Sony Vaio VGN-FS515B Review

Noel 8 juli 2006, 1.589 views

Sony Vaio VGN-FS515B

Pluspunten

• design
  • warmte
  • scherm
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• slechts 2 USB poorten
  • meegeleverde software

Laat ik eerst zeggen dat ik jammergenoeg deze laptop na 2 dagen alweer moest afstaan. Ik had hem immers besteld voor iemand. Ik twijfelde daarom om er een survey van te maken, omdat ik nu de situatie over langere termijn niet zo goed kan opvolgen. Ik heb immers hogere en veel meer eisen aan computers dan de persoon die deze laptop nu in gebruik heeft. Ik zou dus op langere termijn en intensiever gebruik een veel betere beoordeling kunnen geven. Doch, de 2 dagen dat ik hem gebruikt heb, vind ik nu toch voldoende om deze survey te maken en andere mensen de visie van een behoorlijk ervaren en veeleisende gebruiker te kunnen aanbieden, ook al heb ik hem maar 2 daagjes gehad.

Waarom de Sony Vaio FS515B?

Bij de bestelling had ik een grote inbreng van welk merk en model het zou worden. De eindgebruiker heeft immers de kennis en ervaring niet zoals ik die heb. Het budget lag niet echt vast. Zo rond de 1400 voor alles (inclusief tas, muisje, draadloos router). Ik had de keuze tussen meerdere modellen van Asus, Acer, MSI en Sony. Ik heb dan uiteindelijk voor Sony Vaio gekozen, omdat ik meer in Sony zie dan de 3 anderen. Zowel qua support, kwaliteit van laptops, design, en de goede reputatie van Sony TFT schermen.

De specs van het Sony Vaio entry model (om het zo maar te noemen) waren meer dan voldoende voor hetgeen die moest dienen. En dus heb ik de FS415B besteld welke dan later wegens end-of-life vervangen werd door de FS515B. Een goede wissel want de FS515B heeft meer geheugen en een grotere schijf. Verder heb ik geen duidelijk verschil kunnen ontdekken qua specs.

Uiterlijk

Deed me in het begin een klein beetje aan Apple laptops denken. En dat is een pluspunt. :) Alles is netjes afgewerkt. Geen uitstekende delen oid wat kan afbreken. Een stevig schermscharnier. Er rammelde ook niets aan. Onderaan de nodige roosters om verkoeling te geven. Kortom: niets mis mee.

Werking

De onderdelen kort besproken:
- cpu: P-M 740. Meer dan voldoende prestaties.
- videokaart: Intel GMA900 met 128MB shared geheugen. Voldoende. Gamen doe je niet op laptops imho.
- geheugen: 1GB DDR2. Ideaal.
- hard disk: 80GB 4200rpm. lekker zuinig en betrouwbaar. Merk kon ik niet achterhalen.
- toestenbord: een lekker zacht keyboard.
- touchpad: werkte goed, goed instelbaar.
- scherm: X-black @ 1280x800. Met een licht reflecterende coating/beschermlaag, zeker niet storend. Het geeft echt schitterend beeld. DVD's kijken is los van de beperkte afmeting (15.4" Widescreen) een plezier, geen ghosting oid. De helderheid is makkelijk in te stellen.
- batterij: Centrino based laptop, dus makkelijk 2.5-3 uren plezier bij normaal gebruik.
- cd/dvd: zoals altijd het opstijggeluid als ie eenmaal op gang is. Moelijk een minpunt te noemen, want dat heeft elke drive.
- speakers: relatief mooi geluid. Volume meer dan voldoende.
- WiFi 54Mbps: uitstekend ontvangst over 20meter met US Robotics MaxG router.

De connectoren van dit apparaat:
- 1x 15pins D-Sub
- 1x rj11
- 1x rj45
- 1x gehuegenkaartjes lezer
- 1x PCMCIA slot

Redelijk beperkt qua USB aansluitingen naar mijn mening. 4x USB had gemogen.

LED-indicatoren zijn aanwezig voor schijfactiviteit, wlan actief, batterij status. En de kayboard ledjes (numlock, scroll lock, caps lock). Geen LCD display'tje, maar dat hoeft voor mij ook helemaal niet. Dus redelijk beperkt, maar ik zou het eerder sober noemen. Een laptop waarvan de LEDjes in disco modus staan, nee liever niet.

Meegeleverde software

Er staat standaard Windows XP op. Welke geinstalleerd wordt door een eerste keer de herstel operatie uit te voeren. Er is immers een (verborgen) herstelpartitie welke de originele windows configuratie terugzet met alle standaard software die meegleverd is.

Over die meegeleverde software was ik minder te spreken. Er zitten immers een paar overbodige stukjes code bij die IK liever niet op mijn pc wil, maar voor de average user misschien wel nuttig en leuk zijn. Norton Internet Security, Skype en Google Earth bvb. Andere software vind IK dan weer handig, maar is voor de average user dan weer nutteloos. Ik denk dan aan Norton Ghost. En natuurlijk is een deeltje van die software slechts trial of shareware die na een bepaalde tijd komt zeuren om te kopen. Er zit ook een hoop software bij onder de Vaio naam. Om instellingen te veranderen en hardware testen te doen bvb.

Ik vind dan ook dat het meegeleverde pakket verre van uitgebalanceerd is. Sony heeft blijkbaar een paar leuke deals met Google en Norton. Natuurlijk kan je overbodige zaken uninstallen, dus een echt probleem is het niet. Maar ik vind het wel een klein minpuntje waard.

Ik betaalde 1070 voor deze laptop (Belgische prijs). Aardig wat euro's, maar je krijgt er een zeer mooie laptop voor. Welke dan ook nog eens meer dan voldoende prestaties neerzet voor standaard surf/office/msn/etc gedoe. Dit zonder minpunten zoals lawaai of warmte. Het scherm is ook zijn geld waard. Je betaalt dus naar mijn mening voor topkwaliteit.

Ik heb het persoonlijk niet zo voor laptops en Intel based systemen. Maar dit ding kon me echt wel boeien. Vanwege de vele troeven en nauwelijks aanwezige minpunten. Vooral het scherm en het design. Echt een goede laptop als je een leuke, mooie, degelijke laptop wil. Welke voldoende uitgerust is om traditioneel bureauwerk uit te voeren. Ik had het na die 2 dagen dan ook vrij moeilijk om hem af te staan... :)

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FS515B?