HKC 3011GS Review

Rupie 8 oktober 2010, laatste update op 21 december 2011, 1.675 views

HKC 3011GS

Pluspunten

• prijs
  • inclusief voeding

Minpunten

• niet passende schroefjes
  • onbruikbare interne bays

Kwaliteit voeding Score: 3
Eigenlijk de eerste keer dat ik het doe, maar dit keer kan ik er niets anders van maken. Een bijzonder negatieve review over de kast die ik voor een kennis gekocht heb. Deze kennis had en HP machine waarvan de voeding defect was geraakt. Een andere voeding bleek lastig te worden omdat er in de HP kast enkel ruimte was voor een ATX/PS3 voeding. Deze heeft de hoogte en breedte van een standaard ATX voeding, hij is alleen 5cm korter. Vandaar dat het makkelijker en voornamelijk goedkoper was om een nieuwe kast met voeding te kopen.

Ik heb een afbeelding geleend uit de review van bverstee en van google. Dit keer heb ik zelf geen foto’s gemaakt vanwege het simpele feit dat ik geen camera bij de hand had. Als er foto’s gewenst zijn kan ik die nog wel even maken, maar ik denk dat ik wel af kan met de geleende afbeeldingen.

Nu heb ik wel vaker met bugdetkasten gewerkt, zoals de Gigabyte GM-Z1 wat een fantastische kast is, helemaal in verhouding tot wat deze kost. Je weet echter van te voren dat je van budgetkasten niet alles kan verwachten, maar na het lezen van onder andere de review van bverstee had ik er genoeg vertrouwen in. Toen ik de kast echter vol ging bouwen kreeg ik echter het idee dat ik met een andere kast te maken had dan de kast die bverstee gereviewd heeft.

Selectie
De selectiecriteria waren dus redelijk simpel: zo goedkoop mogelijk een kast en een voeding. De pc was ooit via martkplaats gekocht voor 60 euro dus het was ook niet echt rendabel om veel geld uit te geven aan een kast en een voeding. Als je dan voor E 35,- een kast inclusief voeding kunt komen kan je toch redelijk stellen dat je aan de eisen voldoet.

De kast
De specificaties van de kast:
  • Afmetingen: 400x180x410mm (LxWxH)
  • Gewicht: 5,2 kg
  • Formfactor: Baby ATX, mATX, ATX
  • 4x 5,25” (3x extern, 1x intern)
  • 7x 3,5“ (1x extern, 6x intern)
  • 7 uitbreidingssloten aan de achterkant
  • Front connector:2xUSB, koptelefoon, microfoon
  • Fans : 1x 8cm voor, 1x 8/9cm achter, beide niet meegeleverd
  • Voeding: 400Watt, 20 pin
Daarnaast zat er in de kast een voedingskabel en een zakje met een aantal schroefjes. Na het sorteren van de schroefjes viel mij al direct op dat het aantal spacer klopte voor het moederboard (8 stuks) maar dat er slechts 7 moederboard schroefjes bij zaten. Opzich niet zo’n probleem natuurlijk, ook met 7 schroefjes zou het moederboard aardig vast moeten zitten. Tenminste, dat dacht ik op dit moment nog.

Na de kast uit de doos gehaald te hebben deze eerst maar eens bekijken. De kast voelt licht aan en je voelt meteen dat er gebruik gemaakt is dan dun materiaal. Als je iets tegen de zijkant aandrukt zie je hem krom gaan staan. Wat na het openen van de kast opvalt is dat er geen moeite gedaan is om scherpe randjes weg te werken. Als je dat weet is het verder niet zo’n probleem, kwestie van een beetje voorzichtig doen. Bij het verwijderen van de voorkant braken er direct een aantal stukjes plastic af die gebruikt worden om alles op zijn plaats te houden. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat dit mijn eigen schuld is. Tot slot een flinke bos kabels van het frontpaneel.
Aan de achterkant is de kast voorzien van een standaard IO shield. Deze zit vast in de kast en als je er een ander in wil zetten zal je de originele nooit meer kunnen gebruiken omdat je die niet opnieuw vast kunt zetten.
De rechterzijkant is volledig dicht en zit vast met 2 schroefjes
De linkerzijkant is voorzien van 2 geperforeerde vlakjes waarvan er achter 1 een fan vastgemaakt kan worden en zit ook vast met 2 schroefjes. Deze fan aan de zijkant staat nergens vermeld bij de specificaties.
Aan de voorkant 2 usb poorten, de aansluitingen voor het geluid, de aan/uit knop, resetknopje en 2 ledjes. Daarnaast lijkt er achter de voorkant een zoemer te zitten voor de moederboard piepjes.
Aan de binnenkant een hele rits schroefgaatjes om de 3 formfactors mogelijk te maken, een behoorlijke opening in de backplate en de meegeleverde voeding.

Hardware
De hardware was zoals gezegd afkomstig uit een OEM HP machine.
  • HP OEM moederboard (mATX)
  • Athlon 2600+
  • PCI Videokaartje
  • 1GB ram
  • 2x IDE HDD
  • 2x IDE optische drive
  • Kaartlezer
Niet veel bijzonders dus verder.

Inbouwen
Tijd om daadwerkelijk aan het inbouwen te beginnen. Hier begonnen de problemen eigenlijk. Nadat ik de spacers geplaatst had en het moederboard erop gelegd had bleek dat die 7 schroefjes eigenlijk net niet in de spacers passen. Iets wat ik toch nog niet eerder meegemaakt heb. Ook de schroefjes uit de oude kast blijken niet te passen, dus het lijkt mij dat de interne diameter van de spacers gewoon te klein is. Jammer genoeg had ik geen andere spacers liggen dus zo goed en zo kwaad als mogelijk zoveel mogelijk schroefjes zo vast mogelijk gedraaid. Gevolg is dus wel dat het moederboard niet strak tegen de spacer aan komt te zitten. Maar goed, omdat dit een kast is die ergens in een hoekje staat en verder nooit verplaatst wordt kon ik mij er niet druk om maken. Het valt ook op dat het vrijwel geen moeite kost om zowel de schroefjes als de spacers te ontdoen van het schroefdraad.

Volgende stap waren de IDE optische stations en daarbij verscheen probleem 2. Het blijkt namelijk zo te zijn dat alleen de bovenste plek daadwerkelijk gebruikt kan worden voor een optische drive. De tweede bay is eigenlijk al niet meer bruikbaar doordat je tegen de hoek van het moederboard aan komt. Of je moet de tweede optische drive een centimeter of wat voor uit de kast laten steken, ook niet echt een goed plan. Ik heb in onderstaande afbeelding uit de review van bverstee aangegeven tot waar het moederboard loopt, hierop is al snel te zien waardoor de rest van de bays niet bruikbaar zijn voor optische drives. Bverstee heeft een moederboard met een kleinere formfactor gebruikt en ik heb ook het idee dat de optische stations uit de HP machine iets langer zijn dan de drives die op deze foto gebruikt zijn. Vandaar dat ik de afmetingen van het gebruikte moederboard aangegeven met rood en de optische drives met groen. De lijntjes kloppen wellicht niet helemaal maar het probleem is wel duidelijk denk ik.

Bron

Daarna was het tijd om de HDD’s te installeren en ook hierbij weer een probleem. Zoals op bovenstaande foto eigenlijk ook al te zien is steekt de HDD iets over de schroefgaten voor een mATX/ATX moederboard heen. Als je één HDD hebt en je monteert deze zoals op bovenstaande foto dan is er geen probleem. Maar ik moest er dus 2 HDD's in hebben. Hierdoor kwam ik redelijk in de knoei met onder andere de aansluiting van de aan/uit knop et cetera op het moederboard. Uiteindelijk bleken er precies 2 plekjes te zijn waar ik een HDD kwijt kon zonder in de problemen te komen. Toch jammer dat er dan 4 interne bay’s eigenlijk onbruikbaar zijn. Nu vraag ik mij af of iemand met meer dan 2 HDD's deze kast uberhaupt aan zou schaffen, maar toch. De HDD’s heb ik uiteindelijk vast gezet met de schroefjes van de oude kast omdat de meegeleverde schroefjes geen grip kregen op de gaatjes van de HDD.

Na alles kabels zover aangesloten te hebben moesten alleen de videokaart en een 2e pci kaartje ingebouwd worden. En gelukkig ging dit ook niet zonder problemen, dit keer vanwege de schroefjes. Er blijken namelijk geen schroefjes meegeleverd te worden die daadwerkelijk in de gaatjes passen om de kaarten vast te schroeven. Al met al was dit wel weer op te lossen met de schroefjes van de oude kast maar ik vind het toch slordig.

Op toch ook nog wat positiefs te melden: Door onder andere het gat in de backplate heb je wel de mogelijkheid om je kabels aardig weg te werken. Daarnaast is de kaartlezer eenvoudig in te bouwen in de 3,5" bay en deze is ook daadwerkelijk goed vast te zetten. Met de schroefjes die met de lezer meegeleverd waren, dat dan weer wel.

Voeding
Er wordt een standaard 400 Watt voeding meegeleverd met deze kast. Ik heb verder niet gekeken naar het rendement en het verbruik van deze kast, alleen al vanwege het feit dat ik daar geen geschikte tools voor heb. De voeding doet echter wat hij moet doen en maakt hierbij niet veel geluid.

Bron

Gebruik
Dit valt mij dan weer hard mee. Als je eenmaal de hardware in de kast hebt zitten wordt het wat positiever. Qua geluid valt het mij hard mee, na de problemen met het inbouwen was ik bang dat alles als een gek zou gaan rammelen. Dit is echter totaal niet het geval. Ik heb geen resonantie waar kunnen nemen. Zoals gezegd is de voeding ook stil genoeg om geen last van te hebben.

Temperatuur
Wat de temperatuur betreft zit het wel goed in deze kast. Door de geperforeerde zijkant is het geen enkel probleem om frisse lucht in de kast en via de achterkant er weer uit te krijgen. Tijdens het installeren van Windows et cetera heb ik de temperaturen niet boven de 40 graden zien komen. En als dat wel gebeurd kun je er altijd nog 2 fans aan toevoegen.

Modbaarheid
Op dit punt scoort de kast bijzonder goed. Je zal namelijk blijkbaar wel moeten als je het moederboard goed vast wil zetten. Of 2 5,25” optische drives wil gebruiken in combinatie met een mATX moederboard. Of 2 of meer HDD’s wil gebruiken in combinatie met een mATX moederboard. Gelukkig geeft de kast je ook echt het gevoel dat je niet veel moeite hoeft te doen om te modden. Een venster in de zijkant maken? Voor mijn gevoel een kwestie van hard tegen de zijkant drukken, dan heb je het zo voor elkaar ;)

Wat mag je verwachten van een kast met voeding voor dit geld? Niet heel veel, daar ben ik mij volledig van bewust. Vandaar ook dat er toch een aantal punten zijn beoordeeld als voldoende. Dat het geheel niet stevig aanvoelt en dat je op moet passen met je vinger vind ik bijna logisch in deze prijsklasse, maar passende schroefjes is toch niet teveel gevraagd lijkt mij? Dat je daarnaast slechts 1 van de 3 5,25” externe bays en 2 van de 6 3,5” interne bays voor HDD’s kunt gebruiken met een moederboard van een formfactor waar deze kast voor gemaakt is vind ik eigenlijk te gek voor woorden. De meegeleverde schroefjes en dergelijke verdienen een speciale vermelding in deze review. Er is werkelijkwaar geen enkel schroefje meegeleverd dat lekker past, op zich ook best een prestatie. Ik heb nog serieus zitten kijken of ik dan toch schroefjes door elkaar gehaald had, maar er waren geen schroefjes aanwezig die lekker in de spacers pasten. En ik heb ook alle opties geprobeerd op de HDD, optische drives en uitbreidingssloten, alles zonder resultaat.
Al met al kan ik dus niet anders dan concluderen dat dit eens maar nooit meer is geweest. Doe jezelf een plezier: laat deze kast staan en trek iets meer uit voor een Gigabyte GM-Z1 of een goedkope Cooler Master met een losse voeding.

Changelog:
• 08-10-2010: eerste versie

Heb jij ook een HKC 3011GS?

Kwaliteit voeding kun je ook wel één ster geven, zo'n ding sloopt namelijk (langzaam) je PC. ;) Zo'n voeding heeft namelijk geen stabiele voltages en nog minder is de extreme rimple die hij waarschijnlijk zal hebben, dat sloopt gewoon langzaam de onderdelen van de PC.
Ook is die opgebouwd uit de goedkoopst mogelijke onderdelen dus zo'n voeding ontploft vaak na een aantal jaren en dan is het hopen dat de rest van de PC dat overleeft.

Maar nette review voor zo'n wan product, ik had er de moeite niet voor genomen. ;)
Dank je, al zie ik dat de rest daar nog niet zo over denkt met die magere 3 sterren, de minst gewaardeerde review tot nu toe ;) Zal wel zijn omdat ik negatief ben denk ik. Ik heb de review voornamelijk geschreven om te voorkomen dat andere mensen de kast aanschaffen.

Dat de voeding het systeem langzaam zal slopen zal niet zo'n heel groot probleem zijn, denk dat het systeem sowieso wel de geest gaat geven binnen afzienbare tijd. Er zaten ook al de nodige bad sectors op de HDD et cetera, beetje moeite als het warm wordt buiten. Dit was voor mij een laatste poging om hem aan de gang te houden, heb ook naar de eigenaar aangegeven dat hij er zeker niet meer geld in moet stoppen.
Daarnaast heb ik geen bewijs dat dit gaat gebeuren, lijkt mij niet echt de bedoeling om in een review te zetten dat ik verwacht dat hij het systeem gaat slopen als ik geen onderbouwing heb. Maar goed, je weet dat de kast niet voor niets goedkoop is en dat het geen A merk zal zijn. Maar als het zover is zal ik de review updaten ;)

[Reactie gewijzigd door Rupie op 8 oktober 2010 13:14]

Leuke review. Je krijgt een heleboel troep voor 30 a 40 euro. :) Een goedkope CM kast een een goedkope voeding (productreview: be quiet! Pure Power L7 300W review door tHe_BiNk) kosten 80 a 90 euro dus dat is ruim het dubbele. Maar het zal je waarschijnlijk een hoop ellende schelen, en je vingers blijven iig heel.

Gelukkig laat ik die 'gratis' voedingen al een tijdje links liggen. Omdat het over de levensduur van een PC meer kost dan opbrengt. 400 watt en dan maar 15A op de 12V, en wel bijna 60A op de 5 en 3.3 rails. LOL. Erg grappig zo een voeding. Is gewoon een big joke. :) Als je de belasting onder de 150 watt kunt houden moet het hopelijk goed gaan. Succes, je zal het nodig hebben. ;)
HKC staat erg slecht bekend voor wat betreft hun voedingen. Even een quote uit deze test van Hardware.info http://nl.hardware.info/r...0w-tot-750w-hall-of-shame En nog een review http://nl.hardware.info/r...gatest-50x-400w-1200w-hkc . Voldoende informatie dus om met een grote boog om deze HKC voedingen en dus ook de kasten om te lopen ;).
Ook HKC maakt het erg bont: hun 430W voeding haalt bij ons de 400W test niet, de 300W daarentegen net wel. Voor hun 550W model is onze 400W test het eindstation.
Verder behoren de voedingen van HKC tot de onderste regionen voor wat betreft efficiëntie. Nog maar een review van Hardware.info waar ook de HKC voedingen in de tabel worden weergegeven (helemaal naar onder scrollen ;) ) http://nl.hardware.info/r...efficientie-20---100-load

edit: typo en efficiëntie

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 januari 2011 20:38]