Netgear WGT624 Super-G Wireless Router Review

theosoph 27 juli 2006, 3.633 views

Netgear WGT624 Super-G Wireless Router

Pluspunten

• Als router - dus zonder wireless - doet ie prima zijn werk.
  • 4 LAN-poorten, die prima werken.
  • Duidelijke (web) interface voor router.

Minpunten

• Niet in staat 108 Mbps te bieden, terwijl hij daarvoor gemaakt is.
  • Zeer instabiel als wireless router (zet dit daarom vaak gewoon uit)

Beheerbaarheid Score: 3
Reden aanschaf

Op zoek naar een wireless router/accesspoint, kwam de Netgear WGT624 in beeld. Enerzijds vanwege de hoge snelheid - 108 Mbps - maar niet in de laatste plaats omdat er op dat moment een actie liep dat je er gratis een bijpassende PCI-netwerkcard - eveneens 108 Mbps - bij kreeg, de WG311T. Omdat ik een huis heb met nogal dikke muren en ik mijn oude Windows 98SE pc eveneens een internet-verbinding wilde geven, alsmede voor het delen van de printer, dacht ik met een 108 Mbps draadloos netwerk voorlopig wel uit de brand te zijn.

Levering

De Netgear WGT624 wordt geleverd in een mooie doos, met veel documentatie in verschillende talen. In de doos zit, goed ingepakt:
- de router
- een adapter
- een UTP-kabel
- installatiehandleiding.
- CD met installatiesoftware en documentatie.

Installatie

Installeren gaat als een zonnetje. Zowel het aansluiten van hardware, als het installeren van de software, wordt beknopt, doch goed uitgelegd in de documentatie. Voor je het weet draait de router.

Problemen

De reden dat ik de Netgear WGT624 een onvoldoende geef is gelegen in het feit dat deze router niet in staat is gedurende langere tijd op volle toeren te draaien, d.w.z. 108 Mbps. Het eerste probleem dat ik ondervond was dat de router na verloop van tijd - soms een dag, dan weer na een paar uur - zichzelf ging rebooten. Hierbij ging uiteraard de internet-verbinding verloren, maar ook het netwerk zelf ging down. Ook de hardware netwerkverbindingen waren daarvan de dupe. Het upgraden van de firmware hielp destijdsniet. Sterker nog: ik heb er mijn eerste WGT624 mee naar de knoppen geholpen.

Helpdesk

De helpdesk was traag doch behulpzaam en heeft er voor gezorgd dat ik een nieuw exemplaar kreeg.

Nieuwe problemen

Dit exemplaar had dezelfde problemen, maar ik had mijzelf daarop aangewend om slechts voor het updaten van de software van de pc de wireless verbinding aan te zetten, zodat het rebooten niet zo snel zou optreden. Mijn oude pc werd echter voorzien van Windows XP en daarbij is een goede internetverbinding erg noodzakelijk, al was het alleen maar om SP2 erop te kunnen binnenhalen.

Ik heb daarop wederom contact gezocht met de helpdesk en op hun aanraden nieuwe firmware - V4.2.11_1.0.1 - geïnstallleerd. Hiermee veranderde het probleem: de router reboot niet meer, maar de wireless verbinding verliest hij wel, waarbij er niets bijzonders zichtbaar is op de display van de router.

De helpdesk heeft mij daarop gevraagd alle mogelijke kanalen in b, g en b/g-mode te testen. Daaruit komt een grillig beeld naar voren; sommige kanalen - vooral op b-mode - doen het redelijk tot goed, maar andere zijn zeer instabiel. Kortom: het apparaat was en is gewoonweg niet in orde.

Probleem niet onbekend

Als je onderzoek op internet naar deze router, blijkt het probleem van het rebooten heel veel gebruikers te overkomen. Een Amerikaanse advocaat heeft zelfs voorgesteld om er een zaak van te maken. Of dat gebeurd is, weet ik niet, maar het heeft mij niet blijer gemaakt met de WGT624 en inmiddels doen besluiten een andere wireless router aan te schaffen.

• Motorola SURFboard Cable Modem, SBV5120E
  • Netgear 108 Mbps Wireless PCI Adapter, WG311T

Heb jij ook een Netgear WGT624 Super-G Wireless Router?

Bovenstaande verbaasd mij zeer aangezien ik juist zeer tevreden over deze router. Dit in tegenstelling tot eerdere wireless routers die ik heb gehad. Ik heb deze router nu 7 maanden en heb hem 1 keer moeten resetten. Bereik is altijd uitstekend en altijd 108 Mbps.
Dag ThePriest68,

Wellicht heb jij een (hardware) versie 3 van de router (zie onderkant: WGT624 v.3?). Misschien heeft Netgear daar aanpassingen in aangebracht, die een beter functioneren garanderen. Mijn router was versie 2 van WGT624.
Sinds vanmiddag heb ik een andere router draaien - de Linksys WRT54GL. Helaas geen 108 Mbps, maar liever een stabiele 54 Mbps, dan helemaal geen wireless. De 'oude' WGT624 (v.2) ga ik wellicht ooit nog inzetten als gewone 'hardwired' router, omdat hij dat werk nog steeds prima deed.
Veel geluk met jouw exemplaar van de WGT624 en moge je verschoont blijven van de ellende die ik ermee heb gehad.

Groet,

Pieter
Mocht je deze router hebben en dezelfde soort reboot problemen hebben dan heb ik een vaag vermoeden dat de gebruiker een P2P programma aan heeft staan dat DHT protocol gebruikt, mocht je een torrent client aan hebben staan, zet dan DHT uit en kijk of het probleem verdwijnt.

Na veel testen en zoeken kwam ik er achter dat bij mijn oude adsl modem/router het rebooten drastisch verminderde zonder gebruik vn DHT.
Tja heb sins ik netwerk gebruik en na veel elende in het begin, ben ik toen over gestapt op 3COM.

En heb sins dien nooit meer wat anders gekocht.

heb thuis 1x 3com WiFi en 1x 8 poorts Gbit swiths en die zijn 24/7 online zonder probleemen ooit.
Kost iets extra maar is het wel waard.