Specificaties Rad. HD5970 (725MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCI-E Review

millman 28 oktober 2010, laatste update op 28 oktober 2010, 6.071 views

Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCI-E

Pluspunten

• Goede performance per watt
  • op stocksnelheden snel en stil

Minpunten

• Matige overclockbaarheid door vrm temperatuur
  • irritante driver- en crossfire hotfixes
  • prijzig

Drivers en compatibiliteit Score: 2
- Schoonheidsfoutjes weggewerkt
- Plaatjes toegevoegd
- OC benches geplaatst
- Extra toevoeging OC conclusie

VOORWOORD:

Mijn derde review voor T.Net alweer, wat inhoud dat ik weer eens wat geupgrade heb dat ik intressant genoeg vind om tijd voor vrij te maken. Het voelt misschien een beetje als mosterd na de maaltijd met de komst van de 6000 serie, maar t leek mij toch nuttig. Ik zal weer mijn best doen er een zo objectief mogelijke review van te maken. Inmiddels de plaatjes en de Benchmark resultaten toegevoegd.

DE REVIEW

Als echte tweaker blijft het kriebelen, hardware, liefst zo snel mogelijk voor zover je t kan betalen. Na een tijdje in bezit te zijn geweest van een Asus GTX480, die ik in mijn vorige review uitgebreid heb besproken, was ik alweer op zoek naar iets anders. Ik wilde een andere koeler, een beetje tweaken lekker aan de oc, maar kwam met de stock koeler van de GTX480 niet verder dan een undervolt, om de kaart ingame rond de 80 graden te houden.

Natuurlijk heb ik wel een beetje geclockt maar een vaste 24/7 OC wilde ik bewaren voor een ZALMAN VF3000F of Accelero Xtreme Plus: 2 koelers die hun "paperlaunch" al lang en breed hebben gehad. DAAR zit dus ook het probleem: Met papier kan je je GTX480 niet koelen natuurlijk. |:(

Mijn Tweakerhart werd ongeduldig, er moest iets gebeuren!! Op zoek naar een SLI gtx460 setje? Todat mijn oog viel op een advertentie hier op T.net: EEN HD5970 RUILEN VOOR EEN GTX480!! ....euhhhh WATTE?! Je raad het al, die was voor mij bestemd! Laten we die kaart eens grondig onder handen nemen, het eerste punt:

DE FEATURESET.

Als we het ergens over eens kunnen zijn is, dat ATI (NIET AMD!) de afgelopen tijd behoorlijk aan de weg heeft getimmert en met deze 5970 een zeer complete en snelle kaart heeft afgeleverd. Hoeveel completer kun je zijn als je PCB twee 5870 chips huisvest, 2gb DDR5 geheugen en een heleboel chippies en ander intressant geneuzel. Sapphire heeft daar wat boekjes bij gedaan, een molex naar 6 pins, een molex naar 8 pins pci-e, een HDMI-converter en een normale DVI plug. Natuurlijk zit de driver er bij met als topping de rallygame "dirt 2". Nu nog een lijstje van features opgegeven door de fabrikant:

- Accelerated video encoding, transcoding, and upscaling
- ATI Avivo™ HD video & display technology
- UVD 2 dedicated video playback accelerator
- Advanced post-processing and scaling11
- Dynamic contrast enhancement and color correction
- Brighter whites processing (blue stretch)
- Independent video gamma control
- Dynamic video range control
- Support for H.264, VC-1, and MPEG-2
- Dual-stream 1080p playback support12,13
- DXVA 1.0 & 2.0 support
- Integrated dual-link DVI output with HDCP14 Max resolution: 2560x1600
- Integrated DisplayPort output. Max resolution: 2560x1600
- Integrated HDMI 1.3 output with Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio
Max resolution: 1920x1200
- Integrated VGA output. Max resolution: 2048x1536
- 3D stereoscopic display/glasses support16
- Integrated HD audio controller
- Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
- Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats

Lijkt mij vrij duidelijk een compleet pakket, althans, ik heb niet veel meer nodig dan wat gelevert is. De doos was ondanks de grootte van de kaart een stuk kleiner dan de belachelijk grote doos die ASUS mij wist aan te leveren voor de GTX480, een extra plusje toch, voor wie z'n schuldgevoel ten opzichte van het milieu daar mee goed wil praten (nee, ook de 5970 is niet zuinig).

3d gaming en Eyefinity

Nvidia heeft een tijdje geleden besloten 3d-gaming weer 'hot' te maken, en natuurlijk kon ATI niet achter blijven. Ik heb 3d gaming helaas alleen mogen uitproberen op een sli gtx285 systeem. Hoewel ik het een toffe toevoeging vind, blijf ik het een duur geintje vinden: Een bril en een speciaal 3d scherm en je bent weer een paar honderd euro verder. Ook moet je er tegen kunnen, ik krijg er wel een beetje hoofdpijn van en wacht betere en nieuwere technieken af. Zodoende kan ik geen oordeel geven over dit aspect van deze kaart.

Eyefinity, er is veel over geschreven en ik kan mij niet voorstellen dat je het hebt gemist: Gamen met 6 schermen tegelijk als een groot scherm. Hiervoor heb je een speciale kaart nodig met 6 mini HDMI poorten, maar mijn versie ondersteund er volgens mij maximaal 3. Ook hiervoor geld helaas dat je een flinke buidel moet hebben om even 3 mooie schermen op tafel te krijgen. Helaas moet ik bekennen dat ik niet zo rijk ben als dit bezit doet lijken en blijf je ook daar een goede mening schuldig, het zij zo. Ik heb t niet nodig in ieder geval.

Prestaties

Laat ik hier beginnen met de opsomming van de specs:

Videochip snelheid: 725 MHz
Geheugengrootte: 2Gb GDDR5
Geheugen Snelheid: 1000 Mhz (4000 Mhz effectief)
mem controller: 256 bit

Tijd dat we de kaart eens aan het werk gaan zien, dat is wat mij betreft het belangrijkste van de kaart (of je moet lyrisch zijn van de looks en daar uren naar kunnen kijken?). In mijn review van de Asus gtx480 heb ik een aantal (game-) benchmarks gedraaid en kan op die manier makkelijk de vergelijking maken met de Sapphire hd5970. De testen worden gedraaid met de catalyst 10.9a driver op stock instellingen en ook de kaart is met rust gelaten. Je kan tevens meteen de overclock resultaten terug zien, gedraaid op een coresnelheid van 850Mhz en een geheugensnelheid van 1150Mhz.

Laat ik beginnen met de bekende 3dmark Vantage benchmark. Dit pakket behoeft volgens mij geen verdere uitleg. Helaas kon ik door de resolutiebeperking van mijn scherm (1920x1080) geen extreme settings draaien, er wordt dan namelijk 1900x1200 gevraagd. Dus alleen de Performance en High settings waren mogelijk. Bedenk wel dat ik bench met (mijn nieuwe) i7 950 op 4,2ghz, dus dat de uitkomst kan verschillen met uw eigen resultaten. In mijn review van de gtx 480 gebruikte ik een i7 920 ook op 4,2, echter door een andere (hogere) multiplier van de i7 950 draaid de QPI en het geheugen een stuk langzamer. (...brabbelt nog wat in zichzelf over overklokken en verschillen in chips...blabla....) Zodoende is een eerlijke vergelijking eigenlijk nooit te maken, maargoed, laten we verder gaan...

3dmark Vantage Performance: P 26307
3dmark vantage High level: H 19074

HD5970 @ 850\1150Mhz OC

3dmark Vantage Performance: P 28468

3dmark Vantage Performance: P 19975
3dmark vantage High level: H14104

Voor de liefhebbers heb ik nog een 3dmark 06 op standaard instellingen gedraaid.

HD5970 @ stock :

3dmark 06 26741pt

HD5970 @ 850\1150Mhz OC:

3dmark 06 27524pt

GTX480 @ stock:

26876pt

MAFIA 2 is al een tijdje uit en mede door de sfeer heeft ie bij mij wel een plaatsje in de review verdient. Aangezien we geen physxkaart hebben zal ik alleen zonder de nieuwe Apex engine testen, zonder physx dus, verdere instellingen: 1920x1080 16x AF en MSAA=on

Min:18fps

AVG:90fps

Min:14fps
Max:241fps
AVG:92fps

Alien VS Predator is de volgende in de reeks benchmarks, deze game maakt goed gebruik van tesselation, een feature van DX11. Deze game heeft een ingebouwde benchmark die we op de hoogste settings gaan testen: 1920x1080, high (max), dx11, 16x AF, 2x MSAA:

HD5970 @ Stock:

Totaal: 10736 frames

GTX480 @ Stock:

Average:51 fps
Totaal: 5219 frames

Crysis,kreeg menig highend kaart op de knieen. Ook voor een 2 en een half jaar oud spel is het een uitdaging voor menig pc. Je kan voor deze game een losse benchmark dowloaden. Verdere settings: 1920x1080,Very High (max), 8x MSAA. Assault harbour map.

De HD5970 @stock

De GTX480 @ stock:

Min: 27fps
Max : 46fps
Average:36fps

De voorlopig laatste game die ik in deze review behandel is ARMA 2.Nogsteeds een van de zwaarste games van het moment. Ik geb nog geen kaart gehad die de game voluit kan spelen, helaas is dat ook met de HD5970 het geval. Gezien de tegenvallende resultaten ben ik op zoek naar de oorzaak, wellicht dat 1GB geheugen per coren parten speeld in het feit dat de HD5970 langzamer is dan de GTX480. Instellingen: 1920x1080, Very high, 16x AF, 2xAA, zicht op max 2988 meter beide benchmarks:

HD5970 @ stock:

Avg:47fps

benchmark 2:
Min:12fps
Avg:20fps

Het is duidelijk dat we met de 5970 hier met de snelste 'Normale consumenten" kaart van het moment te maken hebben. In de meeste games word de GTX480 DIK verslagen. Nu is het niet helemaal eerlijk, want een singlecore kaart met een dualcorekaart vergelijken is appels en peren... Je begrijpt wel wat ik bedoel. Zolang Nvidia met niets snellers op de proppen komt, moet je toch iets hebben ter vergelijking? Vandaar dus... Al met al (hoe kan het ook anders?) 5 sterren voor de stock performance!

Komen we meteen bij het volgende punt:

Overklokbaarheid

**disclaimer: Overclocken kan schadelijk zijn voor voor uw hardware, begin er niet aan als u niet zeker weet wat u doet. Aan hier behaalde resultaten kunnen geen garanties worden ontleend en kunnen verschillen met uw resultaten. Betreden op eigen risico**

Natuurlijk kan ik het als tweaker niet laten ook eens lekker aan de overclock te gaan, zo ook met deze kaart. In theorie heeft de kaart aardig wat potentie om een flinke klok te halen. De 2 chips die op de kaart gehuisvest zijn kan je ook op de HD5870 terug vinden, alleen om de energie rekening te beteugelen (of is er meer aan de hand?) draaien ze op HD5850 snelheden, respectievelijk 850/1200Mhz voor de 5870 en dus voor deze kaart dus 725/1000Mhz. Er is dus in theorie minimaal 125Mhz op de coren en 200Mhz op het geheugen aan overclock mogelijk. Het idee is ook in ieder geval deze snelheden te bereiken.

Dat ik een aantal keer "in theorie" heb gezegt is in dit geval niet zomaar. De beide cores hebben op standaard snelheden bij mij 1,049v nodig om te functioneren. maar zoals zo vaak met overclocken moet er soms wat voltage bij om tot een bepaalde snelheid te komen, in mijn geval 1,148v voor 850Mhz. Als resultaat worden een aantal componenten een stuk warmer: de cores, het geheugen, maar ook de beruchte VRM's. Nou ben ik niet bang aangelegd, maar als je de vrm's in furmark op ziet lopen naar een asociale 120c+, dan schrik je wel even, althans ik wel. Nou is het niet zo erg als ik van zoiets schrik, maar in dit geval schrok de kaart er zelf ook van. Op het moment dat de vrm's de 120c aantikte, fluctueerde de FPS behoorlijk. Dit fenomeen word ook wel "throttle" genoemd. Na wat naslagwerk had ik de boosdoener gevonden. Boven de 120c kicked de OVP of Overvoltage protection er in. Via deze link kan je meer informatie vinden over dit probleem

Volgens een aantal reviews was dit probleem op een aantal maniern op te lossen:

- Voltage omlaag (en dus de overclock)
-fanspeed naar 100% (met alle gehoorbeschadiging van dien)
-een andere (water) koeler monteren
-Of heel simpel: Geen furmark meer draaien.

Nou wil ik op die laatste in ieder geval even terug komen. Uit alle test blijkt dat geen enkele game de vrm's zo heet krijgt dat de OVP inschakeld, sterker nog, geen enkele game komt ook maar in de buurt van de 90c en is dus volledig stabiel op hogere clocks. Er rest mij dan ook niets anders dan geen volledige furmark\OCCT meer te draaien met de overclocks en vooral voltages om mijn 850Mhz te garanderen. Ik heb dus uiteindelijk gekozen de stabiliteit te testen met een aantal andere tests waaronder een lange loop van 3dmark 06 firefly forrest, 3dmark vatage, een loop van de eerder genoemde Crysis benchmark, een tijdje racen in Grid en Dirt en een stuk Fallout 3. Ik heb alleen OCCT gpu test de eerste 5 minuten gebruikt om vast te stellen of het voltage geen artifacts gaf.

De conclusie is dan ook dat een veilige overclock lastig in te schatten is, ondanks dat alle games zeer stabiel op behaalde clocks zijn, blijft het vrm debakel een beetje knagen. Ik durf zelf wel het risico te nemen met de behaalde overclock te blijven draaien, maar voor een echt veilige clock raad ik waterkoeling aan, dan heb je aan deze kaarten een beest! Nu houd ik het op 3 sterren door alle vrm problemen, lijkt mij niet meer dan fair.

Extra toevoeging van de OC conclusie: Ik heb afgelopen weekend (heel weekend lang) met de overclock van 850/1150 een prive lanfeestje gedraaid. Hierbij werden de VRM's in verschillende games maximaal 84c en de cores heb ik niet hoger gezien dan 57c met een omgevingstemperatuur van ongeveer 23c (leuk he, met 7 man in een eetkamer...) Dit wel met de Accelero Xtreme, die ook onder Furmark helaas behoorlijke temperaturen laat zien (ook na remount). Ik blijf dus bij mijn conclusie dat een furmark\OCCT niet aan te raden is met de HD5970. Een mede tweaker heeft mij laten weten dat hij precies hetzelfde heeft met zijn "accelero" gekoelde HD5970.

De beeldkwaliteit:

Ik kan niet anders zeggen dat het er prima uit ziet, antialiassing werkt over het algemeen goed, kleuren en helderheid zijn ook perfect. 5 sterren dus!

De modbaarheid:

Qua modbaarheid valt er niet zo heel veel over te vertellen. Met harde voltmods en dergelijke houd ik mij niet bezig, althans, niet op een kaart van ruim 500 euro, dus daar kan ik niet heel veel over vertellen. Als je goed op internet zoekt zal je er vast wel een paar meer vinden, maar hier heb je er een:
Verder is het mogelijk een aftermarket koeler te monteren: De Arctic Accelero Xtreme 5970. Aangezien ik die na alle vrm problemen ook heb gemonteerd mag je daar een dezer dagen ook een review van verwachten. Ik kan alvast verklappen dat de beide Cores daar heel veel van geprofiteerd hebben (max 45c met 125Mhz OC), maar dat de vrm problemen niet (geheel) zijn opgelost, maar daar over meer in de review van de ARCTIC cooler. Omdat er zo weinig koelers voor te verkrijgen zijn (los van waterkoeling maar 1: de Arctic), 3 sterren.

Driverondersteuning en compatibiliteit:

Dit is de eerste keer dat ik een Multi GPU opstelling heb, en dat is niet zomaar. Ik heb nooit zin om elke keer weer met sli of crossfire profielen en de daar bijbehorende compatibiliteitsproblemen aan de slag te gaan. Ook deze keer heeft het een behoorlijke tijd geduurd voordat ik alles goed had werken. Om te beginnen kreeg ik met Catalyst 10.9 al gauw een BSOD. Hier had de vorige eigenaar al voor gewaarschuwd (ja ik ben eigenwijs) en ben zodoende terug gegaan naar 10.8. Helaas waren daar weer problemen met het draaien van de game F1 2010: dikke framedrops en rare stotteringen. Uiteindelijk bleek dat te zijn vanwege een (je raad het al) Crossfire profiel. Dat scheen dus hotfix 10.9a te heten. Weer opnieuw de-installeren en met het (handige!) tooltje driversweeper er over heen, CCC 10.9, hotfix 10,9 en hotfix 10.9a installeren.. Gelukkig, F1 2010 draait als een tierelier, alles op max: 85fps: Dat probleem is opgelost. Helaas heeft het volgende probleem zich weer aangedient: De Lost Planet 2 dx11 benchmark wil niet draaien op de 5970, waar de dx9 bench (en alle andere games) het prima doen.. Toch maar weer wachten op.....zucht... een crossfire patch...
Het mag duidelijk zijn: 2 sterren voor de drivers en compatibiliteit met Win 7 x64.

Warmte en geluidproductie:

In het gedeelte overclocken is al het een en ander aan het licht gekomen over de koelcappaciteit van de koeler van de HD5970. Met overclocken op lucht worden niet de temperatuur van de cores, maar die van de vrm's de 'bottleneck' voor een veilige overcklock.

Maar laten we eens uit gaan van de niet overclockte kaart. Dan brengt de koeler het er een stuk beter vanaf: De temperatuur van de vrm blijft steken zo rond de 105c in furmark/occt, en de cores blijven zo rond de 85c. De koeler is verder best wel stil op automatische fancontrol, ook op die temperatuur, helaas kan je dat niet zeggen als je met overclocken je fan op 70% zet. ik kan geen getallen laten zien, maar geloof mij, dat wil je niet.... Om over 100% fanspeed nog maar te zwijgen.... Helaas kan ik tot op heden om onverklaarbare wijze geen fancontrol/profiel maken in MSI afterburner, maar als je dat wel aan de praat hebt denk ik dat je een mooie balans tussen temperatuur en geluidsproductie moet kunnen maken.
Omdat de overclockbaarheid mede door de temperatuur van de vrm's beperkt word en de koeler behoorlijk luid kan zijn op hogere snelheden, maar op gewone snelheden goed zijn werk doet hier 3 sterren.

De prijs:

Ondanks dat ik relatief goedkoop aan deze kaart ben gekomen, besef ik mij dat een prijs van 525 euro een prijs is die niet iedereen zou betalen voor een grafische kaart. Dat je daar een hele snelle kaart voor terug krijgt is duidelijk, maar zeker gezien de prijsverlagingen van concurrent Nvidia van met name de GTX460 en de GTX470 zou je voor je geld een snellere oplossing kunnen kopen in de vorm van een SLI systeem. Echter, dit kan alleen mits je voeding dat aankan en daar is de zin of onzin van deze kaart geboren. Performance per watt zit deze kaart prima in elkaar en is een a-merk voeding van zo'n 650 watt in de meeste gevallen ruim voldoende. Natuurlijk komt de 6000-serie van ATI er ook al aan, dus lijkt het mij verstandig af te wachten wat die gaat doen. Toch blijft deze kaart voorlopig op eenzame hoogte staan als enige in zijn soort... en daar hoort nou eenmaal een prijskaartje aan.. 3,5 ster...

Eindconclusie:

Met het bezit van deze kaart rust ik toch een beetje op 2 gedachten. Dat top-performance ten koste kan gaan van functioneel design weten we al een tijdje van concurrent Nvidia, die met de GTX480 veel kritiek te dulden heeft gehad. Helaas heeft ATI het met de HD5970 ook nog niet helemaal voor elkaar. De kaart heeft wat mij betreft een aantal design fouten waar ik als tweaker niet om heen kan, waarbij de hoge temperatuur van de vrm's de belangrijste is. Ook de driverondersteuning mag van mij wel beter, al kan ik dat niet vergelijken met een SLI systeem, wellicht dat dat ook bij Nvidia niet vlekkeloos loopt?

Voor de niet overklokkende medemens toch een andere eindconclusie.:

De kaart doet zijn werk goed en is ontzettend snel. Als je je over de crossfire patches heen kan zetten heb je een beest van een kaart in handen die voorlopig tot de introductie van de dualcore HD6990 "antilles" een van de snelste van de planeet zal zijn, tenzij Nvidia ons nog weet te verassen?. Ook de geluidsproductie zal je niet tegen vallen. Mocht je een goede voeding hebben van minimaal 850w+ is het een mogelijkheid ook eens te kijken naar een sli setje GTX460/470 of een Setje HD5850's om in de zelfde pricerange te blijven. Wil je geen sli of CF opstelling, maar wel flinke performance? Dan kan je daar alles over lezen in deze review over de Asus GTX480.

Je bent vrij om hieronder in discussie te gaan, maar houd het netjes en probeer dat zo goed mogelijk te onderbouwen. Als je vragen hebt die niet in de discussie thuis horen, je ziet een fout, of je hebt een verzoek of tip kan je mij ook een DM sturen. Alvast bedankt voor het nemen van de moeite dit epos te lezen en eventueel te reageren.

THNX,

ikke

• i7 950 @ 4200Mhz (23x183)
  • Gigabyte GA-EX58-Extreme
  • Corsair XMS3 CMX6GX3M3A1600C9 @1440Mhz
  • Corsair h50 Hydro
  • CM Sniper \black edition
  • Antec TruePower 650W
  • Accelero Xtreme 5970
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCI-E?

millman een nette review, mis wel nog een paar foto`s zoals een foto van je systeem.
verder allemaal ruime o.k. status.
Misschien wordt de vrm te heet i.v.m. luchtstoming in de kast, maar kan ik niet beoordelen daar ik deze niet zie in de review.
Er komen nog plaatjes aan van mijn systeem, maar kan je alvast verklappen dat het niet aan mij airflow kan liggen. 3x 20cm fans en 3x 12 cm fan. Lijkt me met airflow geen probleem? Bedankt voor de thumbs up..
Veel fans wil niet zeggen dat je een goede airflow hebt.
De moeten de juiste richting op staan en in een goede opstelling staan. Maar daar kunnen we pas over oordelen zo gauw als de foto's van je systeem erop staan.
Het blijkt dat er maar 4 foto's toegevoegt kunnen worden aan de review...beetje pech.. Maar ik kan je vertellen dat met open kast en de fans in de juiste richting het probleem niet weg is. (ik ben ervaren pc bouwer, ik weet wel wanneer mijn airflow goed is hoor ;) )

Maargoed, thnx voor reply!
zeer nette review, alleen zie het probleem niet van de overklokbaarheid. heb zelf namelijk 2 van deze kaarten in bezit en ik draai met stock koeler makkelijk op 900/1200 zonder dat hij daarmee problemen heeft. al mijn temperaturen liggen load rond de 50 60 graden ingame @ furmark word me kaart zoon 80 90 graden max, zie het probleem daar niet.

[Reactie gewijzigd door Ragdoll op 22 oktober 2010 06:46]

Het gaat in dit geval ook niet over de temperatuur van de cores, maar die van de vrm..
Ik zou wel eens een screenshot van GPU-Z willen zien terwijl je een furmark draait, zou je dat voor mij willen doen?
Geweldige review, zeer uitgebreid.
Met een AC Accelero Extreme koeler zou je echt veel lager temperaturen halen zonder gehoorschade op te lopen. :P
Als je eveb geduld hebt... die zit er al op en de review komt er aan..
Ik vind dat je lage score haalt in 3d mark 06 ik heb i7 875k Proc draaide op 4.4GHz en twee keer xfx 5770 in cr
en ik zit bijna aan 27k en jij zit maar half weg in de 27k.
Had wel verwacht dat deze kaart meer zou scoren dan mijn 5770's
Hoi man,

een 5970 schaalt helaas slecht in 3d06 en die is ook behoorlijk cpu afhankelijk. Ik heb een beetje rond gekeken en volgens mij is 27k niet heel slecht voor deze kaart..Bedankt voor t meedenken.
Dat je ARMA 2 niet goed kan draaien ligt dan aan je CPU, want ARMA 2 is erg cpu gebasseerd (qua physics) en zelfs een i7 heeft daar idd moeite mee.

Verder wel een goede review. Ik wacht zelf op de ultimate HD6xxx kaart ter upgrade van mijn 4870 X2.
Pracht review 5 sterren!
Goede review, dat zien we graag, ga zo door! :*)
Nette review, maar je kent blijkbaar niets anders dan games. Met z'on krachtpatser is toch nog heel wat meer mogelijk toch.
BV:
Accelerated video encoding, transcoding, and upscaling
ATI Avivo™ HD video & display technology10

* UVD 2 dedicated video playback accelerator
* Advanced post-processing and scaling11
* Dynamic contrast enhancement and color correction
* Brighter whites processing (blue stretch)
* Independent video gamma control
* Integrated dual-link DVI output with HDCP14
o Max resolution: 2560x160015
* Integrated DisplayPort output
o Max resolution: 2560x160015
* Integrated HDMI 1.3 output with Deep Color, xvYCC wide gamut support, and high bit-rate audio
o Max resolution: 1920x120015
* Integrated VGA output
o Max resolution: 2048x153615
* 3D stereoscopic display/glasses support16
* Integrated HD audio controller
o Output protected high bit rate 7.1 channel surround sound over HDMI with no additional cables required
o Supports AC-3, AAC, Dolby TrueHD and DTS Master Audio formats
Hey, bedankt voor je reply! Ik wil zon lijstje nog wel verwerken in mn review.. MAg ik dit lijstje gebruiken?
alleen dit is nog mis maar voor de rest echt een top review.

Min:18fps
Max:138fps
AVG:83fps

Min:14fps
Max:124,fps
AVG:92fps

Bij die GTX480 moet dus 124 staan neem ik aan anders kan je nooit een AVG van 92 hebben.
Hey thanx! Sterker nog, daar hoord 241FPS te staan! Ik zal t meteen veranderen...