Arctic Cooling ATi Accelero X2 Review

SleutelMan 1 juli 2006, 2.043 views

Arctic Cooling ATi Accelero X2

Pluspunten

• (Zeer) goede koelprestaties
  • Stil
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Installatiegemak

Minpunten

• De koeler betrekt de lucht vanuit de kast zelf ipv van buiten (of naar buiten blazen)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Na alles wat afterparty05 heeft genoemd in zijn user review over de Accelero X2 valt er weinig meer toe te voegen :P. Ik zal kort ingaan op deze nieuwe GPU koeler van Artic Cooling.

Waarom deze koeler?

Ik was wegens een defecte X1600XT (geen garantie) overgestapt op een X1800XT (Sapphire, de 256 MB versie). Natuurlijk komt met zo'n high-end kaart ook een fikse energieproductie mee, wat ik al direct merkte aan de temperaturen bij idle niveau (stock cooling uiteraard). Ik had met de kaart direct deze koeler meebesteld, aangezien de VF700 niet goed genoeg was, en de opvolger daarvan nog steeds het geheugen koelt dmv kleine heatsinkjes ivp een geintegreerd blok koper met een fan erop. Watercooling heb ik heel even overwogen maar vond ik toch te duur worden, en deze cooler is ook spotgoedkoop, dus de gok kon ik wel wagen.

Koelvermogen

Er zijn op de markt altijd meerdere mogelijkheden tot koeling, en ze zijn (vrijwel) allemaal beter dan de stock koeler die weliswaar de kaart onder controle heeft maar dat niet echt op een geluidsniveau dat je stil kunt noemen. Bovendien is overklokken met de stock koeler (idle temps 55/61 en stressed 68/81) ook niet echt een aanrader. Toen ik de Accelero had geinstalleerd viel me bij het opstarten al direct de nieuwe idle temp op van 48/53, en een korte stresstest (3DMark06) leverde 55/67 op als nieuw temperaturen, bijna gelijk aan de idle temps van de stock cooler :). Wel een minpuntje van de koeler is dat deze de luchtaanvoer regelt via de kast: de stockcooler betrok deze direct van buiten. Ook gaat hierdoor effectief een slot verloren (naast het 2e slot wat in beslag werd genomen) aangezien bij de stockcooler het geen punt was om 2 kaarten dicht op elkaar te monteren (intake is toch aan de zijkant, niet de bovenkant).

Geluidsproductie

Hoewel zowel de stock cooler als de Accelero hun fansnelheid aanpassen naar gelange de temperatuur/belasting is de laatste toch aanzienlijk stiller. In een systeem volgepropt met Zalman en Papst was de stock koeler goed te horen. Niet zo heel erg luidruchtig, maar wel duidelijk boven de rest van de fans uit. De Accelero hoor ik nauwelijks, zowel niet onder belasting als idle, die wordt namelijk overstemd door de CNPS-9500 CPU koeler. Helaas heb ik ook geen decibel-meter voorhanden (niet dat het heel erg uitmaakt ten midden van 10 fans)

Installatiegemak

Een kind kan de was doen, zo zou ik dit kunnen typeren. Hoewel ik inmiddels als diverse kaarten van hun stockkoeling heb ontdaan was ik van tevoren toch ietswat zenuwachtig (dure kaart etc), maar dat was ongegrond. Gewoon netjes de handleiding volgen en voorzichtig de oude koelprut weghalen en het loopt gesmeerd. Het blijft vreemd dat de backplate niet word gebruikt, dit was met de ATi Silencer serie wel, maar de koeler is gelukkig erg licht.

Compabiliteit

Als je een X1800 of X1900 kaart heb die het reference design volgt, dan zou je geen problemen moeten hebben :). De koeler is ietsjes hoger dan de stock cooler, maar als je je pc niet hebt volgepropt met PCI kaarten dan zou het allemaal moeten passen. Over het algemeen is de lengte van een X1800/1900 kaart in een kast meer het probleem dan de dikte van de koeler. Bij mijn moederbord (Asus A8N-SLI Premium) is er ook bij een evt Crossfire/SLI opstelling nog ruimte over voor een 2e kaart, er blijft zo te zien nog een slot over.

Prijs&Conclusie

En dan de prijs: lachwekkend voor zo'n goede koeler. Ik betaalde ongeveer 20 euro voor deze koeler. Jammer dat ATi zelf standaard niet wat meer aandacht besteed aan de koelers, Artic Cooling bewijst hiermee dat met een beetje denkwerk je goedkoop veel beter kan koelen :)

Heb jij ook een Arctic Cooling ATi Accelero X2?

Mooie review. Goed opgebouwd. Leuk dat er veel te vertellen valt over GPU koelers :P Ik zie dat je er tijd aan besteed hebt. Ga zo door! :D
Bedankt voor je review, ik heb de koeler net besteld. En ik hoop dat hij echt goed presteerd op mijn x1900xt. Want het lawaai wat er nu vanaf komt is niet normaal, en de temperaturen zijn ook zeer hoog met de stock koeler.
mooie review, alleen al je smileys maken het een beetje onvolwassen.

Toch erg netjes! toppie
sorry van die smilies, ik zie sowieso nog een aantal verbeterpunten, ik zal hier en daar wat aanpassen :)
Als jij een verhaal verteld doe je dat volkomen emotieloos? Ik denk het niet, vandaar dus de smilies denk ik.