Asus Xonar DG Review

aap 23 september 2010, laatste update op 23 september 2010, 8.488 views

Asus Xonar DG

Pluspunten

• surround geluid op hoofdtelefoon
  • interne hoofdtelefoonversterker
  • Ook geschikt voor low-profile behuizing

Minpunten

• PCI kaart niet meer van deze tijd
  • Driver GUI onbegrijpelijk

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 3
Introductie
Sinds er een vrouw over de vloer is, wordt ik geacht met een koptelefoon op te gamen. Toen ik onlangs een nieuwe PC samenstelde, vond ik het in eerste instantie overbodig nog een dedicated geluidskaart te installeren. De gemiddelde geluidskaart kan je vaak niet eens zonder soldeerwerk op het frontpanel aansluiten en al die surroundeffecten zijn zinloos op een koptelefoon.
Maar toen ik de aankondiging van de Asus Xonar DG las, werd ik toch nieuwsgierig: de omschrijving van een geluidskaart die speciaal gericht is op koptelefoongebruikers leek op mijn lijf geschreven. Hoewel de pricewatch lang zei dat niemand dit ding kon leveren, ontdekte ik dat hij wel degelijk bij enkele suppliers in de levering stond en omdat hij ook niet zo duur was, heb ik besloten er maar verder blind één te bestellen.

De doos
De kaart komt in een kartonnen doosje net daarin de kaart, een driver CD-ROM, een quickstart guide en een low-profile plaatje met twee schroefjes. Wie dus een low-profile behuizing heeft, kan deze kaart ombouwen om daar in te passen. Ik heb dit nooit eerder gezien; blijkbaar verwacht de marketingafdeling van Asus dat het soort mensen dat met hoofdtelefoons naar de computer luistert, ook vaker een kleine behuizing heeft.
http://i883.photobucket.com/albums/ac40/pictureaap/th_dg_doos.jpg http://i883.photobucket.com/albums/ac40/pictureaap/th_dg_inhoud.jpg

De installatie
De quickstart guide trapt in zeven talen open deuren in: meer dan dat je je computer open moet maken en de kaart erin moet steken staat er niet in. Hoe je de kaart converteert naar low-profile, wordt niet vermeld, noch dat je je frontpanel connector op de kaart kan aansluiten.
Maar goed, iedereen die zijn computer durft open te maken, snapt zo ook wel hoe de installatie moet. Kaart in een PCI (!) slot steken, frontpanel connector erop klikken en klaar. Eventueel kan ook een videokaart met HDMI-uit aangesloten worden, maar die heb ik niet.

Aansluitingen
Op de achterkant bevinden zich de aanslutingen voor 5.1 geluid en een digitale uitgang. Niet bepaald overdreven veel, maar deze kaart is voor de hoofdtelefoon ontworpen, dus deze aansluitingen zijn in principe extra! Intern zijn er dus aansluitingen voor de frontpanel (AC'97 of HD audio is naar keuze instelbaar in de driver), HDMI-uit en SPDIF uit. De kaart gaat in een PCI-slot, wat ik jammer vind. Het is maar de vraag of mijn volgende moederbord nog een PCI aansluiting gaat hebben en als ik zou willen upgraden naar een 2e dubbelslots videokaart, dan wordt het PCI-slot onbruikbaar. Hopelijk komt er later ook een PCIe versie uit.
De kaart detecteert of er een hoofdtelefoon op de frontpanel aangesloten wordt en schakelt dan automatisch om naar de frontpanel (en schakelt de achteruitgangen uit). Precies zoals ik het wil, maar iedere onboardchip doet hetzelfde.

Geluid
Om te beginnen: ik ben geen audiofiel, dus ik kan het geluid slechts subjectief beoordelen. In de driver kun je kiezen wat de impedantie van je hoofdtelefoon is en de interne versterker wordt daar op aangepast. Ik heb de indruk dat dit me wel een voller geluid geeft dan met het onboard geluid dat ik hiervoor gebruikte, maar het verschil is zeker niet wereldschokkend.
De feature van deze kaart wat mij betreft is de mogelijkheid om 5.1 of 7.1 surround geluid via de hoofdtelefoon af te spelen. Ik speel vooral World of Warcraft en daarin is het effect duidelijk te merken. Als een speler langs je heen rijdt, hoor je het geluid van richting veranderen en als er bijv. een hunter links van je zijn geweer staat af te vuren, dan hoor je het knallen in je linkeroor.
Als ik muziek via de stereo (ik heb alleen een oldschool geluidsinstallatie) wil afspelen, dan moet ik de driver wel expliciet op stereogeluid instellen, omdat de surroundsimulatie van stereogeluid toch een te verwrongen beeld van de werkelijkheid geeft. De driver staat helaas niet toe (of ik snap nog niet hoe het kan) om in te stellen dat de surround-mode automatisch aan/uitgeschakeld wordt als de hoofdtelefoon aangesloten of losgemaakt wordt.

Driver
De driver installeert eenvoudig en doet precies wat het moet doen. Er wordt een GUI meegeinstalleerd die je vanuit de system tray kunt oproepen. Dat popt een onbegrijpelijk venstertje op, waarmee van alles ingesteld kan worden. Dit had echt veel beter gekund. Bijvoorbeeld in het plaatje hieronder is het mij niet duidelijk wat de checkbox "Dolby Headphone" doet en of die checkbox alleen van toepassing is op de SPDIF uitgang of op de gekozen uitgang.

De kaart voldoet precies aan mijn verwachtingen: het biedt mij surround geluid op mijn koptelefoon met een redelijke kwaliteit. Behalve dit heb ik helaas ook geen meerwaarde kunnen vinden t.o.v. mijn onboard geluid.

Heb jij ook een Asus Xonar DG?

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen, zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1)
Asus forum met heel veel klachten/problemen
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:36]

Ik vind 'PCI kaart niet meer van deze tijd' niet relevant als negatief punt. Er zijn op de nieuwste moederborden nog steeds PCI sloten beschikbaar. Wanneer deze al gebruikt worden door bijvoorbeeld een extra netwerk kaart oid heb je altijd de keuze om de Asus Xonar DX aan te schaffen die wel een PCI-E slot gebruikt.

EDIT: Bedoelde de DX a 58,-

[Reactie gewijzigd door Kadett op 24 september 2010 18:16]

Xonar XG kom ik niet tegen in de pricewatch en een Google levert me ook niets op.
Als ik wist dat er een PCIe kaart met dezelfde features was, dan zou ik die zeker gekocht ehbben in plaats van deze.
Die is er alleen niet in deze prijs klasse kijk maar eens naar de xonar essence ST en xonar essence STX.
Die heb ik inderdaad wel gezien, maar je hebt het dan inderdaad over een geheel andere prijsklasse. Bovendien zijn deze kaarten niet specifiek voor koptelefoongebruik ontworpen en bevatten ze dus veel features die voor mij overkill zijn.
De STX is juist wel speciaal voor high-end koptelefoon gebruikers ontworpen kijk maar naar de grote jack uitgangen en de ingebouwde koptelefoon versterker (enige in highend geluidskaarten voor pc's)
Jammer dat een geluidskaart voor koptelefoons alleen een mini-jack output heeft,

Verder een nette review!, misschien zou je nog wat meer over het geluid kunnen vertellen, in vergelijking met je onboard kaart, zoals meer/minder bass, etc.
Heb je de optie dolby headphone al geprobeerd, ik was zelf niet onder de indruk van mijn Xonar essence stx totdat ik die optie aanzette en de kamer van de kop telefoon instelde op lively me muziek begon te leven en ineens kwam het geluid als onweer door me hele hoofd. Me hamer en aanbeeld in me hoofd begonnen te feesten alsof er een salsa party was.
Nou wil ik deze kaart niet meteen vergelijken met die kaart van mij maar aangezien dezelfde drivers erbij zitten is het zeker de moeite waard om deze optie aan te klikken en eens te luisteren wat je beter bevalt. (dus niet alleen de surround maar ook de dolby headphone functie)

Ik luister zelf btw eerst op een sennheiser HD555 en nu (nadat ik deze heb overgekocht van een mede tweaker op een HD595) die beide wel dolby ondersteunen maar niet officieel erkend zijn
Een Auzentech X-Fi Bravura is ook koptelefoon gericht. Is PCI-E heeft een 1/4" headphone jack. OPAMPS kunnen vervangen worden. etc. Hoge kwaliteits producten kosten alleen een stuk meer. Ik denk dat de features van deze kaart top zijn voor wat je ervoor betaald. ;)
iemand dts via spdif getest richting n home cinema set?

edit n forum gevonden die zegt dat het via bitstreaming moet, via vlc player > a/52 over s/pdif
de card zegt dat het dd en dts kan via spdif, maar het heeft geen "Multi-channel digital encoding" dus zullen ze idd de passtru bedoelen?

en lees dit "http://vip.asus.com/forum/view.aspx?SLanguage=en-us&id=20080423032545000&board_id=21&model=Xonar%20D2X&page=1&count=41"
andere xonar maar kan mss helpen

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 8 april 2011 20:25]

getest werkt ! (zonder die url, maar zelf kijken)

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 12 april 2011 14:19]

Wat "Dolby Headphone" doet; het voegt virtual surround toe aan je koptelefoon :P