Samsung Galaxy Z Flip4, 512GB opslag Zwart

Samsung Galaxy Z Flip4, 512GB opslag Zwart Review

bomberboyTestpanel 12 september 2022, 580 views Testpanel

Samsung Galaxy Z Flip4, 512GB opslag Zwart

Klapper! Een high-end compact toestel met uiteindelijk toch een lekker groot scherm. De nostalgie van het open dichtklappen is ook gewoon heel leuk.

Pluspunten

• Hij klapt en is compact
  • gewoon een high-end telefoon
  • stevigere scharnier dan de Flip3

Minpunten

• geen lader meegeleverd
  • camera lenzen steken uit waardoor het toestel wiebelt

Intro

Op 10 Augustus 2022 organiseerde Samsung zijn Samsung Unpacked event. De hoofdaankondiging was de release van de nieuwe Galaxy Z Flip4 en Galaxy Z Fold4 alsook de nieuwe Samsung watch5 watch5Pro en airbuds2. Dankzij tweakers konden we daar met 14 tweakers heen en op het Thuishaven-terrein in Amsterdam vond het event plaats. Als één van de 7 Belgen die mee uitgeloot was om het event bij te wonen en erna ook één van deze toestellen in ontvangst te nemen voor een uitgebreide test & review. Na deze review mogen we het toestel ook houden.
Het verslagje van op het event zelf is reeds gepubliceerd en kan je hier ook nalezen: plan: 14 tweakers aan de slag met Galaxy Z Flip4 en Galaxy Z Fold4 op Samsung...

Algemeen

Mijn vorige telefoon was de Samsung Galaxy Flip3, jawel, het vorige model. Deze had ik begin 2022 zelf aangekocht en tot grote tevredenheid gebruikt. Aangezien ik reeds tevreden was over de Flip3, en de Flip4 in essentie een verbeterde versie is, ben ik ook over de Flip4 eigenlijk best tevreden. De belangrijkste changes, zoals de grotere batterij, zijn zeker een verbetering. Een aantal andere zijn wat mij betreft een (klein) stapje terug.

Featureset

Yours truly mocht een Samsung Galaxy Flip4 in ontvangst nemen in de kleur zwart (graphite) en met 512MB opslag. De gedetailleerde specificaties kan je bij de productkenmerken (pricewatch: Samsung Galaxy Z Flip4, 512GB opslag Zwart) vinden maar de highlights zijn:
Een 6,7” scherm met resolutie van 2640x1080, een refreshrate van 120Hz, een Qualcomm Snapdragon 9+ Gen 1 8-core processor en 512GB opslag. De refresh-rate van het scherm is overigens “adaptive”, wat betekent dat bij scrollen deze automatisch naar 120Hz opgetrokken word ten dit bij stilstaande beelden een lagere refresh heeft. Deze optie kan je uit zetten indien gewenst om batterij te besparen. De batterij is 3700mAh. En tot slot is het toestel ook IPX8 waterdicht wat betekent dat het toestel tot anderhalve m 30min onder water zou moeten overleven. Het testen hiervan heb ik toch maar achterwege gelaten.

Bereik

Het bereik van deze telefoon is zoals je mag verwachten ook gewoon goed. Buiten, op kantoor heb ik steeds een goede en kwaliteitsvolle verbinding gehad, inclusief 5G waar mogelijk. Waar ik totaal geen bereik heb is binnen bij mij thuis. Dankzij de goede isolatie zoals in heel veel recente woningen is er binnen totaal geen ontvangst. Maar dit geldt voor elke mogelijke telefoon die vandaag op de markt is. Gelukkig ondersteunt de Flip4 wel VoWifi end at werkt ook gewoon goed zoals je mag verwachten. Wanneer er binnen de woning geswitcht wordt van het ene accesspoint naar het andere (bij het al bellend rondlopen) valt de verbinding soms een seconde weg, maar dat herstelt zich heel snel. Ook hier weer, de iPhone van mijn partner vertoont exact hetzelfde gedrag.

Accuduur

De Flip4 heeft een kleine batterij upgrade gekregen ten opzichte van de Flip3 en deze is wel welkom. Ik moet zeggen dat ik zelden echt in problemen gekomen ben met de batterij van de Flip3, maar de extra 400mAh die de Flip4 aan boord heeft helpen wel degelijk. Daar waar ik bij de Flip3 vaak ‘s avonds thuis kwam met nog 25-30% van de batterij over is dat bij de Flip4 eerder 50%. Tenzij je heel weinig gebruik maakt van het toestel zal je er geen twee dagen mee halen, maar ik haal doorgaans toch wel 24u met 4 tot 5u screentime.
Daarnaast gebruik ik de Flip4 in combinatie met een Galaxy Watch5Pro dus er is continu een Bluetooth verbinding actief.

Gebruiksgemak

Het gebruiksgemak van de deze telefoon is voor mij heel goed. Anders had ik ook nooit de Flip3 aangekocht en de Flip4 is hier eigenlijk niet anders. Het compacte format van deze telefoon is gewoon handig. Al is het ook niet perfect.
Daar waar je bij een normale telefoon misschien de opmerking kreeg: “Is that a phone in your pants, or are you just happy to see me?” lost de Flip dat probleem op zich niet op. Ja, hij past zeker in je broekzak, maar de vorm en grote van de bobbel in je zak is gewoon anders. Toegeklapt is de telefoon gewoon dikker dan een ander toestel.

Voor mijn Flip-ervaring was ik een trouwe aanhanger van de Sony Compact reeks. De laatste generatie kleine high-end telefoons en dat was ook de reden waarom ik uiteindelijk naar de Flip overgeschakeld ben. (En omdat mijn provider Proximus geen VoWifi ondersteunde voor dat toestel, ook al was het toestel er technisch toe in staat). Voorheen was ik er van overtuigd dat ik eigenlijk geen groot scherm nodig had, maar na een paar weken met de Flip ben ik er ook van overtuigd dat het grotere (opengeklapte) scherm gewoon heel handig is.

Scherm

Het coverscherm is het kleine schermpje aan de buitenkant. En vind ik persoonlijk heel handig. Het toestel ligt vaak op mijn bureau in het zicht en dan kan ik heel snel de notificaties op het coverscherm zien en ik heb het gevoel veel minder afgeleid te zijn dan wanneer ik het grote scherm zou zien en daar die notificatie opmerk. De reden hiervoor (denk ik) is dat het kleine scherm maar een beperkte functionaliteit heeft en je voor echte interactie het toestel toch moet openklappen. Dus je hebt de voldoening om te zien dat er een notificatie was en een hint te krijgen van waarover het gaat, maar je kan deze ook onmiddellijk weer wegvegen zonder er verder op in te gaan. Doordat je anders het scherm zou moeten open klappen om echt te interageren. In zekere zin ook vergelijkbaar met hoe je met een smartwatch zou omgaan.
Het grote scherm is zoals je kan verwachten ook gewoon goed. De technische evaluatie en testen kan je vinden in de professionele reviews. Er is natuurlijk de beruchte vouw in het scherm. Als ik de Flip3 en Flip4 naast elkaar leg heb ik het gevoel dat de vouw bij de Flip4 net een fractie minder voelbaar is al is deze nog steeds erg aanwezig wanneer je er op let. Persoonlijk ben ik daar heel snel aan gewent geraakt. Iedere keer als je het toestel aan iemand anders geeft is de eerste opmerking steeds: “Je kan die vouw best wel goed voelen”. Anderzijds in praktijk was ik die na de eerste dag al gewend en voelde ik die eigenlijk niet meer. In de uitzonderlijke situatie dat je probeert tekst te selecteren om te copy pasten en het relevante stukje tekst staat net op de vouw kan het soms ietwat onhandig zijn, maar dit is echt een edge case die in praktijk zelden voor een probleem zorgt.

Merk ook op dat bij all foto’s in reviews waar de vouw zeer goed zichtbaar is, het scherm uit staat waardoor de reflective de vouw optimal laat zien. Zodra het scherm aan staat is de vouw veel minder zichtbaar.
Wat betreft de aanraking van het scherm is het naar mijn gevoel net iets minder “glad” dan een traditioneel scherm. Opnieuw, iets dat je merkt wanneer je beide toestellen naast elkaar legt en gebruikt. Niet wanneer je een dag enkel met de Flip hebt rondgelopen.

Design

Het is een klaptelefoon, end at is gewoon heel leuk. Als veertiger heb ik vroeger ook nog klaptelefoons gehad en het gevoel van te kunnen opnemen en afsluiten van een gesprek door de telefoon open of toe te klappen geeft eigenlijk heel veel voldoening.
Verder lees je in andere online reviews soms dat het niet altijd eenvoudig open te klappen is, je altijd twee handen moet gebruiken enz. Maar eigenlijk valt dit goed mee en kan ik de telefoon vrij eenvoudig met één hand open klappen. Ik duw mijn vinger tussen de kleine spleet in toegeklapte toestand waardoor die al beetje open gaat en vervolgens duw ik deze tegen mijn lichaam om hem helemaal open te duwen. Dat werd voor mij heel snel een automatisme.

De Flip4 heeft een aantal wijzigingen ondergaan ten opzichte van de Flip 3. Ik had (en heb) van beiden nu de zwarte versie en het subtiele kleurverschil vind ik wel positief. Daarnaast is de rand van de Flip4 net wat hoekiger e nook dunner en bovendien glanzend uitgevoerd. Ik ben zeker fan van de rechtere zijkanten, al had het glanzende aspect van mij niet gehoeven.
Eén belangrijk punt wat ik niet goed vind aan het design van de Flip 4 is de verder uitstekende camera’s. Dit zorgt er voor dat wanneer het toestel opgengeklapt op tafel ligt het gewoon wiebelt. Meer dan bij de Flip3 het geval was en dat is gewoon vervelend. Mits gebruik van het “juiste” hoesje dat flush met de camera lenzen komt is dat waarschijnlijk geen issue. Maar persoonlijk weiger ik elk type hoesje voor een telefoon. Fabrikanten bewegen hemel en aarde om het toestel zo dun mogelijk te maken en om dat dan te niet te doen met een hoesje is voor mij geen oplossing.

Een design feature waar ik persoonlijk erg van hou is de vingerafdrukscanner in de powerbutton op de zijkant. Deze werkt naar mijn gevoel zeer snel en zeer accuraat en ik ontgrendel mijn telefoon steeds onbewust doordat ik het toestel gewoon altijd zo vastgrijp dat mijn vinger op die powerbutton rust. Super handig! Doordat je 4 vingers kan inscannen is het ook mogelijk om onafhankelijk van de grip waarmee je het toestel vastneemt het altijd onmiddellijk te laten ontgrendelen.

Flip3 links en Flip4 rechts.

Bouwkwaliteit en afwerkin

Het punt waar iedereen zich zorgen over maakt is natuurlijk de scharnier. Wanneer ik de Flip4 vergelijk met de Flip3 is de scharnier van de Flip4 best wel wat stijver en dat voelt eigenlijk wel goed. Het toestel kan in half opengeklapte toestand netjes blijven staan en zakt niet door. Daar waar bij (mijn) Flip3 de scharnier wat meer wiebelig leek is dat bij de Flip4 zeker verbeterd.
De screenprotector die er vanuit fabriek wordt mee geleverd laat een klein randje over aan de zijkant van het scherm waardoor hier vaak stof zich gaat ophopen. Niets onoverkomelijk, maar het valt wel op.
Ook doordat er een spleet is wanneer het scherm toegeklapt is betekent dit vaak dat al het stof uit je broekzak zich ook tussen de twee schermhelften gaat verstoppen. Het is ook niet zo erg dat het openklappen van je telefoon voelt alsof je een oud boek openklapt en er een stofwolk tevoorschijn komt, maar het stof is wel meer aanwezig op het scherm dan bij een traditionele telefoon waarbij je het stof automatisch wegveegt door deze uit je broekzak te halen.
Tegelijk is dit ook weer een voordeel. Door de spleet tussen de schermhelften betekent di took dat zandkorrels en andere harde stukjes die het scherm zouden kunnen beschadigen wanneer je hem toeklapt er gewoon tussenuit kunnen vallen. De opmerkingen dat vuil tussen de schermen voor krassen zouden zorgen zijn doorgaans dus onterecht, tenzij je er echt kiezels gaat tussen stoppen. Hie ren daar lees je dat je met een vingernagel krassen op het scherm zou kunnen aanbrengen, maar dit kan ik absoluut niet bevestigen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

In de korte tijd van deze review kan ik alleen maar meegeven dat het toestel nooit vreemd gedrag heeft vertoond, de system-update die binnengekomen is, is ook gewoon perfect uitgevoerd geweest en de software gewoon werkt.
Bij de initiële setup van het toestel heb ik gebruik gemaakt van de Smartswitch applicatie om de settings en data van mijn oude toestel over te zetten naar het nieuwe toestel. Dit werkte redelijk goed, al heb ik de procedure wel een 2de keer moeten herhalen.
Bij de eerste poging had ik geprobeerd om dit via een usb-c kabel tussen de twee toestellen te doen. (meegeleverde Samsung kabel). Echter is het proces na ongeveer 30% vastgelopen. Dit was inclusief ongeveer 80GB aan foto en video materiaal. Het nadeel van het gebruik van de usb-c kabel is dat het zendende toestel ook het ontvangede toestel gaat opladen en ik had niet de indruk dat dit veel sneller ging. Na het vastlopen heb ik dit proces herstart, maar dan via Wifi en dit ging wel bijzonder vlot (met beide toestellen aan de lader) en alles is gewoon goed verlopen.
Hoewel dit all geïnstalleerde apps over zet, betekent dit niet dat je niet meer door de initiële setup of configuratie van die specifieke apps moet gaan indien relevant.
Een leuke feature is dat bij de overgedragen settings ook de connecties met bv Bluetooth devices gewoon overgezet worden wat het connecteren ermee vlotter laat gaan. Dit werkte perfect voor mijn Samsung oortjes, voor mijn wagen moest ik wel opnieuw de pairingprocedure doorlopen.
Wat betreft het gebruik in de wagen gebruik ik vaak Android Auto (via kabel) op het scherm van de wagen. Dit werkt ook gewoon heel goed (zowel Flip3 als Flip4) al wordt het toestel wel behoorlijk warm bij langere ritten. Dit was ook al het geval bij de Flip3, maar lijkt geen negatieve impact te hebben.

Beeldkwaliteit opname

Ik ben absoluut geen expert wat betreft foto's en video's maar voor mijn persoonlijke gebruik zijn de opnames zowel video en foto zijn eigenlijk gewoon goed.

Bij het filmen in UHD 60fps modus wordt het toestel na een tijdje wel warm, maar tot nu toe niet gemerkt dat dat voor problemen zorgt.

De prijs van de Flip4 is behoorlijk hoog en zou voor mij persoonlijk een grote drempel en eigenlijk net iets te hoog. Anderzijds is het wel gewoon een high-end toestel. De Flip3 die ik begin dit jaar gekocht heb ik via als tweedekans/geretourneerd product gekocht in een webwinkel waardoor die onder de 850EUR kwam liggen toen (i.p.v. de 1000+ catalogus prijs) en daar ook nog gratis oortjes (Galaxy Buds2) bij kwamen. Ook nu zijn er weer deals om de Flip te kopen in combinatie met een watch5 of oortjes enz. waardoor het toch weer een pak aanlokkelijker wordt.

Ik ben heel blij met de Flip4 upgrade. Had ik deze niet in handen gekregen via het testpanel zou ik de upgrade van Flip3 naar de Flip 4 niet gemaakt hebben. De verschillen zijn daarvoor gewoon te klein. Als je vandaag echter de keuze zou maken en overweegt om toch nog voor de vorige versie te gaan. Dan zou dat ook een goede keuze zijn. Persoonlijk zou ik dan toch voor de Flip4 kiezen ipv de Flip3 vooral omdat de afwerking toch net iets beter is en het toch wel weer een volgende generatie is wat betreft de "nieuwe"Foldable technologie.

Het belangrijkste nadeel van de Flip4 zijn de iets te ver uitstekende camera lenzen waardoor hij wiebelt als hij op tafel ligt, maar als dat het enige nadeel is van dit toestel, dan denk ik dat Samsung de rest behoorlijk goed voor elkaar gekregen heeft.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Z Flip4, 512GB opslag Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.