Creative Gigaworks S750 Review

frankknopers 16 juli 2006, laatste update op 17 november 2015, 15.676 views

Creative Gigaworks S750

Pluspunten

• Krachtige subwoofer
  • Goede geluidskwaliteit door tweewegsspeakers
  • Complete levering (kabels, standaards, wandbevestiging)
  • Nauwkeurige 7.1 audioweergave
  • Bouwkwaliteit
  • Geschikt voor gebruik in grotere ruimte zoals woonkamer
  • Goede documentatie

Minpunten

• Zeer matige bediening van audio control pod
  • Afstandsbediening kon steviger
  • Bass is een beetje dominant bij muziek
  • De speaker kabeltjes zijn wat aan de iele kant
  • Heatsink wordt erg heet bij intensief gebruik i.c.m. warm zomerweer

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
In december 2003 verraste Creative ons met een 7.1 surround audio-installatie die de concurrentie ver achter zich moest laten, de Creative Gigaworks S750. De verwachtingen waren hooggespannen, mede door de forse introductieprijs van 450 euro.

Eerste indruk
Ik heb de speakerset direct na de introductie besteld op de website van Creative, voor een bedrag van 469 euro incl. shipping vanuit Ierland en bezorging aan huis. Informatie over en review van deze set waren er nog niet, dus ik liet me gewoon verrassen.

De speakerset werd ongeveer een week na de bestelling geplaatst te hebben bezorgd met een oud busje door een man die amper nederlands sprak. Maargoed, ik was (als één van de eersten in Nederland) in het bezit van deze zware speakerset. Letterlijk zwaar, de doos had een gewicht van ongeveer 25 KG en was zodanig groot dat ik hem niet zonder hulp naar boven kon krijgen. :P

Eenmaal boven heb ik de doos opengemaakt en alle onderdelen van de set voorzichtig uitgepakt. De verpakking was zeer goed, alle onderdelen (zelfs de kabels en de standaards) waren zorgvuldig verpakt in plastic en werder daarnaast nog beschermd door piepschuimen blokken. Wat me ook opviel bij het uitpakken was de grootte en het gewicht van de subwoofer. Dat was bijna in 4:1 verhouding tot de subwoofer van mijn oude Creative Inspire 4400 set. De eerste indruk was dus erg goed.

Specificaties en inhoud
De doos wordt gevuld met de volgende onderdelen:

1x Meertalige handleiding met uitgebreide informatie
1x 8 inch downfiring subwoofer met 210 Watt RMS*
7x Tweewegs speaker met 3.5 inch middentoner en 1 inch tweeter. (70 Watt RMS*)
3x Audiokabel van 3 meter (voor front en center speakers)
2x Audiokabel van 5 meter (voor side speakers)
2x Audiokabel van 7 meter (voor rear speakers)
1x Audio Control Pod (kastje voor volumebeheer)
1x Afstandsbediening (incl. twee batterijen)
1x Analoge 7.1 audiokabel voor verbinding met de PC-geluidskaart
6x Gewone speakerstandaard
1x Liggende speakerstandaard (voor de centerspeaker)
7x Wandbevestigingskit (rubbertjes en dikke schroef)
1x Voedingskabel voor 230V EU netstroom
1x Voedingskabel voor 110V US netstroom

.... en een hoop verpakkingsmateriaal. :P

RMS: Root Mean Square, een eenheid om het vermogen van de speakers aan te geven. Zie voor meer info Wikipedia

Een meertalige documentatie ontbreekt er niet aan.. :)

De technische gegevens
Vermogen satellieten: 70 Watt RMS
Vermogen subwoofer: 210 watt RMS
Frequentiebereik: 20Hz ~ 40 KHz
'Signaal-naar-Geluid' verhouding: 99 dB
Ingangsspanning: 220-240 Volt wisselstroom 50-60 Hz
Magnetische afscherming in de satellietluidsprekers

Daarnaast worden er ook een aantal 'features' ondersteund:

- EAX compatible
- THX gecertificeerd
- Directsound(R)3D
- meerkanaals gaming en DVD-audio ondersteund

Bouwkwaliteit en afwerking
Voor ruim 400 euro verwacht je dat de afwerkingskwaliteit goed in orde is, en dat is ook het geval. De speakerunits voelen zwaar en stevig aan. Hoewel de satellieten een plastic behuizing hebben ipv het superieure hout is de afwerking tot netjes en stevig. De subwoofer is wel van hout en voelt ook heel stevig aan. De 700Watt RMS versterker is geintegreerd in de subwoofer, en kan vanwege zijn vermogen behoorlijk heet worden.

Daarom is de achterkant van de sub voorzien van een zwaar kaliber heatsink. Dit is ook zeker nodig, vooral in de zomer wordt de versterker aardig warm. Als je echt wilt gaan 'blazen' met deze geluidsset bij een hoge omgevingstemperatuur, dan is actieve koeling ook niet mis. Daarom heb ik een 23cm tafelventilatortje gekocht die de heatsink van wat frisse lucht voorziet op de momenten dat dat nodig is.

De subwoofer: Afmeting 33x33x36 cm, Gewicht: 12.5 KG

De volumeregeling is wel wat ongelukkig in zijn prijsklasse, het volume moet bedient worden met een 3-tal verschillende knopjes. Twee voor harder/zachter en eentje om te kiezen welk volume je wilt aanpassen (overall, front, center, zijkant, achterkant, subwoofer, treble).

In plaats van deze drukknopjes hadden ze bij creative beter voor een draaiknop kunnen kiezen. Dit grote nadeel kun je omzeilen door een toetsenbord te gebruiken met een volumedraaiknop.

En dan als laatste de afstandsbediening: Een no-nonsens kastje dat precies hetzelfde kan doen als de knopjes op de audio control pod. Helaas is de bouwkwaliteit matig. De knopjes zijn klein en niet zo prettig in te drukken en de infrarood is vrij gevoelig voor richten en afstand. De afstandsbediening gebruik ik nooit, dus zo erg is dit niet.

De achterkant van de sattelietspeaker

Geluidskwaliteit bij muziek
Na een flinke voorbeschouwing te hebben gelezen ben je natuurlijk wel benieuwd naar het geluid wat de set produceert. Laten we beginnen met de weergavekwaliteit van muziek.

Voor surroundsetjes is muziek altijd erg moeilijk, omdat het stereo effect erg belangrijk is. En dit kan een surroundset gewoon minder goed dan een stereo installatie, vanwege de losse basmodule en de centerspeaker. Doordat een surroundset maar 1 basmodule heeft zul je al gauw vervaging horen in het laagfrequente gebied van muziek.

Nou is dat bij bonkie bonkie muziek niet zo'n punt, maar voor gewone popmuziek met wat lage tonen klinkt het wel slechter dan een robuuste stereoversterker met 2 speakerzuilen.

En hoe zit dat bij deze set? De geluidskwaliteit is goed, het volume kan goed worden gedoseerd en door het gebruik van tweewegsspeakers klinken de hoge tonen net wat sprankelender (en krachtiger) dan een enkelwegs sattelietspeaker zonder tweeter. De 210 Watt sterke sub is wat moeilijker in bedwang te houden bij muziek. Het verdient dan ook de voorkeur om de sub een stukje in volume terug te schroeven, doe je dat niet, dan klinkt de muziek wat bonkeriger en dus minder prettig.

De conclusie die ik hieruit wil trekken: Geluidskwaliteit van deze 7.1 set is goed, maar als je een speakerset zoekt om voornamelijk muziek op af te spelen ben je beter af met een stereo of quadrofonische opstelling in de prijsklasse 450 euro. Dit geeft een beter geluid bij muziek dan deze set.

Geluidskwaliteit bij games/films
Dit is het territorium van de Gigaworks werkelijk heer en meester is! Surroundgeluid klinkt i.c.m. een Creative Audigy 2 ZS of X-Fi serie geluidskaart met EAX en THX gewoon subliem. Het aantal games dat goede ondersteuning geeft voor surround geluid neemt steeds meer toe. Spellen die echt helemaal in 7.1 werken zijn bijvoorbeeld Call of Duty, Max Payne 2 en GTA San Andreas. Deze spellen geven een geweldig realisme, want door de zeven surround speakers kun je heel nauwkeurig de geluidsbron localiseren.

Dit verhoogt het spelgenot en het kan daarnaast ook een geweldig voordeel geven bij first person shooters. Met Call of Duty bijvoorbeeld heb je het grote voordeel dat je andere mensen op het geluid kunt 'volgen' en ze zo kunt neerschieten voordat je tegenstander oogcontact heeft kunnen maken. :P

De rear speakers

De zware 8 inch subwoofer maakt granaatinslagen, grommende automotoren en andere heftige geluiden nog realistischer en laat soms de ramen op mijn kamer echt trillen.. :D

Voor films idem dito. Het surroundeffect is erg goed (meestal slechts 5.1) en de center speaker heeft voldoende power om alle stemmen, hoog en laag, goed hoorbaar te maken. De bas laat zich bij films soms wel overdreven horen, waardoor het de voorkeur verdient deze bij films terug te schroeven naar standje 2 of 3 (volume is te varieren van 1 tot 7, waarbij 7 ongezond hard is en 1 wat zachter). :P

Conclusie:
Deze Gigaworks S750 is een geweldige speakerset die me elke euro waard is geweest. Ik doe er nu al 2.5 jaar mee, maar nog steeds is deze set top-of-the-range. Gamen krijgt een nieuwe dimensie met een speakerset als deze en voor film kijken is deze set uitstekend geschikt. Muziek klinkt ook prima op deze set, al wil de bas soms een beetje domineren. Dit is eenvoudig op te lossen door de sub wat zachter te zetten. Deze speakerset is dus echt een goede investering voor elke gamer die het beste uit elk spel wil halen. :)

Externe links:
- Website van de fabrikant
- Pricewatch

Meer reviews van dit product:
- Guru3D
- X-Bit labs
- The tech zone
- IGN
- Extremetech

- Reviews van mede-tweakers

Heb jij ook een Creative Gigaworks S750?

Erg nette review die zeker ook interessant is voor de mensen die nu met een ploppende Z-5500 zitten.
zeker mooie review,
ik heb eerst de Logitech Z-5500 gehad ook met het plop probleem. Deze teruggedaan naar Logitech en dus een refund gehad. Daarna ook deze Creative gehaald gezien dit voor mijn gevoel het enigste goede alternatief is, maar heb hier tot de dag van vandaag nog geen spijt gehad.

Ik vinde de S750 wel beter klinken dan de Z-5500 (zonder rekening te houden met het ploppen natuurlijk).

Groot voordeel is ook van de S750 dat je de sateliet speakers teminste GOED aan de muur kan monteren met de Z-5500 moet je zelf wat prutsen om het netjes aan de muur te krijgen. (bij de S750 krijg je zelfs pluggen en schroeven mee geleverd, niet dat het daar om gaat maar laat wel zien dat Creative goed nadenkt over eventuele muur montage)
ik ben zelf ook in het bezig van deze set. Ding wordt echt gruwelijk warm. Wat ik me daarom afvroeg was of jij weet of deze set ook daadwerkelijk ALTIJD 700 watt eet. Ik heb hem (natuurlijk) zelden op zn hardst staan, en vroeg me af hoeveel stroom ie zal verbruiken (met mijn multimeter is een naar ongeluk gebeurt ;) )
Hehe, ik ben ook wel benieuwd naar de stroomopname van deze set bij een gemiddeld volume. Helaas heb ik geen apparatuur om dat te meten.

Wel kan ik met zekerheid zeggen dat je nooit aal 700 Watt gaat komen. De versterker zal op maximaal volume nog wel een goede reserve hebben.
Goede review, ga zo door!
Zelf heb ik deze set ook staat en kan mijn ervaringen grotendeels stroken met je uitgebreide review. 'k Heb alleen één opmerking, het verhaal over dunne kabels heb ik hier totaal geen last van...

"De kabels van de versterker naar de speakers zijn wel een beetje aan de dunne kant. Dit merk je aan de geluidskwaliteit van de achterspeakers. Het geluid wat daaruit komt klinkt aanzienlijk slechter dan dat van de front en zij speakers. Het verschil in geluid tussen voor en achter is bij gewoon gebruik echter niet hoorbaar, maar wel als je je oor tegen de rear speakers aan zet."

Wanneer je de goede software van Creative installeert en de modus bij CMSS 3d wijzigt in Stereosurround zijn alle problemen uit de wereld...
Bedankt voor de tip, ik zal het eens proberen bij muziek luisteren.
Ik heb een logitech z680 en Gigaworks s750 en vind het vreemd dat die instellingen van de CMSS bij de gigaworks een zeer groot verschil in geluidskwaliteit geven terwijl dat bij de z680 niet het geval was. Bij die set klnkt het gewoon altijd goed.. Typisch
Dikkere kabels gaan je echt geen betere klank opleveren hoor! Ligt inderdaad waarschijnlijk aan die CMSS, maar ook aan het feit dat de achterste LS niet het gehele geluids spectrum doorgestuurd krijgen!