Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

curkey 10 december 2010, 950 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• Design (chique uiterlijk door RVS kapjes), accuduur, logische plaatsing van de fysieke knoppen, robuustheid toestel

Minpunten

• Verbroken gesprekken, slechte sync, toetsenbord is ruk, volume via koptelefoon te laag, antiek OS

Een aantal jaren geleden heb ik Nokia's gehad en na een wisseling van werkgever heb ik diverse Blackberries gehad.

Ik zat altijd wel te vloeken op de een of andere quirk die zo'n BB nu en dan heeft. Maar los van die rariteiten, de BBs deden het voortreffelijk, met name omdat hij aan de BES server van de zaak vastzat en zo in een moeite je outlook contacten, kalender en mail synchroniseerde.

Aanvankelijk was ik blij om te horen dat we zouden overschakelen op Nokia smartphones omdat de BES te duur werd. Die Nokia werd dus de E71.

Mijn God. Nokia has lost its mojo.

Alles wat op de BB als vanzelfsprekend werkte, werkt brak op de Nokia E71. Als ik het moet samenvatten in een woord dan is dat drie letters met een 'K' erin. Waar zal ik beginnen?

Om te beginnen is het toetsenbord voorzien van kleine gladde priegeltoetsen en zelfs met mijn dunne vingers zit ik er vaak eentje naast of druk ik twee toetsen tegelijk in. De BB's kon ik na een tijdje oefenen bijna blindelings doen. -1.

Bellen. Dat lijkt toch numero uno functie te zijn, nietwaar? Ondanks dat we bij de Grote Groene Provider zitten hebben mijn collega's en ik regelmatig dat het gesprek onverwacht wordt afgebroken ondanks dat er vol bereik is op die locatie. Als je aan de mensen op het business point vraagt roepen ze dat je de laatste firmware erop moet zetten. Wat denk je dan, dat ik dat niet als eerste probeer? -1

Emailen. Werkte fantastisch snel op de BB. Hier moesten we eerst een extra app installeren, Mail for Exchange. Op zich best, ware het niet dat er geen push email op zit. Hij verbindt elke 10 minuten. Op zich zal me dat worst wezen als het maar werkt. Maar daar komen de gotcha's.

Ik had in Outlook Autofilters gemaakt om alles in subfolders te zetten. Deze tool op de foon kan maar 1 folder aan, de Inbox. Op de BB kon ik aanvinken welke folders hij moest syncen. -1

Als ik op mijn PC een verse email gelezen heb, dan blijft hij op de foon als ongelezen staan. Op de BB werd automatisch de status aangepast zodat mijn telefoon niet bleef knipperen. -1

De kalender sync is echt naar. Met de initiele sync heeft hij zo'n beetje alle verjaardagen en afspraken die ik on Outlook had, allemaal gewist. Ondanks dat ik in de Sync tool de PC als leading had aangewezen. Verder merk ik dat lang niet alle nieuwe afspraken doorkomen op mijn telefoon, of dat afspraken die ik op mijn foon zet, op de server terechtkomen. -1

Het adressenboek is ook nu 3x flink over de pis geraakt. Door de een of andere bug verdubbelde mijn adressenlijst met elke sync die ik deed; in de eerste week had ik sommige contacten wel 9x erin staan. Een collega trof het nog harder: bij hem crashte de foon en na een resync was zijn adressenboek leeg, zowel op de foon als op de server. -2

Web browser. Hier merk ik dat Opera Mini toch een stuk stroperiger werkt als op mijn prive SE Satio, welke ook op Symbian draait. Het opstarten duurt bijna 2x zo lang. Ook hier heb je flink last van het gare *** toetsenbord. -1

Eens in de zoveel tijd roept de foon dat zijn geheugen vol is en het enige wat je kunt doen is rebooten. Zucht. -1

Er wordt een koptelefoontje meegeleverd voor handsfree bellen en omdat mijn auto geen blauwtand heeft, moet ik hier gebruik van maken. Al met een paar weken hebben de rubberen ringetjes van de oordopjes al zoveel speling dat ik ze aldoor los in mijn jaszak vind. Nu zijn ze beide foetsie. Tevens is het spreekvolume met dopjes in vrij laag, dus in een luidruchtige trein is het moeilijk om een gesprek te volgen. -2

De accuduur valt mij zeker niet tegen, met rustig gebruik houdt hij het zelfs meerdere dagen vol. +2

Het robuuste ontwerp is ook een pre; ik heb hem eens laten vallen en nu zit er een deuk in mijn parket en niet in mijn toestel. +1

Tenslotte, je merkt het goed dat Symbian al een tijdje meeloopt en dat allerlei functionaliteit erbij gevrot is. Ik heb een behoorlijke IT achtergrond en heb weinig moeite met het in gebruik nemen van nieuwe elektronica. Echter, als je hier settings wilt aanpassen, zoek je je helemaal de vinkentering in allerlei submenu's, context menu's etc voor je eindelijk gevonden hebt wat je zoekt. Om het in no-time weer te vergeten.

Edit: Puntjes bijgevijld, o.a. positieve zaken :-)

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Ik heb 2 jaar een e71 gehad, en het was een van de beste telefoons ooit. Nu is hij verouderd en opgevolgd door de e72/e75 maar ik herken de negatieve punten die je noemt niet of nauwelijks. Toetsenbordje is top. De andere reviews zijn ook zeer positief.

[Reactie gewijzigd door tinoz op 8 december 2010 17:18]

Maar heb je ook blackberries (intensief) gebruikt zodat je objectief kan oordelen
Ik wel in ieder geval. Heb een Blackberry curve gehad en na 2 maanden ofzo alweer weg gedaan. Lelijke plastic knoppen waar je voor geen meter op kan typen.
Heb nu een Nokia E72 en heb laatst een tweedehands E71 voor een vriend van mij geregeld. Uitstekende telefoon, typt heerlijk, goede knoppen.
Desalniettemin zal het allemaal wel heel persoonlijk zijn en ieder zen eigen smaak, maar om nou te zeggen dat Symbian troep is, nee. Meekomen met huidige smartphone generatie lukt niet meer, maar het is degelijk spul.
objectief ben je nooit..check andere reviews en zie dat dat deze telefoon de concurrentie met blackberry aankan.
"Als ik het moet samenvatten in een woord dan is dat drie letters met een 'K' erin"

oKÚ? ;)

Je trekt het review-gemiddelde van de E71 aardig naar beneden.
Weet je zeker dat het probleem alleen bij de E71 zit?

[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 8 december 2010 17:59]

Nee het grootste deel ligt aan mij. Maar goed, ik moet ermee werken en de Nokia kan niet terugpraten.

Ik ben normaliter niet een persoon die van alles in heftige bewoordingen roept, dus het feit dat ik dingen hier 1 ster geef zegt behoorlijk wat.
Ik kan me totaal niet in uw beoordeling vinden over de Nokia E71. Ik heb al best veel telefoons gehad, Nokia 3310, 6020, 5500 sport, N95 8gb, E71, N97 mini, N8 (zal er best paar vergeten zijn.) Maar als ik uit die telefoons een nummer 2 zou moeten kiezen van allerbeste keuze is dat echt de E71 (nummer 1 is de N8).
Lol stel je mail eens in man, zo te lezen heb jij dat gewoon niet goed gedaan ;)
Ik heb een E71 gehad,en op zich is mijn ervaring het zelfde, al wil ik wel toevoegen dat de Nokia ook wat goede punten heeft. Lang op de accu doen is nu ik er over nadenk zo'n beetje de enige, het formaat is ook wel aangenaam.

Bij de E72 zoek je je nog steeds de 'vinkentering' in de menu's. Hoewel hij wel al een stuk sneller is, voelt het toestel nog steeds traag aan.

Mail for Exchange is op de E72 ook om te huilen. Het synchroniseren van contacten of meerdere agenda's is uitgesloten. Na een dagje of wat crasht de applicatie, en moet je hem rebooten.

[Reactie gewijzigd door Infant op 8 december 2010 18:27]

Goeie review! Ik roep al jaren dat Symbian troep is, maar de meesten willen niet luisteren. Nu horen ze het ook eens van een ander.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 8 december 2010 17:13]

O goedheid, het is de zelfbenoemde NokiAntichrist. |:(

En nee, ik kan me niet in deze review vinden. Ik gebruik inmiddels twee jaar een E71 en het is de meest robuuste en fijne telefoon die ik ooit heb gehad. Maar overtuig jezelf vooral door heel erg hard te roepen op het internet.
Waarom neem je een e71 als de e72 al op de markt is.....?
Ze zijn overgestapt van bb naar E71 omdat bb te duur was, waarom zouden ze dan een E72 pakken voor 250 als een curve ook rond die koers is?
Als 'bb' te duur is gaat dat natuurlijk over de BES server, en niet over gepriegel in de marge van een paar tientjes voor een telefoon.

Ik heb zelf een tijd het smallere broertje de E51 gehad, tot een jaar geleden, geen enkele van bovenstaande problemen ervaren. Ik gebruikte de ook mail4exchange, en de calender syncte ook prima.
Toch kan ik me wel voorstellen dat het OS wat belegen aandoet. In mijn ervaring deed het wel wat het moest doen.
Vrij simpel, om dezelfde reden dat ik gestopt ben met biljarten: ik had geen keus. [/seth]
Nou ja dat is vervelend dat je zo'n slechte ervaring met deze telefoon hebt, ik heb hem nu ondertussen al bijna 2 jaar en ben er nog heel tevreden over, granted het is niet de snelste telefoon op aarde maar wel snel genoeg om applicaties goed te kunnen draaien.

Wat betreft de webbrowser ben ik het wel met je eens die is niet al te best en de mail applicatie laat ook wel wat te wensen over maargoed hij werk wel iig.

Wat betreft bereik, heb ik bijna altijd vol bereik of ik moet ergens in een of andere achterhoek zijn dan wil het wel eens een beetje minder zijn.

Toetsenbord is naar mijn mening gewoon in orde, dat jij er niet fijn op kan typen is natuurlijk jou probleem en heeft niks er mee te maken dat het toetsenbord brak is of dat de toetsjes te klein zijn, tenslotten kan zelfs ik met mijn dikke vingers er op typen.

De accu duur is ook in orde bij mij althans, ik browse en e-mail dagelijks ook bellen en smsen maar ik doe toch minstens een week mee op een lading.

Wat betreft dat je geen bt hebt in je auto... ooit gehoord van een bt oortje.
Ik heb gewoon een simpel medion oortje en werkt prima.

En als laatste nog betreffende het menu, tja eerlijk is eerlijk het is niet het fijnste menu ooit maar goed als je gewoon een uurtje de tijd neemt om alles door te spitten dan zul je echt geen problemen hebben met de menu's.
De laatste Nokia die ik had was de 6310 en die kon alleen maar bellen en texten. Maar ik vond het een prachtig lulijzer, ik denk er nog vaak aan terug.

Een smartphone is een heel ander beestje en omdat ik hem zakelijk gebruik is het voor mij essentieel dat de email, kalender en contacten goed werken. Ik heb er helemaal niets aan als de helft van mijn afspraken niet doorkomt of verdwijnt. Boze klanten is wel het laatste wat ik wil.

En de mail werkt maar half. Zolang het maar in de inbox komt zie ik de email en anders niet. Kan ik dus geen Autofilter gebruiken in Outlook. Niet handig dus.

Het toetsenbord vind ik slecht omdat alle toetsen dezelfde vorm hebben en ik niet kan voelen welke het is. Blindelings werken is uitgesloten. Andere toestellen doen dat beter en zijn minder priegelig.

Voor een telefoon met de reputatie van Nokia vind ik de software maar knullig in elkaar gezet.

Misschien zijn we gewoon niet voor elkaar gemaakt, de E71 en ik.
De review is wat zwaar aangezet, maar an zich aan de andere kant heel begrijpelijk door zijn referentiekader.

Ik heb zelf ook de E71 gehad, en heb daarna een tijdje de BB mogen ervaren. Ik was super tevreden met mijn E71, hij werkte goed en is zoals hierboven ook aangehaald word een heel robuuste telefoon. Kortom een leuke telefoon. MAAR, als je de BB hebt mogen gebruiken word het een heel ander verhaal. De BB werkt zo verschrikkelijk VEEL beter dan de E71, dat als je een BB gewend bent, een E71 gewoon prut is. Je kunt de BB zien als een E71 waar alles maar dan ook echt alles echt beter, makkelijker, intu´tiever werkt. De E71 is dus niet slecht, maar de BB is wel VEEL beter.

Het is als het ware om van een mercedes in een volkswagen te stappen (even los van merkvoorkeuren). Een volkswagen is niet slecht, maar als je vanuit een mercedes stapt, zal die toch echt op alle fronten tekort schieten.
Volgens mij is dit een review van E71 en geen vergelijking tussen een BB en een E71, toch? 8)7
Er zullen altijd mensen zijn die een BB beter vinden en andersom.

Wat mijn ervaring met de E71 betreft: top toestel met wat minpuntjes ;)
Plus: solide ontwerp, fijn toetsenbord, lange accuduur, goede email sync
Min: loopt soms vast, onhandig menu