Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Curve 9300 Zwart Review

nwagenaar 24 oktober 2010, laatste update op 24 oktober 2010, 4.976 views

BlackBerry Curve 9300 Zwart

Pluspunten

• Verbeterd en stevig design.
  • Verbeterde bouwkwaliteit (geen gaps).
  • Scherm is aanzienlijk beter dan die van zijn voorganger.
  • Geluidskwaliteit en ontvangst is uitstekend.
  • Aanwezigheid van G3, GPS en ondersteuning voor 802.11n.
  • Verbetering van de CPU en uitbreiding van het geheugen.
  • De telefoon is OS6-ready.

Minpunten

• Nog geen OS6.
  • Door afwezigheid van OS6: geen eyecandy en de aanwezigheid van de brakke Blackberry Browser.
  • Hij ziet er voor een Blackberry gewoon plastic en el cheapo uit.
  • Resolutie en grootte van het scherm is nog steeds hetzelfde als die van de 8520.
  • De 2.0MP camera is nog steeds hetzelfde als die van de 8520.

In maart 2010 heb ik mijn eerste ervaring beschreven van de Blackberry Curce 8520. En ondanks de vele negatieve eigenschappen (Geen GPS, Geen G3, geen eyecandy, beeldkwaliteit, hardheid van het toetsenbord, youtube weergave, spartaanse internet browser en de verplichting om je abonnement van een BIS of BES uitbreiding te voorzien) is mijn Blackberry ervaring behoorlijk positief gestart. Zo positief, dat ik uiteindelijk een upgrade heb gedaan naar de Bold 9000 (die ik uiteindelijk weer snel heb verkocht, vanwege de trackball) en de Storm 9500 (RIM's eerste touchscreen telefoon), en uiteindelijk heb ik ook mijn bestaande abonnement voorzien van BIS. Want ja, de gmail applicatie werkt an sich wel, maar echt optimaal was het niet.

Sinds afgelopen week had ik het voordeel, dat ik mijn abonnement kon verlengen en ik mocht een nieuwe telefoon uitkiezen. Ondanks dat ik heel even naar de SE X10 Xperia mini Pro heb gekeken, heb ik die toch redelijk snel afgeschreven omdat het toetsenbord niet echt fijn was. Aangezien dat mijn ervaringen met de Blackbery enorm positief zijn uitgevallen, heb ik gekozen voor de Blackberry Curce 9300. Sinds gisteren heb ik hem in mijn bezit en het leek mij handig om mijn ervaringen te delen.

Ik kijk hoofdzakelijk naar deze Blackberry, als de opvolger van de Curve 8520 en in hoeverre het een verbetering is ten opzichte van zijn voorganger. Ik kan wel weer een complete review geven van het OS. Maar aangezien dat de 9300 nog steeds gebruikt maakt van OS5 en om mijn kans op RSI te beperken, heb ik besloten om de werking van het OS niet te beschrijven. Ik verwijs je daarvoor naar mijn eerdere review van de 8520. Simpel gezegd, er zijn geen veranderingen merkbaar ten opzichte van mijn vorige review.

De telefoon

Gisteren was het zover en ik kreeg een relatief klein pakje aangeleverd. Bij het openen van mijn pakje trof ik een nog kleinere doos met daarop het Blackberry logo. Het formaat is ten opzichte van mijn andere Blackberry modellen, aanzienlijk kleiner. Niet dat dit echt een probleem is, het gaat om de inhoud :P.

De 9300 is net zoals de 8520 een instapmodel. Dus dit betekent dat je weinig goodies krijgt. In de doos zit de Curve 9300 (met daarin al de 2GB microSD kaart), een lader met 2 opzetstukken, een kleine micro-USB kabel, een handleiding en de standaard koptelefoon. Persoonlijk vind ik de standaard koptelefoon een stuk beter dan de luxe uitvoering (die blijft niet in mijn oren zitten) en ik heb deze alsnog voor mijn Storm aangeschaft. Enfin, je ontvangt dus geen holster dus die zal je zelf moeten kopen. En ondanks dat ik in eerste instantie niet het nut zag in een holster, ben ik tot de conclusie gekomen dat je hierdoor gewoon minder krassen krijgt en dat je niet per ongeluk 12 uur met je met je huis belt en later op de dag een SMS krijgt dat je belminuten op zijn :+. Al met al hoef je deze telefoon niet te kopen voor de accesoires en je zal alsnog geld moeten neerleggen voor een holster. Afgezien van dat, is het geheel compleet.

De 9300 is de beoogde opvolger van de 85XX en 8900 serie. En dat is duidelijk te zien. Toch hebben ze hem een facelift gegeven. En ik moet zeggen, de uitvoering is zeker niet onaardig. Het toetsenbord is hetzelfde maar de buiging boven het toetsenbord (waar de knoppen en de trackpad zich bevinden) hebben ze weggehaald en alles is nu strak en op n lijn. Verder hebben ze 9300 voorzien van een chromen rand en is de achterkant voorzien van een grove backplate. Dit is zeker een verbetering, het oogt een stuk minder instap dan de 8520.

Toch is het duidelijk een instapmodel en ondanks de chromen rand, ziet het er toch el cheapo uit. Je ziet behoorlijk veel plastic en daardoor krijg je duidelijk door dat dit het goedkoopste model moet zijn. Maar doordat het nu n body is geworden, heb ik - ten opzichte van de 8520 - geen gapende ruimtes of afwerkfouten kunnen vinden.

Ondanks de el cheapo en plastic uitstraling, voelt de telefoon stevig aan en kan ik eerlijk zeggen dat de facelift een behoorlijk verbetering is van zijn voorganger.

Gebruik

En van mijn negatieve eigenschappen, was de beeldkwaliteit en ik vroeg mij af of ze hier nu ook een verbetering hebben aangebracht. Na mijn overstap van de Storm 9500, valt duidelijk op dat het scherm een stuk kleiner is. Zelf had ik ook de neiging om te klikken op het scherm, maar na een paar minuutjes begon ik door te krijgen dat dit niet meer ging werken :P. Maar het scherm is helder en alles wordt duidelijk weergegeven. Moest ik bij de 8520 de brightness nog naar beneden aanpassen, dat is nu niet het geval. De letters en icoontjes worden zeer goed weergegeven en het lezen van berichten is geen enkel probleem. Dus op dit punt is toch duidelijk een verbetering te zien.

Voor de rest is de 9300 gelijk aan zijn voorganger. Het toetsenbord voelt hard aan (wat eigenlijk geen slechte eigenschap is. het toetsenbord van de 9000 was in mijn ogen juist te zacht en daardoor had ik het gevoel dat ik niks aanraakte) en de trackpad werkt gewoon naar behoren. Wat ze wel hebben verbeterd is de stevigheid van de trackpad. Bij de 8520 zat er wat ruimte en daardoor kon je hem bewegen. Dat is bij de 9300 niet het geval en dit is het gevolg van de betere bouwkwaliteit en de verbeterde vormgeving.

Behalve een uiterlijke verbetering, zijn de specificaties ook nog eens verbeterd. De CPU is sneller geworden en draait op 624Mhz, het geheugen is verdubbeld naar 256MB (waarvan 115MB vrij), Wireless ondersteunt ook het gebruik van 802.11N netwerken, ondersteuning voor 3G en de aanwezigheid van GPS.

De verbetering van de CPU en het geheugen is te wijden aan het feit dat het een OS6-ready device, maar het is zeker geen onaangename ervaring (het OS reageert net iets sneller, maar dit kan ook te maken hebben doordat ik gebruik maakte van een nieuwere versie). Door de ondersteuning van 3G gaat het browsen een stuk beter en het downloaden van OTA links gaat behoorlijk vlot. Uiteraard ben je afhankelijk van je provider, maar bij mij in de buurt heb ik geen problemen gehad met de snelheid en de kwaliteit van een gesprek. De GPS werkt verder gewoon vlekkeloos in zowel Blackberry Maps als Google Maps en het krijgen van een fix gaat redelijk vlot. Maar aangezien ik beschik over een onboard navigatiesysteem en daardoor geen routeplanner heb, kan ik niet beoordelen of navigeren een aangename ervaring zal zijn. Gezien de grootte van het scherm, lijkt mij dit wel een probleem.

Voor de rest blijft over de multimedia functionaliteit en het OS. Ondanks dat de 9300 OS6 ready is, wordt de device nog geleverd met OS5. Op het moment van schrijven is 5.0.0.977 de laatste versie en is, afgezien van bugfixes en een iets betere responsiveness, er geen duidelijke verbetering zichtbaar. Het uiterlijk is nog steeds OS5 en er wordt nog steeds gebruik gemaakt van de oude Blackberry Browser. Dus dit betekent geen eyecandy en de browser werkt (wat dan ook alles mee gezegd is). Het is dus wachten op OS6, zodat we meer eyecandy krijgen en de nieuwe Webkit browser.

Is de Curve 9300 een verbetering ten opzichte van de 8520 en/of de 8900? Ik kan alleen maar ja zeggen. Diverse minpunten van beide devices zijn niet meer aanwezig en het is eindelijk een volledige Blackberry door de ondersteuning voor G3 en de aanwezigheid van een GPS. Door de vormgeving ziet hij er stevig uit en de facelift is een aangename verbetering. Verder zijn de specificaties ook nog eens verbeterd en het scherm is enorm duidelijk.

En de nadelen? Het is en blijft een instapmodel. Dus je hebt te maken met een kleiner scherm en bijbehorende resolutie, in de vorm van een 2.46" scherm en een resolutie van 320x240. Hierdoor heb je gewoon een nadeel omdat niet alle software in de Blackberry App World gebruikt kan worden. En persoonlijk vind ik het scherm te klein om gebruik te maken van een routeplanner. Bovendien ziet hij er gewoon goedkoop uit en daar zal een chromen rand weinig aan kunnen veranderen.

De 8520 gaat voor circa 215 over de toonbank, terwijl de 9300 voor 295 over de toonbank gaat. De vraag is dus, is de 9300 het prijsverschil van 80,- waard? Persoonlijk denk ik van wel. Er zijn enorm veel verbeteringen aangebracht, de telefoon heeft veel beter specificaties en deze telefoon is ook nog eens OS6 ready.

Kortom: De 9300 is ten opzichte van haar voorgangers, een aanzienlijke verbetering.

Heb jij ook een BlackBerry Curve 9300 Zwart?

Hallo,

Wat is eyecandy?
En zou je met deze blackberry makkelijk op Facebook , Twitter , Hyve en msn kunnen?
Zou je ook met deze bb makkelijk kunnen browsen ?
Ik heb deze telefoon ook en mij bevalt hij ook zeer goed. Hij is ook erg snel. Om antwoord te geven op je vraag, er zijn hele goede apps voor Facebook, Twitter, Hyves en msn voor deze telefoon. Echter browsen gaat niet heel erg goed gezien het kleine scherm. Toch is dat ook nog aardig te doen om af en toe iets te checken.
Toen ik deze telefoon kocht, had ik niet echt volledige research gedaan maar het is een uitstekende keuze geweest. O.S. 5 zag er niet zo schitterend uit, het werkte allemaal net goed en heb uiteindelijk besloten om O.S. 6 te installeren.

Met de cursor bug in dit besturing systeem kan vervelend zijn, maar voor de rest is de functionaliteit erop uitgegaan. De wifi verbinding lijkt soepeler te werken, de Interface is schitterend en je kan alles snel bereiken, msn, facebook en hyves apps werken prima.

Er zijn alleen twee steek puntjes. Het profiel voor je geluid kan niet instellen om je profiel in of uit te schakelen op een bepaald tijdstip. Ik heb hier nog geen Apps voor gevonden.
De camera is slecht, maar ja. Het werkt prima om de bbar codes op te nemen.

De trackpad werkt uitstekend, de browser is prima geluid is goed, wat wil je nog meer weten?