Dell 1708FP Zilver, Zwart Review

Kid Jansen 1 december 2010, laatste update op 1 december 2010, 1.956 views

Dell 1708FP Zilver, Zwart

Pluspunten

• Contrast (zeker gezien opgegeven specificaties)
  • Verstelbaarheid (tilt, swivel, pivot, hoogte)

Minpunten

• Kleurbereik
  • Helderheid (backlight degradatie)
  • Hotspot in het midden van het scherm

updates & plans (laatste update 16-10-2010):
• originele review (16-10-2010)
• backlight bleeding testen (ergens in december)
• kijkhoeken testen (ergens in december)

Het zal je onmiddellijk opvallen dat deze review heel erg veel lijkt op m'n review van de Dell 2009W, sterker nog, ze zijn grotendeels hetzelfde. Dat klopt, ik heb de review van de Dell 2009W namelijk als template gebruikt. Alle beeldschermen die ik voor deze grote test aan de tand heb gevoeld, heb ik allemaal op dezelfde manier getest. Hierdoor komen de reviews hoe dan ook al grotendeels overeen, op de afbeeldingen na dan. Als het oordeel bij een bepaald criterium sterk overeen komt zal de tekst daar ook grotendeels overeenkomen, ik heb alleen de tekst gewijzigd waar dat nodig was.

Om een beter beeld te krijgen hoe m'n Dell Ultrasharp U2711 en het scherm in m'n HP EliteBook 8540p presteren en omdat ik voor het Notebook Service Center laptops ga testen en ik dan ook daarvan wil weten hoe de schermen presteren, heb ik op m'n werk (ook bij Universiteit Twente) een aantal beeldschermen getest.

In de kantoortuin waar ik werk staan in totaal 44 beeldschermen, allemaal TFT schermen. Van die 44 schermen zijn 9 schermen echt heel oud, waarschijnlijk behoren die wel tot de eerste generatie TFT schermen. Die zijn daarom niet echt interessant om te testen. Maar de rest is nog redelijk interessant om te bekijken. Die 35 monitoren zijn:

1x Acer AL1706a

4x Dell E207WFPc
7x Dell 1708FP
10x Dell Professional 2009W
2x Dell Professional P2210

4x iiyama ProLite H431S-B3S
2x iiyama ProLite E431S-B3S (enige verschil met de H431S-B3S is de voet)

5x LG Flatron W2242PE

Van deze schermen heb ik het volgende tot nu toe getest:

3x Dell 1708FP
2x Dell Professional 2009W
1x Dell Professional P2210

2x iiyama ProLite E431S-B3S
2x iiyama ProLite H431S-B3S

3x LG Flatron W2242PE

Normaal gesproken zijn een groot deel van deze schermen aangesloten op Dell OptiPlex 960 mini tower PC's (Intel Core 2 Duo E8400, 4GB RAM, ATI Radeon HD3450). De Ati Radeon HD 3450 in die PC heeft geen standaard DVI of VGA aansluitingen, maar een DMS-59 aansluiting, die je met splitterkabel kan opsplitsen naar 2x DVI of 2x VGA.

Testmethode

Het testen van deze beeldschermen heb ik gedaan door deze via DVI aan te sluiten op de DisplayPort van m'n HP EliteBook 8540p, via een passieve DisplayPort naar DVI adapter (alleen single link dus) die bij m'n ATI FirePro v4800 zat.

Vervolgens het beeldscherm instellen als extended desktop op native resolutie, beeldscherm resetten naar fabrieksinstellingen en daarna de helderheid op 100% zetten en bij de monitoren waar het beschikbaar was dynamisch contrast uitzetten.

Vervolgens ging ik het scherm warm draaien met JScreenFix voor minimaal 15 minuten en daarna begon het echte testen.

Hiervoor gebruike ik m'n Spyder 3 Elite met de nieuwe versie 4.0.2 software.

Eerst ging ik het scherm kalibreren naar een kleurtemperatuur van 6500K, een gamma van 2.2 en de helderheid op native (dat is waar hij op dat moment op staat, 100% dus). Dit is ook meteen al een test, want aan het eind van de kalibratie krijg je het kleurbereik te zien wat het scherm kan weergeven en dit kan je dan vergelijken met de standaarden Adobe RGB, sRGB en NTSC en ook met het kleurbereik van alle andere monitoren die je met die PC of laptop getest hebt.

Vervolgens ging ik bij Advanced Analysis nog een keer het kleurbereik testen, als controle, en verder de tests Screen Uniformity, Tone Response en White Luminance and Contrast draaien.

Informatie van fabrikant
setup poster
handleiding
1708FP en 1908FP brochure

Specificaties
Paneelafmeting: 17" (exacte afmetingen 337.92 x 270.34 mm, diagonaal 432.75 mm / 17.037")
Pixelpitch: 0,264 mm (96.21 ppi)
Paneelverhouding: 5:4
Paneeltype: TN Antiglare with hard-coating 3H (fabrikant en type onbekend, zoals bij TN vrijwel altijd het geval is)
Backlight: CCFL edge lit
Resolutie: 1280x1024
Responstijd: 5 ms zwart naar wit
Contrastverhouding: 800:1 statisch
Helderheid: 300 cd/m²
Kijkhoek: 160° horizontaal / 160° verticaal
Kleurbereik:Afmetingen scherm zonder voet: 372.1 x 65.9 x 309.4 mm
Afmetingen scherm met voet: 372.1 x 182.0 x 333.6 - 463.6 mm (BxDxH)
Afmetingen voet: 337.6 x 182.0 x 331.7 - 375.5 mm

Testexemplaar 1

Testexemplaar 2

Testexemplaar 3

White Luminance and Contrast

Vergelijking kleurbereik met andere geteste beeldschermen

De resultaten van de kalibratietest kunnen niet alleen met de Adobe RGB, sRGB en NTSC kleurstandaarden worden vergeleken, maar ook met alle andere beeldschermen die met dezelfde PC of laptop zijn getest. Ik heb in totaal van 15 beeldschermen testresultaten, als ik elk exemplaar zou vergelijken met alle andere exemplaren kom ik op 105 combinaties. Aangezien dat mij nogal overdreven lijkt heb ik van elk type één exemplaar vergeleken met één exemplaar van elk ander type, waarbij ik iedere keer van elk type het exemplaar heb gekozen met het grootste kleurbereik.

1708FP exemplaar 3 vergeleken met 2009W exemplaar 1

1708FP exemplaar 3 vergeleken met E431S exemplaar 2

1708FP exemplaar 3 vergeleken met H431S exemplaar 1

1708FP exemplaar 3 vergeleken met P2210 exemplaar 1

1708FP exemplaar 3 vergeleken met W2242PE exemplaar 3

1708FP exemplaar 3 vergeleken met m'n U2711 beeldscherm

1708FP exemplaar 3 vergeleken met m'n 8540p laptop

Je kan duidelijk zien dat Dell bij deze monitor heeft gefocust op het kunnen weergeven van het gehele sRGB kleurbereik. Het verschil in kleurbereik met de P2210, de iiyama ProLite E431S-B3S / H431S-B3S en de LG W2242PE is verwaarloosbaar, die ook allemaal duidelijk gemaakt zijn op sRGB helemaal weer te kunnen geven. Enige uitschieters zijn de U2711 en 2009W, die een toch wel significant groter kleurbereik hebben en de 8540p die een kleiner kleurbereik heeft, maar dat is dan ook een laptop.

Featureset

De featureset van deze monitor is goed: DVI-D en VGA, in alle richtingen verstelbaar (zie specificaties hierboven), 4 poort USB hub, pivot. Het is niet zo uitgebreid als de U2711, die nog veel meer beeldingangen heeft en ook nog een kaartlezer, maar alsnog zeer goed.

Kleurweergave

Voor een goede kleurweergave zijn twee dingen belangrijk, een groot kleurbereik en een zo klein mogelijke verschil tussen de kleur op het scherm en de kleur die het zou moeten zijn.

Het kleurbereik heb ik getest, maar de afwijking (in Delta E 94) kan ik niet testen, want dat ondersteunt de Spyder 3 Elite software niet.

Ik zit nog te overwegen om de X-Rite i1Basic te kopen (professionele kalibratieset met de i1Pro spectrofotometer), maar die heb ik nu dus nog niet.

Als de afwijking erg groot is kan je het wel zien in de testresultaten van de Spyder 3 Elite, want dan is het kleurbereik gemeten bij het kalibreren duidelijk groter dan het kleurbereik gemeten na de kalibratie, omdat kalibreren wordt gedaan door de kleurkanalen gedeeltelijk af te knijpen.

Het kleurbereik van deze monitor is net aan voldoende, het kunnen weergeven van sRGB is toch wel het minimale wat je van een beeldscherm mag verwachten.

De kleurweergave is redelijk tot goed, het is wel duidelijk minder dan 2009W en al helemaal minder goed dan op m'n U2711, maar dat is dan ook niet echt een verrassing. Het is vergelijkbaar met de iiyama ProLite E431S-B3S / H431S-B3S en duidelijk beter dan de LG W2242PE.

Ook heb ik nog gekeken of dit scherm last heeft van colorbanding met Eizo Monitortest. Voor zover ik kon zien heeft dit scherm daar geen last van.

Contrast en helderheid

Het contrast van de 1708FP is behoorlijk goed, zeker als je bedenkt dat Dell een statisch contrast van maar 800:1 opgeeft voor dit beeldscherm. Het gemiddelde contrast op maximale helderheid van alle 13 geteste schermen is 539.1:1 en bij de 1708FP mat ik 619.5:1 bij exemplaar 1, 611.7:1 bij exemplaar 2 en 608.1:1 bij exemplaar 3, gemiddeld is dat 613.1:1, ruim 17% boven het gemiddelde.

Verder heb ik nog met Eizo Monitortest gekeken naar de schermen 12 en 14. In scherm 12 waren alle 16 grijswaarden zeer duidelijk van elkaar te onderscheiden. In scherm 14 waren alle grijswaarden rondom het middenkader ook duidelijk van elkaar te onderscheiden. Van de grijswaarden in het middenkader was de donkerste niet van zwart te onderscheiden, de heel erg lichte grijswaarden in het middenkader waren allemaal wel van wit te onderscheiden.

Eizo Monitortest scherm 12

(klik op afbeelding voor een grotere versie)

Eizo Monitortest scherm 14

(klik op afbeelding voor een grotere versie)

Wat overigens wel duidelijk te zien is, is het effect van backlight degradatie. Vrijwel alle monitoren hebben na kalibratie een iets lagere helderheid, maar dat verklaart niet het verschil tussen 300 cd/m² en een gemiddelde van 190 cd/m² voor de drie geteste exemplaren, dat komt echt door het aantal branduren. Na bijna 3700 uur aan branduren moet je dus niet opkijken van een helderheidsverlies dat kan oplopen tot ruim 40%.

Ghosting

Of het scherm last heeft van ghosting heb ik ook met Eizo Monitortest bekeken (scherm 19), hier was eigenlijk vrijwel geen sprake van. Dat is overigens bij alle geteste beeldschermen het geval.

Input lag

Input lag heb ik op dezelfde manier getest als bij m'n U2711 en 8540p, namelijk met SMTT en dan een foto maken met m'n Canon Powershot A570 IS met een sluitertijd van 1/800 seconde. Enige verschil is, dat ik het met m'n laptop heb moeten testen en niet met een CRT scherm. Gelukkig heb ik wel een vrij nauwkeurig resultaat van de inputlagtest van de 8540p, maar de nauwkeurigheid is natuurlijk een stuk minder vergeleken met testen met een CRT scherm.

De 1708FP liep zo'n 5 ms (gemiddelde van alle bruikbare waarden is 4.6 ms) achter op m'n laptopscherm en m'n laptopscherm heeft een gemiddelde inputlag van 9.3 ms. Ik had wel wat uitschieters, als minimum 2 ms en als maximum 10 ms, maar ik denk dat dat te wijten is aan het laptopscherm. Bij het testen van het laptopscherm had ik namelijk resultaten in het bereik van 2 ms tot 16 ms.

De inputlag van de 1708FP ligt dan dus op ongeveer 14 ms en in ieder geval onder de 26 ms, maar waarschijnlijk komt het niet eens boven de 18 ms uit.

Pixeldefecten

Ook pixeldefecten heb ik bekeken met Eizo Monitortest (scherm 2 t/m 6): geen van de drie geteste exemplaren had pixeldefecten en dat na ruim 3000 branduren, dus die komen er ook niet meer.

Bouwkwaliteit en afwerking

Eigenlijk niks op aan te merken, is net zoals bij m'n Dell U2711 prima in orde.

Vormgeving

De vormgeving vind ik ook wel goed. Het nieuwe design, wat je onder andere terug ziet bij de U2711, U2410, U2311H en U221H, vind ik mooier, oogt een stuk strakker. Maar dit design vind ik ook zeker niet lelijk. Voor het formaat vind ik de monitor wel redelijk dik. Net zoals bij de 2009W is de rand rondom het scherm wel mooi smal, aan de zijkanten slechts 17 mm breed en aan de boven en onderkant 19.5 mm breed (17 mm zwarte rand + 2.5 mm aluminium rand).

Prijs wordt een beetje lastig, aangezien dit scherm niet meer leverbaar is. In juli was het scherm nog te koop voor ongeveer ¤200, wat mij toch echt een veel te hoge prijs lijkt voor dit beeldscherm, dan ben je met de 2009W een stuk beter af voor hetzelfde geld en er zijn nog veel meer interessante alternatieven voor dat geld. Iets boven de ¤200 beginnen ook de goedkoopste beeldschermen met PVA of IPS panelen en voor ¤200 heb je zeker weten een goede 21,5" FHD monitor met een TN paneel en met DVI of HDMI.

Mocht je overwegen deze monitor over te nemen van iemand, dan raad ik je aan met Monitor Asset Manager 2.52 de informatie van de monitor uit te lezen. Je kan daarmee onder andere zien wat de fabricagedatum is (jaar+ weeknummer) en je kan er ook het aantal branduren van de monitor mee zien. Als het aantal branduren <2500 uur is, is hij misschien nog wel de moeite waard als de prijs goed is (in de richting van ¤65), >3500 uur zou ik niet meer dan ¤40 aan uitgeven en >5000 uur zou ik hoe dan ook niet kopen.

Heb jij ook een Dell 1708FP Zilver, Zwart?

Er staat duidelijk in de review dat dit scherm één van de beeldschermen is op m'n werk. Die schermen zijn ruim drie jaar geleden al door de UT gekocht en waarschijnlijk waren ze toen echt niet veel slechter dan de alternatieven van de concurrentie. Beter lezen dus.

In die kantoortuin werken alleen maar studenten en voor zover ik weet zijn dat ook allemaal voltijd studenten. Die PC's maken daarom niet zo heel veel uren (ik schat gemiddeld genomen maar zo'n 20~25 uur per week), aangezien die studenten niet heel veel tijd hebben om doordeweeks tussen 8:00 en 18:00 te werken. De UT schrijft die PC's en beeldschermen daarom pas af na een veel langere periode dan gebruikelijk is. Een jaar geleden waren drie van de vijf PC's van het eiland waar ik met mijn directe collega's vaak zat nog PC's met AMD Athlon XP 2600+ CPU's. Die dingen waren denk ik wel iets van 7 jaar oud toen ze ook vervangen werden door Dell OptiPlex 960 mini tower PC's.

Verder vind ik het een nogal uit de lucht gegrepen uitspraak om te zeggen dat Dell middelmatige kwaliteit levert. Dit is het derde type beeldscherm van Dell waar ik op Tweakers.net een review van heb geschreven en twee daarvan waren toch echt wel goed. De Dell U2711 die ik zelf heb geef ik denk ik wel een 9 als rapportcijfer, de 2009W waar ik gisteren ook een review van gepubliceerd heb een 7,5 en deze een 6,5. Ik heb veel slechtere beeldschermen voorbij zien komen sinds ik met computers werk.

Misschien dat je aan mijn oordeel niet zoveel waarde hecht, maar Prad.de heeft in totaal 14 Dell beeldschermen getest, daarvan was er slechts 1 middelmatig, 7 goed en 6 zeer goed. Prad.de heeft denk ik toch wel de beste beeldschermreviews op het internet. Zeer uitgebreid en ook getest met goede testapparatuur.
Prima review!
Het uitlezen van het aantal branduren met het programma Monitor Asset Manager 2.52(zoals kid jansen aanbeveelt) is echter niet mogelijk. Of zie ik iets over het hoofd?