Fibaro CO Sensor Review

KlautePool 28 december 2021, 162 views Product gekocht

Fibaro CO Sensor

Voor 10 euro meer een Netatmo CO melder is het meer dan waard. Ophangen was een fluitje van een cent, aanmelden in HomeKit ook, maar gebruik is een hel.

Pluspunten

• HomeKit integratie
  • Temperatuur sensor
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Batterij om de maand vervangen
  • App werkt niet naar behoren
  • Te grote schroeven = "tampered" melding

Kwaliteit Score: 4
Ik wilde mijn oude "domme" CO melders vervangen door slimme HomeKit sensoren. Ten tijde van kopen waren alleen deze van Fibaro geschikt, waardoor ik hier meteen 2 van in huis heb gehaald. 1 in de woonkamer (want we hebben een gaskachel) en 1 in de slaapkamer (want er is een douche aansluitend aan de kamer). We wonen in een jaren 30 huurhuis, dus overstappen op CV is helaas geen optie en mijn geiser vertrouw ik niet.

Eenmaal binnen was ik verbaasd door de goede bouwkwaliteit en hoe klein ze oogden. Met 2 meegeleverde schroefjes probeerde ik ze vast te maken, maar de schroefjes bleken te klein voor de gaten in de muur (mijn fout). Ik had ze zo'n 50 cm van de grond en ruim 2 tot 3 meter van de plek waar CO zou kunnen ontstaan. Zo werd het ook aangegeven in de gebruiksaanwijzing.

De apparaten doen het op verwisselbare CR123 batterijen en zouden volgens de fabrikant een flinke tijd mee moeten gaan. Na het ophangen en uitlezen van de batterij in de Fibaro app, waren de batterijen op 80%. Vreemd, maar geen ramp. De volgende dag las ik ze uit en was de woonkamer sensor op 67% en de slaapkamer sensor op 96%.

Ik nam contact op met de importeur in Nederland, welke het probleem bij mij wilde schuiven, want na 2 weken gaf het apparaat in de woonkamer aan dat hij op was. Dit zou volgens de leverancier mijn schuld zijn want de Bluetooth zou te ver van mijn HomePod zijn (3,5 meter zonder obstakels). Mijn HomePod Mini uit de eetkamer staat op dezelfde afstand. Dat zou niet moeten kunnen en ik moest de afstand precies opmeten aan de telefoon. Uitendelijk heb ik boos opgehangen en het kantoor in Polen gebeld. Nieuwe gekregen.

Een half jaar later dezelfde problemen bij beide apparaten. Zelfs 2 duracell CR123's mochten maar 2 weken werken. Ik heb Netatmo CO melders gehaald.

Heb jij ook een Fibaro CO Sensor?