Philips BDP7500S2 Review

Marcel-Jan 17 oktober 2010, 1.033 views

Philips BDP7500S2

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Ondersteuning van veel video formaten
  • DVD regiocode vrij te maken
  • Herstart discs waar je gebleven was

Minpunten

• Trage bediening
  • Geluidsknop werkt niet

Geluidskwaliteit Score: 4
Nadat ik over gegaan was op een HD tv (Sharp Aquos LC-40LE705E), was ik op zoek om mijn haperende oude DVD-speler te vervangen. Ik besloot over te gaan op een Blu ray speler. Ik wilde er een die aansluiting bood voor mijn analoge 6.1 boxensetje. Verder moest de speler regiocode vrij zijn of gemaakt kunnen worden. Ik kwam op de Philips BDP7500 uit en besloot deze versie met NetTV te nemen.

Opstarten
Ik heb de opstarttijd net even gemeten en die zit tussen de 20-25 seconden. Niet erg snel, maar ik zit er persoonlijk niet heel erg mee.

Beeld en geluid
Ik had speciaal de Blu ray versie van de BBC serie Planet Earth aangeschaft om de speler uit te proberen. Wat ik de eerste keer zag, was een af en toe haperend beeld met haperende audio. Dat was even schrikken. Maar na een herstart deed hij het vlekkeloos. Dat fenomeen, haperend beeld en audio, ben vaker tegengekomen met HD kwaliteit discs en een herstart lost dat altijd op.

Een andere "feature" die ik meteen opmerkte, was dat de audioknop het niet deed. En tot de dag van vandaag heb ik dat niet werkend gezien. Dus ik moet soms als de wiedeweerga naar de geluidsknop van de subwoofer gaan als ik weer eens vergeten ben dat mijn Simpsons DVD begint met een extreem luide anti-piraterij boodschap.

Afgezien daarvan speelt vrijwel alles, Blu-ray films, DVDs en allerlei video bestanden spelen, keurig af. De enige Blu ray disc waar ik grote problemen mee had, was Apollo 13. Maar er is net een nieuwe update binnen en nu functioneert hij normaal.

De bediening
Hier komen we op het grootste manco van de BDP7500S2. De bediening is veel te traag. Elke knopaanslag op de afstandbediening lijkt met minimaal 1 seconde vertraging uitgevoerd te worden. Dat is erg vervelend als je bijvoorbeeld fast forward of fast reverse doet tijdens het afspelen en op een bepaald moment op play drukt. Je moet vervolgens toezien hoe de speler doorschiet en niet terechtkomt waar je wilt zijn.

NetTV
NetTV is, zeg maar, Internet via je TV. Erg handig voor het checken van file informatie voor je de deur uit gaat. Jammer is dat het NetTV menu steeds random opgebouwd wordt. TomTomHD zit dus steeds op een andere stek. Dat is uiteraard niet met de gebruiker in het oog gemaakt, en het menu is (zover ik heb kunnen ontdekken) niet te customizen. Je kunt via NetTV ook Youtube filmpjes bekijken.

Ook hier speelt de trage bediening weer parten. Neem TomTomHD. Als ik naar de tweede pagina van de lijst files wil, dan moet ik van te voren uittellen dat ik vier keer naar beneden moet en dan wachten. Enkele seconden later is hij dan geland op de Volgende button.

Youtube kijken via NetTV was verschrikkelijk. Of beter gezegd de bediening van Youtube in Net TV was verschrikkelijk, maar de laatste update heeft daar gelukkig net een en ander aan verandert. Hou er wel rekening mee dat er geen toetsenbord in de afstandsbediening zit. Zoektermen invoeren gaat dus op SMS-achtige wijze. Ook heb ik geen backspace kunnen ontdekken als ik iets verkeerd invoer.

De trage bediening is het meest storende. En het niet werken van de geluidsknop is scoort ook niet. Gelukkig heeft Philips met de laatste update net twee minpunten weggenomen.

Heb jij ook een Philips BDP7500S2?

Hoi Marcel-Jan,

ben je nog steeds tevreden over deze BD ? Volgens mij moeten we nu al wel weer
een of twee firmware versies verder zijn waardoor "kinderziektes" er uit zullen zijn.

Ik overweeg deze aan te schaffen samen met een Onkyo TX-SR608B receiver.

Zou je me misschien kunnen vertellen hoe deze speler regiovrij gemaakt kan worden ?

Thanks !

Michel
Ik heb sinds de update van 2 december problemen met DVD's uit andere regiocodes. En ik heb regiocodevrije DVD's die niet voorbij het copyright nagscreen komen. Daar wordt ik niet vrolijk van. Helaas heb ik geen oude versie van de firmware om de situatie te herstellen.

Ik geloof dat het tijd wordt om hem te vervangen voor een blu ray speler van een minder "groot merk". Zonde.
Ik heb problemen met .mkv bestanden via een USB schijf. Ze spelen wel af, maar na 30 minuten kijken zo ongeveer, dan reageert de afstandsbediening niet meer op pauze. Ik krijg hem niet op pauze. Kan hem dan alleen uitzetten. Ik druk op uitzetten en dan na 30 sec. ongeveer gaat hij pas uit.

Heel vreemd. Ik heb de nieuwste firmware 1.53.

Ik hoop dat dit gefixed wordt.