Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Professional 2009W Zwart Review

Kid Jansen 1 december 2010, laatste update op 1 december 2010, 2.868 views

Dell Professional 2009W Zwart

Pluspunten

• Kleurbereik
  • Verstelbaarheid (tilt, swivel, pivot, hoogte)

Minpunten

• Contrast kan een stuk beter
  • Helderheid (backlight degradatie)
  • Hotspot in het midden van het scherm

updates & plans (laatste update 16-10-2010):
• originele review (16-10-2010)
• backlight bleeding testen (ergens in december)
• kijkhoeken testen (ergens in december)

Om een beter beeld te krijgen hoe m'n Dell Ultrasharp U2711 en het scherm in m'n HP EliteBook 8540p presteren en omdat ik voor het Notebook Service Center laptops ga testen en ik dan ook daarvan wil weten hoe de schermen presteren, heb ik op m'n werk (ook bij Universiteit Twente) een aantal beeldschermen getest.

In de kantoortuin waar ik werk staan in totaal 44 beeldschermen, allemaal TFT schermen. Van die 44 schermen zijn 9 schermen echt heel oud, waarschijnlijk behoren die wel tot de eerste generatie TFT schermen. Die zijn daarom niet echt interessant om te testen. Maar de rest is nog redelijk interessant om te bekijken. Die 35 monitoren zijn:

1x Acer AL1706a

4x Dell E207WFPc
7x Dell 1708FP
10x Dell Professional 2009W
2x Dell Professional P2210

4x iiyama ProLite H431S-B3S
2x iiyama ProLite E431S-B3S (enige verschil met de H431S-B3S is de voet)

5x LG Flatron W2242PE

Van deze schermen heb ik het volgende tot nu toe getest:

3x Dell 1708FP
2x Dell Professional 2009W
1x Dell Professional P2210

2x iiyama ProLite E431S-B3S
2x iiyama ProLite H431S-B3S

3x LG Flatron W2242PE

Normaal gesproken zijn een groot deel van deze schermen aangesloten op Dell OptiPlex 960 mini tower PC's (Intel Core 2 Duo E8400, 4GB RAM, ATI Radeon HD3450). De Ati Radeon HD 3450 in die PC heeft geen standaard DVI of VGA aansluitingen, maar een DMS-59 aansluiting, die je met splitterkabel kan opsplitsen naar 2x DVI of 2x VGA.

Testmethode

Het testen van deze beeldschermen heb ik gedaan door deze via DVI aan te sluiten op de DisplayPort van m'n HP EliteBook 8540p, via een passieve DisplayPort naar DVI adapter (alleen single link dus) die bij m'n ATI FirePro v4800 zat.

Vervolgens het beeldscherm instellen als extended desktop op native resolutie, beeldscherm resetten naar fabrieksinstellingen en daarna de helderheid op 100% zetten en bij de monitoren waar het beschikbaar was dynamisch contrast uitzetten.

Vervolgens ging ik het scherm warm draaien met JScreenFix voor minimaal 15 minuten en daarna begon het echte testen.

Hiervoor gebruike ik m'n Spyder 3 Elite met de nieuwe versie 4.0.2 software.

Eerst ging ik het scherm kalibreren naar een kleurtemperatuur van 6500K, een gamma van 2.2 en de helderheid op native (dat is waar hij op dat moment op staat, 100% dus). Dit is ook meteen al een test, want aan het eind van de kalibratie krijg je het kleurbereik te zien wat het scherm kan weergeven en dit kan je dan vergelijken met de standaarden Adobe RGB, sRGB en NTSC en ook met het kleurbereik van alle andere monitoren die je met die PC of laptop getest hebt.

Vervolgens ging ik bij Advanced Analysis nog een keer het kleurbereik testen, als controle, en verder de tests Screen Uniformity, Tone Response en White Luminance and Contrast draaien.

Informatie van fabrikant
overzicht & simpele specificaties
uitgebreide specificaties
handleiding

Specificaties
Paneelafmeting: 20" (exacte afmetingen 433.44 x 270.90 mm, diagonaal 511.13 mm / 20.123")
Pixelpitch: 0,258 mm (98.45 ppi)
Paneelverhouding: 16:10
Paneeltype: TN (fabrikant en type onbekend, zoals bij TN vrijwel altijd het geval is)
Backlight: CCFL edge lit
Resolutie: 1680x1050
Responstijd: 5 ms zwart naar wit
Contrastverhouding: 1000:1 statisch, 2000:1 dynamisch
Helderheid: 300 cd/m
Kijkhoek: 170 horizontaal / 160 verticaal
Kleurbereik:Afmetingen scherm zonder voet: 472.91 x 66.00 x 310.45 mm
Afmetingen scherm met voet: 472.91 x 183.45 x 333.76 - 433.76 mm (BxDxH)
Afmetingen voet: 367.38 x 183.45 x 306.53 - 347.50 mm

Tests na kalibratie

Screen Uniformity

Tone Response

White Luminance and Contrast

Vergelijking kleurbereik met andere geteste beeldschermen

De resultaten van de kalibratietest kunnen niet alleen met de Adobe RGB, sRGB en NTSC kleurstandaarden worden vergeleken, maar ook met alle andere beeldschermen die met dezelfde PC of laptop zijn getest. Ik heb in totaal van 15 beeldschermen testresultaten, als ik elk exemplaar zou vergelijken met alle andere exemplaren kom ik op 105 combinaties. Aangezien dat mij nogal overdreven lijkt heb ik van elk type n exemplaar vergeleken met n exemplaar van elk ander type, waarbij ik iedere keer van elk type het exemplaar heb gekozen met het grootste kleurbereik.

2009W exemplaar 1 vergeleken met 1708FP exemplaar 3

2009W exemplaar 1 vergeleken met E431S exemplaar 2

2009W exemplaar 1 vergeleken met H431S exemplaar 1

2009W exemplaar 1 vergeleken met P2210 exemplaar 1

2009W exemplaar 1 vergeleken met W2242PE exemplaar 3

2009W exemplaar 1 vergeleken met m'n U2711 beeldscherm

2009W exemplaar 1 vergeleken met m'n 8540p laptop

Zoals je kan zien is het kleurbereik van de Dell Professional 2009W behoorlijk groot, het enige beeldscherm dat ik heb getest met een groter kleurbereik is m'n Dell U2711, maar die heeft dan ook een H-IPS paneel en is bijna vijf keer zo duur.

Featureset

De featureset van deze monitor is goed: DVI-D en VGA, in alle richtingen verstelbaar (zie specificaties hierboven), 4 poort USB hub, pivot. Het is niet zo uitgebreid als de U2711, die nog veel meer beeldingangen heeft en ook nog een kaartlezer, maar alsnog zeer goed.

Kleurweergave

Voor een goede kleurweergave zijn twee dingen belangrijk, een groot kleurbereik en een zo klein mogelijke verschil tussen de kleur op het scherm en de kleur die het zou moeten zijn.

Het kleurbereik heb ik getest, maar de afwijking (in Delta E 94) kan ik niet testen, want dat ondersteunt de Spyder 3 Elite software niet.

Ik zit nog te overwegen om de X-Rite i1Basic te kopen (professionele kalibratieset met de i1Pro spectrofotometer), maar die heb ik nu dus nog niet.

Als de afwijking erg groot is kan je het wel zien in de testresultaten van de Spyder 3 Elite, want dan is het kleurbereik gemeten bij het kalibreren duidelijk groter dan het kleurbereik gemeten na de kalibratie, omdat kalibreren wordt gedaan door de kleurkanalen gedeeltelijk af te knijpen.

Het kleurbereik van deze monitor is goed, misschien zelfs wel zeer goed, zeker als je de prijs meeneemt in de beoordeling en het feit dat het hier om een TN paneel gaat.

Ook de kleurweergave is goed. Ik weet van veel websites hoe ze er uit zien op m'n U2711 en de 2009W doet daar niet veel voor onder.

Ook heb ik nog gekeken of dit scherm last heeft van colorbanding met Eizo Monitortest. Tegen verwachting in blijkt de 2009W hier eigenlijk totaal geen last van te hebben. Ik had verwacht dat dit wel zo zou zijn, omdat het scherm een groot kleurbereik heeft in combinatie met het feit dat het een TN paneel is, die vrijwel altijd een kleurdiepte van 6 bit + FRC hebben.

Contrast en helderheid

Het contrast van de 2009W is redelijk en zit iets boven het gemiddelde van de geteste schermen (U2711 en 8540p niet meegerekend). Het gemiddelde contrast op maximale helderheid van al die schermen samen is 548.6:1 en bij de 2009W mat ik 526,4:1 bij exemplaar 1 en 581,5:1 bij exemplaar 2, gemiddeld is dat 554:1, ongeveer 1% boven het gemiddelde.

Verder heb ik nog met Eizo Monitortest gekeken naar de schermen 12 en 14. In scherm 12 waren alle 16 grijswaarden zeer duidelijk van elkaar te onderscheiden, maar dat is ook niet zo lastig. In scherm 14 waren alle grijswaarden rondom het middenkader ook duidelijk van elkaar te onderscheiden. Van de grijswaarden in het middenkader waren de donkerste twee niet van zwart te onderscheiden en de lichtste was niet van wit te onderscheiden.

Eizo Monitortest scherm 12

(klik op afbeelding voor een grotere versie)

Eizo Monitortest scherm 14

(klik op afbeelding voor een grotere versie)

Wat overigens wel duidelijk te zien is, is het effect van backlight degradatie. Vrijwel alle monitoren hebben na kalibratie een iets lagere helderheid, maar dat verklaart niet het verschil tussen 300 cd/m en respectievelijk 210 cd/m en 230 cd/m voor exemplaar 1 en 2, dat komt echt door het aantal branduren. Na ruim 2000 uur aan branduren moet je dus niet opkijken van een helderheidsverlies van zo'n 25~30%. Bij de Dell 1708FP was dit effect nog duidelijk zichtbaar, want daar mat ik slechts 190 cd/m, 173 cd/m en 207 cd/m bij de drie exemplaren, dat was na 3300~3600 branduren.

Ghosting

Of het scherm last heeft van ghosting heb ik ook met Eizo Monitortest bekeken (scherm 19), hier was eigenlijk vrijwel geen sprake van. Dat is overigens bij alle geteste beeldschermen het geval.

Input lag

Input lag heb ik op dezelfde manier getest als bij m'n U2711 en 8540p, namelijk met SMTT en dan een foto maken met m'n Canon Powershot A570 IS met een sluitertijd van 1/800 seconde. Enige verschil is, dat ik het met m'n laptop heb moeten testen en niet met een CRT scherm. Gelukkig heb ik wel een vrij nauwkeurig resultaat van de inputlagtest van de 8540p, maar de nauwkeurigheid is natuurlijk een stuk minder vergeleken met testen met een CRT scherm.

De 2009W liep gemiddeld zo'n 5 ms achter op m'n laptopscherm en m'n laptopscherm heeft een gemiddelde inputlag van 9.3 ms. Ik had wel wat uitschieters, als minimum 2 ms en als maximum 11 ms, maar ik denk dat dat te wijten is aan het laptopscherm. Bij het testen van het laptopscherm had ik namelijk resultaten in het bereik van 2 ms tot 16 ms.

De inputlag van de 2009W ligt dan dus op ongeveer 14 ms en in ieder geval onder de 27 ms, maar waarschijnlijk komt het niet eens boven de 20 ms uit.

Pixeldefecten

Ook pixeldefecten heb ik bekeken met Eizo Monitortest (scherm 2 t/m 6): beide exemplaren hadden geen pixeldefecten na ruim 2000 branduren, dus die komen er ook niet meer.

Bouwkwaliteit en afwerking

Eigenlijk niks op aan te merken, is net zoals bij m'n Dell U2711 prima in orde.

Vormgeving

De vormgeving vind ik ook wel goed. Het nieuwe design, wat je onder andere terug ziet bij de U2711, U2410, U2311H en U221H, vind ik mooier, oogt een stuk strakker. Maar dit design vind ik ook zeker niet lelijk. Voor het formaat vind ik de monitor wel redelijk dik, maar wat wel weer een pluspunt is, is de smalle rand rondom het scherm die slechts 19 mm breed is. Hoewel dat minder bijzonder is naar mijn mening dan de rand van 22 mm rondom m'n U2711, aangezien die een heel stuk groter is.

Prijs en conclusie

De prijs van 185~200 is deze monitor naar mijn mening zeker waard. Hoewel de resolutie vandaag de dag niet heel bijzonder is meer is heeft deze monitor voor een beeldscherm met een TN paneel een uitzonderlijk groot kleurbereik en ook een goede kleurweergave. Minpunten zijn contrast en helderheid. De helderheid zal oorspronkelijk wel een stuk beter zijn geweest, maar na ruim 2000 uur is daar toch een behoorlijke hap uit geslagen. Wat dus op z'n minst een minpunt is, is de backlight degradatie.

Heb jij ook een Dell Professional 2009W Zwart?