Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Xtreamer eTRAYz Review

Erik Rip 18 oktober 2010, laatste update op 9 november 2011, 1.186 views

Xtreamer eTRAYz

Pluspunten

• Zeer goedkoop
  • eTrayz Connector
  • Prima webserver

Minpunten

• Max. 16 MB/s over Gbit
  • Trage webinterdace

Installatie
Ik heb de nas 3e hands gekocht voor 65 euro inclusief verzendkosten. Bij opstarten heb ik voor de zekerheid een reset gedaan (knop achterop). Vervolgens een 250 + 500GB disken er in gedaan om te testen of het ding uberhaubt werkt aangezien mijn verwachtingen ZEER negatief waren. Via een windows setup het linux os gekopieerd. duurde dacht ik een minuut of vijf. Zo makkelijk allemaal.

Configuratie
Het was wel even spelen met de setup. ten eerste wilde ik weten of de lineaire modus (striping) te vertrouwen was. Ben ik alle data kwijt op hdda als hddb dood gaat? JA! Balen, maar is niet anders. De nas staat in een coole meterkast en de temp komt niet boven de 29 graden... Dus: heb ik er tot nu toe één 2 tb disk in. Als deze vol zit komt er gewoon nog eentje bij en breid ik de data ruimte uit zonder alles er af te halen.

Eerst heb ik zitten spelen met de webserver. PHP en mysql op Apache. verdomd mooi dat dit kan, maar merkte dat dit de prestaties verminderde icm de webapplicatie waarmee je een webcam kan aansluiten, dit kan namelijk ook! Maar, het is een nas en daar hoeven geen beveiligings camera's op, hoe leuk het ook is.

Data Sharing
De nas gaat 100% gebruikt worden icm de vele media spelers in ons huis (stuk of 10). Het belangrijkste is dan ook dat de data public is. en dat kan heel eenvoudig als je instellingen > service > cifs op public mode zet. Alle data op de public schijf wordt dan read/write. Wat ik mis is dat ik in public mode alles toch op read only kan zetten. Er hoeft maar één 1d10T te zijn die alles weg gooit.

Dit kan je overigens wél instellen als je iedereen een account geeft. Maar dan doen de mediasplelers het weer niet.

Gebruik
Ik download met Grabit voornamelijk DTS-HD bluray iso's. Deze worden automatische ge-eztracted naar de nas zodat ik ze alleen maar naar de juiste map hoef te verplaatsen. Deze blurays bijvoorbeeld Kick-Ass 1080P DTS-HD MA 7.1 speel ik af met mijnXtreamer Sidewinder (Waar ik overigens nét zo tevreden mee ben). 100% zonder te schokken, doorspoelen (+3min of +30sec) gaat als een zonnetje. Wel via een 16port netgear gigabit switch, maar de xtreamer doet toch maar 100mbit.

Het kopiëren gaat helaas maar met 13MB/s tot max 16MB/s (zonder gebruik te maken van Jumboframes, misschien scheelt dit nog iets? Iemand?)

eTrayz Connector
Dit is een mooie tool om een drivemapping te maken naar de public disc, external USB drive of private disk (default 2GB). Het mooie is dat dit ook werkt vanaf waar dan ook eigenlijk! In je router even een rijtje poorten forwarden en klaar hoppah. Ik kan zelfs 720p (upload is 10mbit) streamen vanaf overal.

RapidBox
Dit is een soort van file uploader voor bestanden met een totaal van max 2gb. handig voor foto's en dergelijke.

eDownloader
Je kan er ook torrents mee downloaden, maar die gebruik ik niet. Wel getest, en die vertraagde het systeem een beetje.

Als NAS zijnde is het echt een prima dingetje, binnen een 100mbit netwerk al helemaal. Koop een 2TB schijf van samsung voor 80 euro en je bent voorlopig klaar. Ga niet gelijk 2 x 2TB kopen als je de ruimte toch niet nodig hebt. tegen die tijd kosten die schijfjes nog maar 70 euro.

De ideale nas naar mijn menig is eentje bij je thuis en eentje ergens anders. dmv de sync tool kan je beide nassen met elkaar laten syncen. is er een schijf kapot, koop je een nieuwe en sync je alles weer naar de andere locatie toe. Alleen is bandbreedte soms een probleem. 4TB uploaden kan even duren.

Wil je echt een betrouwbare backup hebben, investeer dan in een duurder en betrouwbaarder systeem met raid mirroring.

• Xtreamer Sidewinder
  • Sony VPL-HS3
  • Marantz SR-8002
  • JBL E100
  • Panasonic P42S30

Heb jij ook een Xtreamer eTRAYz?

De gebruikte firmware is trouwens Ver. 1.0.7.
Mochten mensen vragen of opmerkingen hebben hoor ik dat graag!
Hoi Erik, tot op de dag van vandaag lijkt versie 1.0.7 de recentste, dus ik vraag me af of er wel verdere ontwikkeling plaats vindt op dit apparaat.

Ik heb m'n eTrayz weer uitgepakt en alles opnieuw geinstalleerd. Ik kan nu niet meer streamen naar de PS3, omdat de eTrayz niet meer zichtbaar is als mediaserver. Het is wel te zien op de pc. Weet jij toevallig hoe dat op te lossen is? :|

Achteraf heb ik iets gedaan wat niet handig was. Ik had een upnp app (fupp dacht ik) in de app installer. Die heb ik verwijderd, maar nu staan er helemaal geen apps meer in de app installer. |:(
Beste Erik,

Heb je ook ervaring met het draadloos toevoegen van het apparaat in het netwerk?

Ik wil hem vooral gaan gebruiken voor Back up en print server ( heb je daar ook (al) ervaring mee?)
Echter kan ik mijn printer niet kwijt in mijn meterkast vandaar dat hij draadloos moet.

Daarnaast wil ik filmpjes streamen (draadloos).

Kan je via Scheduled Folder Synch niet de 1e hd met de 2e synchroniseren zodat de data wel bewaard blijft wanneer 1 hd het begeeft?

Daarnaast zal het downloaden/uploaden veel geschieden ivm het delen van foto's en backup voor familie en vrienden.

Uiteraard wil ik alle opties wel gaan proberen, ik denk dus ook dat hij intensief gebruikt zal worden.

Groeten,
Patrick