPU-spanning, maar hoger wil ik niet gaan want ik wil mijn 800 mhz geheugen nog niet overclocken en vind 3.2 ghz nu nog goed genoeg. Jammer dat deze CPU zo'n lage multiplier heeft.
De prestaties zijn nu duidelijk beter dan met de E4500, zo kan ik BF Bad Company 2 nu soepel spelen wat ik eerst niet kon. Andere spellen draaien ook beter.
[Reactie gewijzigd door dapyroo op 26 juli 2024 16:34]
[Reactie gewijzigd door Junky op 26 juli 2024 16:34]
Ik ben van plan mijn 2 jaar oude HP DC7800 SFF nu toegerust met een E6750 Core 2 Duo vPro ready om te rusten met deze Quad Core.
Alvorens ik dat doe heb ik me wel op het HP Consumer forum geregistreerd om te vernemen wat de ervaringen zijn van de HP Consumer Community.
Sinds ik wat meer video editing toepas op deze HP merk ik dat ee Quad Core wel een must is geworden zeker nu ik simultaan soms onder virtual machine (Oracle VirtualBox x64) wat legacy software draai op gast OS XP Pro en soms internet op Ubuntu onder Virtual Box.
Nu kon het moederbord verder worden overgeklokt na het verhogen van de fsb-spanning (+0.1) geheugen-spanning (+0.1) en MCH-spanning (+0.2). Hij is nu overgeklokt vanaf zijn officiele max fsb van 333 naar 425 mhz. 3.4 ghz voor de processor dus. Een overklok van 28 procent. De processor kon nog een uur zware taken doen op zijn standaardspanning voordat hij vastliep. De max temp was 56 graden. Nu probeer ik hem nog helemaal stabiel te krijgen.
Kortom de processor kan prima overklokken, maar door de hoge FSB en lage multiplier zit je snel aan het max van je moederbord en evt je geheugen!
[Reactie gewijzigd door dapyroo op 26 juli 2024 16:34]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/26632/dosprompt2.gif?f=community)