Specificaties 5,25" formaat met lcd-scherm - Bekijk alle specificaties

Aerocool V12XT Review

Robolokotobo 28 oktober 2010, laatste update op 14 februari 2012, 3.326 views

Aerocool V12XT

Pluspunten

• Goede controle over fans
  • Eenvoudig aan te sluiten
  • Mooi ontwerp

Minpunten

• Niet alle snelheden en temps in 1 oogopslag te zien

Features Score: 4
Kwaliteit Score: 5
Waarom deze fancontroller?

De controller die ik in eerste instantie in mijn systeem had geplaatst (Aerocool Touch 2000) wou 1 fan niet aansturen dus ging ik op zoek naar een vervanger. Ik vond deze mooi om te zien mede door het snelheidsmeter idee.

Wat krijg je?

Een fancontroller met touchscreen die 4 fans kan aansturen en 4 temperaturen uit kan lezen en een piepsignaal geeft als een vooraf ingestelde temperatuur bereikt is en dan de fans sneller laat draaien. De benodigde draden met stekkertjes voor 4 fans (4 keer 3 pins en 1 keer 4 pins voor de CPU fan) en temperatuursensoren zitten er al aan vast. Ook worden er reserve temperatuur sensor kabeltjes en fan aansluit kabeltjes en de nodige schroefjes meegeleverd.

Installatie en gebruik

Het installeren gaat vrij gemakkelijk. Kwestie van 2 drivebays vrijmaken en de Aerocool V12XT in de behuizing plaasten en vastmaken met wat boutjes. Stekkertjes aansluiten en de sensoren met meegeleverde plakband in de behuizing plakken. Kabeltjes zijn allemaal lang genoeg. De fan kabeltjes zijn ongeveer 62 cm en die van de sensoren ongeveer 74 cm. Op het touchscreen staan de afkortingen CPU, VGA, HDD en SYS. Ik heb de sensoren gewoon op of in de buurt van deze dingen geplakt. Op een gegeven moment zijn sommige losgegaan en die hangen nu los in de behuizing. Ik heb hier nog niks aan gedaan omdat ik niet zoveel waarde hecht aan de temperaturen die de sensoren meten. Als ik temperaturen wil weten pak ik wel CoreTemp en GPU-Z erbij.
Als je het scherm bekijkt vanaf de zijkant of van boven en ook van afstand is het nog behoorlijk goed leesbaar maar als je van onderen kijkt is het onleesbaar. Dit al vanaf een paar centimeter onder het scherm en ook van grotere afstanden is het van onder niet meer te zien wat er op staat. Je hoeft op het touchscreen niet hard te drukken voordat het reageert maar wel iets harder dan op een touchscreen telefoon.

Oordeel

Deze fancontroller doet zijn werk echt goed. ik heb er ook een Enermax Apollish met eigen temp. sensor die zijn eigen snelheden regelt aan gekoppeld maar ook die valt gewoon te bedienen. Ik heb alleen de CPU fan niet aangesloten omdat ik die toch liever op het moederbord heb zitten. Ik vind hem ook erg mooi om te zien, mooier dan de Touch 2000. Alleen is die wel overzichtelijker omdat je 4 temperaturen en 4 snelheden in 1 oogopslag kan zien.

Heb jij ook een Aerocool V12XT?

Zou je de review iets kunnen uitbreiden? Wat is er bijgeleverd aan schroefjes, hoe heb je de temp.sensoren goed kunnen wegwerken, en hoe heb je ze geplaatst. Hoe lang zijn de kabels naar de fans, was dit moeilijk om te monteren omdat het te kort was. Is het "touchscreen" goed afleesbaar, ook van de zijkant(met een kijkhoek) moet je hard drukken op het scherm, of reageert hij heel goed. Iets meer uitbreiding alstublieft.
Waar te koop fan kabeltjes voor touch 2100 aero cool, naar moederbord vier gaatjes naar drie gaatjes areo cool.
Reacties en alle kritiek welkom.

[Reactie gewijzigd door Robolokotobo op 12 oktober 2010 22:38]

Review uitgebreid na verzoek Reiniertjuhhh
Ik ben van zin om deze aan te schaffen , ik zie wel dat deze postings van 2010 zijn.
als men dit nog verkoopt lijkt het me een goed toestel.

Ik zou eigenlijk 6 fans willen draaien.
kan je bv 2 fans aansluiten in op een zelfde groep ?

zodat ik 3 x 2 fans aansluit
en 1 grote, fan bovenop mijn case ?

groetjes
Marco

Materiaal dat ik zou willen aanschaffen
6x ) http://www.alternate.nl/S...duct/575308/?event=search
1x ) http://www.alternate.nl/C...duct/136359/?event=search
1x ) http://www.alternate.nl/A...duct/144971/?event=search

is dit te doen ?

[Reactie gewijzigd door Mephie op 4 juli 2013 16:24]

Ik denk dat het wel kan als je drie of vier (Ik weet niet of je ook de cpu fan aan wil sluiten) van deze splitters erbij neemt: pricewatch: Startech TX3 Fan Power Splitter Cable

Dan kun je ze dus alleen per 2 fans regelen. Je kan even navragen op het forum of bij de webshop of dit goed gaat werken. Ik denk het wel maar ben er niet 100% zeker van.