Google Pixel 6 128GB Zwart

€ 519,-
Specificaties 6,4" • 2400x1080 • 128GB - Bekijk alle specificaties

Google Pixel 6 128GB Zwart Review

wvolkers 6 januari 2022, laatste update op 9 januari 2022, 600 views Product gekocht

Google Pixel 6 128GB Zwart

Dit is een allround top toestel, voor deze prijs: 649 euro in Duitsland. Vlekkeloze en soepele Android ervaring welke ik bij Samsung of Xiaomi (recentelijk de Mi10T Pro gehad), al lang niet heb gezien.

Pluspunten

• Voelt zoals Android bedoeld is
  • Top primaire camera, betrouwbaar en veel opties
  • Premium feel (voor schappelijke prijs) in relatief compact jasje
  • Scherm: zowel kwaliteit als strak ontwerp

Minpunten

• Gladde achterkant: 'minor'
  • Camera 'visor' is eye-catcher, maar ook dust-catcher
  • Sluitertijd bij 's avonds mensen fotograferen, had nog iets korter gemoeten. Hopelijk middels update.
  • Vingerafdruk sensor i.c.m. screenprotector

Samenvatting
Dit is een allround top toestel, voor deze prijs: 649 euro in Duitsland. Vlekkeloze en soepele Android ervaring met een top camera (zowel de soft- als hardware) welke ik bij Samsung of Xiaomi (recentelijk de Mi10T Pro gehad), al lang niet heb gezien. Daar hapert altijd wel eens iets of gebeurt er iets geks, wat eigenlijk niet zou moeten gebeuren.

Behuizing
Hij ligt ook erg lekker in de hand (wel iets gladde achterkant), ik vind de afmetingen precies goed. En dat is wel echt een voordeel, want ik wilde een telefoon met (een van) de beste primaire camera('s). Bij de meeste Android vlaggenschepen, zit je dan ook aan 'ultra' afmetingen vast. De iPhone 13 Pro daarentegen, is nog wat kleiner, maar vind ik door zijn scherpe randen niet zo fijn in de hand liggen.

Camera
Ik wilde de 'clean' Android ervaring wel eens ervaren, maar de camera was mijn grootste motivatie om de Pixel 6 te kopen. Vandaar dat dit onderdeel het langst is in mijn review. Ik maak erg veel foto's en hoewel bij goed licht mijn Mi10T Pro niet teleurstelde, wilde ik ook bij minder licht bewegende onderwerpen goed vast kunnen leggen. Zonder dit 3x opnieuw te hoeven doen en te vragen of iemand stil kan staan (bij kleine kinderen sowieso onmogelijk). Ook heb ik lang getwijfeld tussen de Pixel 6 en iPhone 13 Pro om deze reden.
Nou, de Pixel 6 stelt niet absolut niet teleur op dit gebied! Niet alleen de scheprte is veel consistenter, ook het dynamisch bereik, contrast en kleuren zijn significant beter dan mijn oude Mi10T Pro. Ik heb veel direct vergelijk materiaal kunnen schieten, met mijn oude toestel naast de Pixel 6. In vrijwel alle gevallen maakt de Pixel 6 een betere foto. Bij weinig licht en een bewegend onderwerp, moet hij het soms wel onder doen voor de iPhone 13 Pro, moet ik eerlijk bekennen. Deze scoort 's avonds en bij bewegende onderwerpen, op Point & Shoot gebied gewoon wat 'betrouwbaarder': nóg wat vaker is de foto de eerste keer gewoon scherp. Dit komt dus door de lager gekozen standaard sluitertijd bij de iPhone 13. Bij voldoende licht en/of stilstaande onderwerpen echter, prefereer ik meestal de foto's van de Pixel 6, met zijn meer detail, dynamisch bereik en meer natuurgetrouwe kleuren (ook niet te contrastrijk). Ik hoop dat met een software update, de Pixel 6 zijn sluitertijd bij bewegende onderwerpen, nog wat korter maakt. Dan maar iets meer ruis, maar een scherp onderwerp. Dat zou de Pixel 6 (Pro) ook kwa Point & Shoot bij minder licht, naar een nog hoger niveau brengen.

De Pixel 6 heeft natuurlijk geen zoom camera, hoewel ik de 2x zoom resultaten OK vind. Zelf gebruik ik de zoom ook niet zo vaak. Ook omdat ik weet dat de sensor daarvan, eigenlijk altijd minder is dan van de primaire camera. En ik kick nogal op een zo hoog mogelijke foto kwaliteit. Jammergenoeg staat Google niet toe in HEIC op te slaan, dus je foto's zijn 3-6MB groot, terwijl dat ook makkelijk de helft had kunnen zijn (was fijn geweest i.c.m. met de 16GB gratis Google Photos back-up).
De ultra wide is inderdaad niet heel ultra (0.7x), maar in sommige gevallen geeft 0.5x ook een ongewenst onnatuurlijk effect. Maar ook hier geldt: ik ben na gegaan hoevaak ik de ultra wide gebruikte, en dat is gewoon echt <<10% van de gevallen. Evenals de selfie camera. Ik ben inmiddels een ervaren 'telefoon achterstevoren selfie' cameraman geworden.. :)
Al met al heb ik op camera gebied, liever de Pixel 6, dan de (toch bijna dubbel zo dure) iPhone 13 Pro, welke dus op enkele gebieden beter (met name: betrouwbaarder) presteert. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor portrait foto's. Meer in-depth vergelijk vind je op https://www.dxomark.com/g...ig-leap-in-image-quality/. Dan kan je zelf beoordelen wat jij het meest belangrijk vindt.

Scherm
Het scherm is uitstekend. 90Hz ervaar ik als een mooi minimum. Ik heb liever 90Hz waarin alles vloeiend gaat, dan 144Hz (Xiaomi Mi10T Pro) welke in optimale gevallen er nét iets vloeiender uit zien, maar door slechte software sommige dingen alsnog gaan stotteren, omdat hij het even zwaar krijgt bijvoorbeeld.
Ook vind ik het scherm erg mooi in de behuizing zitten, met strakke rondingen welke vrijwel gelijk lopen met de behuizing. Bezels ook kleiner dan ik vermoedde. Camera 'visor' vangt wel veel stof (zie foto).

Accuduur
Kan ik nog niet super veel over zeggen omdat ik het toestel nog maar 2 dagen heb. Maar ik heb de accu vooralsnog niet onder de 40% gekregen. Doordat alles ook zo soepel loopt en veel gebruik wordt gemaakt van donkere thema's, verwacht ik dat 2 dagen te halen is, bij weinig gebruik.

Software
Zoals al geschreven: alles gaat heel soepel, zoals het hoort. Een echte iPhone concurrent kwa software ervaring. Maar dan wel met meer customizability, wat ik wel leuk vind. De camera bijvoorbeeld, kent heel veel leuke (creative) features, maar zonder hem gebruiksonvriendelijk te maken. Ook achteraf met editen, weet de Pixel 6 te imponeren met herkenning van de foto en a.d.h. hiervan, voorstellen voor filters bijvoorbeeld.
Met installeren logde veel apps ook al automatisch in, ook die ervaring heb ik nog niet eerder zo soepel gehad: ik was in een dik uur klaar met mijn 50-tal apps, terwijl ik een helemaal clean-install heb gedaan (niks overgenomen van mijn oude toestel).

Al met al voelt dit na een paar dagen gebruik zowel als een verademing, als een toestel wat nog langere tijd zeer betrouwbaar blijft werken. Ik had niet verwacht dat mij dit zo zou opvallen. Ik heb dit toestel namelijk met name gekocht door de lovende reviews op camera gebied.
Indien ik nieuwe bevindingen doe, zal ik deze review updaten!

Heb jij ook een Google Pixel 6 128GB Zwart?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties