NZXT Lexa S Review

Sloeber 19 oktober 2010, laatste update op 19 oktober 2010, 2.230 views

NZXT Lexa S

Pluspunten

• Veel bang for buck
  • 4(!) meegeleverde fans
  • Hate it or love it: Prachtige vormgeving
  • Mooie window
  • Fancontroller ingebouwd!

Minpunten

• Veel kabels aan de zijkant waardoor paneel niet goed sluit
  • Cablemanagementgaten zijn te klein en rubbers laten snel los
  • Windowfan is niet vervangbaar
  • Fancontrollers met knoppen gaan niet passen
  • CPU-kabel kan niet via cablemanagement
  • Alles is op Molex(zie review)
  • 120MM CPU koelers gaan niet passen, in hoogte en breedte niet

Alle foto's zijn klikbaar voor grotere foto! Hier de link naar het album: http://nl.tinypic.com/a/2inh5/1

Hierbij mijn review over de NZXT Lexa S. Ik wil hiermee graag een zo uitgebreid mogelijke review schrijven.

Nadat mijn oude merkloze kast(met window) niet meer mooi eruit zag, zijpanelen niet goed aansloten e.d. ben ik gaan zoeken naar een nieuwe kast. Na een tijd zoeken in de pricewatch ben ik tot de conclusie gekomen om een Lexa S te kopen. De Lancool Dragon Lord sprak me ook wel aan, maar de 40 euro extra waren toch echt teveel. Na hem besteld te hebben bij Zercom en ontvangen heb ik alles in elkaar gezet en bij elk probleem of opmerking een foto gemaakt. Ik heb voornamelijk veel foto's gemaakt zodat je een heel goed beeld van de kast krijgt.

What's in the box?

Na de grote doos geopend te hebben zien we een goed verpakte lexa S omringd door piepschuim.

Als we de kast eruit halen, zien we dat alles in de kast zit. De doos+piepschuim mag weg. In de kast zit een doosje met bevestigingsmateriaal en er zit al een SSD cage in de HDD cage. Hier kunnen maximaal 2 SSD's in(boven elkaar)

SSD Cage:

In het doosje vinden we genoeg afstandsbusjes, een aantal moederbordschroeven, nog wat schroefjes en de plastic houdertjes om je HDD in te klikken voor in de HDD cage. Tevens zitten er thumbscrews bij voor de 5,25" Drives. Foto van de inhoud van het doosje:

De kast

Maar waar zat het doosje in? Inderdaad; de Lexa S. De Lexa S ziet er zo uit:(Sommige foto's zijn aangesloten en wel gemaakt)

Window(net uit de verpakking):

Voorkant(net uit de verpakking):

Voorkant met de klep open:

(Zalman sticker niet bijgeleverd :9)
Smaak is persoonlijk, maar hou je van dit design, dan is het de mooiste kast in de prijsklasse 40-80 euro!
Deze kast is gewoon zeer mooi vormgegeven voor zo'n budget.

Op de voorkant zitten 3 verticale lichtstrepen(blauw verlicht) Eentje zit in het deurtje en gaat dus mee als het deurtje open wordt gezet. Er is geen powerswitch voor het aan-uitzetten van de lampjes. Je kunt ze wel aansluiten op de voeding(molex) of niet.

In de "smoked"(getinte) window zit een 120mm fan. Deze fan is wit, heeft een zwart omhulsel en geeft blauw LEDlicht als hij aan staat. Hij is praktisch niet demonteerbaar en er zit een gaasje ter bescherming voor. Het is geen stoffilter, daar is het gaas te grof voor.

De window steekt lichtjes uit. Op het blote oog ongeveer 8mm.

Aan de zijkant zitten 2 usb 2.0 aansluitingen, een E-sata aansluiting en hoofdtelefoon+microfoon aansluiting. Ik vind het wel netjes, zo aan de zijkant. Dan valt het niet zo erg op. Subtiel weggewerkt dus.

Pic:

De zijkant is gewoon zwart en geen poespas(zoals gewoonlijk)

What's in the case?

Eventjes een aantal specs op een rij:

2x USB 2.0
Mic-out
Headphone-out
E-SATA
120MM LED fan(window)
120MM white fan(intake voorkant) + stoffilter
120MM white fan(outtake achterkant)
140MM white fan(outtake bovenkant)
Ruimte voor mATX of ATX moederbord.
Ruimte voor ATX voeding(Ruimte genoeg voor een hele diepe voeding)
Ruimte voor 1 floppydisk
4 5,25" drivebays
7 3,5" drivebays

Aan de bovenkant van de kast is ruimte voor 2 120/140MM fans.

Ook van binnen is de kast zwart.

Een aantal detailpics:

Verfstructuur:

Outtakefans:

Achterkant van voorpaneel:

Intake fan+stoffilter:

Stoffilters op de afdekplaatjes voor de 5,25" bays:

Inbouwgemak en cablemangament

Na het inbouwen kan ik tot de conclusie komen dat er nogal wat haakjes en oogjes aan het inbouwen zit. Zo zijn de cablemanagamentgaten veel te klein om fatsoenlijk een 24-pins ATX connector doorheen te krijgen. Je trekt meteen het rubber mee, wat ik dus ook niet meer terugheb gestopt:

Foto:

Daar al een minpuntje.

Ten tweede is een 8-pin CPU kabel te kort om via het cablemangament naar boven geleid te worden. Deze moet dus voorlangs en over het hele moederbord heen.

Ik weet niet hoe het zit met watercoolers(de mensen dus) maar als je de slangen naar je radiator buiten de kast wil leiden, moet sowieso de 140MM fan weg. Deze blokt simpelweg de gaten voor de slangen. Indien je systeem fanless is is dat natuurlijk geen probleem.

Door het kabelmangament krijg je ook een gigantische lading kabels aan de zijkant, waardoor je plaat bijna niet meer dicht wil. Je kan de case niet op de zij leggen(beschadigd de window) dus ik heb hem op bed gelegd en met hard drukken in de sleuven gekregen. Eenmaal al het cablemanagement klaar ziet het er wel heel netjes uit.

Het installeren van de HDD is heel simpel, je drukt ze in de plastic sleuven en je schuift hem in de cage. Klaar.

Het installeren van DVD-drive zelf is net zo'n piece of cake, maar het loskrijgen van de afdekplaatjes gaat minder goed. De eerste resulteerde in een kapot plasticje(geen ramp) De tweede ging met veel moeite wel goed open. DIt moet heel secuur worden gedaan, als je niks wilt breken.

De DVD-drive schroef je vast met thumbscrews.

Nog een nadeel: Ik heb een modulaire voeding(en ik denk dat dit voor alle voedingen geldt) en met 1 S-ATA kabel redt je het niet om je HDD+DVD drive aangesloten te krijgen. Oplossing: HDD op de kop in de cage en het lukt maar net. Niet zo heel fijn.

Wat ik ook altijd jammer vind, is dat in een Full S-ATA systeem je nog altijd weer Molex kabels moet aansluiten op je modulaire voeding om de Fans/fancontroller/CCFL's aan te sluiten. Is toch weer een extra kabel+veel rommel.

Het aansluiten van de fans is niet zo moeilijk, en kan via de ingebouwde fancontroller. Deze regelt per knop 2 fans van 5-12V. In totaal kun je dus 4 fans aansluiten en regel je ze per 2. (2 intake, 2 outtake waarschijnlijk)

De voeding inbouwen is een piece of cake, alleen jammer dat een redelijke voeding al snel de cablemangamentgaten blokt(OCZ 550w, dus al niet zo'n hele zware)
Tevens zit er een demonteerbaar stoffilter aan de onderkant, zodat je voeding niet vol stof komt te zitten:

Vervolgens zuig je het stoffilter even schoon.

Mijn HD4850 past ruim. 10cm is er over, maar ik denk dat het vanaf een 5850 al moeilijk gaat worden. Zeker als de PCI-E kabel ook nog eraan moet. Hier kan ik niet veel meer over zeggen omdat ik niet alle afmetingen weet. Als ik naar dit plaatje: http://img413.imageshack.us/img413/7923/dsc00242xx.jpg Uit deze review: http://tweakers.net/produ...-%28cgax-58724idp%29.html Moet de 5870 nog wel lukken, maar een 5970 wordt hem echt niet.

Koelingsmogelijkheden

Ook al heb ik geen benchmarks, en zijn benchmarks heel relatief voor de hardware, kan ik zeggen dat de koelingsmogelijkheden heel goed zijn. Aangezien je 2x 140MM + 1x 120MM lucht naar buiten kunt zuigen, en 2x120MM lucht naar binnen kunt blazen, heb je een heel goede airflow. Tevens zit de voeding aan de onderkant, waardoor de warme lucht van de voeding direct aan de onderkant(achterkant van voeding) er weer uitkan.

Er is ook ruimte om je waterkoelingsslangen naar buiten te leiden.

Totaalplaatje

Hier kan ik maar één ding over zeggen:

Het ziet er namelijk gewoon heel mooi uit. Pics:

Hieruit mag je concluderen, dat als je de kleine foutjes door de vingers ziet, je een topkast hebt, met een mooi design. Alles van binnen ziet er mooi uit en vergeet vooral de prijs niet!

Inbouwgemak is boven gemiddeld, en zit het er eenmaal in, ziet het er allemaal geweldig uit.
Koelmogelijkheden: Heel veel fans zijn er in te zetten en zelfs ruimte om waterslangen naar buiten te leiden!
Inbouwruimte: Ruim genoeg voor ATX en genoeg HDD en 5,25" ruimte!
Afwerking: Niet de duurste materialen gebruikt maar het ziet er goed uit.
Uiterlijk: Hate it or love it; Prachtig!
Prijs: Ontzettend goed. 4 fans kost je normaal gesproken al 20-25 euro en kasten met window en zoveel extra's zie je niet veel. Ontzettend goed!

Editlog:

19-10-10: Review gemaakt
19-10-10: Titlefix en alle afbeeldingen resized.

Heb jij ook een NZXT Lexa S?

very nice :P

8-pin CPU kabel is bij iedere voeding een andere lengte.

Verder een mooie en uitgebreide review
zou er een ATI 5970 in passen :? ??
Bedankt. Nee een 5970 gaat écht niet passen.
Ik denk het niet. Ik zou het ook wel willen weten aangezien het mij een mooie kast lijkt maar mijn GTX260+accelero Extreme heel lang is.

EDIT: Spuit 11.

[Reactie gewijzigd door Djmaddox op 19 oktober 2010 20:09]

het zou misschien wel kunnen als je een decoupeerzaag ter handen neemt en de externe 3.5" bays verwijderd.
Ik heb ooit 1 NZXT kast gehad (de Rogue). Das is ook een erg mooie kast. Ook degelijk maar met nogal wat kanttekeningen: De klips van het raam waren erg teer (2x buigen en te vielen er af - lekker dan). Deurtje was iets wat getwist waardoor het niet lekker sloot. De schoefgaten van de zijpanelen zaten way-off zodat je de kast echt in zijn vorm moest duwen. Jammer jammer jammer.

Jij hebt de kast (net als ik) ook duidelijk op zicht gekocht en dat is natuurlijk goed maar zet je wel aan het denken. Je hebt zoveel negatieve puntjes maar goed - who cares - het is een gave kast en daar gaat het om.

Prima review wat dat betreft

Support van NZXT is trouwens wel heel goed.. In mijn kast hoorden 4x 140 red fans te zitten maar er zaten er maar 2 in zonder led. 2 wkn later gewoon LED 4 fans in de brievenbus.

Anyway - ik koop niet snel meer een nzxt kast - mooi maar je mist wel de o-zo-nodige puntjes op de i...
Erg goede review!

Een dingetje wat mij niet helemaal duidelijk was ivm de grootte van de kast. Kan je hier SLi/CF van de grootte van een 68xx in passen? En past een Scythe Mugen 2 Rev. B hierin? die is namelijk nogal groot.
Ik heb ooit eens opgezocht of de mugen 2 erin past, kwam toen op een Duitse site uit waar iemand die dus in die kast gemonteerd had wat blijkbaar geen probleem opleverde met de zij-fan.

Die zij-fan is trouwens wel degelijk demonteerbaar. Zit vast met een kliksysteem. Je kunt aan de binnenkant gewoon die plastic "klinknagel" eruit duwen zodat de zaak los komt. Kan ook weer gewoon op dezelfde manier maar dan omgekeerd vastgezet worden.

De mesh filter aan de zijkant houd wel degelijk aardig wat stof uit de kast en dient ook geregeld schoon gemaakt te worden.

Elke videokaart past er ook gewoon in, natuurlijk zijn er kaarten waar na installatie niet veel ruimte meer omheen zit maar dat mag je toch eigenlijk niet "niet passen" noemen.
68xx past makkelijk. Volgens mij zijn deze kaarten kleiner of even groot als een 4850 en 4850 steekt nog niet eens uit het moederbord, dus dat moet makkelijke lukken.

Mugen weet ik niet zeker. Een Zalman CNPS-9700 ongeveer nog 3cm over heeft. Mugen wordt het denk ik niet.
Ik heb deze kast ook, momenteel met de coolermaster hyper TX3, enig idee of de hyper 212 plus gaat passen?
Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat de Hyper 212 gaat passen,
Deze heb ik namelijk aangeschaft nadat ik te horen kreeg van een assemblage afdeling dat de Scyte Mugen 2 niet ging passen, weet zo niet waarom niet (door side fan, of door vegeance geheugen)

Verder, zeer nette review, ben het bijna compleet met je eens.
Hierbij de zaken die ik belangrijk/opvallend vind:

- Super kwaliteit/prijs verhouding (4 fans, fancontroller, LED's, Side panel, voor nog geen 70 euro)

- Cablemanagement is wel een hel, de grotere kabels kunnen niet door de ruberen gaten . Ook kunnen er niet teveel kabels achterlangs, anders past de side-panel er niet meer op. (als iemand hier iets op weet, of ik ergens een andere sidepanel kan kopen, wie iets is uitgedeukt, waardoor de kabels er beter achterlangs kunnen, graag hoor ik het van u)

- En ik kan het niet achterwege laten: De looks, echt een geweldig mooie case.

Gewoon een super kast