Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (lcd, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG W2242P-E Zwart Review

Kid Jansen 1 december 2010, laatste update op 1 december 2010, 2.388 views

LG W2242P-E Zwart

Pluspunten

• Verstelbaarheid (tilt, pivot, hoogte)

Minpunten

• Kleurbereik
  • Kleurweergave
  • Contrast
  • Helderheid
  • Hotspot in het midden van het scherm
  • Helderheid uniformiteit

updates & plans (laatste update 12-11-2010):
• originele review (12-11-2010)
• input lag testen (ergens in december)
• backlight bleeding testen (ergens in december)
• kijkhoeken testen (ergens in december)

Het zal je onmiddellijk opvallen dat deze review heel erg veel lijkt op m'n reviews van de Dell 2009W, Dell 1708FP en Dell P2210, sterker nog, ze zijn grotendeels hetzelfde. Dat klopt, ik heb de review van de Dell 2009W namelijk als template gebruikt. Alle beeldschermen die ik voor deze grote test aan de tand heb gevoeld, heb ik allemaal op dezelfde manier getest. Hierdoor komen de reviews hoe dan ook al grotendeels overeen, op de afbeeldingen na dan. Als het oordeel bij een bepaald criterium sterk overeen komt zal de tekst daar ook grotendeels overeenkomen, ik heb alleen de tekst gewijzigd waar dat nodig was.

Om een beter beeld te krijgen hoe m'n Dell Ultrasharp U2711 en het scherm in m'n HP EliteBook 8540p presteren en omdat ik voor het Notebook Service Center laptops ga testen en ik dan ook daarvan wil weten hoe de schermen presteren, heb ik op m'n werk (ook bij Universiteit Twente) een aantal beeldschermen getest.

In de kantoortuin waar ik werk staan in totaal 44 beeldschermen, allemaal TFT schermen. Van die 44 schermen zijn 9 schermen echt heel oud, waarschijnlijk behoren die wel tot de eerste generatie TFT schermen. Die zijn daarom niet echt interessant om te testen. Maar de rest is nog redelijk interessant om te bekijken. Die 35 monitoren zijn:

1x Acer AL1706a

4x Dell E207WFPc
7x Dell 1708FP
10x Dell Professional 2009W
2x Dell Professional P2210

4x iiyama ProLite H431S-B3S
2x iiyama ProLite E431S-B3S (enige verschil met de H431S-B3S is de voet)

5x LG Flatron W2242PE

Van deze schermen heb ik het volgende tot nu toe getest:

3x Dell 1708FP
2x Dell Professional 2009W
1x Dell Professional P2210

2x iiyama ProLite E431S-B3S
2x iiyama ProLite H431S-B3S

3x LG Flatron W2242PE

Normaal gesproken zijn een groot deel van deze schermen aangesloten op Dell OptiPlex 960 mini tower PC's (Intel Core 2 Duo E8400, 4GB RAM, ATI Radeon HD3450). De Ati Radeon HD 3450 in die PC heeft geen standaard DVI of VGA aansluitingen, maar een DMS-59 aansluiting, die je met splitterkabel kan opsplitsen naar 2x DVI of 2x VGA.

Testmethode

Het testen van deze beeldschermen heb ik gedaan door deze via DVI aan te sluiten op de DisplayPort van m'n HP EliteBook 8540p, via een passieve DisplayPort naar DVI adapter (alleen single link dus) die bij m'n ATI FirePro v4800 zat.

Vervolgens het beeldscherm instellen als extended desktop op native resolutie, beeldscherm resetten naar fabrieksinstellingen en daarna de helderheid op 100% zetten en bij de monitoren waar het beschikbaar was dynamisch contrast uitzetten.

Vervolgens ging ik het scherm warm draaien met JScreenFix voor minimaal 15 minuten en daarna begon het echte testen.

Hiervoor gebruike ik m'n Spyder 3 Elite met de nieuwe versie 4.0.2 software.

Eerst ging ik het scherm kalibreren naar een kleurtemperatuur van 6500K, een gamma van 2.2 en de helderheid op native (dat is waar hij op dat moment op staat, 100% dus). Dit is ook meteen al een test, want aan het eind van de kalibratie krijg je het kleurbereik te zien wat het scherm kan weergeven en dit kan je dan vergelijken met de standaarden Adobe RGB, sRGB en NTSC en ook met het kleurbereik van alle andere monitoren die je met die PC of laptop getest hebt.

Vervolgens ging ik bij Advanced Analysis nog een keer het kleurbereik testen, als controle, en verder de tests Screen Uniformity, Tone Response en White Luminance and Contrast draaien.

Informatie van fabrikant
handleiding

Specificaties
Paneelafmeting: 22" (exacte afmetingen 473.76 x 296.1 mm, diagonaal 558.68 mm / 21.995")
Pixelpitch: 0.282 mm (90.07 ppi)
Paneelverhouding: 16:10
Paneeltype: 6bit + FRC TN (fabrikant en type onbekend, zoals bij TN vrijwel altijd het geval is)
Backlight: CCFL
Resolutie: 1680x1050
Responstijd: 5 ms grey-to-grey
Contrastverhouding: 700:1 statisch
Helderheid: 250 cd/m
Kijkhoek: 160 horizontaal / 160 verticaal maximaal
Energieverbruik: 22W standaard, <0.3W sleep, <0.3W uitgeschakeld

Afmetingen scherm zonder voet: 515.7 x 59.1 x 344.6 mm (BxDxH)
Afmetingen scherm met voet: 515.7 x 241.6 x 423.2-533.2 mm (BxDxH)
Gewicht scherm met voet: 5.28 kg

Testexemplaar 1

Testexemplaar 2

Testexemplaar 3

White Luminance and Contrast

Vergelijking kleurbereik met andere geteste beeldschermen

De resultaten van de kalibratietest kunnen niet alleen met de Adobe RGB, sRGB en NTSC kleurstandaarden worden vergeleken, maar ook met alle andere beeldschermen die met dezelfde PC of laptop zijn getest. Ik heb in totaal van 15 beeldschermen testresultaten, als ik elk exemplaar zou vergelijken met alle andere exemplaren kom ik op 105 combinaties. Aangezien dat mij nogal overdreven lijkt heb ik van elk type n exemplaar vergeleken met n exemplaar van elk ander type, waarbij ik iedere keer van elk type het exemplaar heb gekozen met het grootste kleurbereik.

W2242PE exemplaar 3 vergeleken met 1708FP exemplaar 3

W2242PE exemplaar 3 vergeleken met 2009W exemplaar 1

W2242PE exemplaar 3 vergeleken met P2210 exemplaar 1

W2242PE exemplaar 3 vergeleken met E431S exemplaar 2

W2242PE exemplaar 3 vergeleken met H431S exemplaar 1

W2242PE exemplaar 3 vergeleken met m'n U2711 beeldscherm

W2242PE exemplaar 3 vergeleken met m'n 8540p laptop

Je kan duidelijk zien dat LG bij deze monitor, net als Dell bij de 1708FP en P2210 en iiyama bij de E431S en H431S heeft gefocust op het kunnen weergeven van het gehele sRGB kleurbereik. Niks meer, niks minder. Het verschil in kleurbereik met de Dell 1708FP en P2210 en de iiyama E431S en H431S is verwaarloosbaar, die ook allemaal duidelijk gemaakt zijn op sRGB helemaal weer te kunnen geven. Enige uitschieters zijn de U2711 en 2009W, die een toch wel significant groter kleurbereik hebben en de 8540p die een kleiner kleurbereik heeft, maar dat is dan ook een laptop.

Featureset

De featureset van deze monitor is goed: DVI-D en VGA, in hoogte verstelbaar en tilt (zie specificaties hierboven), alleen swivel ontbreekt en verder nog pivot. Vergeleken met de Dell's mis je de 4 poort USB hub en swivel, vergeleken met de iiyama H431S mis je ook swivel en ingebouwde speakers, hoewel dat laatste niet echt een gemis is, aangezien de kwaliteit daarvan toch vrijwel altijd waardeloos is.

Kleurweergave

Voor een goede kleurweergave zijn twee dingen belangrijk, een groot kleurbereik en een zo klein mogelijke verschil tussen de kleur op het scherm en de kleur die het zou moeten zijn.

Het kleurbereik heb ik getest, maar de afwijking (in Delta E 94) kan ik niet testen, want dat ondersteunt de Spyder 3 Elite software niet.

Ik zit nog te overwegen om de X-Rite i1Basic te kopen (professionele kalibratieset met de i1Pro spectrofotometer), maar die heb ik nu dus nog niet.

Als de afwijking erg groot is kan je het wel zien in de testresultaten van de Spyder 3 Elite, want dan is het kleurbereik gemeten bij het kalibreren duidelijk groter dan het kleurbereik gemeten na de kalibratie, omdat kalibreren wordt gedaan door de kleurkanalen gedeeltelijk af te knijpen.

Het kleurbereik van deze monitor is naar mijn mening slecht. Het scherm kan wel sRGB weergeven, maar met het blote oog valt al duidelijk te zien dat de kleurreproductie echt waardeloos is. Alles ziet er echt extreem flets uit en na kalibratie zijn de kleuren niet veel beter.

Van alle schermen die ik heb getest is de kleurweergave van dit scherm het slechtst, zelfs het scherm in m'n HP Elitebook 8540p geeft naar mijn idee betere kleuren.

Ook heb ik nog gekeken of dit scherm last heeft van colorbanding met Eizo Monitortest. Daar heeft dit scherm wel een klein beetje last van bij alle kleuren waar groen in zit (van scherm 21 in Eizo monitortest de overgangen naar groen, geel, cyaan en wit).

Contrast en helderheid

Het contrast van de W2242PE is matig, het is een fractie beter dan de iiyama H431S, maar nog steeds behoorlijk slecht. Het gemiddelde contrast op maximale helderheid van alle 13 geteste schermen is 539.1:1, de W2242PE scoort hier 499.5:1, 508.6:1 en 497.0:1, gemiddeld is dat 501.7:1, een kleine 7% onder het gemiddelde.

Verder heb ik nog met Eizo Monitortest gekeken naar de schermen 12 en 14. In scherm 12 waren alle 16 grijswaarden zeer duidelijk van elkaar te onderscheiden, maar het was wel duidelijk te zien dat de grijswaarden niet neutraal waren, er was duidelijk sprake van een kleurzweem: groen aan de lichte kant en rood aan de donkere kant. In scherm 14 waren alle grijswaarden rondom het middenkader van elkaar te onderscheiden. Van de grijswaarden in het middenkader kon ik de donkere grijswaarden wel allemaal van zwart onderscheiden, maar de lichtste grijswaarde kon ik niet van wit onderscheiden.

Eizo Monitortest scherm 12

(klik op afbeelding voor een grotere versie)

Eizo Monitortest scherm 14

(klik op afbeelding voor een grotere versie)

De helderheid is met 198.3 cd/m, 173.9 cd/m en 201.8 cd/m een stuk minder dan de opgegeven 250 cd/m terwijl deze schermen nog behoorlijk nieuw zijn (minder dan een half jaar oud). De schermen hadden respectievelijk slechts 320, 254 en 383 uren gemaakt dus ik vind dat eigenlijk onacceptabel.

Ghosting

De W2242PE heeft geen last van merkbare ghosting, dit heb ik getest met Eizo Monitortest bekeken (scherm 19).

Pixeldefecten

Ook heb ik met Eizo Monitortest (scherm 2 t/m 6) gekeken of dit scherm pixeldefecten heeft, maar ik heb er geen kunnen vinden. Aangezien de schermen gemiddeld slechts 319 uur aan hebben gestaan vind ik dat dit onderdeel nog geen zeer goed oordeel verdient, bij m'n U2711 heb ik ook pas gisteren het oordeel voor dit onderdeel op zeer goed gezet toen ik zag dat hij voorbij de 1000 branduren zat.

Bouwkwaliteit en afwerking

Het scherm zit redelijk goed in elkaar, weinig op aan te merken.

Vormgeving

Vormgeving van dit scherm vind ik slecht. De randen van het scherm vind ik er niet strak uitzien en goedkoop ogen, de ronde voet is ook niet aan mij besteed.

De prijs van 146 is niet hoog voor een 22" beeldscherm als je kijkt naar de prijzen van andere schermen. Maar omdat dit scherm zo slecht presteert ben ik toch van mening dat dit scherm dat geld niet waard is. Voor dat geld zijn er veel betere alternatieven te vinden. Zoals de LG W2261VP, Samsung P2250 en Samsung P2370.

Heb jij ook een LG W2242P-E Zwart?

Whooaahh.... jij het goed je huiswerk gedaan! respect voor deze lange review!