Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 2, PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Logitech Driving Force GT Review

QuoRocks 7 oktober 2010, laatste update op 7 oktober 2010, 5.614 views

Logitech Driving Force GT

Pluspunten

• Compatibiliteit (PS3 en PC)
  • Prima pedalenset
  • Genoeg knopjes
  • Lange kabels

Minpunten

• Geen schakelflippers, maar schakelknopjes
  • Indeling van de knopjes

Achtergrond
Vanwege de destijds aankomende releases van F1 2010 en GT5 wilde ik graag een stuurtje voor mijn PS3. Ik wilde daar geen honderden euro's voor uitgeven, maar ik wilde wel iets degelijks. Na vergelijken van reviews, specs en ervaringen van anderen heb ik voor de Logitech Driving Force GT gekozen. Bijkomend voordeel was dat deze ook op een PC werkt (zoals de meeste PS3 stuurtjes volgens mij).

Algemeen
Over het algemeen ben ik zeer tevreden over de Driving Force GT en ik heb dan ook geen spijt van mijn aankoop. Het is een heel prima stuurtje voor een gemiddelde prijs. De belangrijkste dingen die me aan dit nieuwe stuurtje opvielen waren het formaat en de draaihoek van 900 graden. Stuurtjes van tegenwoordig zijn blijkbaar compacter en lichter dan die van 6+ jaar geleden. Zo ook de Driving Force GT. Het stuur zelf voelt ook iets dunner aan, waardoor het in vergelijking met het oude, dikkere, stuurtje wel wat minder robuust aanvoelt.

Stuurwiel
Op het stuurwiel zelf zitten alle knoppen die ook op een normale PS3 controller zitten, plus een aantal extra knoppen, waaronder het opvallende rode draaiwieltje. Wat opvalt is dat het stuurtje geen echte schakelflippers heeft, maar gewoon twee knopjes aan de achterkant. Dit valt een beetje tegen, ook omdat ze naar mijn mening iets te zwaar in te drukken zijn. Nou moet ik er bij zeggen dat mijn oude stuurtje wl flippers had, maar dat die inmiddels dusdanig versleten zijn dat het klikje eruit is. Wellicht dat ze bij Logitech daarom voor knopjes hebben gekozen.

Wat hoort er nog meer op een stuur? Een toeter natuurlijk. En die zit er op, alleen ondersteunen niet alle spellen deze extra knop, behalve GT5. Verder zitten de Select en Start knopjes op een vrij onhandige plek op het stuurwiel. Om midden in de race te pauzeren moet je eerst naar je stuurtje kijken om het knopje te zoeken.

Pedalen
Bij een stuurtje horen natuurlijk pedalen. Deze zien er niet heel bijzonder uit, maar dat hoeft ook niet voor iets wat op de grond hoort te liggen. Het rempedaal gaat iets zwaarder dan het gaspedaal, wat naar mijn idee vrij realistisch aanvoelt. De pedalen zijn aan de onderkant voorzien van anti-slip rubbertjes welke prima dienst doen op een parketvloer. Voor mensen die op een tapijt of vloerkleed spelen is er een uitklapbare 'tapijtklem', wat niet meer is dan een rij plastic tandjes.

Aansluitingen
Het stuurtje zelf heeft een lekkere lange USB-kabel en ook de meegeleverde adapter heeft genoeg meters kabel voor de gemiddelde gebruiker. De bekabeling van de pedalen is logischerwijs een stuk korter. De aansluiting van de pedalen voelt wat gammel aan. Dit is namelijk een soort rubberen COM of VGA aansluiting die niet vast te schroeven is. Gelukkig blijft het stekkertje goed zitten, ook als je met 250 over de kerbstones stuitert.

Heb jij ook een Logitech Driving Force GT?

Dank voor je recensie. Ik weet nu waarom ik hem niet zal kopen. Dat is het verbazende aan je recensie wel, dat je desondanks zo´n hoge score geeft. Iedere alinea eindigt eigenlijk negatief.

Wat ik als toevoeging wel zou willen weten is:
-de precisie van de stuurbewegingen (want ik vind 900 graden wel erg veel voor een racestuur, dat klinkt meer als iets voor het oefenen van het achteruit inparkeren :) )
- het gevoel dat je bij remmen en gasgeven hebt. Je zegt remmen is iets zwaarder, maar hoe precies kan je remmen en gas doseren
- wat is het rode draaiwieltje?
Ik heb het stuur nu sinds een week, speel er veel GTR2 mee op de PC.

Ik ben er ERG blij mee voor 99 euro, boven mijn verwachtingen, ook al heb ik geen eerdere ervaring met PC stuurtjes.

Het rode draaiwieltje kan je gebruiken om in GT5 je demping van je veren on the fly af te stellen geloof ik, en in GTR2 kan je je rembalans on the fly afstellen.

De gevoeligheid van de gas en rempedalen vind ik acceptabel, en ze reageren hier goed, alleen jammer vind ik het gewicht van het pedalensetje... als ik hevig moet remmen gaat hij nog wel eens dwars.

De gevoeligheid van het stuur is naar mijn mening goed te noemen, de force feedback heeft een klein dood puntje in het midden lijkt wel, maar ben er nu al aan gewend, voor het geld klaag ik zeer zeker niet.

Flippers, geen idee of dat een gemis is, voor mij niet in ieder geval, ben het niet gewend :D ik ben al aardig aan de knoppen gewend en vind best comfotabel met wijsvinger schakelen. :)

Groet en alvast beste wensen ;)
Ik heb precies dezelfde vragen als hierboven....
verder vraag ik me af of de pedalen niet afwijken, op mijn oude stuurtje met pedalen merk je dat de rem soms al afremt zonder dat je er op drukt.
Ik ben momenteel ook aan het beslissen welk stuur ik het beste kan gaan kopen.

in ieder geval zal ik er ook een wheelstand pro bij moeten kopen omdat ik anders mijn hele woonkamer elke keer moet verbouwen als ik wil gaan gamen.
Ik wil een stuurtje hebben vanwege de aankomende release van GT5.

Ik heb momenteel een logitech momo racing force feedback stuur , echter hiervan werkt het gaspedaal niet goed meer, deze is overigens wel te gebruiken op de ps3 in gt5 prologue... en dus mogelijk ook in gt5
Het voordeel van dit stuurtje is dat er echte flippers opzitten, dat is eigenlijk ook gelijk mijn grootste gemis op het driving force GT stuur.

Ik zit eigenlijk te wachten op een stuurtje zoals:
dit stuurtje , maar dan met force feedback erop.

[Reactie gewijzigd door Nordcore op 11 oktober 2010 11:09]