Specificaties Socket 1366 met Intel X58 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Eclipse SLI Review

Miggle 5 oktober 2010, laatste update op 5 oktober 2010, 380 views

MSI Eclipse SLI

Pluspunten

• Snelheid
  • Features
  • Overclocking

Minpunten

• Slechte heatsink en koelpast IOH/ICH
  • Slechte ondersteuning van dit probleem door MSI

Layout Score: 4
De Verpakking
Omdat het product bijna niet meer leverbaar is heb ik alleen nog een OEM-verpakking kunnen krijgen:
- MSI Eclipse SLI
- Creative X-Fi Audio Xtreme PCI-e
- I/O Shield
- Handleiding
-> Normaal wordt dit moederbord ook geleverd met bekabeling, D-LED en Green Power Genie

Featureset
Het moederbord is voorzien van alle benodigdheden:
- 6 Bankjes DDR3 (max 1600 MHz + mogelijkheid tot overclocken)
- Pci-e (16x)
- SLI & CrossFire ondersteuning
- 2* 1Gbps Ethernet
- 8*USB 2.0 + 4* front
- Firewire (IEEE1394)
- X-Fi Audio

Layout
Het moederbord heeft een prettige layout en biedt de mogelijkheid om enige aanpassingen te doen, indien nodig. Er is genoeg ruimte om PCI-insteekkaarten te gebruiken, maar ook om bekabeling op een goede manier te kunnen plaatsen. Vaak zitten zaken in de weg op moederborden, waardoor niet alle bekabeling even makkelijk weggewerkt kan worden of waardoor niet alle soorten CPU-koelers passen. De groene/oranje LEDs geven de status van het moederbord aan en geeft bij een gemodde computerkast een leuk effect.

Stabiliteit/Betrouwbaarheid & Overclockbaarheid
Het moederbord oogt stabiel, echter schijn bedriegt. Nadat het systeem ongeveer een uur idle heeft gedraaid blijkt dat de IOH/Northbridge 100 graden Celcius bedraagt. Een korte zoektoch via Google leert dat veel MSI X58 moederborden hier last van hebben. De heatsink koelt niet genoeg, zit niet strak genoeg op het moederbord en de koelpasta is volledig uitgedroogd en uitgehard. Het verwijderen van de koelpasta gaat ook erg moeizaam (nagellakremover bood uitkomst! :) ). Na het plaatsen van een nieuwe heatsink met betere koelpasta en extra kastkoelers is de temperatuur gereduceerd naar 60 graden Celcius; niet optimaal, maar zeker een verbetering.
Het moederbord draait stabiel; ook op 100 graden Celcius. De vraag was natuurlijk alleen, voor hoe lang? Na vervangen van de chipset-cooler draait het moederbord nog steeds stabiel en hopelijk ook voor de langere termijn. Er zitten voldoende overclock-mogelijkheden in de BIOS en in het MSI overclocking centrum. Dit heb ik echter nog niet uitgetest, omdat ik eerst een stabiel systeem wilde hebben draaien. Nadat het overclocken is getest zal ik de review gaan aanvullen.

Compatibiliteit
Het moederbord heeft een standaard ATX formaat, waardoor eht compatibel is met de meeste kasten.

Het is een goed moederbord met veel mogelijkheden. Het grote nadeel van dit moederbord is duidelijk de slechte koeling op de northbridge (en southbridge), maar na vervanging van deze onderdelen is het een prima moederbord!

Heb jij ook een MSI Eclipse SLI?

Reviews door de redactie

Als je nieuwe heatsink goed bevestigd zit, dan zou je met je vingers moeten kunnen voelen of die 60C een juiste meting is. 60C is zo heet dat je je vingers er niet kan ophouden. Overigens is 60C helemaal geen probleem.

Mijn ervaring is gewoon dat de sensoren die de temperatuur van de ICH moeten meten doorgaans niet zo nauwkeurig zijn.
Misschien dat de sensoren idd niet 100% accuraat zijn, maar feit blijft dat dit een veelgehoord probleem is bij dit moederbord <Google>. Zodra m'n koelertjes binnenzijn en ik deze ga plaatsen zal ik tevens de 'vinger-test' uitvoeren, maar verwacht dat de heatsink aardig warm zal zijn ;)