NEC MultiSync LCD20WGX2PRO Zilver, Zwart Review

Thy King 12 augustus 2006, 4.316 views

NEC MultiSync LCD20WGX2PRO Zilver, Zwart

Pluspunten

• Kleuren
  • Contrast (zowel met als zonder Advanced DV modus)
  • Snelheid
  • Heel weinig lag
  • Joystickje voor OSD navigatie
  • Design (smaak afhankelijk)
  • Laatste 3 DV modii goed bruikbaar voor series
  • Inkijkhoek zonder vervagen van de kleuren

Minpunten

• Bewegingsvrijheid knopjes
  • Laatste 3 DV modii totaal niet geschikt voor spellen en films (wel voor series)
  • Maar 2 inputs, DVI en D-sub
  • Geen HDCP ondersteuning
  • Reflectie? (niet erger dan een CRT, maar misschien hinderlijk)

Na een lange tijd gebruik te hebben gemaakt van 1 beeldscherm had ik een impuls aankoop gedaan voor een goedkoop Mycom 17 inch TN scherm. Dat scherm had meerdere irritante eigenschappen, waaronder veel blacklight leakage, een aardig aantal dode pixels, zeer slechte inkijkhoek, etc. Na een jaartje naar dat scherm gekeken te hebben, ben ik vol goede moed gaan zoeken naar een nieuw scherm met naar mijn inzicht het beste van alles voor een mooie prijs. Na onder andere gekeken te hebben naar de schermen van Dell en Samsung kwam ik bijna aan het eind van mijn onderzoek de NEC tegen. Daarna begon ik veel reacties overal te lezen over schermen met veel lag. Met name de Dell en de Samsung kwamen daar slecht uit de bus. Ik heb mij daarna gefocused op het zoeken naar reviews en informatie over mijn laatste mogelijke kandidaat, de NEC 20wgx. Er bleek weinig reviews te zijn, maar ze waren het allemaal eens met dat de NEC een absolute aanrader was. Ook op GOT kwam ik langzamerhand reacties tegen van mensen die de NEC mochten testen, of al hadden aangeschaft. Toen ik mijn geld kreeg, had ik de knoop doorgehakt, en er een aangeschaft.

Algemene indruk

Het scherm komt afgeleverd in een goede, makkelijk draagbare, doos en is niet al te zwaar. Na het scherm aan mijn computer te hebben aangesloten, vielen mij meteen 3 dingen op: een mooi groot scherm (zeker in vergelijking met de 17 inch die hij vervangt), de kleuren zijn zonder instellen al aardig mooi, en breedbeeld bevalt mij gelijk. Nadat ik de NEC uitvoerig heb getest, geef ik mijn bevindingen nu weer in deze review.

Featureset
Uiterlijke features
De uitrusting van het scherm is erg goed, maar er zijn puntjes van verbetering. De 20wgx komt uitgerust met 1 DVI-D en 1 D-sub ingang. Daarnaast is er een 2 poorts usb-hun gentegreerd in de linkerzijde van het scherm. Persoonlijk had ik graag wat meer ingangen gezien wat betreft de video, en liefst ook HDCP ondersteuning. (Je weet maar nooit, had handig kunnen zijn in de toekomst.) Deze zitten namelijk wel in de US versie, maar niet in de Europese.
Echter bij de keuze van het scherm had ik al vrij snel besloten realistisch te blijven, wat betekende dat ik maar hoogstens 2 ingangen nodig zou hebben. Het scherm zou immers alleen gebruikt worden met mijn thuiscomputer, en wellicht mijn laptop in de toekomst. De thuis computer staat op de DVI, en de laptop kan dan worden aangesloten op de D-sub ingang. Met een knopje onder het scherm is het heel gemakkelijk om te wisselen tussen de 2 inputs.
Het scherm heeft een coating wat ervoor zorgt dat de kleuren net iets mooier en voller naar buiten komen. Helaas zit daar als nadeel bij dat het scherm gaat reflecteren, al is de reflectie maar iets meer dan een CRT scherm. De reflectie is ook alleen zichtbaar op donkere plaatsen, zoals de (dunne) zwarte balkjes bij breedbeeld films. Daarnaast moet je echt op je eigen reflectie gaan focussen wil je het zien. Onder normaal gebruik heb ik er absoluut geen last van.
Bij de knoppen onder het scherm zit 1 knop die dienst doet als joystickje om in het scherm menu te navigeren. Dit is uitzondelijk prettig! Het veranderd het navigeren van het scherm met het moeizaam indrukken van veel vaak slecht drukbare knopjes naar een snelle en kleine beweging van het joystickje.

Innerlijke features
Het 'kloppende hart' van de NEC is een AS-IPS scherm van LG-Phillips met een maximale resolutie van 1680 bij 1050 pixels. Dit is een gewoon IPS scherm, maar dan met overdrive technologie, zoals deze ook wordt gevonden in MVA/PVA schermen. De overdrive geeft het scherm een theoretische reactie tijd van maar 6ms, wat betekent dat dit scherm bij de snelste zou horen, en zelfs de TN schermen kunnen vervangen als gamescherm.
Een van de technieken die in dit scherm (ook) een grote rol speelt is de advanced DV mode. Dit verhoogt het contrastratio van het scherm van 700:1 naar 1600:1. Maar daarover later meer.

Externe features
Het scherm heeft de mogelijkheid om met de muis te worden aangepast. In het 'Advanced' menu van het beeldscherm komt na installatie van een klein programmaatje een tab bij, waarmee precies hetzelfde gedaan kan worden als in het schermmenu.

Kleurweergave, Helderheid en Contrast
Kleurtemperatuur
Hier was ik uitzondelijk verrast. Ik had gelezen dat de IPS het over het algemeen het beste doet qua kleuren. Dit was ook een van de argumenten om dit scherm aan te schaffen, maar zelfs met die kennis was ik nog steeds uitzonderlijk verrast. Ik heb mijn trouwe CRT ingesteld op een RGB temperatuur van 9300K. Ten eerste heeft dit scherm deze instelling, ten tweede is deze nog accuraat ook. Al is mijn CRT (een LG studioworks 795SC) verouderd, waardoor ik deze ook een beetje moet aanpassen qua kleuren, komt de NEC zonder verder tweaken bijna overeen met de CRT kleuren! Mocht dit echter niet tot de tevredenheid zijn, kunnen de kleuren in het scherm menu (OSD) handmatig worden aangepast. Ik vond het echter goed genoeg, en heb het verdere tweaken alleen in het menu van de Nvidia drivers gedaan.

Advanced DV modus
De 'Advanced DV modus' is een techniek toegepast in dit scherm om het contrast ratio (en daarmee de donkere kleuren van het scherm) te verbeteren. Na het aanzetten van de 'Advanced DV modus' word het scherm donkerder. De contrast ratio is verbeterd, en dit is erg te merken. Zwart is net zo goed als op de CRT. Ik kan met mijn ogen absoluut geen verschil zien. De 'Advanced DV modus' zorgt ervoor dat de donkere kleuren er extra goed uit komen. Helaas gaat dit wel een beetje ten koste van de lichtere kleuren. Vooral in films wil er nog wel eens overbelichting zijn als het een redelijke donkere scene is met veel licht in de rug. Je zou kunnen zeggen dat de 'kleurbalans' een beetje richting de donkere kleuren gaan. Als je de Advanced DV modus uitzet, is het zwart uiteraard minder diep, maar nog steeds erg goed. De kleurbalans wordt in mijn mening wel iets beter (meer richting de lichte kleuren), al wordt de filmscene/desktop/applicatie ook geheel iets lichter door de afname van het contrast ratio. Alhoewel dit genterpreteerd kan worden alsof de kleuren slechter worden, of niet aan te zien met of zonder DV modus (naar gelang de smaak), is veel van de overbelichting weg te tweaken door goede instellingen. Zelfs zonder tweaken zijn in beide modii de kleuren uitzondelijk goed!

DV modii
Het scherm komt naast de instelling voor het aan en uitzetten van de Advanced DV modus ook met een knop onder het beeldscherm waarmee uit 5 verschillende DV modii kan worden gekozen, namelijk: 'Standard', 'Text', 'Movie', 'Gaming' en 'Photo'. Ik heb gepoogd de verschillen in kleuren van deze modii te fotograferen, met een plaatje van de Lotus Elise, welke bij de afbeeldingen is bijgevoegd. De modii weergegeven zijn in dezelfde volgorde als hierboven opgenoemd. Doordat dit scherm is uitgerust met een coating, zijn de fotos (waarschijnlijk) onderhevig aan lichtrefractie, waardoor er ook patronen zijn waar te nemen. Deze zijn alleen zichtbaar op de foto, en uiteraard niet als je zelf naar het scherm kijkt.
Uiteindelijk is de 'Standard' en de 'Text' eigenlijk de enige 2 die ik gebruik. Voor zover ik heb kunnen zien is het einige verschil tussen die 2 het lichter maken van het beeld, en het uitzetten van de Advanced DV modus. De andere 3 modii veranderen de kleuren naar een andere temperatuur. Welke kan ik niet zeggen, hij is alleen bekend als de 'native' instelling. Persoonlijk vind ik deze kleurinstellingen niet veel bijzonders, omdat de kleur temperatuur erg afwijkt van de 9300K die ik heb ingesteld. Na wat experimenteren met de andere standaard kleurinstellingen, en deze te vergelijken met de 'native' modus, vermoed ik dat de temperatuur ergens rond de 6500K ligt. ~[ZIE UPDATE]

Helderheid
De helderheid van dit scherm is erg goed, en erg hoog! Doordat de coating een 'zwaardere' black-light nodig heeft, geeft deze ook veel licht. Ikzelf heb de helderheid terug geschroeft naar 12.5% voor overdag, en 's avonds iets hoger, maar nagenoeg nooit boven de 50%. Aan helderheid heeft dit scherm dus niks te klagen.

Contrast
Het contrast is afhankelijk van de Advanced DV modus. Zonder de Advanced DV is het contrast goed, maar merkbaar minder dan met de Advanced DV modus ingeschakeld. Het hangt echt af wat je bekijkt op je scherm of de Advanced DV aan of uit beter is, maar uiteindelijk is het contrast in beide gevallen helemaal top!

Ghosting en Lag en Twinkeling
Ingame
Ik heb de NEC 20wgx getest in Halflife 2 Episode 1 en Prey. Heb het spel eerst op de NEC gespeeld, en daarna op de CRT. Ik kon geen ghosting of lag of iets dergelijks detecteren. Het schieten, lopen, snel bewegen, reflexen e.d. gaan gewoon goed. Ik heb absoluut niet het gevoel alsof de schermbewegingen op de NEC langer duren, of dat er een kleine vertraging of stroperigheid in zit. Het gaat in beide gevallen net zo vloeiend, de kleuren zijn (dankzij goed tweaken en afstellen) ook nagenoeg gelijk.

Schermtest
Op GOT waren een aantal tooltjes gegeven waarmee het scherm getest kon worden op onderlinge vertraging. Beide schermen waren ingesteld op 60 Hz, en gekloond. Ik heb 2 foto's van de beide tests bijgevoegd bij deze review. De eerste is een frametest met 60 frames. De tweede test is een stopwatch test. De resultaten zijn te zien in de foto's. De 'lichtband' die te zien is in de CRT komt van de lage sluitertijd (1/200 sec) van de camera.
Zoals te zien is in de Frame-test, lijkt de NEC een halve frame aan lag te hebben. Accurater is de stopwatch, wat 0,016 seconden lag geeft over 18,906 seconden runtijd. Dit komt neer op 0,000846 seconde lag per seconde, of 0,05 seconde per minuut. Het mag duidelijk wezen dat dit absoluut niet merkbaar is tijdens het gebruik.

Twinkelingen
Twinkelingen zijn geen defecten die te maken hebben met de hardware, maar is meer een luxe probleem doordat de computer gaat interpoleren bij te lage resoluties. Hierdoor kunnnen beelden pixelig worden, of zoals vaak bij dvd's te zien is, gaan twinkelingen vertonen. Deze is, als het voorkomt, te zien in donkere delen van het beeld, en/of de 'out of focus' delen van het beeld. Tot nu toe heb ik 'The Lord of the Rings', en 'I Robot' getest, als je er naar gaat zoeken is twinkelingen in beide films aanwezig. Normaal tijdens de film valt het niet op. Als je echter de andere DV modii gaat testen, anders dan 'standard' of 'text', dan wordt het beeld duidelijk slechter. Ook omdat de andere pre-sets totaal andere kleurbalans hebben, maar ook andere instellingen, (die ik niet kan aanpassen) wordt de film er niet mooier op. Hetzelfde geld ook voor spellen, zelfs als er niet genterpoleerd hoeft te worden. Jammer.

Pixel defecten en Blacklight Leakage

Ik heb met dit scherm bewust geen pixelgarantie genomen, want dat spaarde mij 75 euro uit, en dat vond ik toch een hoop geld. Ik heb daardoor 1 pixel die alleen de blauw en rood kan weergeven. Ik heb hier verder geen last van, dus vind dit ook absoluut geen probleem.
Daarnaast heeft mijn scherm ook totaal geen last van blacklight lekkage. Met het totale scherm op zwart is het wel te zien dat het geen totaal zwart is, maar dat er een lamp achter schijnt, echter de lichtverdeling is compleet egaal. Een grote verbetering met mijn oude Mycom scherm.

Bouwkwaliteit en Afwerking
Kabels
Het scherm is degelijk afgwerkt. Achterop zit een sleuf in de voet verwerkt waar de kabels in kunnen worden opgeborgen. Deze is vervolgens af te dekken met een meegeleverde kap. Persoonlijk vind ik kabels geen probleem, maar ze zijn absoluut niet te zien van de voorkant, dus zeker een pluspuntje.

De voet
De voet is stevig uitgevoerd en heeft een nette bewegingsvrijheid. De voet heeft een schijf onder het zichtbare plastic waar het scherm bijna een heel rondje kan draaien met weinig moeite. Voor de rest is het mogelijk om voor en achterover te kantelen. Het scherm noch de voet heeft pivot modus. Mijn insteek was om dit scherm aan een arm te hangen in de toekomst. Pivot wordt namelijk wel ondersteund door de drivers, dus kan ik het altijd handmatig doen voor die enkele keer dat ik er gebruik van ga maken. De bewegingsvrijheid van de voet was persoonlijk niet van invloed op mijn schermkeuze, maar ben toch aangenaam verrast door de bouwkwaliteit.

Schermknopjes
De knopjes lijken eigenlijk een beetje los te zitten. Afgezien van het joystickje, wat hoort te bewegen, hebben de knopjes ook een aardige bewegingsvrijheid. Dit heeft verder totaal geen functie, en is dus eigenaardig. Het is niet zo dat het aanvoeld dat ze elk moment kunnen afbreken, het betekend alleen dat ik de knop netjes recht moet indrukken. Dit is het enige wat ik op bouwkwaliteit kan aanmerken. Persoonlijk vind ik het niet zo'n probleem. Het lichte ongemak van de knopjes wordt ruimschoots goed gemaakt door het comfort en practiciteit die het joystickje geeft.

Vormgeving

Dit is het gebied waar de meeste mensen toch van mening zullen verschillen. Daarom beoordeel ik dit onderdeel op wat ik zocht aan vormgeving. Ik zocht een scherm met een kleine rand, strakke afwerking, geen onnodige boxjes of dikke balken onder het scherm zoals bij de Phillips 200w6cs of de Acer 2032WM. Ook geen boxjes aan de zijkant zoals met de HP F2105. Dit hield in dat mijn voorkeur qua vormgeving toch het meeste uitging naar de Samsungs en de Dells.
De NEC 20wgx, zoals te zien is in de foto met het scherm op mijn bureau, heeft een nette dunne rand, met in het midden onder het beeldscherm 4 knoppen en een klein joystickje. Het is een net, strak ontwerp. Het scherm zelf is wel diep (ongeveer 3 tot 4 cm), maar als je er recht voor zit, merk je daar helemaal niks van. Zelf vind ik de voet ook mooi, een nette egale vorm, geen uitstekende 'pootjes' of ringen of iets dergelijks (voeten van Dell schermen vind ik persoonlijk niet practisch). De vormgeving is dus helemaal naar wens, en heeft voor mij niks om iets op aan te merken.

Prijs is een van de meest belangrijke en vaak meest doorslaggevende items in het kiezen van een nieuw scherm. Ik had zelf een bereik van ongeveer 500 euro in gedachte. Al snel kwam ik erachter dat de kwalitatief betere schermen toch iets hoger lagen in de prijsklasse. Ondanks dat is dit scherm zeer gunstig geprijst. Zelf had ik het scherm voor 550 euro aangeschaft, net nadat de prijs weer ongeveer 20 euro was gedaald.
Ben ik tevreden met de prijs die ik voor het scherm betaald heb? Zeker weten! Ook al heeft dit scherm niet alle opties die misschien momenteel kan worden verwacht, of gewenst, en ondanks dat de US versie het scherm waarschijnlijk helemaal compleet zou maken, ben ik zeer tevreden met de prijs. Voor 550 euro zijn er niet veel schermen met zo'n kleurenbalans, goed contrast, lage lag (vooral een probleem bij PVA/MVA schermen) en toch ook een mooi ontwerp.

Na lang zoeken, vele reviews te hebben gelezen, geleerd te hebben van nieuwe snelheid-luxe problemen (input lag), etc, ben ik tot de conclusie gekomen dat de NEC 20wgx het scherm voor mij zou moeten zijn. Nu ik het scherm zelf heb, en de plezier heb gehad om het te mogen testen, kan ik nu uitkijken naar veel kijkgenot op een heel goed en mooi scherm. Het is zeker niet het beste scherm qua features, en mogelijkheden. Maar ik denk echter dat dit scherm wel zeker tot de beste behoord op het gebied van kleuren. Ook de theoretische 6ms lijkt accuraat, want in spellen weet dit scherm zich goed te houden! De Advanced DV modus is een genot voor de ogen, en vooral voor mensen die van donker houden. Voor mensen die van lichte kleuren houden is dit scherm ook toppie, maar dan met Advanced DV uit. Al met al: persoonlijk ben ik enorm tevreden met het scherm, en ben ik ervan overtuigd dat ik absoluut een goede keus heb gemaakt! Dit scherm is een echte aanrader!

~[Update 11-8-2006]

Ik heb nu mijn scherm een paar weken in gebruik, en ik ben er nog steeds heel erg tevreden over. Kleuren zijn nog steeds fantastisch, het scherm doet het perfect in games, etc.
Ik heb echter in mijn review heel duidelijk gemaakt dat de laatste 3 DV modii eigenlijk nutteloos zijn. Nu ik het scherm een aantal weken in gebruik heb, heb ik meer tijd gehad om de voors en tegens van dit scherm nader te onderzoeken. Ik moet dus ook een eerste observatie herzien:

DV Modii
De DV modii 'movie', 'gaming', 'photo' zijn namelijk wel bruikbaar, in tegenstelling wat ik eerder heb beweerd. De bruikbaarheid ligt echter niet bij de films, foto's en spellen die ik heb getest, maar bij het enige onderdeel dat ik niet heb getest, en waar ik eigenlijk het niet had verwacht: de gedownloade series! Deze zijn gecodeerd in het kleurenschema van de uitzending, die toch duidelijk verschillend is van de 9300K die ik heb ingesteld. Na enig zoeken en proberen, moet ik tot de concusie komen dat de laatste 3 DV modii bruikbaar zijn voor mensen die van series houden! Naar gelang de kwaliteit/kleuren van de compressie, is 'movie' en 'gaming' zeer bruikbaar, en zelfs prefereerbaar over de 9300K instelling!

Heb jij ook een NEC MultiSync LCD20WGX2PRO Zilver, Zwart?

Nette review :)
Ik heb lang getwijfeld of dit scherm mijn Philips 201B4 kon vervangen (ben nogal ne instagibber) en heb er zeker geen spijt van.
Bedankt! Het was aardig wat werk! Het zijn 6 pagina's in Word :D

Ik heb het scherm een paar dagen, en ik weet wat je bedoelt!
Klasse! Wat een mooie survey! :)

Het grootste nadeel van dit scherm vind ik het gebrek aan HDCP. Echter dit was niet een punt wat je zorgen baarde?
Dank je :D

Dit scherm is een secundair scherm. En voorlopig blijf ik toch wel xp gebruiken. Als mijn primaire scherm aan vervanging toe is, ga ik weer kijken naar goed plat scherm, maar dan waarschijnlijk wel met HDCP ondersteuning.
Ik verwacht er in de eerst volgende paar jaar zeker nog geen problemen mee.
Ik zou persoonlijk als positief item aan deze review de kijkhoek toe willen voegen.
Ik heb zelden een TFT scherm gezien waarvan het plaatje nauwelijks wijzigt t.o.v. de kijkhoek.

Als mogelijk minder positief item de reflectie van het scherm al heb ik daar persoonlijk weinig last van.
Je hebt helemaal gelijk.. Helemaal vergeten toe te voegen. Ik heb het er meteen bij gezet. (zowel de positieve als het negatieve wat je hebt opgenoemd.)
ooh ik wil m graag hebben!