TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch Review

Chocola 18 oktober 2010, laatste update op 26 augustus 2013, 18.756 views

TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch

Pluspunten

• Goedkoopste switch
  • Net zo snel als alle andere gigabit consumentenswitches
  • Betrouwbaar (werkt nu al jaren non-stop)

Minpunten

• Behuizing voelt wat goedkoop aan

Features Score: 5
Even een hele korte review.

Dit is de goedkoopste gigabit switch die te verkrijgen is. Zoals je via Smallnetbuilder kunt zien is hij net zo snel als vrijwel alle andere gigabit switches, hier ligt het dan ook niet aan. De switchfabrikanten onderscheiden zich door design, kwaliteit van behuizing, uiterlijk, garantie en merknaam. TP-Link heeft ondanks dat het geen topmerk is een prima switch afgeleverd die een meer dan uitstekende prijs/kwaliteit verhouding heeft. Hoelang de switch het uithoudt weet ik niet, als dit net zolang is als mijn vorige 100 mbit switch van TP-Link ben ik al erg tevreden, die is nog steeds niet kapot.

Ik heb zowel de 5-poorts als de 8-poorts versie. Ze functioneren net zo goed als mijn andere gigabit switches van o.a. Netgear.

Edit 1 mei 2013: alle TP-Link switches werken nog uitstekend! :-)

Edit 26 augustus 2013: inmiddels heb ik er nog een paar bijgekocht voor wat meer flexibiliteit en ze werken allemaal nog perfect. De netwerksnelheid (dataoverdracht) is overal de max. van gigabit in het hele huis.

Inmiddels ook het stroomverbruik kunnen meten van de verschillende switches. In beide gevallen gebruiken ze idle zonder RJ-45 pluggen erin te weinig om te meten voor mijn wattmeter. Ook als ik een ander apparaat met een exact en constant vermogen parallel zet aan deze switch geeft hij aan 0 watt te gebruiken in idle modus zonder kabels. Hoe meer verbindingen je maakt hoe meer stroom ze verbruiken, maar pas zodra je de connectie ook daadwerkelijk benut (downloaden, dataoverdracht naar NAS etc.). Met 2 connecties (router -> switch -> PC) verbruikt het 8-poorts model max. 4-4.5 (en meestal minder dus).

Misschien is het een wat rare constatering: maar het lijkt erop dat de switches meer stroom gebruiken naarmate ik langere kabels erin stop. Lange kabels lijken een groter verschil te geven dan korte kabels. Of dit steeds toeval is, of dat die switches echt de lengte van kabels kunnen detecteren weet ik niet, maar het valt me wel op. Het lijkt energie te besparen.

Nog steeds erg blij met de switches. Inmiddels ook één switch twee keer laten vallen, en toen viel me eigenlijk op hoe stevig de switch is gebouwd. In mijn oorspronkelijke review gaf ik aan dat de bouwkwaliteit een minpunt is, maar hier kom ik op terug. Het plastic voelt goedkoop aan (zodoende mijn eerdere mening) maar is eigenlijk heel stevig en robuust.

Heb jij ook een TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch?

Vraagje, Chocola:

Kan ik deze switch ook aan de muur bevestigen? Ik wil hem graag op kunnen hangen namelijk :)
Tuurlijk kan dat :-). Hij heeft gewoon aan de achterkant de standaard switch-opganggaten. 2 Spijkertjes, schroefjes o.i.d. zou al meer dan voldoende zijn :-).
Thx, ik heb verschillende switches gezien maar sommige zijn gewoon niet op te hangen. Wat wel een vereiste is voor mij. Binnenkort verhuizen, en dan wil ik direct mijn gehele netwerk 1Gb hebben. Hoogstwaarschijnlijk wordt het deze switch :)
Dit is dan ook gewoon een prima switch voor het geld. Heb er inmiddels 5=vijf draaien hier in huis (8 poorts en 5 poorts) en ze laten me gewoon nooit in de steek. Ik zou ook niet meer zonder gigabit kunnen trouwens haha.

Succes met de verhuizing!
Zocht er ook een (om mijn apparatuur in woonkamer aan te sluiten - blu-ray - humax enzo) maar wel voor weinig want gebruik dat niet veel. Moet natuurlijk wel goed werken.

Naar aanleiding van jouw review besteld. Dus volgende week maar eens kijken of dit wat is.
Laat het weten zou ik zeggen. Ik heb ze nu enkele weken up and running en kan niet anders dan zeer tevreden zijn. Ze behalen de maximumsnelheden zonder probleem en werken gewoon zoals het hoort. Voor dit geld is het echt een aanrader.
Bij een product-review verwacht ik op z'n minst wel iets meer informatie zoals verbruik, of 'ie een fan heeft of niet, of 'ie lekker compact is, etc.
Dat 'ie net zo snel is als andere switches wil ik wel geloven, aangezien er niet echt veel fabrikanten zijn die de chips maken die in die goedkope switches zitten.

Van bijvoorbeeld mijn Sweex Gbit switches kan ik je wel vertellen dat de een best wel lomp groot is en de nieuwere versie aangenaam compact is en met de grootte is het verbruik ook afgenomen tot een 1.8 Watt voor de nieuwste versie.

In die ene zin heb ik al meer (review)informatie zitten dan jij in je hele review hier.

Kortom, doe even iets meer je best op een review.
Wat ben jij een aardige vent zeg! Doet iemand al moeite om zijn ervaringen te delen, krijg je dit! Bahbah.
Zo, dat is een rappe reactie, krap 3 jaar na dato :)

Ik wil wel even toelichten, wanneer ik een dergelijke reactie zou posten, dan is de review op z'n minst nogal karig.
Het feit dat er nu een andere (veel latere) datum boven de review staat, geeft al aan dat 'ie minstens 1x is aangepast en in dit geval zeker is uitgebreid.

Prima dat je -met de review van nu- mijn reactie nogal kortaf, danwel onaardig vind. Maar wanneer ik zo'n reactie post, dan bedoel ik daar ook echt mee dat 'ie uitgebreider zou kunnen. En dat is 'ie inmiddels zo te zien ook.

Neemt niet weg dat ik nog steeds achter mijn reactie van toen sta, dat er de laatste paar jaar niet zo heel veel fabrikanten van chipsets zijn voor low-budget Gbit switches en dan is er dus ook erg weinig variatie in snelheid. Dus zijn andere aspecten veel meer onderscheidend en doen er dus toe bij een review.
Zaken als stroomverbruik, herrie (speelt tegenwoordig ook niet meer mee), uiterlijk, montage-gemak, enz.

Ik hoop dat ik de achtergrond van mijn reactie, van 3 jaar geleden, iets meer inzichtelijk heb kunnen maken.
Uiteraard kun je het dan nog steeds "bahbah" vinden. :)
Bonjour Zork14 en TD-er,

Zork14: De review was een stuk beperkter ten tijde van de reactie van TD-er, dus probeer zijn reactie wel in die context te plaatsen.

Dat wil niet zeggen dat ik het daarmee eens was: ik plaats geen reviews om uitgebreide vergelijkingen met andere producten te doen of om het stroomverbruik heel precies te meten. Ik plaats ze zodat andere gebruikers van t.net de ervaringen meekrijgen van een eigenaar zoals ik. De review ging meer om de boodschap "ja jongens, ondanks dat het de goedkoopste gigabit-switch is voldoet hij aan alles en presteert hij enorm goed". Ik weet nog dat ik met die vraag zat toen ik zocht naar een nieuwe switch, immers: er is ook veel rommel te koop. Dit is dan ook de reden dat ik de reviews regelmatig update, lange termijn gebruik is naar mijn mening veel relevanter dan wat het allemaal kan zodra je het koopt.

Overigens waardeer ik je reactie verder wel hoor (ja ja, ook nog drie jaar later ;-). Dat is ook de reden waarom ik er niet op gereageerd heb. Ik zie ook graag enorm uitgebreide reviews per product waar ik interesse in heb. Helaas heb ik hooguit 10 minuten per dag vrij voor dit soort dingen dus zit dat er helaas niet in.

Ingaande op deze Review heb ik er ook 1 besteld bij Pixmania.com voor het bedrag van

24,99 euro incl. verzendkosten 2-3 dagen levertijd.

24,99 euro incl. verzendkosten 2-3 dagen levertijd.
Alsof het een reclame-uiting betreft.
Je bent alleen nog de superlatieven vergeten zoals "het altijd geweldige", "luttele" en "zeer rappe"
Ik heb 'm ook besteld.
Ik vond het een erg nette prijs en de prestaties zijn eigenlijk belachelijk goed voor dat geld.
Kijk hier maar eens voor wat test resultaten.
Je kunt rechts op de gekleurde balkjes klikken voor de resultaten in een grafiek met andere merken switches.
We zijn hier naar 120Mbit gegaan van Ziggo dus dan trekt de 10/100Mbit switch het niet meer. ;)
Ik heb er zojuist 3 binnengekregen via pixmania voor 17 euro p/s. Geen geld.
Een unmanaged switch moet gewoon doen waar die voor bedoeld is: pakketjes naar het juiste adres over de lijn pompen. En dat doet deze prima, op een energiezuinige manier. De verschillen tussen unmanaged switches zijn klein en zitten vooral in bouwkwaliteit. Die is ook prima.

Kortom, uitstekende prijs/kwaliteit. Overigens kan ik bevestigen dat hij opgehangen kan worden.
iemand het stroomverbruik van deze switch gemeten?
Kan iemand mij het verschil vertellen tussen de sg1005d en de sf1005d?
sg1005d gigabit ethernet (1000)
sf1005d fast ethernet (10/100)