1 review

Specificaties Rack • 2 interne bays - Bekijk alle specificaties

Inter-Tech 4U-4724 Review

Chatslet 18 november 2022, 765 views Product gekocht

Inter-Tech 4U-4724

Als je een NAS/Server behuizing zoekt is dit een goedkoop alternatief voor de duurdere supermicro varianten. Dat gezegd hebbende werkt het allemaal niet direct out of the box. Er zijn namek wat kwaliteitsproblemen en rare ontwerp keuzes waardoor je wel wat handig moet zijn. Hier onder meer...

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel ruimte om alles te monteren
  • Stevig

Minpunten

• Vreemde ontwerp keuzes
  • Luidruchtige fans
  • Nier alles werkt out of the box

Ik was op zoek naar een behuizing voor een zelfbouw NAS op basis van Unraid met voldoende uitbreidingsmogelijkheden en kwam hier op uit. Zoals eerder gezegd werkt niet alles out of the box en ga je er wel een beetje werk aan hebben. Hier mijn ervaringen:

Montage voeding
De meeste voedingen trekken tegenwoordig hun lucht van onder aan. Daar is bij deze kast blijkbaar geen rekening mee gehouden want als je met de standaard ATX bracket de voeding monteert zit de ventilator van de voeding tegen het metalen paneel aan de binnenzijde aan. Daar tussen zit nagenoeg geen ruimte om lucht aan te zuigen. Gek genoeg is heb je aan de andere kant dan weer 2 cm ruimte maar is het niet mogelijk om de voeding andersom te monteren. Je moet dus even goed meten en met een ijzerboortje aan de gang.

Front USB
De USB poorten aan de voorkant zijn met de backplane verbonden en vanaf de backplane gaat er dan vervolgens een kabel van meer dan een meter met hele dunne aders richting je moederbord. Dit is lang en dun genoeg om ervoor te zorgen dat alles wat sneller dan USB 1.0 wilt niet gaat werken. Ik heb dit opgelost door op AliExpress voor een paar euro een kortere USB 9 pin F/F kabel te kopen en de bestaande kabel te vervangen.

Koeling
De bestaande fans zijn erg luidruchtig en dan heb ik het echt over niveau stofzuiger. Als je je server niet in een datacenter gaat hangen maar bijvoorbeeld ergens thuis dan doe jezelf een lol door deze te vervangen voor Noctua fans. De 3 hot swap fans zijn bedraad voor PWM en zijn aangesloten op de onderste backplane. De backplane lijkt echter geen PWM aansturing te doen. Ik heb ze dus van de backplane losgekoppeld en met een PWM splitter op het moederbord aangesloten. De Unraid plug-in "Auto fan control" stuurt ze nu afhankelijk van de temperaturen die de HDD's via smart doorgeven aan.

Bouwkwaliteit
Hoewel het allemaal vrij stevig is en er geen scherpe randjes zijn wekt het wel de indruk dat kwaliteitscontrole achterwege blijft. Los van bovengenoemde punten lijken de hofswap bays niet helemaal recht gemonteerd te zijn waardoor de schijven er aan de rechterkant wat moeilijker in gaan. Links kan ik de schijven er gewoon zo in duwen en door het hendeltje van de caddy dicht te klikken is er direct contact. Rechts is wat meer kracht nodig en gaat het zeker niet met het plastic hendeltje lukken. Verder lijkt de connectiviteit met de backplane wel gewoon in orde. Er is al flink wat data heen gekopieerd en ik heb nog geen problemen ervaren.

Gebruiksgemak
Als je de slordigheidjes eenmaal hebt opgelost is het verder vrij makkelijk om alles in te bouwen. Je hebt een zee aan ruimte dus je moederbord heb je er zo in en er is meer dan genoeg ruimte om alle bekabeling netjes te kunnen doen.

Backplane
De backplane is gewoon goed genoeg. Nee, er zit geen SAS expander op maar kun je dat voor die prijs verwachten? En voor de mensen die externe HDD's shucken voor goedkope opslag: Nee, de backplane zet geen 3,3 volt op de sata connector. Je hoeft dus niet met tape aan de gang om de connectoren op je HDD's af te plakken.

Al met al ben ik van mening dat ik wel waar voor mijn geld heb. Bovenstaande puntjes waren voor mij vrij makkelijk op te lossen. Alles werkt nu en ik heb nu gewoon een dikke NAS server hangen waar ik nog jaren mee door kan. Precies wat ik nodig had. En met een setje Noctua fans is hij ook nog bijna volledig stil te krijgen.

Heb jij ook een Inter-Tech 4U-4724?

Ik heb een kleinere variant met 2 x 8 disks, echter één disk werkt niet meer (met de HDD zelf is dus niets aan de hand, geen idee waar het dan wel fout gaat en of dit te repareren is). Aangezien ik momenteel maar 8 disks in gebruik heb vraag ik me af of ik gewoon m'n disks zou kunnen verplaatsen naar de andere set.
Afhankelijk van de software die je gebruikt kun je disks gewoon kunnen verplaatsen. Je zou ook eens naar de kabels kunnen kijken. Goedkope (reverse)SAS kabels staan er om bekend problemen te geven.