Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Philips T-line 231T1SB Zwart Review

EvertSchut 4 januari 2011, laatste update op 4 januari 2011, 9.093 views

Philips T-line 231T1SB Zwart

Pluspunten

• Beeld (als monitor zeer goed)
  • H-Kijkhoek
  • Front-speakers met heel redelijk direct geluid
  • Veel-in-1 dus weinig kastjes en snoeren
  • Hoewel beperkt in aantal van alles wel 1 aansluiting
  • Ook al is misschien niet iedereen het met me eens: Nederlands product :-)

Minpunten

• Een alles-in-1 oplossing levert compromissen op bij geluid, beeld
  • Geen CI+ certificering (maar dat is ook netzogoed een negatieve eigenschap van de kabelaars!)
  • Geen SD-kaartlezer of USB hub, maar dat hebben de concurrenten ook niet
  • Backlight bleeding (maar wel lekker veel licht; ik accepteer het).
  • Teletekst bediening is wat 'buggy'

Voorwoord: zoals ik ga onderbouwen is een monitor met TV tuner erin een compromis waar je voor een heleboel keer redelijk-goed gaat (en meer is mooi meegenomen). Voor uitgebreide tests moet je niet deze review lezen, ik heb heel uitgebreid mijn vooronderzoek en ervaring opgetekend. Veel leesplezier!

NB onderaan de review is een korte update toegevoegd, mijn oordeel heb ik iets naar beneden bijgesteld.

• Ziggo analoge kabeltelevisie
  • Hirschmann 30dB antenneversterker i.c.m. 6 weg multitap en 1 splitter, alle met F-connectoren en dubbel afgeschermde coaxkabel
  • Mijn PC, in dit geval een HP Compaq DC7600 SFF met onboard Intel(R) Graphics Media Accelerator:
  • Intel(R) 82945G Express Chipset Family; Video BOS:1217 op 1920 x 1080 True Color (60 Hz))
  • Analoge VGA kabel (D-sub)
  • Heel even op de HDX 1000 Networked Media Tank via tulp (geel, rood, wit) aan zijkant TV, (nog geen HDMI)
  • Vogel's VFW 426 (eerst even de EFW 8145 muursteun, die is na 1 week geruild voor VFW 426)
Onder besturingssysteem:
  • Windows XP (NMT zit iets van Linux in geloof ik)
Ervaring met één exemplaar, sinds 26 september 2010

Inleiding, waarom ik voor een tv/monitor heb gekozen.
Een half jaar geleden zijn we gestart met het uitbouwen van onze keuken, er moest meer ruimte komen om te eten en 's avonds zou die extra ruimte voor werk en informatievergaring (krant en PC/internet) gebruikt kunnen worden. Nu de verbouwing bijna af is mocht ik aan de leukste klus beginnen. In speciaal in de muur aangebrachte nissen met speciale verstopte kabelgoten ging verdween een Small Form factor PC in een muur en heb ik in de andere nis (uiteraard wel zichtbaar) een beeldscherm aan de muur gehangen. Het idee is dat overdag het scherm zonder PC plat op de muur voor nieuws, teletekst en kinderfilms kan worden gebruikt. En ook 's avonds boven de tafel, semi haaks op de muur, voor Internet (Tweakers, Youtube, uitzending gemist en misschien kinderspelletjes/school).

Keuze voor 23inch Full-HD
Mijn kijkafstand voor de TV is 2-3 meter (tenzij we tijdens het koken de TV een beetje vaag als bewegend behang gebruiken). Dat leverde mij eens op je TV maximaal iets van 26"moet zijn, maar met full-HD is daar ook wel marge voor een grotere. Ook Mijn ervaring met een 20"Asus scherm (link naar review) dat 1024x1650 telde gaf mij in dat ik voor PC gebruik zeker geen kleinere pixels wilde. Hier is de kijkafstand ca. 0,5 m. Ervaring op mijn werk met 32" HD-ready leerde me dat een te groot scherm niet lekker kijkt van dichtbij. Zo ben ik tot 23 a 24" als ideaal uitgekomen. Een Full HD scherm leek mij handig omdat films kijken zo goed te combineren was met het gebruik als monitor waarbij deze resolutie ook populair en dus goed ondersteund is. Wel was een scherm van 1200 pixels hoog prettiger tegen het scrollen geweest maar hier heb ik dus bewust van afgezien om geen zwarte balken tijdens TV kijken te krijgen en mainstream te blijven. En qua prijs is Full-HD nu ook prima te betalen.

Om zowel TV als monitor in een te vinden heb ik best even gezocht. Niet dat er niets te koop is of was, maar het is imo niet zo'n goed belicht deel van de markt. En je komt, zo bleek, uit op compromissen. En wat is dan het beste compromis? Ik denk dat ik aardig ben geslaagd ook al heb ik nog wat aanloopproblemen. Meer over mijn eerste ervaring na het volgende rijtje afwegingen:

Wat krijg je niet met een monitor met TV erin?
- het beste geluid, dat komt uit een stereo set en goede speakers of elektrostaten :-). Moderne platte TV's hebben helaas vaak geen of vrijwel geen fatsoenlijk ingebouwd geluid.
- het beste beeld: Dan neem je een PVA of IPS achtig scherm voor je PC en een aparte TV.
- de beste prijs: dan koop je een tweedehands CRT TV en een sub 100 euro TN beeldscherm (hoewel een LCD-TV en een LCD beeldscherm samen misschien ook wel naar de prijs gaan die ik betaalde.
. een groot scherm (dan kijk je op 0,5 m werkafstand tussen de pixels door).
+ losse kastjes :-)
+ iets dat moeilijk te bedienen is voor een leek zoals een Media Centre
+/- veel licht. Een TV doet snel 400 CD/m2 en een monitor 250 CD/m2 (edge LED) tot 300 CD/m2 (CCFL) . Heb je veel omringend licht, dan is een monitor misschien niet fel genoeg. Als PC gebruiker heb je met een TV als monitor weer de kans weg te branden zonder zonnebril. Ik heb de gok voor een monitor met TV tuner erin genomen die nog wel 300 CD/m2 levert.

Vooronderzoek 1: Deskresearch
Uit eerder onderzoek had ik geconcludeerd dat de toestellen met ingebouwde DVD erin die ik zag mij een veel te slecht beeld gaven, bijvoorbeeld van Salora, Sweex en Akai. De DVD maakt het geheel zwaar, voor een zwenk-arm een complicerende factor. Die merken vielen af.

Ik heb gewicht, stroomverbruik, kijkhoek, Ziggo geschiktheid (CI+ en gecertificeerd) en ingangen-aansluitingen vooral meegenomen in het vooronderzoek. Mogelijke toestellen (en waarom niet gekozen):
(lijst ga ik later completeren, even niet bij de hand nu).
- Samsung P2470HD, (geen frontspeakers, geen goed geluid)
- Samsung FX2490HD (geen frontspeakers, LED te weinig licht)
- BenQ MK2442 (niet kunnen zien of horen, loopt uit productie wellicht)
- LG M80 serie (niet kunnen zien of horen)
- Philips PFL 22xxxx televisie (teveel licht, niet uit demo mode kunnen halen in winkel)
- Acer AT2355 (geen frontspeakers, niet meer bekeken omdat niet meer moeite waard leek en de Philips in aanbieding zag).

Vooronderzoek 2: Kijken
Ik heb geprobeerd het beeld van de TV's zelf te bekijken (Best Buy Guide advies). Dat is een ramp in de praktijk. De BenQ en LG waren nergens te zien. In een BCC in Houten stonden alleen de Samsung's Pxx70HD (xx is 22,24 of 27) naast elkaar op 0,4m hoogte. Bij de MM stond de Philips waar deze review over gaat op 0,5 meter boven ooghoogte, terwijl de Samsungs wel op ooghoogte stonden. Het testbeeld stond nooit stil. Bij de Plasma discounter was een wachttijd van 1 uur en was enkel een 22inch Philips Tv te zien die niet anders in te stellen was. Nergens was een PC beeld te krijgen zodat de monitor met tuner erin dus alleen als TV te beoordelen was. Dus ik heb het maar met soms brakke bewegende beelden gedaan en een indruk hoe het beeld was.
De Samsung P2470HD en deze Philips waren, eenmaal stiekem naast elkaar gezet, aan elkaar gewaagd leek het. Maar nu iets dat veel mensen misschien vreemd vinden, ik hecht belang aan schoon en helder geluid en dat had de Philips doordat deze lekker eigenwijs de speakers wel naar de kijker toe gericht in de lijst heeft zitten. Op papier de LG 2380DF ook (2x5 +7 watt van een subwoofertje in de voet), maar die kon ik nergens zien of beluisteren en kent op moment van schrijven maar 1 leverancier in de Pricewatch. Bij de winkelbezoeken leek de Philips inderdaad helderder te klinken dan die verstopte speakers die dan op papier een SRS Surround zouden hebben of meer van dit soort reclame/onzin.

Koop
Na enkele maanden kijken op Internet en 3 winkelbezoeken merkte ik dat de selectie waar ik verstand van had er al weer uit ging. LED kwam eraan en dat gaf nog minder licht dan CCFL. Iets waar ik niet op zat te wachten in mijn lichte uitbouw. De MM stuntte met 239 euro in een folder; op MM@Internet overigens 265 euro! Eerdere ervaringen doen mij nooit meer iets bij de MM kopen en toen Block ook een aanbieding had heb ik de 23T1SB voor de prijs van de MM kunnen krijgen: 239 euro. Wel iets waar ik over twijfelde: raar genoeg heeft elektronisch kopen een voordeel, je kunt bij kopen op afstand zonder opgaaf van reden het toestel binnen 1 week terugsturen. Maar ik heb maar ouderwets mijn gevoel gevolgd en heb in 15 minuten tijd tijdens een visite even snel deze goed geprijsde transactie bij Block gedaan en kon dezelfde dag aan de slag.
Prijs in de pricewatch pricewatch.
Verder is er een een aanbiedingen topic op het forum, link.

Verpakking
Goed verpakt, kartonnen doos met handig handvat, om het scherm zit een zak en op het scherm folie. Wel vieze vingers op piepschuim gezien maar scherm is schoon. Accessoires zitten netjes in hersluitbare zakjes. Op de doos staat aangegeven hoe je het er veilig uithaalt.

Accessoires
Het aantal meegeleverde onderdelen bij de 231T1SB is genoeg om de TV aan te sluiten voor normaal tv kijken, mits je wel een analoge kabel TV stekker klaar hebt hangen. Er zitten helaas geen HDMI kabels of coax lead bij. Wat er wel bij zit is het volgende:
- Beeldscherm en de voet
- Afstandsbediening en 2 AAA batterijen
- Netsnoer
- Driver CD en 'Quick Setup Guide'
- Audio kabeltje met 2x 2,5 mm mini jack (groene stekkers)
- Analoge VGA kabel met 2x D/sub (blauwe stekkers, geschat 1.9 m lang, voor mij (wandmontage) toch aan de korte kant, mede omdat de beugel een knikarm is waar al 50-60 cm kabel langs verdwijnt).
(Foto volgt misschien nog, ooit)

Features
Het is een Full HD TV met ingebouwde digitale tuner die:
- ouderwetse analoge Tv kanalen aan kan, vind ik handig want ik heb door mijn hele huis de kabel doorgetrokken en wil niet voor ieder toestel betalen
- je met een CI module voor Digitenne kunt gebruiken.
- je misschien met een Alphacript o.i.d. toegang geeft tot digitale kabel TV (als de kabelboeren dat niet uitzetten)
- niet Ziggo gecertificeerd is noch CI+ biedt, dus in de toekomst wel eens geen kabel-TV meer kan weergeven als analoog kabelaanbod ophoudt.

De toetsen rechts aan de zijkant van de monitor/TV zitten overzichtelijk en zijn goed te bedienen, maar ze zitten uit het zicht dus de afstandsbediening is hier wel erg handig. De aan-uit knop aan de zijkant was ook meteen door mijn vrouw gevonden, wij vinden de bediening goed.

De stekkers op het ding zijn een beetje van alles 1. In elk geval:
- 1 USB (service)
- 1x Scart
- 1x Component
- 1x Composiet
- 1x VGA/D-Sub
- 1x PC in
- 1x Digital audio out (SPDIF Optical)
- 1x CI Slot (dus geen CI+, niet officieel geschikt voor Ziggo en andere netwerken die de gebruiker onnodig opzadelen met een hoop gedoe).
Eigenlijk kan je hiervoor ook via google vanalles vinden, zeker de Philips documentatie is best goed.

Vergeleken met mijn grote glazen Philips Matchline breedbeeld zijn de aansluitingen eigenlijk heel compleet, we hebben het bij de 23T1SB over een instapper en alles zit er op.

Installatie
De eerste keer dat je de TV aanzet kom je in een eerste setup menu, dat al snel de TV kanalen wil inlezen. Bij gebruik als monitor moest ik toch even zelf de instelling "automatisch afregelen" o.i.d. kiezen, waarna dit ook goed werkte.

De meegeleverde voet moet je op de monitor klikken en staat stevig en netjes. Is kantelbaar naar voren en achteren, niet geprobeerd want ik heb het scherm al vrijsnel aan een wandarm gemonteerd. Wel zag ik dat de bevestiging van het scharnier solide ijzer was gemaakt dus ik denk dat dit wel in orde is.

VESA wandmontage.

De TV/monitor moest dus aan de muur komen om als zodanig te gebruiken vanaf diverse posities; het scherm wordt dagelijks 1 tot enkele keren gedraaid.
De (VESA 100) aansluiting voor de steun zit boven het midden van de monitor en redelijk dicht bij de connectoren. Met de Vogels EFW8145 muursteun werd dit lastig, de strips die op de TV moeten steken enkele millimeters over de connectoren heen, past dus net niet. Dit heb ik opgelost door het verwijderen van de plastic verdikking van de borgschroeven van de D/sub connector en een klein inhammetje in strip te vijlen. Een ander probleem van de VFW 8145 steun was dat hij ingevouwen niet op het centrale punt hing. De TV hing ingevouwen ca 20 cm naast de plek waar de beugel in de muur was geschroefd, in mijn geval was dat geen gezicht. De Vogel's steun van type VFW 426 past wel goed en de TV belandt na invouwen mooi voor de muurmontage. De TV/monitor treft hier geen blaam.
Bovendien is de VESA -bevestiging die boven het midden is geplaatst weer een uitdaging voor het bepalen van de hoogte van je steun: de steun moet hoger aan de muur dan je misschien had verwacht.
De VESA -gaten zijn goed verbonden met de monitor. Omdat de steun er eerst niet goed op wou heb ik best wat kracht op de platliggende monitor uitgeoefend, dat heeft hij goed doorstaan: ik vind de bouw degelijk/goed.

Vormgeving
Mijn persoonlijk oordeel: Omdat Philips het lef heeft gehad om niet mee te gaan met de massa maar toch gewoon speakertjes in het zicht te plaatsen en VESA biedt (ontbreekt bij concurrenten namelijk soms zoals gezien bij een enkele Samsung ) geef ik voor vormgeving een zeer goed. Keuze uit wit of zwart was wel leuk geweest, hoewel de zwarte mij dus wel aanstaat (is stof op een witte misschien minder goed te zien?)..

Gebruikservaring
Beeld
Als TV. Voor een digitale TV op analoge kabel vind ik het beeld goed. Het contrast en kleurdiepte van een Philips Matchline CRT op analoge kabel zal wel nooit geëvenaard worden. Bijvoorbeeld: De ogen van de nieuwslezer(es) lijken op analoge TV wel zichtbaar terwijl ook het decor op de achtergrond geleidelijk in donkere kleuren wegvaagt; digitaal lijkt het gezicht onscherper als de achtergrond subtiel wegvaagt of er moet gekozen worden dat het gezicht scherper oogt maar dan zie ik rafels in het donker wordende decor. De keuze film in de presets werkt het beste.
De 231T1SB geeft op de analoge kabel weinig beeldruis, dit is ook instelbaar weg te filteren. Ik heb een minimaal filter aangezet waardoor het beeld scherp blijft zonder merkbare ruis. HD-Zenders als Discovery en Animal Planet lijken zelfs ook op analoge kabel iets scherper beeld te leveren dan de Nederlandse zenders. Strakke computer animaties zoals tekenfilms ogen scherper en strakker op de 231T1SB, gezichten zie ik bij analoge kabel liever op de CRT. De 231T1SB wekt soms wel weer meer de indruk dat er meer diepte in het beeld zit. Bijvoorbeeld bij een scene gefilmd uit een helicopter had ik de indruk er ´meer in te zitten´ dan zo´n oude CRT waar je op een grte afstand naar kijkt.
Ik ben na 2 weken eigenlijk verbaasd hoe goed deze platte TV op analoge kabel presteert, ruis is er amper, scherp beeld en een enkel door de analoge kabel beperkte resolutie dus score is Goed/zeer goed.

Als monitor. De 231T1SB via VGA/D-sub levert strak beeld, mooie kleurdiepten en nuances. Als PC monitor vind ik het beeld van de 231T1SB ook een verademing t.o.v. mijn VW 202 S monitor van Asus. Als ik hem vergelijk met mijn Matchline CRT televisie is de resulutie bij PC gebuik waanzinnig, de CRT kan amper 600x800 leesbaar weergeven. Zeer goed vind ik.

Overig beeld. Foto's zien er prima uit, is mijn eerste indruk. Over de bewegend-beeld kwaliteit in Full-HD kan ik nog vrij weinig zeggen, aangezien ik geen ander 1080p toestel heb en geen HDMI heb gebruikt (nog geen kabeltje of CAM en geen films). Ik moet het op het moment doen met een analoog SD-signaal. Maar hier vul ik deze review graag later aan. De HDX 1000 networked media tank leverde via analoog een matig beeld, ik kijk uit naar HDMI. Ook gamen heb ik nog niet gedaan.

Beeld Algemeen
Zwartwaarden: Met SmartContrast aan te merken is bij heel donkere fragmenten dat bijv ook het logo van de TV zender minder fel wordt. (Weer zoiets waar de marketing de techniek vraagt om koste wat het kost grote schreeuwerige cijfers te creëren). Het tweede exeplaar werd met een fellere instelling afgeleverd, deze heeft backlight bleeding maar bijv op teletekst echt prima beeld, ook in het donker. Het licht is bij licht beeld mooi egaal verdeeld, ik zie geen heldere vlekken, en dat over een toch best forse breedte, dat valt me erg mee.

Kijkhoek: Het vermoedelijke en bij TV-monitor obligate TN -panel levert een mooie horizontale kijkhoek. Onder 70 graden nog prima beeld. Verticaal is het minder (maar dat wist ik voor ik het scherm kocht); het is dus belangrijk de ooghoogte aan te houden bij monteren. Hij hangt bij mij op ca 1.20meter (=midden beeld). Als ik staand naar de TV kijk, dus ruim van boven het centrum van het beeldscherm, heb ik dus ook geen last van de verticale kijkhoek, dit valt me erg mee. Ik vind het beeld zeer goed (voor een TN paneel).

Zoomopties. Een andere vergelijking met die grote oudere Matchline CRT broer is dat deze oude premium- beeldbuis TV desgewenst ieder beeld automatisch uittrekt naar full screen, ook bij PC gebruik zoals bij Windows mediaplayer ongeacht het formaat. De 231T1SB kent een aantal handmatige zoom-opties die wel voldoen, ze werken alleen in de TV modus en bij volledig scherm valt bij sommige zenders een klein reepje boven en onder weg (helft van Nickelodeon-logo bijvoorbeeld). Aan de andre kant is de weegave van windows mediaplayer (uitzending gemist) geweldig en bediening beter leesbaar dan op de oude CRT.

Ghosting, input lag en responstijd niet gemeten. Gaat niet gebeuren ook, want voorlopig geen games op deze compacte kantoor en uitzending gemist -bak.

Afstandsbediening en menu
De afstandsbediening (AB) werkt prima maar wat me teleurstelt is dat andere Philips apparatuur er niet meer mee bediend kan worden. Ook de AB van de Matchline of die van de oudere slaapkamer TV van Philips werken niet op de 231T1SB. Op de meegeleverde AB zit ook geen mogelijkheid een Philips DVD of video (sorry dat heb ik nog) te bedienen. Minpuntje voor de trouwe Philips koper.
Zaptijd op analoog is acceptabel maar enigzins traag. CI (nog) niet kunnen meten, schijnt traag te zijn maar dat lees je wel meer.
Op de AB kan je kiezen voor HDMI, Video, TV of PC als ingang en ook de knop Source doet je een rondje maken langs alle ingangen (TV, YPbPr, Composite, Scart, PC, HDMI en wellicht CI als die erin zit). De AB ligt goed in de hand maar de onderste 16(!) knoppen voor o.a. teletext die zijn klein en lastig bereikbaar. Beetje on-Philips deze afstandsbediening.

Menu is prima te doen en in het Nederlands (en 30+ andere talen). Wel 1x per ongeluk iets van Russisch geselecteerd, even onhandig terugzetten want het menu veranderde direct in Cyrillisch schrift... Het ware handiger geweest om bij deze keuze even om OK te vragen.

Geluid
Het geluid is vermoedelijk beter dan de andere apparaten in deze klasse maar verwacht hier geen wonderen. Het geluid vergelijken met een oude grote Philips matchline CRT is een beetje oneerlijk, de CRT Matchline heeft diverse grote speakers in zijn zowat kubieke meter kast :-).
In het menu van de 231T1SB zit wel een equalizer die erg goed werkt en de speakers vervormen niet bij bassen (komen er gewoon niet uit) Het mid is erg aanwezig en hoog komt er alleen uit met een flinke boost door de equalizer. In het menu zijn ook verschillende pre-sets, waaronder eentje voor films, muziek en heldere spraak. Handig is dat deze een eigen knop op de AB hebben.
Een nieuwslezer is goed verstaanbaar maar personen in een real life soap met Haags accent kon ik echt beter verstaan op de grote Matchline. Ik denk dat geluid nog beter had gekund, door de kast heen kan je van achteren een echte spreakers zien zitten daar was misschien iets mogelijk geweest dat zonder equalizer mid en hoog ook strak en minder aangetast had kunnen weergeven. Maar dit gezegd hebbende wil ik concluderen dat dit qua geluid wel een van de beste TV's met ingebouwde speakers is die je nu kunt kopen.
De andere beluisterde merken geven bij spraak geluid alsof iemand met zijn kop in een emmer praat. Negeer de fraaie kreten als SRS (true) surround en allerlei opgegeven wattages en luister zelf als je iever geen losse speakers plaatst. Wellicht heeft LG M80 serie hier nog een betere, maar die heb ik nergens kunnen horen of zien. Bovendien, wat doe je met het LG subwoofertje in de voet als je de TV ophangt...?

Media Play
De USB poort is officieel voor servicedoelen. ik verwacht niet dat er films oid mee afgespeeld kunnen worden. Ik had wel een SD cardreader of USB hub in het toestel willen hebben, de eerste voor een vakantie -fotootje aan je bezoek laten zien en de tweede om bijvoorbeeld foto's bij dit verslag te kunnen plaatsen zonder vereiste toegang tot, en op opstarten van, mijn zowat ingemetselde PC.

Ervaringen
Aan de muur gehangen lijkt het idee van TV en monitor prima te bevallen (behoudens gedoe met de steun, die wellicht geruild wordt oid). De TV is in mijn afwezigheid meteen gebruikt en ik zit er nu met plezier al een uur of wat achter te werken.
Dit eerste toestel daar werkt de teletekst niet van. Ik heb Block gemaild en ik hoop dat ik alleen het ingelijste panel kan ruilen, immers anders moet ik de voet en het kiepmechanisme hiervan weer monteren en ik heb de VGA kabel wat moeten aanpassen voor de muursteun. Ik ben gewoon bijna bang dat dit heerlijke paneel (m.n bij PC gebruik) misschien dan voor een mindere geruild wordt.. (Of hier een update werkt dat moet ik nog uitzoeken,wie het weet mag het zeggen.) (zie Change log)

Update: Deze TV heeft echt alleen DVB-T. In tegenstelling van waar ik nog stiekem op hoopte, is dit toestel dus ook niet met een speciale CAM voor Ziggo geschikt te maken. Ik kon de TV ruilen maar heb toch weer voor dit model gekozen omdat er in de winkel geen enkel 23-24 inch FullHD toestel officieel iets kon met CI+ en alle andere toestellen indirect geluid leveren. Ik had van de Samsung 2333HD gelezen dat hij DVB/C heeft, dat is officieel ontkend ook bij bellen naar Samsung. Verkoper gaf aan al 1-2 jaar geen DVB-C toestel met CI verkocht te hebben, dit zou niet meer te koop zijn. Ik heb de hoop op digitale kabelTV van Ziggo voor dit toestel maar opgegeven. Ik weet zeker dat ik het verschil tussen analoog met (Full) HD zou zien, maar het aanbod is er niet. Ikke niet begrijpen.

De 23T1SB kost op dit moment tussen incidenteel 230 en 265 euro. Via de laagste prijsgarantie en folders in de winkel heb ik er 239 euro voor betaald. Voor dit bedrag heb je een heel prettig compromis: prima TV, uitstekende monitor. En voor de huidige markt een heel redelijk geluid, een geluid dat overigens nooit losse speakers zal evenaren maar in deze alles-in- oplossing heb je weinig draden en losse dingen. Kijk je door de getallen op papier heen, dan springt deze Philips er uit met mooi beeld en geluid.
Helaas is de afstandsbediening niet meer wat we gewend waren en het gedonder met CI+ certificering zorgt voor gedoe met digitale kabel. Ik heb geen Philips 2010 CI+ model (aangekondigd) kunnen vinden in de 23-24inch range, dus ik heb dit maar voor lief genomen.
Op basis van mijn eerste indruk raad ik de Philips 231T1SB van harte aan en geef het geheel een zeer goed (zie korte update 22dec2010) omdat het naar mijn idee een zeer goed geslaagde combinatie is vergeleken met wat de markt in dit segment en op dit moment biedt.

Korte update per 22december 2010/4jan2011, na 3-4 maanden gebruik:
Minpunten die me op vallen:
- De teletekts-onderiteling lijkt vaak spontaan aan te gaan. Reuze irritant.
- Zaptijd (analoog) enkele seconden, acceptabel maar voor dagelijks zappen is ie erg traag
- VGA kabel is net iets te kort, maar dat ligt misschien aan mij, maar als een TV hangt zal dit vaker lastig zijn.
- VGA kabel lijkt niet te vervangen door een langere??? :( Update 4jan2011: ik heb drie langere kabels geprobeerd, van 4euro tot 16euro99, van 2,5 en 2x 3 meter, geen een werkt! Monitor wordt niet automatisch gedetecteerd en als je met de hand de resolutie aanpast op FullHD dan is het beeld links en rechts zo'n 4 cm zwart (zwarte balken). Heeft Philips iet lopen klooien met een proprietary kabel of is het juist een hele nette goed kabel die is meegeleverd? Ik heb de loop van de kabel veranderd en moet het met de 1.8m standaaard D-sub kabel doen. Philips nog gebeld, een andere kabel moest kunnen. Niet dus. Grapig: de duurste kabel (gouden connectoren, bijna 17 euro bij Paradigit, yeah) geeft in dat zwart hele duidelijke reflecties. Die van 4 euro bij electronica online doet dat in ieder geval niet. Maar zou iemand weten wat hier aan de hand is???
- Geen HDMI kabel meegeleverd
- Geen audio (koptelefoon) uit
+ Pluspunt dat me is opgevallen dat HD filmpjes van Pixar er spectacular mooi uitzien.
Door het irritante gedrag van de teletekst zet ik mijn eindoordeel niet meer op zeer goed, maar op "goed".

Andere reviews:
http://www.kieskeurig.nl/lcd_monitor/philips/231t1sb/890940/ (cijfer 8,3 op 22december 2010)

Change log
- 4 jan 2011 VGA kabel-ellende toegevoegd.
- Op 22 dec 2010: een toevoeging gedaan en eindoordeel naar "Goed" bijgesteld. Links naar 2 andere reviews toegevoegd.
Update (15okt2010):
- Na op 1 oktober (zie hieronder) de TV geruild te hebben omdat de teletekst niet werkte dacht ik eerst dat ik de TV niet goed bediende, op de verkeerde knop drukte voor teletekt. Het vreemde gedrag van Teletekst wordt mij nu duidelijker. Soms reageert ook dit tweede exemplaar niet op de teletekst knop (die je op de AB onder het woordje teletekst vindt ;-). De knop index werkte laatst dan wel weer; uiteindelijk krijg ik teletekst maar er klopt iets niet. Heel vaak komt bij aanzetten spontaan de ondertiteling (via teletekst) op. Met de subtitle-knop wel weer gewoon uit te zetten. Het komt op mij over dat de software een bug heeft.
- De AB kent knoppen oa voor helderheid en geluid. Die werken niet als ik de TV als monitor gebruik, wel als TV. dat is een beetje een gemis.
- Ik heb nu door wat anderen in reviews van andere monitors met het woord 'stofmagneet' bedoelen. Na het schuren en lakken van mijn ook nieuwe kozijnen bleek dat de zwarte lijst flink stof aantrekt. Maargoed, doekje erover, klaar. Scheelt weer stofzuigen :-)
- TV / monitor bevalt nog steeds goed, ik hou mijn oordeel als gegeven, ik geniet best wel van deze aankoop.
Oudere changes:
1 okt 2010 de Tv geruild en ik voel me heel dom, de teletekst knop zit op de AB onder de woorden teletekst en werkt niet meteen (ga dit nog uitzoeken) waardoor ik dacht dat ie stuk was. Goede service gehad bij Block Zeist, ook beugel omgeruild (type VFW 426), dat is nu prima! De nieuwe 231T1SB lijkt meer licht en ook meer backlight bleeding te hebben. De helderheid komt me goed uit en na terugregelen weer prima beeld. Review aangepast, aangevuld.
29 sept 12:35 opmaak en conclusie wat strakker gemaakt. Inmiddels weer 4 sterren review geworden na 16 stemmen.
29 sept vroeg in de nacht: Spelling; Typenummers concurrenten aangevuld. Toch al 8 stemmen met gemiddeld 4 sterren.
28sept 17:40 uur: Foto's erbij gezet. Heel even een 5 sterren review geweest.
28sept2010 avond: eerste publicatie zonder foto's en nog aan te vullen en nog verder op te maken. (Ik moet nu gaan slapen..).

To Do

Misschien foto's op externe server te plaatsen en dan in het artikel opnemen.
En een HDMI kabel kopen voor de HDX-1000 en 1080p testen. Reacties suggesties welkom!
Via de optical out nog een Subwoofer plaatsen. Reacties suggesties welkom!

Heb jij ook een Philips T-line 231T1SB Zwart?

Hey EvertSchut,

voor de volgende keer: je kunt je review in preview modus zetten. Op die manier voorkom je dat mensen sterren gaan geven voordat je foto's et cetera gaat plaatsen. Want laten we wel wezen, als de foto's erbij zouden zitten had je nu op 5 sterren gestaan ;)
Hoi Rupie, daar heb ik aan gedacht, is de review dan al wel zichtbaar?
De review is dan alleen voor jezelf zichtbaar.
Goeie eerste foto.. haha,

ik neem aan dat deze beugel dus de Vogel's EFW 8145 is die bovenaan je review staat?
ja, hij is nu geruild voor de 426, zie review.
Is die beugel niet te groot voor dat toestel? Heb zelf een vrij klein exemplaar erachter, van een ander merk overigens.
ja de beugel was te groot, is geruild en dit is idd veel beter, soort van native vesa 100 mount
Ik begrijp niet helemaal de meerwaarde van 'een nederlands product' wanneer het in b.v. Polen wordt gefabriceerd.
Heeft niks meer met een saamhorigheid, zoals dat vroeger voorkwam toen het bedrijf nog voor brood op de plank van Nederlanders zorgde, te maken.
Maar goed.. voor de rest een uitgebreidde,doch enigzins warrig overkomende review.
Buy Dutch! :)

Een goed functionerend Nederlands bedrijf is en blijft goed voor Nederland. Ookal staan fabrieken in polen, staat het hoofdkantoor waar alles geregeld moet worden in NL. Verder gaan de winsten naar Nederland en wordt in Nederland belasting afgedragen.

Dus ja, het blijft over het algemeen goed voor de Nederlander.
heb iets geschoven om warrigheid wat minder te maken, suggesties welkom
check, helaas ben ik na onderzoek op hetzelfde uitgekomen. Ik vrees dat ik dan maar voor de mooie prijs van de acer moet gaan (ook 198 bij bcc)

Helaas geen vesa mount, misschien kan ik zelf wat schroefjes in de achterkant boren :-)
Of kijk bij pixmania, als je dat durft, hele scherpe prijs die weer net is gezakt. en.. dezelfde dag om 20 uur weer uit de aanbiederslijst weg is.

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 28 september 2010 19:56]

Hoi Evert,

welke folder van de mm is dat dan? (welke stad) het is namelijk per stad verschillend.

bijvoorbaat dank
Dat was bij de MM utrecht, 1-2 weken terug in de bus gehad. De nieuwe folder is net uit en op reclamefolder.nl die doorlinkt naar de MM staat hij helaas niet meer. Toen ik er 10 dagen terug was stond hij niet meer op voorraad en was er de nodige lege plankruimte bij de tv-monitors dus misschien is hij ook op. (De Acer aanbieding bij S&F is wel nog geldig)
ten eerste mijn complimenten over deze review, was erg amusant om te lezen,
maar ik heb al een tijdje gekeken naar een monitor die ook kan dienen als tv scherm,
maar ik ben niet heel er thuis in de bovenstaande termen zoals cl+ enzovoort, maar ik weet wel dat ik een gewone analoge kabel heb, kan ik daarmee ook gewoon alle zenders ontvangen op monitor of alleen de niet commerciële?
want als die gewoon alle kanalen die ik beneden op de tv ook kan ontvangen via coax, dan is dit een erg mooie monitor om te gaan gebruiken als tv/monitor.

Grtz Michiel
als je inderdaad een coaxkabel hebt en beneden geen digitale ontvanger hoeft te gebruiken dan heb je analoge tv en kan je alle kanalen gewoon ontvangen. mits je ervoor betaald natuurlijk XD
Hoi Michiekha, sorry voor late reactie, hier een kort antwoord en lange toelichting:

Ja: analoge kabel-TV dat eet deze tv-monitor prima (coax ingang). Op mijn kabelpakket staan de publieke en commerciele zenders nog analoog ter beschikking, of dat bij jou ook zo is zal je moeten nagaan bij je kabelprovider. Of simpeler: Je kan op de 231T1SB hetzelfde ontvangen als wat je nu op een oudere analoge TV kan ontvangen. CI+ is de standaad die in Nederland door de kabel-TV providers (kabelboeren) wordt gebruikt, met digitale kabel kan je meer zenders mee ontvangen dan analoog, maar het kent wel een spreekwoordelijke "adder onder het gras", zie hieronder. Je kan op dezelfde coax analoog en digitaal kijken, indien jouw kabelboer het zo aanbiedt,momenteel is dit gebruikelijk. Het staat gewoon naast elkaar op dezelfde kabel.

Toelichting (voor deze an andere vragen hopelijk nuttig):

Welke varianten van Digitale TV ontvangst zijn er?
Digitale TV daarvan bestaat in de volgende varianten:
1. satteliet (DVB-S, bijvoorbeeld van Astra of CanalPlus).
2. ether (DVB-T, provider in Nederlan is Digitenne) en
3. kabel (DVB-C, de provider is je kabelboer)
(4: uitzending gemist enzovoort, via Internet maar daar ge ik niet verder op in)

Los kastje of CI module in je TV?
Digitaal TV kijken vereist een ontvanger een een decoder en meestal een smartcard (abonnement bij de provider). Een los kasje heeft meestal een ontvanger en de decoder zit er ofwel in of je stopt deze als een CAM module er in (en daarin gaat je smartcard dan weer). Als je eenmaal kan decoderen, bepaalt je smartcard of je het ook mag (of je een abonnement hebt).

Smartcard nodig?
Er bestaan Free to air kanalen, dan zou je in theorie zonder card kunnen maar er zit een addertje onder het gras. Alleen BVN op de satteliet is naar mijn weten echt zomaar te ontvangen. Voor Ned 123, RTL4, SBS 6 enzovoort kiest men ervoor daar dan toch een goedkope card voor te vereisen. Ik denk om het kijken te beperken tot de in Nederland ingezetenen. Zou dit niet zijn, dan wordt het uitzenden van ingekochte producties zoals films duurder voor de omroepen omdat er dan in theorie meer kijkers zijn. Ik heb wisselende geluiden gehoord/gelezen over Nederland 1,2,3 op de kabel. Of dat gaat zonder smartcard/decoder weet ik niet zeker.

CI en CI+
Een CI-module voor kabel en ether (Digitenne, meer generiek gezegd: DVB-T) ziet er volgens mij hetzelfde uit, ze passen allebei in een CI-slot. Echter de kabelboeren hebben daar een beveiliging bovenop bedacht waardoor vele TV's met CI slot toch niet geschikt zijn voor digitale kabel, ze moeten namelijk CI+ aan kunnen.

Hoe wil je digitaal TV gaan kijken?
Voor satteliet heb je, bij mijn weten, altijd een apart kastje (sattelietontvanger met smartcard) nodig.
Voor ether (DVB-T) en kabel kan je een losse CI-module kopen die je in je TV stopt. Je TV moet wel een slot daar voor hebben, waar hij in kan. Wat daar handig van is: het neemt minder ruimte in, minder kabels, en erg handig: geen tweede afstandsbediening! De 231T1SB is hiervoor geschikt.
Wil je digitale kabel kijken, zonder extra kastje ook nog, dan heb je een CI+ (let op de plus!) etende TV nodig. Soms kan een TV CI+ zonder dat ie gecertificeerd is (Philips regelmatig, modellen 2010 zijn vaak ook gecertificeerd). Als je TV CI+ is, dan kan je pas digitale kabel kijken als je een CI+ module in je TV stopt (los kopen dus a 50-80 euro), en een abonnement bij je kabelboer neemt. Met een los kastje vervang je dus de CI+ module door een kastje, voor beiden moet je je registreren/abonneren bij je kabelboer (UPC, Ziggo enzovoort).

Wat kan de T231T1SB?
Deze T231T1SB heeft een CI-slot, geen CI+. Dus je kan er geen digitale kabel mee kijken zonder externe decoder.
Op de 231T1SB kan je wel ieder extern kastje aansluiten waardoor satteliet en kabel ook gaan, met de voor en nadelen van losse kastjes.

Ik verkies analoog, waarom?
In mijn keuken blief ik geen los kastje en ik ben blij dat mijn zeer beoorlijk aangelegde analoge CAI installatie nog even gebruikt kan worden. Analoog kost 1x een aansluiting en biedt dan signaal aan een onbeperkt aantal TV's (mits goede huisinstallatie met goede coax, versterker en splitter/multitaps). Digitale TV kost geld per ontvanger (TV). Ook je opnameapparaat is een aparte ontvanger. Digitale TV via CI+ heeft ook veel (potentiele) resticties, de kabelboer kan jou deze opleggen zoals niet mogen opnemen, afspelen beperkt tot een bepaalde kijkduur/houdbaarheid, hij bepaalt ineens wat jij kan en mag. Dus analoog heeft ook voordelen!

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 22 december 2010 17:41]