Creative Audigy SE Review

Cassie789 20 september 2010, laatste update op 20 september 2010, 2.017 views

Creative Audigy SE

Pluspunten

• EAX 3.0
  • Control Panel
  • 7.1 geluid

Minpunten

• Ondersteuning via Creative

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 3
Kaart paar dagen terug overgenomen van een MedeTweaker voor 5,- Leuk prijsje dus, maar alleen de kaart was dus inbegrepen (De rest moest ik zelf uitzoeken, opzich geen probleem). Ik zocht een extra geluidskaart omdat ik graag tijdens het gamen vaak op Skype zit en het geluid van mijn games graag apart over de speakers hoorde in plaats van over de headset. Ik heb dus geen informatie over CPU belasting aangezien ik beide kaarten gebruik (Onboard + Audigy)

Featureset:

De featureset is redelijk beperkt, maarja, wat kun je verwachten van de goedkoopste kaart uit de Soundblaster reeks... Voor mij is hij voldoende aangezien ik nou niet echt een audiofiel ben. Volgens de website beschikt de kaart over de volgende functies:

* 7.1-surrounduitvoer.
* Audioresolutie van 24-bit/96 kHz.
* 100dB signaal-ruisverhouding.
* Inclusief veelzijdige Creative Media Source-software.
* EAX ADVANCED HD 3.0-ondersteuning voor games.
* CMSS upmixt stereo-inhoud naar 7.1-surround.

Dat 7.1 surrounduitvoer erop zit, moet ik maar geloven. Ik heb hier zelf een 2.1 stereo setje (Logitech X-230) En heb dus de surroundfunctie niet uit kunnen proberen. Dat van de 24-bit/96Khz klopt wel, bij de Windows geluidsopties moest ik dit wel aanpassen aangezien hij standaard op 16-bit geluid stond. Voor het EAX geluid moest je bepaalde ALchemy software installeren. Dit ging niet zonder slag of stoot, de installatie vroeg om een bepaalde diskette en dus moest ik de setup uitpakken. (Een niet-Tweaker had dit dus nooit geweten) Hierna installeerde de software prima, maar liep ik weer tegen een nieuw probleem aan: Wanneer ik gamede + muziek luisterde begon mijn muziek te kraken... iets wat je dus niet wilt hebben. ALchemy software dus maar weer uitgeschakeld.

Aansluit- mogelijkheden:

De kaart beschikt dus over 7.1 geluid met de volgende aansluitingen:

• Lijnniveau uit (vooraan / zijkant / achteraan / midden / subwoofer) of uitgang voor hoofdtelefoon
• Lijningang / microfooningang / *digitale in- en uitgangen
• Aux Audio-ingang

Ikzelf heb nu alleen de uitgang gebruikt voor mijn speakers aangezien ik mijn headset over de onboard kaart heb hangen.

Weergave- kwaliteit:

De weergave kwaliteit is zeer goed, de bass klinkt dieper en voller en bij gaming hoor je achtergrondgeluiden een stuk beter. Bij muziek klinkt alles gewoon een stuk beter, voller, hoge tonen worden beter weergegeven. Geweldig dus.

Drivers en ondersteuning:

Zeer slecht, de Creative website heeft redelijk wat software op hun website staan, maar veel ervan werkt dus gewoon niet. (Of met een omweg) De downloadsnelheid vanaf de Creative servers is gewoon ronduit triest. De hoogste snelheid die ik heb kunnen behalen is 50kbps... je bent dus een half uur bezig voordat je uiteindelijk geluid uit je speakers kan krijgen. Ik heb speciaal voor een Creative kaart gekozen omdat ik het uitgebreide softwarepakket wilde testen, een uur later was dit pakket eindelijk binnen. Bij de beschrijving stond duidelijk: Control Panel. Tijdens het installeren stuitte ik op het probleem dat er al een Driver geinstalleerd was.. dit vond ik raar aangezien dit toch het aparte Control Panel was??? Blijkbaar niet dus, drivers weer gedeinstalleerd en Control Panel erop gegooid. Dit is dan ook wel weer zeer uitgebreid en bezit over deze mogelijkheden:

* Creative Audio Console.
* Creative Device Control.
* Creative EAX Console.
* Creative Speaker Settings.

Vooral het EAX console is heel handig.

Prijs:

De prijs is vooral een grote plus bij dit kaartje, tweedehands al op de kop te tikken voor 5 euro. Nieuw 26 euro. Voor deze prijs zou ik deze kaart aan iedereen aanraden.

Conclusie:

Ik raad deze kaart aan, aan mensen die waarde hechten aan goed geluid, maar geen audiofielen of extreme games zijn. Daarvoor zou ik een duurder kaartje aanraden. Maar wanneer je een gemiddelde gamer bent, en MP3'tjes luistert is deze kaart prima geschikt.

(Jammer genoeg heb ik geen foto's van het kaartje aangezien ik hem gelijk ingebouwd heb)

Heb jij ook een Creative Audigy SE?

Idd prima kaartjes, had er ook een van 5 eu, thx basbas26
Heb hem ook van Basbas26 :)
Kaart is te unlocken naar de X-fi PCI (niet zelfde als X-fi PCI Express). Dit geeft je de X-fi crystalizer en X-fi surround.

Uitleg hier: http://nomoregoatsoup.wor...zer-for-sb-audigy-series/

[Reactie gewijzigd door discy op 13 december 2011 16:17]