LG DP1B Review

pven 30 september 2010, 4.278 views

LG DP1B

Pluspunten

• Snel met navigatie door menu's
  • Vooruitspoelen gaat vloeiend
  • Ondersteunt YouTube HD
  • Automatisch hervatten, ook als de stroom eraf is geweest
  • Start snel op
  • Design
  • Hardware is voor het gevoel stevig

Minpunten

• USBdisk wordt niet herkend
  • Firmware voelt over het algemeen nog wat buggy aan

Geluidskwaliteit Score: 5
Enige tijd geleden vroeg LG Electronics mij of ik met een LG DP1B wilde 'spelen'. Gezien mijn ervaringen met een Xtreamer (2.5) en een Popcorn (A-110) leek me dat erg leuk. Uiteraard wil ik LG Electronics graag danken voor deze mogelijkheid.

Installatie
Het aansluiten is echt een fluitje van een cent. Sluit de stroom, ethernet, HDMI (niet inbegrepen) en de optisch audio aan en je kan al aan de slag. Je hoeft hierna werkelijk niets meer in te stellen, alles spreekt voor zich. Ook voor het gebruik van mijn NAS heb ik niets in hoeven te stellen.

Gebruik
Het eerste wat me opvalt is dat alles heel erg snel reageert. Dit ben ik niet gewend van de Xtreamer en ook niet van de Popcorn. Je 'zapt' letterlijk door de menu's op weg naar de gewenste film of serie, waarna je hem uiteraard kunt gaan bekijken. Mijn vrouw is redelijk a-technisch, maar ook zij had binnen een paar seconden door hoe het een-en-ander werkt (met de Xtreamer en Popcorn heeft ze meer ruzie). Daarbij zou deze op het TVkastje niet misstaan omdat het apparaat er leuk uit ziet, dat is weer eens wat anders dan verstoppen in het TVkastje omdat een apparaat spuuglelijk is. Het apparaat op zich voelt goed en stevig aan, waarbij vooral het stevige voetje opvalt. Wel jammer is dat er een soort reisadapter bij zit, daar valt echter wel gewoon mee te werken (je propt immers niet iedere dag die stekker in en uit het stopcontact). Wat ook erg handig is, is dat je helemaal niets hoeft in te stellen om gebruik te kunnen maken van je NAS (mits je NAS goed in is gesteld).
Omdat ik graag met dit soort dingen speel, heb ik wat zaken getest. Het vooruitspoelen verloopt erg soepel, het terugspoelen gaat soms met schokjes (daar hebben echter alle mediaplayers last van). Ik werd blij verrast door de ondersteuning van Youtube HD. De filmpjes spelen keurig af zoals het hoort, zonder te stotteren en zonder rare timeouts. Ook vind ik het prettig dat de resume-functie onthoudt waar je bent gebleven, ook nadat de stroom eraf is geweest (de Xtreamer doet dat ook, mijn Popcorn helaas niet). Wat erg handig is is dat bij het starten van een video de eerste paar seconden wordt getoond wat de speelduur is van datgene wat je gaat kijken.

Een review van een mediaplayer is geen review als je het 'killah sampla' niet hebt getest (excuses voor de slechte kwaliteit van de opname):

Wat opvalt is dat het laatste deel van het film niet meer vooruit komt, waarna er weer keurig terug wordt gegaan naar het menu (bij Xtreamer crashte de hele handel, Popcorn gaat ook terug naar het menu).

Uiteraard valt er ook wat te klagen, grotendeels wordt dit veroorzaakt door de firmware:
• over het algemeen voelt de firmware nog wat buggy aan, ik heb enkele keren de stroom eraf moeten halen omdat het apparaat bleef hangen
• mijn USB-schijf werd niet herkend, van LG Electronics begreep ik dat hier hard aan wordt gewerkt
• naar een specifieke tijd zappen is niet mogelijk, waarschijnlijk doordat er geen cijfers op de remote aanwezig zijn
• het apparaat staat altijd op standby (is met Xtreamer en Popcorn ook het geval)
• bij de Xtreamer kan je een MP3 aanslingeren en daarna met muziek op de achtergrond foto's gaan bekijken, dit zit er helaas niet in (mijn Popcorn heeft dit ook niet)
• via het apparaat kan je geen bestanden verwijderen (Xtreamer en Popcorn ondersteunen dit wel)
• als er aan het begijn van een film in of uit wordt gefade, dan is dat soms wat blokkerig
• wisselen van een audiospoor leverde mij diverse keren een seconde zwart beeld op
• ik heb het gevoel dat DVD-ISO's soms wat hakkelig gedecodeerd worden

Als de firmware wat verder af is, dan is dit zeker een aanrader voor iemand die een mediaplayer wilt zonder dat er storage in zit. Het gebruikersgemak is erg groot, en vooral de snelheid van de menu's heeft me overtuigd. Tel daar bij op dat deze mediaplayer er leuk uit ziet en je hebt een goede koop. Als de firmware over een paar maanden wat stabieler is, dan overweeg ik zeker om dit apparaat aan te schaffen en de Xtreamer en de Popcorn de deur uit te doen.

Heb jij ook een LG DP1B?

Hoe zien de ondertitels eruit.

1. Zit er een schaduwrand?
2. Bij de WD TV LIVE vind ik de ruimte tussen de regels te wijd. Hoe is dat met de LG?

En voor de rest weet je niet of LG regelmatig met firmware uitkomt.
1. Ik durf het niet te zeggen (heb hem niet meer in bezit)
2. In vergelijking met de Xtreamer was het hetzelfde (voor mijn gevoel gewoon)

Ik weet niet of LG regelmatig met nieuwe firmware komt, wel weet ik dat bugs zoals bv die USB-schijf zeker nog gefixed zullen worden.
Er is een menu met text encoding,size, position, color en sync. Dit werkt natuurlijk niet bij bijvoorbeeld een DVD, dan ben je afhankelijk van hoe de dvd is gemaakt.
Wat leuk dat je zomaar dingen mag testen voor LG! Is er ergens een punt waar je je daarvoor op kan geven ofzo O-) ?
Voor de rest: leuke review, kort maar bondig, en toch alles erin wat nuttig is bij een mediaspeler. 4 sterren! :)
Ik vond het ook erg lief van LG. :) LG heeft mij benaderd, waarschijnlijk nav deze blog.

Dank voor je reactie!
Kan je deze ook aan de muur hangen?
Niet dat ik weet, de voet is er eentje om neer te zetten.
Ik kom een aantal van de door mij genoemde problemen (geplaats op 26 september) niet tegen (productreview: LG DP1B 0MB review door sdk1985). Heb je hier nog naar gekeken?

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 oktober 2010 22:48]

Hoe kun je naar Youtube HD kijken?
Wie heeft ervaring met het afspelen van ISO bestanden?