Specificaties 10,1MP, HD filmen, 10x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Casio Exilim EX-FH100 Zwart Review

tHe_BiNk 2 oktober 2010, laatste update op 2 oktober 2010, 1.534 views

Casio Exilim EX-FH100 Zwart

Pluspunten

• Goede foto's voor een compact camera in zowel lichte als donkere situaties
  • 720P filmpjes van goede kwaliteit
  • 10X zoom in een erg kleine verpakking

Minpunten

• 720P filmpjes enkel in MJPEG wat 200MB per minuut aan opslag vergt
  • Je zit snel met je vinger voor de flits

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Intro

Ben erg onder de indruk van deze camera. De camera vervangt mijn bijna 4 jaar oude Fujifilm Finepix F30. Er staat een uitgebreide review op dpreview.com (http://www.dpreview.com/r...grouptravelzoom/page3.asp). De camera komt als beste uit de test, en krijgt daar een 'gold award' (http://www.dpreview.com/r...rouptravelzoom/page24.asp).

Ik zal dan ook maar enkele additionele dingen behandelen, die niet/minder door dpreview zijn behandeld.

Heb de camera nu ongeveer 1 maand (OKT-2010) in combinatie met 16GB Transcend Class 10 geheugen.

Foto's in het donker.

Kwaliteit is beter dan mijn Fujifilm Finepix F30. Deze camera was toen de beste compact in het 'donker'. Je kan duidelijk zien dat er behoorlijke vooruitgang is geboekt.

Foto's in RAW formaat.

Heel leuk, maar 10 a 15 seconden wachten na elke RAW foto in een stuk minder leuk. Alleen bruikbaar als je niet meer dan 2 a 3 foto's per minuut hoeft te maken. Zet de camera op een statief en de RAW foto's zijn in mooi weer moeilijk/niet van een DSLR te onderscheiden (Canon 350D). De foto's zijn misschien wel beter! In minder ideale licht situaties gaat de Casio het niet winnen van de 350D

HD Movie.

Filmen en fotograferen hebben elk hun eigen opname knop, wat erg handig is.

Filmpjes opnemen in HD kwaliteit kan alleen in 720P 29,97FPS MJPEG en dat neemt heel veel ruimte in beslag. Ongeveer 200MB per minuut. Op een 16GB geheugenkaart (15GB effectief) past dan minder dan 75 minuten, en dat zit zo vol. Je kan maximaal iets minder dan 19 minuten aan 1 stuk filmen (4GB limiet bestandsgrootte (gok ik)). De 720P MJPEG filmpjes zijn makkelijk te comprimeren naar ongeveer 3Mbps, met bijna dezelfde kwaliteit (2 pass, H.264), in bijvoorbeeld Adobe Premier.

Je kan natuurlijk ook in VGA resolutie filmen (zelfs met 120FPS maar dan zonder geluid) wat natuurlijk minder geheugen vergt.

Kwaliteit is zeer goed, maar zorg er wel voor dat je stabiel filmt anders wordt je zeeziek tijdens het terug kijken. Ook pannen (van links naar rechts, of van boven naar beneden) moet je (heel) rustig doen anders is het niet lekker terug kijken. De camera bewegen tijdens het filmen moet je zo veel mogelijk zien te voorkomen. Langzaam pannen geeft een acceptabel/goed beeld. Zoomen kan NIET tijdens het filmen.

Hier staat een voorbeeld filmpje (1ste filmpje wat ik met de camera heb geschoten), en je ziet goed dat je stabiel en langzaam moet bewegen. http://www.binken.org/pics/casio-fh100/tweak-test.mp4 (3Mbps, 2 pass, H.264) (78 sec, 29MB groot (origineel 265MB groot)).

Dpreview.com filmpjes vindt je hier (http://www.dpreview.com/r...rouptravelzoom/page14.asp).

Prijs.

Erg veel camera voor niet al te veel geld (240 euro).

Compact camera en film camera voor niet al te veel geld in een zeer kleine behuizing met 10X zoom.

Positieve eigenschappen

- Goede foto's voor een compact camera in zowel lichte als donkere situaties
- 720P filmpjes van goede kwaliteit
- 10X zoom in een erg kleine verpakking

Negatieve eigenschappen

- 720P filmpjes enkel in MJPEG wat 200MB per minuut aan opslag vergt
- Je zit snel met je vinger voor de flits

Heb jij ook een Casio Exilim EX-FH100 Zwart?

Ik vind het een beetje raar dat de camera 40 minuten op kan nemen op 32GB als jij beweert dat hij 200MB per minuut nodig heeft. 32000MB / 200MB is nog altijd 160 minuten...

Anyway, geen verkeerde review, misschien dat je iets minder vaak gebruik kunt maken van witregels en misschien de volgende keer wat eigen foto's/filmpjes toe kan voegen in plaats van dat je naar DPReview linkt. En je hoeft natuurlijk de plus- en minpunten niet aan het einde te melden als ze ook al onderaan de review verschijnen. Het is in ieder geval wel netjes en duidelijk geschreven.
Je hebt gelijk, mijn fout 8)7 (Het is nog vroeg :P ). Een bestand kan maar maximaal 4GB groot zijn, wat inhoud dat je iets minder dan 19 minuten aan 1 stuk door kunt filmen. Op een 16Gb kaart past dus ongeveer 75 minuten film op 720P.
Bruikbare review! Je hebt niet voor de sony h55 (ca. 50 euro goedkoper en zelfde specs) gekozen zie ik, is dit omdat je hier niet genoeg instelmogelijkheden hebt? Of zijn er nog andere belangrijke redenen te noemen?
Ik heb de H55 ook zeker overwogen, maar ik vond de Casio de beste 720P filmpjes hebben, op de dpreview site. En ik had de camera in eerste instantie gekocht voor het maken van 'youtube' instructie filmpjes. http://www.youtube.com/user/maaikebinken/

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 2 november 2010 09:16]

Ik kom bij dezelfde dpreview pagina vandaan, waar ik vnl. was aan het kijken naar de F80, TZ8 en de CX3. Elke keer viel mijn oog echter op de Casio...
De drie hebben allemaal hun zwakke punten, maar deze ljikt het overal prima te doen.
Ik ga zo eens kijken hoe hij in de hand ligt en misschien koop ik hem ook =)
Erg leuke en bruikbare aanvulling op de dpreview review, bedankt! Met nodige verwijzingen en praktische aspecten. De gezinsvideo, in tegenstelling tot menig zinloos testvideo op de review sites, laat zien wat men verwachten kan in de real world.
Heeft iemand een idee hoe de kwaliteit van deze foto en video opnames zich verhoudt tot iPhone 4? Bijvoorbeeld scherpstellen tijdens video opnames?