BlackBerry Curve 8520 Zwart Review

nwagenaar 22 maart 2010, laatste update op 22 maart 2010, 7.170 views

BlackBerry Curve 8520 Zwart

Pluspunten

• Een Blackberry voor minder dan ¤ 200,-
  • Het OS is enorm stabiel en - icm de optical trackpad - zeer makkelijk te gebruiken.
  • Aanwezigheid QWERY keyboard.
  • Google intergratie op gebied van email, contactpersonen en agenda, zonder gebruik te maken van BIS of BES.
  • Design is degelijk en zakelijk.
  • Geluidskwaliteit is uitstekend (standaard, speakerstand en koptelefoon).
  • Ontvangst is beter dan de G1 (in mijn woonomgeving).

Minpunten

• Geen GPS en/of G3 (alleen GPRS/Edge).
  • Geen eyecandy (tov T-Mobile G1).
  • Beeldkwaliteit is minder tov de G1 en het contrast is te hoog.
  • Toetsen van het toetsenbord zijn behoorlijk hard (tov G1).
  • Weergave van Youtube is standaard van slechte kwaliteit.
  • Internet Browser en/of Browsing is behoorlijk spartaans.
  • BIS of BES uitbreiding benodigd op je abonnement om volledig gebruik te kunnen maken van alle mogelijkheiden.

Voor de aanschaf van mijn Blackberry 8520, heb ik het afgelopen jaar rondgelopen met een T-Mobile G1. Voor mijn T-Mobile G1, zelfs 2 jaar met de T-Mobile MDA Vario. De overeenkomsten zijn duidelijk, het zijn allemaal telefoons die voorzien zijn van een fysieke toetsenbord. Ook heb ik 1 maand gebruik gemaakt van de iPhone 3G met firmware 3.0, maar vanwege het ontbreken van een fysieke toetsenbord kon ik daar gewoon zeer moeilijk aan wennen en zat ik mij enorm te irriteren aan de gevoeligheid en fouten tijdens het typen.

De reden waarom ik een toetsenbord wil hebben, is omdat ik mijn telefoon primair gebruik voor zakelijke doeleinden (synchronisatie met Exchange). En het gebruik van een normaal toetsenbord is gewoon veel gemakkelijker bij het typen van (lange) e-mailtjes en SMS berichten.

Aanschaf

Na mijn G1 het afgelopen jaar met veel plezier te hebben gebruikt, vond ik het weer eens tijd om te kijken naar een ander model. Het leuke aan de G1 was: het was op nieuw, op basis van Linux, het had het spelerige van de iPhone en er was de aanwezigheid van een fysiek toetsenbord. Door middel van Touchdown heb ik altijd zonder problemen met Exchange kunnen synchroniseren. Een leuke telefoon - mede vanwege zijn open karakter, custom firmware en root mogelijkheden - maar uiteindelijk kwam ik erachter dat ik voor 99.9% bezig was met het typen van mailtjes en SMS berichten. Het spelen van spelletjes en het uitproberen van applicaties was na enkele maanden niet meer van toepassing. Vanwege de problematische batterij voorziening, heb ik later ook gekozen om al mijn Exchange-berichten te forwarden naar mijn Gmail account zodat ik uiteindelijk alleen maar gebruik maakte van Google Mail, Contacts en Calendar.

Bij de zoektocht naar een nieuwe telefoon had ik 2 zaken waar de telefoon echt aan moet voldoen:

- Fysiek toetsenbord.
- Google synchronisatie op gebied van: mail, contactpersonen en agenda.

Primair wil ik mijn telefoon gebruiken voor het bekijken, beantwoorden en versturen van mail, sms, af en toe wat muziek luisteren en natuurlijk bellen. Ondertussen heb ik diverse telefoons uitgeprobeerd en op alle telefoons had ik wel wat op te merken. Bij de Nokia E72 had ik gewoon veel problemen om te wennen aan het toetsenbord icm het OS. Hetzelfde geldt ook voor de Motorola Milestone, door het toetsenbord vond ik het net niet. En zo heb ik diverse telefoons kunnen afstrepen. Totdat ik toch maar eens bij de telefoons van RIM ging kijken.

De reden waarom ik nooit naar een Blackberry had gekeken, was voornamelijk omdat je verplicht wordt om een BIS (persoonlijke) of BES (zakelijke) uitbreiding op je abonnement te nemen. Zonder deze opties was het gewoonweg niet mogelijk om e-mail te verzenden en te ontvangen. Dat wil zeggen, totdat ik las dat het wel mogelijk is via de door Google geleverde Gmail applicatie voor de Blackberry. Ook bleek dat het mogelijk is om mijn agenda en contactpersonen te synchroniseren door middel van de Google Sync applicatie. Verder kan je ook gewoon gebruik maken van de Blackberry Browser via APN en/of WiFi om bijvoorbeeld OTA installaties te downloaden of om internetpagina's te bekijken. En alle applicaties die niet gebruik maken van BIS of BES, kan je gewoon installeren en gebruiken.

Uiteindelijk had ik besloten om de gok te wagen en heb één van de goedkopere Blackberry toestellen gekocht (zonder überhaupt een Blackberry te hebben getest). In dit geval dus de Blackberry Curve 8520. Duidelijk een instapmodel gezien de afwezigheid van GPS en G3 (voor mij niet echt belangrijk. Het echte internetten/downloaden doe ik wel via WiFi en mijn auto is al voorzien van navigatie) en een simpele 2 megapixel camera (ik maak hoogstens 1 keer per jaar een foto met mijn mobiele telefoon).

Ik weet dat dit niet het topmodel is en één van de goedkopere, maar ik heb hem toch besteld. Mocht het toch niet echt wat zijn, dan heeft het mij niet direct een vermogen gekost. Sowieso hoef ik maar een jaar met deze telefoon te werken, omdat dan mijn contract is afgelopen. Kortom: Voor onder de ¤ 200,- was het voor mij mogelijk om ervaring op te doen met een Blackberry en om te kijken of de afwezigheid van een touchscreen en navigatie - via de Optical Trackpad - echt een minpunt is.

Inhoud verpakking

Op 15-3 was het zover, mijn pakketje was binnengekomen met daarin een fonkelnieuwe BB Curve 8520! De doos is relatief klein en bevat geen bijzondere reclame of opdrukken. In de doos zitten de gebruikelijke zaken zoals: Een usb kabel, oplader (inclusief diverse opzetstekkers), batterij, CD, handleiding, een koptelefoon en natuurlijk de 8520.

Wat wel handig is om te weten, zowel de usb kabel als de oplader zijn voorzien van een micro-usb aansluiting. En aangezien een micro-usb aansluiting niet altijd voorhanden is, is een extra kabel voor bijvoorbeeld thuis en op je werk geen overbodige luxe.

Vormgeving

De 8520 is klein. Laat ik even duidelijk zeggen, veel kleiner dan ik had verwacht. Qua lengte en hoogte is de 8520 duidelijk kleiner dan de G1. De 8520 is wel weer iets breder dan de G1. Maar ik schrok toch wel even omdat het toetsenbordje er wel heel erg klein uitzag. Kijk, ik heb wel eens een Blackberry gezien en qua vormgeving is het dus duidelijk een Blackberry, maar ik heb dus nooit geweten dat het zo klein zou zijn.

Gelukkig heb ik geen die dikke vingers of grote handen en ik moet zeggen dat de telefoon zeer lekker in de hand ligt, zowel in bel- als in typestand. Wel werd het mij duidelijk dat het typen alleen met beide duimen zal gaan verlopen.

Ondanks deze schrik moet ik wel zeggen dat het design gewoon netjes en strak is. De zij- en achterkant zijn voorzien van rubber en ik heb geen rare constructieproblemen kunnen vinden. Na het plaatsen van de batterij kon ik direct al merken dat het scherm gewoon duidelijk en wat te helder is. De camera zit relatief netjes weggewerkt op de achterkant en aan de voorkant kon ik duidelijk een speaker zien.

Al met al is de design dus: Licht, degelijk, zakelijk en daardoor typisch een Blackberry. Niet spannend en voor mij juist een verbetering ten opzichte van mijn G1. Om eerlijk te zijn, vind ik de G1 qua design juist tegendraads maar beeldschoon is die kromme onderkant niet :+

Gebruik

Onlangs had ik op diverse fora vernomen dat er een nieuwe versie van het Blackberry OS was uitgekomen. Dus ik heb eerst deze nieuwe firmware erop gezet en de installatie was de 8520 voorzien van versie 5.0.0.509. De hele procedure ging relatief simpel en binnen 30 minuten had ik het erop staan. Vervolgens ging mijn simkaart in de telefoon en zette ik hem aan om gegroet te worden en om mijn pincode in te voeren. Na het doorlopen van de introductie (hoe werk ik met de Trackpad, waar dienen de knopjes voor, etc) begon ik al redelijk snel te wennen aan de Trackpad.

Het eerste wat ik na deze kleine introductie heb ik eerst de APN gegeven van mijn mobiele provider ingevoerd en vervolgens een verbinding gemaakt met mijn draadloos netwerk. Ik was in de veronderstelling dat de telefoon primair via WiFi zou gaan downloaden zodra hij een verbinding had, dit bleek dus niet het geval. Ik moest dus eerst de Standaardconfiguratie van de Browser zetten naar Hotspotbrowser. Na deze aanpassing werd het voor mij mogelijk om de applicaties Gmail, Google Sync en Nimbuzz via Browser te downloaden en te installeren. Dit proces is behoorlijk simpel en het enige wat ik moest doen doen, was aangeven dat ik de applicaties vertrouwde alvorens ik het kon installeren. Na de installaties kon ik ze terugvinden onder Download en via de BB Knop werd het voor mij mogelijk om de applicatie te Verplaatsen naar een map of om de applicatie zelf te verplaatsen. Dat laatste is dus belangrijk als je de applicaties op je homescreen wil hebben omdat je met deze optie je 6 favoriete applicaties daarop kan plaatsen. Aangezien ik geen gebruik maak van een BIS/BES uitbreiding, heb ik natuurlijk de Gmail en Nimbuzz op mijn homescreen gezet.

Je zal je afvragen waarom ik zo uitgebreid zit te schrijven over het navigeren en de opties. Nou, dit heeft voornamelijk te maken omdat ik enorm snel doorhad hoe ik moest navigeren door de menu's en hoe ik bepaalde zaken voor elkaar kon krijgen. De Trackpad was even wennen maar het werkt echt subliem. Toch is er een klein probleem met het OS: Het ziet er gewoon niet uit als je de iPhone of Android gewend bent (weinig eyecandy) en de opties zitten soms onlogisch of het zijn er gewoonweg te veel. Bijvoorbeeld, het duurde eventjes dat ik doorhad dat ik de notificatiemeldingen moest aanpassen in Berichten. Via deze applicatie kon ik dus ook alle notificaties aanpassen voor alle andere applicaties. Niet echt logisch omdat ik juist zoiets zou verwachten onder Opties. Toch moet ik zeggen dat het OS in combinatie met de Trackpad lekker en vlot werkt. Hierdoor heb ik ook direct mijn bedenkingen over touch-uitvoeringen van de Blackberries (Storm en Storm 2), omdat die dus niet beschikken over een trackball of trackpad.

Na het spelen met de diverse opties en het instellen van de notificatiegeluidjes werd het tijd om Gmail, Google Sync en Nimbuzz op te starten. Zou het echt werken zonder een BIS/BES abonnement? Nou, ik kan simpel zijn: Ja, het werkt! Na het instellen van mijn gebruikersnaam en wachtwoord zag ik de berichten binnenkomen, werd mijn agenda gevuld en kon ik mijn contactpersonen weer terugvinden. Ook het wijzigen en/of toevoegen van emailberichten, contactpersonen en/of agenda-items verliep zonder problemen. Wel kan het tot 15 minuten duren alvorens de wijzigingen zijn gesynchroniseerd, maar over het algemeen zie ik ze binnen 5 minuten verwerkt worden.

Ook het gebruik van toetsenbord - om berichten op te stellen of om chatberichten in Nimbuzz te beantwoorden - is geen enkel probleem. Had ik zo mijn bedenkingen bij het gebruik van het toetsenbord, dit bleek niet waar te zijn. De knoppen zitten op een logische plaats en hebben behoorlijk wat ruimte dat het typen van lange berichten echt geen probleem is. Ook is het typen in het donker geen probleem, de toetsen lichten goed en duidelijk op zodat je ook in het donker berichten kan beantwoorden. Wat wel een kleine issue is, is dat de toetsen behoorlijk hard zijn. Persoonlijk vond ik het indrukken van de toetsen op de G1 net iets fijner.

Dan het scherm. In verschillende reviews heb ik gelezen dat het scherm van de 8520 slechter is dan de andere modellen. Dus ik was wat sceptisch als het ging om scherpte, maar uiteindelijk blijkt dit enorm mee te vallen. Ondanks de resolutie van 320x240, viel het mij op dat het scherm behoorlijk goed leesbaar is maar dat een donkere achtergrond het leesplezier behoorlijk bevordert. Wit is net even wat te vel waardoor ik in het begin wat zat te turen, door het terugzetten van de helderheid naar de laagste waarde werd het voor mij net even wat makkelijker om de tekst te lezen. Vergeleken met mijn G1 is de beeldkwaliteit wel een stuk minder, maar dit is niet een probleem als het gaat om: het kijken, beantwoorden en versturen van berichten.

De Internet Browser is van RIM zelf en het is niet iets wat ik vaker heb gezien. Je kunt een website invullen en vervolgens krijg je een pijltje. Door middel van de Trackpad kan je het pijltje rond bewegen en klikken op de diverse links. Websites die niet mobiel zijn (lees: niet geschikt voor de resolutie van de Blackberry), worden volledig weergegeven, maar gelukkig kan je gewoon inzoomen zodat het toch mogelijk is om de website te bekijken. Bij het bekijken van de T.net Frontpage zag ik geen rare zaken maar duidelijk is wel: De browser is niet de snelste. Ook ondersteunt de browser geen flash. Voor simpele dingen zoals even snel wat bekijken, dan is de Browser zeker wel te gebruiken. Maar ik zie mij zeker niet even snel internetten op de Blackberry, wat dat betreft is het gebruik net te spartaans.

Multimedia

De 8520 heeft aparte applicaties voor het afspelen van audio, video en foto's. Ook is het mogelijk om filmpjes via de mobile Youtube site te bekijken. Het afspelen en bekijken van audio, video en foto's stelt werkelijk weinig voor. De applicaties zijn simpel in gebruik en geven geen problemen bij het afspelen van MP3's en bestanden die met de camera applicatie zijn gemaakt. Het afspelen van Youtube filmpjes is een ander verhaal, de kwaliteit is ronduit slecht en je moet eerst een aparte enquête op de youtube site doorlopen alvorens je betere beeldkwaliteit krijgt. Sowieso is het bekijken van een filmpje over GPRS niet iets om aan te bevelen, het stottert aanzienlijk snel waardoor het filmpje vaak moet bufferen. Gelukkig is de weergave van Youtube bij mij geen ijsbreker, maar het is wel even iets om rekening mee te houden.

Overigens is de 8520 voorzien van een 3.5mm aansluiting zodat je daar je favoriete koptelefoon op aan kan sluiten. Nu moet ik zeggen dat de geleverde koptelefoon zeker niet van slechte kwaliteit uit is. Het ziet er zelfs degelijk uit en het geluid is meer dan behoorlijk en meer dan goed om muziek mee te luisteren. Bij de G1 had ik al vrij snel last van irritatie aan de binnenkant van mijn oren omdat ze net iets te groot waren, bij de geleverde koptelefoon heb ik daar nog geen last van gehad (met meerdere uren muziek luisteren).

De camera en videocamera applicatie zijn natuurlijk ook aanwezig en het gebruik is gewoon simpel. Gezien de 2MP camera moet je natuurlijk niet al teveel verwachten van de kwaliteit. De kwaliteit van zowel de foto's als de opname is dan ook redelijk te noemen. Zelfs iets beter dan de foto's en opnames die ik met mijn G1 heb gemaakt. Maar aangezien ik deze functie nagenoeg niet gebruik, is dit voor mij persoonlijk meer dan voldoende.

Kortom, qua multimedia is de 8520 geen hoogvlieger en de G1 presteert op dat gebied beter. Maar voor mij is dit dus geen probleem omdat ik mij hoofdzakelijk bezig hou met het afluisteren van muziek.

Batterij

Met de G1 was ik gewend om na 12 uur deze al op te laden. Na verloop van tijd had ik zelfs de G1 nagenoeg altijd aan de USB zitten zodat hij bleef opladen. De MDA Vario was in het begin wel wat beter, maar na een jaar was ik al blij als hij het een werkdag vol hield. Laat ik het subtiel zeggen, deze telefoons zijn zeker verantwoordelijk voor de mogelijke globale veranderingen in het klimaat :+

De 8520 heeft een 1150 mAh Lion batterij met een gesprekstijd van 4 uur en een stand-by-tijd van 408 uur.
De specificaties van de batterij van de G1 zijn gelijk, maar qua gesprekstijd zou deze in theorie het 7 uur moeten volhouden en is de stand-by-tijd 319 uur. Nou weten wij dat de theorie altijd anders is, de G1 is gewoon een stroomslurper en bij redelijk wat intensief gebruik houdt de telefoon het nog geen 6 uur vol.

De 8520 doet het op dit moment nog goed en beter dan de G1. Sinds afgelopen vrijdagmiddag heb ik hem geen enkele keer aan de lader gehad en op het moment van schrijven (16:00 uur) geeft de telefoon aan dat hij nog 20% vol zit. Dit is meer dan netjes omdat ik thuis de WiFi koppeling actief heb gehad en vandaag heb ik redelijk wat emailtjes en sms-berichten de deur uitgedaan. Ik ben alleen benieuwd of ik nog wel de 18:00 uur ga halen, maar dat merk ik snel genoeg ;)

De Blackberry Curce 8520 is duidelijk een instapmodel: Hij is goedkoop (onder de ¤ 200,-), hij heeft geen GPS, geen G3 en een 2MP camera. Dit neemt niet weg dat het qua look and feel duidelijk een echte Blackberry is. Voor datgene wat ik wil doen (emailen, sms'en en muziek luisteren) in combinatie met de voorwaarden van een fysieke toetsenbord en integratie met Gmail, voldoet het duidelijk aan mijn verwachtingen. Zeker omdat ik zonder een aparte BIS of BES uitbreiding gewoon gebruik kan maken van de mogelijkheden waar ik de 8520 voor wil gebruiken. De geluidskwaliteit en ontvangst van deze telefoon is meer dan goed. Zo vind ik de speakeroptie van de 8520 stukken beter dan die van de G1 (minder hol en duidelijker) en heb ik net iets beter ontvangst bij mij thuis (4 streepjes op de 8520 tegen 3 streepjes op de G1).

Dit neemt niet weg dat de 8520, ten opzichte van de T-Mobile G1, achterloopt als het gaat om eyecandy en handelbaarheid. Ja, ik vind de Trackpad echt fenomenaal werken en ik zie ook duidelijk in dat een (multi)touch implementatie niet echt je van het zou zijn met dit OS. Toch is het zo dat het gebruik van een touchscreen en het OS van de G1 net even wat intuïtiever werkt. Ook is de beeldkwaliteit van het scherm minder dan de G1 en is wit te fel maar dat laatste is gewoon aan te passen door de helderheid aan te passen. Persoonlijk vind ik het grootste probleem de Blackberry Browser, die is gewoon te spartaans en moeilijker te bedienen dan die van de G1, en daardoor merk je gewoon dat de Blackberry primair bedoelt is voor messaging.

Voor de duidelijkheid: Ik weet dat ik niet gebruik maak van alle mogelijkheden doordat ik geen gebruik maak van een BIS of BES omgeving. Ik weet dat ik een paar zaken mis die de Blackberry echt speciaal lijkt te maken (Push mail via BIS/BES, Blackberry Messenger, de diverse chat-clients en Blackberry App world). Maar zonder deze zaken kan ik mij meer dan perfect redden en het zal (IMHO) niks veranderen aan mijn ervaring met Blackberry.

Wat mijn ervaring betreft, die is gewoon positief :) Ben je iemand die vaak doet aan messaging? Zoek je een degelijke telefoon voorzien van een toetsenbord, een zakelijke uitstraling en wil je niet teveel betalen? Dan is de Blackberry Curce 8520 helemaal geen slechte keuze.

Heb jij ook een BlackBerry Curve 8520 Zwart?

Waarom heb jij je bedenkingen dan? Zelf heb ik de Storm II, en deze werkt heerlijk met touchscreen en BB OS 5. Ik ben benieuwd waar jouw bedenkingen zitten dan :). Verklaar je nader :).

Edit: Overigens 4 sterren voor je uitstekende review, ik zag dat de plaatjes nog kwamen :). Zou nuttig zijn ter illustratie van je gedachtegang die je uit in je review.

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 22 maart 2010 19:47]

Nou, mijn bedenkingen zijn voornamelijk omdat de Trackpad gewoon fenomenaal werkt. En op bepaalde punten is de Trackpad al zo gevoelig dat je al snel over je item heen schiet. Tel daarbij op dat het OS eigenlijk gemaakt is voor trackballs/trackpads/jogdials en denk ik dat het werken via een touchscreen wat issues met zich meebrengt.

Maar dit is natuurlijk persoonlijk. Ik heb nog nooit een Storm II in mijn handen gehad...

En inderdaad, de foto's komen nog. Maar ik ben nog steeds mijn geheugenkaartje kwijt :X

[Reactie gewijzigd door nwagenaar op 22 maart 2010 21:57]

Dit valt reuze mee om heel eerlijk te zijn. In bijgaande link zie je ook dat de menu items net zo groot zijn als mijn duim. Over een item 'heenschieten' kan bijna niet :).

Tevens zijn onze OS versies ook niet gelijk, ik heb een andere OS versie dan jij, dus ook andere functionaliteiten/interface. Een vriendin van me heeft een bold 9000, en dan zie ik ook dat het gebruik heel anders is dan met een fulltouch telefoon :). Zij heeft tevens ook een andere OS versie dan ik, dus RIM ontwikkelt diversie OS versies die gefinetuned zijn voor specifieke toestellen.

[Reactie gewijzigd door __1337__ op 22 maart 2010 22:22]

Heb je opera of iets dergelijks kunnen proberen als browser? En zou je dan wel Flash hebben of ligt dat puur aan het toestel?

Mooie duidelijke review trouwens, toch grappig om te lezen als je alle jongeren met zo'n BB ziet lopen. Als ik lees wat je ermee kan etc, dan zou je je afvragen wat ze met een BB doen (pingen, maar dan nog? is dat leuker dan een onbeperkt sms bundel?)
Nee, ik heb nog geen Opera geprobeerd. Maar ik kan dat vanavond even proberen en testen of de internet experience dan beter wordt (en dit dan ook meenemen in mijn review). En Flash wordt gewoon niet ondersteund op dit toestel. Maar persoonlijk vind ik het ontbreken van Flash niet echt een gemis op telefoons, zelfs op de G1 en iPhone heb ik het nooit gemist omdat de internet experience bij voorbaat minder is dan op een normale PC.

Een Blackberry is gewoon duidelijk een telefoon primair bedoeld voor Messaging activiteiten. Of dit nu e-mail betreft, instant messaging (voor pingen moet je geloof ik gebruik maken van de BB Messenger en zonder BIS/BES krijg je dit niet aan de gang) of SMS'en. Zelf heb ik gewoon een standaard Web'N'Walk met onbeperkte SMS bundel. Ik ken hoogstens 3 personen in mijn contactlijst die een Blackberry hebben (van 50 personen) dus op dit moment scheelt mij het BIS/BES gedeelte nog niet en hou ik het wel bij gewoon SMS'en of E-mailen.
Zeer goede review, hadden alleen misschien een aantal foto's van de telefoon bij gemogen, daarom 4 sterren :)
De foto's komen nog. Ik heb helaas mijn geheugenkaartje misplaatst ;(
hallo,
mooie review.
kan je hiermee eigenlijk radio luistren zonder internet. En kan je internetten als je bent verbonden met wifi. dus zonder kosten van een abonnement of andere kosten.
mvg