Edimax BR-6574N Review

Willem2 26 oktober 2010, 364 views

Edimax BR-6574N

Pluspunten

• Ziet er goed uit
  • Werkt lekker vlot (zolang je niet bij de webinterface hoeft te zijn...)
  • Goed wifi bereik
  • Laagste energieverbruik in zijn klasse (voor zover ik heb kunnen vinden)
  • Uitgezonden vermogen instelbaar

Minpunten

• Instabiele webinterface
  • Router is zo licht dat hij onder het gewicht van de netwerk en aansluitkabel af en toe van de plank wordt afgetrokken
  • Ontbreken van de Wifi scheduler

Beheerbaarheid Score: 2
WLAN-bereik Score: 4
Afgaande op de reviews en de mogelijkheid om wireless via een scheduler aan/uit te zetten en een laag energieverbruik deze Edimax gekocht.

Uiterlijk & Verpakking
Ziet er netjes afgewerkt uit en wordt compleet met een Cat5E kabeltje geleverd. Merkwaardig is dat er in het 12V snoertje een lampschakelaar zit, waarmee je de router aan/uit kunt zetten. Het nut hiervan werd helaas snel duidelijk... Installatie CDROM niet aangeraakt, dus daar kan ik niets over zeggen.

Installatie
Nou, hier begon de pret. Webinterface was slecht bereikbaar wat lijkt te komen doordat de webserver crashed. Na herhaaldelijk harde reset (hiervoor is de schakelaar dus handig :) ) kon ik dan eindelijk de firmware updaten (v1.76) waarna het allemaal iets stabieler lijkt te zijn, maar nog steeds niet super. Werkbaar voor iemand met enige ervaring, maar absoluut niet geschikt voor mensen die daar geen kaas van hebben gegeten; je kunt niet van iemand verwachten dat hij eerst de firmware update voordat hij aan de installatie kan beginnen. Installeren wees zichzelf, alleen lijkt het wel nodig te zijn na de meeste instellingswijzigingen direct te rebooten om deze instelling ook echt te bewaren; doe je dat niet, dan vergeet hij nogal eens iets. Slordig. De WAN poort heb ik niet aan de praat kunnen krijgen met mijn ADSL2 abo (Alice), maar de modem zit nu gewoon op 1 van de 4 switch poorten van de router en dat werk prima zo. Wellicht dat dat wel kan als je je modem in bridged mode zet, maar daar heb ik verder niet naar gekeken (zou natuurlijk 1 gigabit poort vrijmaken, maar die heb ik toch niet nodig op het moment).
Wel een leuke optie is dat je het uitgezonden vermogen kunt instellen tussen de 10~100%; als je niet van electrosmog houdt kun je hier lekker mee tweaken! :) Op 10% had ik in het hele huis redelijk bereik, alleen op zolder valt hij dan af en toe weg.
Wat niet leuk is, is dat de beloofde wifi scheduler ontbreekt. Over gemaild met Edimax, maar de eerste 24 uur alsnog geen reactie op gekregen.
Wat wel opgemerkt moet worden is dat hoewel de webinterface tijdens configuratie vastloopt de router wel netjes zijn behoorde werk blijft doen! Als je hem dus eenmaal hebt ingesteld, heb je er geen omkijken meer naar, ook al hangt de webserver.

Performance
Als hij het dan eenmaal doet, is het een lekkere vlotte router. Het kopieren van een 1Gbyte file (VOBje) van mijn Synology landisk naar een pc ging met 50MB/s (zo'n 20 seconden dus via ftp) wat prima werkbaar is. Misschien kan hij nog sneller, maar ik vermoed dan mijn landisk niet harder kan dan 50MB/s (zit een 5400rpm schijf in namelijk en is niet de duurste Synology die er is)
Wireless is op 2 verdiepingen boven de router (betonvloeren!) met gemiddeld 60Mbit niet slecht en komt uit op 2.8MB/s voor een file van 1Gbyte. Direct naast de router loopt dit op naar 5MB/s. Na wat prutsen aan de settings van de wifi kaart ging het getalletje wel omhoog (van 72Mbit naar 150Mbit), maar de snelheid naar beneden... Stabiel op 300Mbit heb ik hem naast de router niet gekregen, maar dat kan aan de combi router/wifi adapter liggen. Aangezien ik wifi voornamelijk voor mijn iPod touch en wat email/internet op de laptop gebruik is dat dus prima. Bereik was achter in de tuin (10m binnenshuis + 12m tuin) nog steeds voldoende om prettig te kunnen werken op iPod en laptop. Niet slecht. Wellicht kan je dit nog wat verbeteren door met de 3 antennes te prutsen die worden meegeleverd.

Energieverbuik
Het verbruik zou gemiddeld op 5W moeten uitkomen. Dit heb ik nog niet nagemeten, maar aangezien mijn vorige setup in totaal 12W verbruikte verwacht ik hier dus zo'n 60kWh mee te gaan besparen. Verdient hij zichzelf in zo'n 4 jaar terug.

Heb jij ook een Edimax BR-6574N?

ik heb dezelfde Router 1 weekje gebruikt , en heb voor die crashende / slome webinterface een fix rom via mail ontvangen vanuit Edimax
Ik had er toen geen last meer van (DM me maar voor meer info)