Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K52JB-SX133V Review

Taygete 27 september 2010, laatste update op 27 september 2010, 3.864 views

Asus K52JB-SX133V

Pluspunten

• Temperatuur en geluidsniveau zijn grote klasse

Minpunten

• Negatief is te veel gezegd, maar de niet-gladde touchpad is erg wennen.
  • En dan dat muisknoppen-balkje. Links en rechts moeten voor mij precies gelijk klikken, maar dat is een detail en ik ben perfectionistisch.

Ik heb de Asus K52JB-SX133V nu vier dagen in gebruik. Een goed moment om mijn eerste ervaringen met jullie te delen.

In de doos zaten behalve de laptop: een doosje met accu + voedingskabel/adapter, NL en ENG user manual, een DVD met drivers en utilities (en een luxe klittenbandje met Asus-logo voor de voedingskabel).

Bij de eerste keer opstarten werd aangeraden een backup te maken van de volledig schone Windows7. Het systeem gaf ten onrechte aan dat er 5 dvd's nodig waren. Na het branden van de 4e dvd was de backup voltooid. Ik schat dat het zo'n anderhalf uur heeft geduurd.
Daarna ben ik een aardig tijdje bezig geweest met het eraf mikken van de grote hoeveelheid trials en andere overbodige meuk.

Ik heb ASUS gekozen omdat ik op de eerste plaats een degelijke laptop wil. Van het uiterlijk had ik niet veel verwacht, maar hij is heel mooi. Hij lijkt glanzend zwart. Van dichtbij zie je dat er een heel fijn bronskleurig priegeltje in zit. Ik hou niet van motiefjes, zoals veel merken ze nu hebben, maar dit stoort me niet. De rand rondom het scherm is glanzend zwart. De polssteun inct. touchpad en de buitenrand hebben ook een motiefje, in een heel fijn reliŽf. Rondom het toetsenbord een iets dieper liggende rand van hetzelfde materiaal, maar dan matglanzend zonder motiefje. De kleur van dit materiaal is brons/bruin/donkergrijsachtig. Een nette, niet opvallende kleur.

De behuizing voelt degelijk aan. Het deksel is minder dun/flexibel dan bij sommige andere merken. Voor mij een belangrijk aspect. Over de Dell Studio 15 (die ik eerst overwoog), las ik negatieve ervaringen op dit punt: deksel zo dun/flexibel dat tijdens vervoer het display beschadigd raakte. Om die reden viel ook Toshiba voor mij af. Die heb ik zelf in de winkel voorzichtig ingedrukt en ze gaven wel heel makkelijk mee.
Ook de scharnieren maken een degelijke indruk. Over Dell las ik verschillende klachten over afbrekende scharnieren. Dit was dus ook een punt van aandacht. De Asus-scharnieren maken een degelijke indruk, maar of dat echt zo is, zal de tijd uitwijzen.
Bij het optillen aan de zijkanten raak je de dvd-drive aan, die rechts opzij zit. Dat voelt wat vreemd, omdat het wat veert. Alsof je iets beetpakt wat een beetje los zit. Dat is niet zo, maar het is wel even wennen.

Over het 15,6 inch glanzende LED-backlight scherm, resolutie 1366 x 768, kan ik kort zijn. Wie een mat scherm gewend was, zal er net als ik aan moeten wennen, maar wat een prachtig beeld, in combinatie met de goeie videokaart die er in zit: de ATI Mobility Radeon HD 5145, 512 MB.

Het toetsenbord typt lekker. Pluspunt: het is gesloten aan de onderzijde. De prettig vlakke matzwarte toetsen lijken net als bij Apple en Sony op een (glanzende zwarte) plaat te zijn bevestigd.
Een minpunt vind ik het touchpad. Je kunt niet zeggen dat het echt stroef is, maar als je een gladde touchpad gewend bent, is het fijne reliŽf niet prettig. Waarschijnlijk een kwestie van wennen, ik stoor me er al iets minder aan dan de eerste dag. Onbegrijpelijk dat ASUS hiervoor heeft gekozen. Een touchpad hoort gewoon glad te zijn. Of zou het reliŽf noodzakelijk zijn vanwege de Palm Proof Technology?
Wat is dat een mooie uitvinding. Geen ongewilde acties meer omdat de muis van je hand of je pols de touchpad aanraakt. De touchpad herkent vingertoppen en reageert echt nergens anders op. Bij laptops zonder deze technologie kan de touchpad wel worden uitgeschakeld, maar daar heb ik niets aan. Ik werk veel op schoot en een losse muis is dus geen optie. Ik moet toetsenbord en touchpad tegelijk kunnen gebruiken.
Onder de touchpad een zwart glanzend balkje met linker en rechtermuistoets ineen. Rechtsklikken geeft een subtiel klikje, linksklikken maakt ietsje meer geluid. Het lijkt niet helemaal goed gemonteerd te zijn, links een halve mm meer ruimte dan rechts. Dit beinvloedt de werking echter totaal niet.

Onder het muistoetsenbalkje zitten 6 piepkleine speldenprik-lichtjes. Niet echt handig, als je wilt weten of capslock of numlock aan staat. Dat hoor je uit je ooghoeken te kunnen zien. Hier moet je zoeken, of het betreffende speldenprikje wel of niet brandt.

Warmteontwikkeling en geluid: op beide punten is deze ASUS geweldig.
Na jaren modderen met een Fujitsu Siemens Amilo M, die altijd bloedheet werd en alleen nog enigszins vooruit te branden was met een op volle toeren draaiende koelplaat eronder, wilde ik een laptop die niet te warm wordt. Inwendig niet, geen gedoe met traag worden wegens te warm, en van buiten niet. Ik wil hem gewoon op schoot kunnen gebruiken zonder iets eronder. Over Dell las ik wat dit betreft positieve berichten en over Asus ook. Dat klopt helemaal. Ik kan er urenlang op werken zonder iets te merken van oplopende temperatuur. De snelheid blijft onveranderd, de temperatuur van de behuizing wordt hooguit een klein beetje lauw, maar nauwelijks merkbaar. Een laptop uren rechtstreeks op schoot kunnen houden zonder warmte te voelen, ik wist niet dat het bestond.
Links achteraan zit een ventilatieopening waar bij zware belasting wat warme lucht uit blaast, maar dat is beslist niet hinderlijk, omdat het naar opzij blaast.
En stil dat hij is, onwaarschijnlijk stil. Alleen als je je oor erbij houdt, hoor je dat de laptop aan staat. Niet meer dan een heel zacht suizen. Nog niet een keer heb ik de fan horen aanslaan, terwijl dat bij de FS voortdurend gebeurde.

Accu: hij geeft aan: 3 u en 34 min. resterend op 97%, maar dat haal ik niet. Na 162 minuten (internetten, e-mailen, websitebeheer, fotobewerking, youtube-video's) was hij leeg.
100% opladen duurde 1,5 uur.

Snelheid: zware bewerkingen heb ik er nog niet mee gedaan, maar een paar cijfers zijn misschien wel handig:
Bestanden overhalen naar laptop via 802.11g netwerk met snelheid 54 Mbps: 1,83 Gb: 25 minuten. 426 Mb: 5,5 minuut.
214 Mb van usb-stick naar laptop: 30 seconden. 975 Mb van usb-stick naar laptop: 1,5 minuut.
Installatie's: Dreamweaver Ultradev (369 Mb): 34 seconden. PSP6 (22,5 Mb): 5 seconden.
iTunes 10.0.1 Downloaden (72,4 Mb) via 802.11g duurde 2,40 minuten, installatie 1 minuut.

Mijn conclusie na vier dagen gebruik: een geweldige laptop, die ik iedereen kan aanraden.

Heb jij ook een Asus K52JB-SX133V?

Reviews door de redactie

Hoe zit het eigenlijk met de ingbouwde cam? Kun je daar redelijk goed mee MSN-en en geeft de cam ook 's-avonds bij kunstlicht nog acceptable beeld?
Geen idee, ik gebruik nooit een cam. (Sorry voor de late reactie, heel drukke maand achter de rug)
Heb je ook last van de hoge pieptoon? Als ik het officiŽle Asus-forum zo lees dan lijkt er sprake te zijn van een structureel probleem in de K52-serie.
Goede review!

Even nog ter aanvulling:

Ik gebruik deze laptop voor school, en doe daarmee ook aan virtualisatie.
Dan zijn 2 virtuele machines echt de max voor deze laptop en dan zit hij aangesloten op stroom. Dat vind ik zelf wel een beetje minder, ik had zelf al een beetje gespeeld met de memory die ik de machines had gegeven, maar dit mocht niet baten.ik had meer verwacht van een i3 als ik eerlijk mag zijn kwa prestaties. Voor de rest ben ik er super tevreden mee en kan hij ook goed grafisch mee. Alleen de bloatware die je standaard krijgt meegeleverd blijft jammer, maar blijkbaar niet te missen.