Steelseries Aerox 5 Wireless

€ 89,99
Specificaties Bluetooth muis en 18.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Steelseries Aerox 5 Wireless Review

crazymister 11 juni 2022, laatste update op 21 juni 2022, 915 views Product geleend

Steelseries Aerox 5 Wireless

Dit is een mooie muis, maar helaas wel aan de prijzige kant. Hij heeft wel veel instelmogelijkheden (zo kun je letterlijk elke knop programmeren). Helaas is de muis niet ergonomisch gevormd waardoor lange gamingsessies snel vermoeiend kunnen worden. Hij heeft goede airflow rond de handen tegen het zweten.

Pluspunten

• mooi uiterlijk
  • Lange accuduur
  • elke knop te programmeren (ook linker en rechter)
  • erg licht (74 gram, als je dit niet fijn vindt natuurlijk een nadeel)

Minpunten

• niet ergonomisch gevormd
  • prijzig

Ik heb deze muis nu een week mogen testen en ben niet geheel ontevreden!

Algemeen
Dit is een erg Lichte muis! Afhankelijk van je voorkeur is dit dan ook het grootste voordeel of nadeel! zelf houd ik meer van de wat zware muizen.
De Dongle (of de muis zelf) sluit je aan via USB-C.
Heb je geen USB-C poort op je computer? Geen probleem! er wordt een 2 meter lange USB-A naar USB-C kabel meegeleverd, en een connector box om je kabel weer met de dongel te verbinden

Uiterlijk
De muis ziet er mooi gevormd uit, en is gemaakt van ABS. Dit is een lekker sterke plastic soort welke ook tegen een flinke stoot kan. Steelseries heeft gekozen om een soort open honingraat raster design te maken waardoor je weinig last zult krijgen van zwetende handen! Open design!?! JA! maar gelukkig is er wel over nagedacht dat dit lastig kan zijn met omvallend drinken, stof of andere viezigheid want de muis heeft een IP54-classificatie. Dit betekend dat de muis stofdicht is en tegen een plensbui kan (afspoelen onder de kraan zit er dus niet in!)
De muis heeft daarnaast ook 3 RGB zones welke je via de software kunt instellen in elke kleur die je wilt, en hier ook nog effecten aan kan hangen (bijv pulse of breathing).
Aan de onderkant zitten er 3 glijplaten gemaakt van PTFE welke ervoor zorgen dat je muis soepel over je ondergrond glijd. Het beste gebruik je natuurlijk een goede muismat ;) . De glijplaten zijn 3 stickers welke je ook los kunt bestellen op de website van Steelseries en makkelijk kunt vervangen.

Innerlijk
Uiterlijke schoon is natuurlijk (niet?) belangrijk. Maar wat er in zit is toch wel het belangrijkste!
De muis is voorzien van 3 manieren om te verbinden met je computer: Via Bluetooth 5.0, 2,4 GHz i.c.m. de meegeleverde USB-C Dongle of bedraad via USB-C (Via de kabel kun je de muis ook opladen). Met een keuzeschakelaar onderop de muis kun je kiezen welke verbinding je gebruikt.
Via de accu moet de muis 80 uur kunnen blijven werken op 2,4 GHz, en wel 180! uur op bluetooth, maar aangeraden wordt om de muis via 2,4GHz of bedraad te gebruiken.
Steelseries heeft er voor gekozen om 'Next-gen Golden Micro IP54-schakelaars' te plaatsen wat er voor moet zorgen elke knop op deze muis minimaal 80 miljoen kliks aan moet kunnen.
Volgens de website van Steelseries gebruiken ze de 'TrueMove Air precisie optische gaming-sensor met echte 1-op-1 tracking' Deze bevat een instelbare CPI tot 18.000 en kan hij versnellingen aan tot 40G en heeft hij tilt-tracking.
De muis heeft 9 programmeerbare knoppen. 4 op de bovenkant (linker- en rechter muisknop, scrollwiel en nog een knop onder het scrollwiel) en 5 aan de zijkant (zilveren knop bij de top van je duim, 2 knoppen in het midden en 1 knop die je omhoog en omlaag kan tilten. dit kan tijdens games erg makkelijk zijn!

Eigen ervaring
Ik heb de muis gebruikt tijdens FPS games, en tijdens RTS games. Voor beide type games is deze muis meer dan geschikt. De programmeerbare knoppen zijn erg fijn omdat je er ook complete macro's op kunt programmeren. zelf heb ik alleen de Dongle gebruikt om te verbinden. Ik heb bluetooth en USB wel even verbonden gehad om te testen maar verder niet gebruikt.

Mijn conclusie:
De Steelseries Arox 5 Wireless is een goede en stevige muis welke, dankzij de 9 programmeerbare knoppen, goed geschikt zal zijn voor de meeste games. Het grootste nadeel zijn de prijs en het feit dat de muis niet ergonomisch gevormd is.

Edit: nadeel naar voordeel verplaatst. Dat de muis erg licht is, is voor mij persoonlijk een nadeel, maar @CasperArkema gaf in de comments aan dat dit inderdaad iets is waar deze muis mee geadverteerd wordt en dat dit dus niet als nadeel gezien kan worden van deze muis.

Heb jij ook een Steelseries Aerox 5 Wireless?

Tsja.. het punt van deze muis is ook wel dat 'ie erg licht is, ik vind dan ook niet dat dat een minpunt is van deze muis.
Je hebt helemaal gelijk dat dit zo geadverteerd wordt. Voor mij persoonlijk een nadeel, maar voor de muis natuurlijk een voordeel. Ik heb dit hierop dan ook aangepast 👍
Ik zou niet zo snel een muis kiezen met gaten. Op een gegeven moment gaat daar huidvet tussen zitten en dat staat een beetje vies.
Ja dat kan gebeuren natuurlijk, maar er is niets dat je niet schoon kunt maken.
Je hebt van die kleine tanden ragertjes waarmee je hem schoon kunt borstelen mocht je het echt willen! 😉
Is de muis niet open te maken hiervoor?
De schroefjes hiervoor zitten helaas verstopt onder de glijplaten. Dus dit zou betekenen dat elke keer dat je hem open wilt maken je de glijplaten moet vervangen
Ah, dat is wel jammer. Zou ideaal zijn als je die cover op een bepaalde manier kon verwijderen voor het schoonmaken.
Geox de muis die ademt? Wat is deze nieuwe hype, ik begrijp het niet meer.
Steelseries is zeker goed. Ik heb een Sensei, was na ongeveer 8 jaar stuk. Wel alleen jammer dat er chinese omron switches in zitten o.a D2FC-7-7N(10M). Had verwacht dat er Japanse onderdelen in zaten voor een muis van 80 euro. Maar goed nog steeds goed te spreken over Steelseries en aldus de kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door r_AllocStarByte op 20 juni 2022 16:18]

Zijn die Chinese switches echt minder? Ik bedoel, bij toetsenborden hebben we gezien dat de kopieën en variaties van Cherry-switches niet perse minder zijn.

Dat ademen is een beetje onzin, hoewel ik me wel kan voorstellen dat het comfortabeler voelt dan een dichte case en helpt tegen klamme handen. Niet geheel onredelijk om dat te omschrijven als 'ademend'.
Hoe is het muiswiel? Is dat gewoon een traditioneel ratel-wiel? Of kun je deze switchen tussen twee standen zoals dit bij de wat prijzigere Logitech-muizen mogelijk is?
Overigens vind ik het niet redelijk dat je het lage gewicht als een nadeel noemt. Bespreek in de tekst dat dit misschien niet voor iedereen is, maar het is onderdeel van het concept om deze juist zo licht mogelijk te maken terwijl ook de prestaties intact gehouden zijn.
Het muiswiel is een traditioneel ratel-wiel inderdaad, en helaas niet te switchen.

Het punt van het lage gewicht heb ik toevallig net verplaatst naar de voordelen omdat casperarkema mij hier ook al op wees. Verder staat er al in de review dat de muis erg licht is en dat dit per persoon een voor- of nadeel kan zijn.
Dankjewel voor je input, ik ga in mogelijke toekomstige reviews meer op dit soort dingen letten. 👍
Het is inderdaad contact rotary encoder geen optical encoder. Voor gaming liever de detent clicks van de mechanische encoder. Optische encoder wiel loopt ook helemaal vrij in de meeste gevallen. Is maar net waar de voorkeur ligt.

[Reactie gewijzigd door r_AllocStarByte op 22 juni 2022 13:45]

Lastig om inderdaad zo te kunnen beantwoorden de vraag vooral omdat ik maar een sample size heb van 3 x Steelseries Sensei. Inmiddels wel al zover dat ik de switches geopend heb en de slijtage bekeken heb met een microscoop. Wat mij al opviel is dat de encoder van het scroll wiel van het merk ALPS gefaald was door vervuiling, en niet perse slijtage alhoewel die ook wel aanwezig was. De omron switches D2FC-7-7N(10M) op het punt waar het koperen veertje de terminal raakt. De alignement was niet perfect, geen idee of dit veel uitmaakt. Maar ik kan wel geloven dat de Japanse versie veel nauwkeuriger is, maar ook duurder is. Het materiaal waar de terminals in gegoten was (plastic gecombineerd met fiberglas) en de coating van het materiaal zag er gewoon goed uit. Ik ga Kailh GM 4.0 switches testen en de stofdichte encoder voor het scroll wheel. Waarschijnlijk zijn we dan een decennium verder en heb ik nog geen fatsoenlijke data. Het beste is als iemand een benchmark pijnbank maakt die de switch/encoder gewoon zo vaak en snel achter elkaar indrukt dat we in een redelijke tijd veel meer data hebben. Met zo'n manier kunnen we beter benchmarken en een grotere sample size testen en de data in kaart brengen. Zelf denk ik dat de orginele switches dikke prima zijn andere IT vriend van mij heeft nog altijd de muis het is echt mijn muis die nu al 2x gefaald (1x RMB*, microswitch, 1x encoder). Vandaar dat ik eens Kailh wil gaan testen, of hun levensduur echt klopt zoals geadverteerd is de vraag nog maar, het kan net zo goed marketing wank zijn.

Crazymister maak je geen zorgen de review is dikke prima. Ik zou zelf ook net nog niet zover gaan en de muis helemaal uit elkaar halen. Het vervelende ervan is de garantie kwestie en de telfon skates vervangen. Alhoewel ik me niet betwijfel dat de meeste Tweakers erg geïnteresseerd zullen zijn naar welke onderdelen er gebruikt zijn door Steelseries in deze serie 8-)

[Reactie gewijzigd door r_AllocStarByte op 23 juni 2022 02:11]

Thanks voor je reactie en in depth uitleg over de schakelaars.
Ik kan deze sowieso niet uit elkaar halen omdat ik hem weer moet inleveren en ik hem niet mag houden.
👍👍
Ik maak me ook niet druk erom maar sta altijd open voor kritiek 😉 maar nogmaals dankjewel voor je woorden! 💪👍
Zeker crazymister, geen enkel probleem, begrijp ik. Persoonlijk waardeer dit echt, de review is goed. Vriend van me wilde hem kopen vandaar dat ik hier ben beland. Ik ben verder ook nooit zover in dept gegaan maar vond het nu wel interessant aangezien ik mijn eigen Steelseries (Sensei) nog en ronde wil gaan gebruiken en me afvroeg hoe en wat qua onderdelen natuurlijk is dit ook weer een topic apart bij deze nieuwe modellen eigenlijk. Heb al zoveel muizen versleten en zo'n dure fatsoenlijke steelseries is het absoluut nog waard om te herstellen naar de volledige glorie, want het blijven fijne en betrouwbare muizen hoe dan ook ondanks de Chinese onderdeeltjes. De vraag is alleen wat gaat hierna stuk, het USB cord :+ waarschijnlijk wel. Achja niets is voor altijd he.