OCZ Vertex 2 90GB Review

kees88 30 oktober 2010, laatste update op 24 januari 2012, 2.987 views

OCZ Vertex 2 90GB

Pluspunten

• snelheid opstarten programma's
  • ondersteuning TRIM functie

Minpunten

• duidelijk duurder dan reguliere harddisks, en daarom ook niet bedoeld voor de opslag van data, meer veel meer geschikt als systeemschijf

Vanaf begin oktober de 3,5'' OCZ Vertex II 90GB disk in m'n destop gezet. De configuratie met een Intel i7 Core 870, Gigabyte P55a-UD3R moederbord, 4GB geheugen en een Samsung F3 harddisk als opstartschijf was al vrij snel te noemen. Echter sinds ik Windows 7 opnieuw geinstalleerd heb op de Vertex II 90GB disk (Sata II aansluiting, ingesteld op AHCI) is de computer aanzienlijk sneller geworden.

Met name het opstarten van Windows gebeurt na het doorlopen van de BIOS (wat het meeste tijd vraagt) binnen 10 seconden. Daarna wordt het pas echt leuk. Werken binnen Windows 7 is flitsend. De nieuwste Office programma's als Word en Excel staan klaar na 1 seconden na het dubbelklikken van het icoontje. Je moet goed opletten om het opstart logo van Word te zien. Maar ook de zwaardere programma's als Photoshop staan gereed na 3 seconden. En de 90GB is naar mijn mening ruim voldoende qua grootte. Ik heb Windows 7 en al mijn programma's op deze disk geinstalleerd en heb nog ruim de helft van de disk vrij.
Natuurlijk wel alle bibliotheken op de Samsung F3 harddisk gezet.

Dergelijke SSD disks zijn naar mijn mening de grootste vooruitgang op het gebied van PC's te noemen in de laatste 10 jaar. Natuurlijk moet je wel een moderne configuratie hebben met SATA II en Window7 om de snelheid van deze Vertex II te kunnen benutten. In dat geval is dit zeker een AANRADER!

Zie onderstaand nog even een ATTO benchmark test. De maximale schrijf- (275 MB/s) en leessnelheden (285 MB/s) welke door OCZ opgegeven zijn, worden zeer goed benaderd.

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 90GB?

Mooie review _/-\o_ !

Geen geneuzel over details. common sense. Daar heb je wat aan.
Je mobo ondersteund tog sata 600 waarom dan toch voor een ssd gegaan met sata 300 ondersteuning?
Het is redelijk geld verspillen als je een SSD koopt die niet over de 300MBps heen gaat, om dan een SATA-600 SSD te kopen. Zolang die snelheid niet gehaald word heb je er niets aan om een duurdere, zeldzamere SSD te kopen.