F1 2021 - Standard Edition, Windows

€ 32,10
Specificaties PC • Race - Bekijk alle specificaties

F1 2021 - Standard Edition, Windows Review

HaaspaasTestpanel 24 december 2021, 97 views Testpanel

F1 2021 - Standard Edition, Windows

F1 2021 is een solide game die bij mij door onstabiliteit toch enigszins verpest wordt. . Als je op zoek bent naar een laagdrempelige race ervaring met leuke extra gameplayelementen, of als je simpelweg fan bent van F1 en je racefantasie wilt beleven, is dit een prima game.

Pluspunten

• Prima performance
  • Goede visuals
  • Braking point brengt variatie in gameplay

Minpunten

• Crashes (!!!)
  • In-game reclame voor microtransactions
  • Bugs
  • Matige AI

Gameplay Score: 3
Beeld Score: 4
Geluid Score: 4
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Stabiliteit Score: 1

Via het tweakers testpanel heb ik de kans gekregen F1 2021 uit te proberen voor een review.

Ik zie mezelf als een ‘casual’ simracer; ik speel racing games met het doel het gevoel van echt racen te benaderen, maar ik heb nog niet een volledige raceauto aan simapparatuur in mijn huiskamer staan. In deze review benader ik de game ook vanuit dit perspectief.

Ik heb de game gespeeld op een pc met een rtx2080 en ryzen 3700x. Qua besturing heb ik afgewisseld tussen een T150 pro racestuur en een xbox controller.

Performance

Port kwaliteit
Mijn simracing platform is PC en daarom wil ik eerst de kwaliteit van de PC port ter aandacht brengen. Ik heb wat kleine irritaties ervaring in de UI, met name omdat de muis niet ondersteund wordt om menus te navigeren. Daarintegen was ik wel positief verrast om te zien dat de game telemetrie ondersteunt, waarmee je via een programma zoals SimHub externe hardware kan aansturen.

De game draaide bij mij op een systeem met een rtx2080 en een ryzen 3700x. Op ultra settings, 1440p en ray tracing uit haalde ik een fps rond de 90. Ik heb geen storende performance issues zoals stotteren ervaren. Wanneer je een race pauzeert draait de GPU ook in het pauzemenu op volle toeren. Dit soort zaken vind ik persoonlijk wat slordig en zonde.
Graphics
F1 2021 ziet er grafisch prima uit. De autos zijn uiteraard in volle details uitgewerkt en zien er indrukwekkend uit. De banen zijn waarheidgetrouw weergegeven maar doen grafisch niet meer dan wat ze moeten doen. F1 2021 biedt op de pc de optie voor ray traced reflections en ray traced shadows. De grafische impact van ray tracing was minimaal, en zal in alles behalve de meest krachtige systemen de performance kosten niet waard zijn.
Stabiliteit
Dat Max zijn titel te danken heeft aan een crash maakt dat ik een crash hier en daar wel kan tolereren. In F1 2021 echter, ervaar ik zoveel crashes dat de game soms onspeelbaar is. Dan heb ik het uiteraard niet over Latifi in de vangrail, maar een crash to desktop elke keer als ik langer dan een minuut in een race zit.

De zogenaamde ‘ego dumper’ crash (vernoemd naar de errorlog dumper die weergegeven wordt nadat je naar je desktop verbannen bent) is als ik google mag geloven een bekend probleem. Verschillende artikelen wijten het aan verschillende zaken zoals 3rd party software (afterburner, rgb controllers etc.), gpu drivers en zelfs de BIOS wordt genoemd als mogelijke oorzaak. Ik heb van alles geprobeerd inclusief het updaten van drivers, toepassen van meerdere ‘fixes’ in het nvidia control panel, bios update en het elemineren van 3rd party software die ik draai, maar de enige manier om de game te spelen als ik de ego dumper crash tegenkom is om mijn hele systeem te rebooten. Ik heb in lange tijd niet zoveel gedoe gehad om een pc game te draaien en ik vind eerlijk gezegd ook dat wanneer zaken als populaire 3rd party software zoals afterburner een game mogelijk onspeelbaar maken er een verantwoordelijkheid bij de ontwikkelaar ligt om deze incompatibiliteit te herstellen.

Gameplay

Realisme
Voor iemand zoals ik, die normaal in GT autos in Assetto Corsa rijdt, was F1 racen vanzelfsprekend even wennen. Door de enorme downforce voelt het alsof je op rails rijdt. Het voelt compleet anders dan wat ik gewend ben, maar dat is uiteraard ook wat je van F1 zou verwachten. Of het realistisch is durf ik daarom niet te beoordelen, maar het voelt wel geloofwaardig.
AI
De AI bestuurders in deze game hebben soms wat eigenaardige gedragingen. Ze lijken iets te veel aangetrokken te zijn door de ideale racelijnen waardoor ze bij grote opstoppingen niet altijd slim handelen. Wanneer er meer ruimte onstaat en er 1 op 1 situaties onstaan komt de AI iets beter uit de verf.
Simracing vs casual
F1 2021 positioneert zich als een game die zowel gewone F1 fans als de fanatieke simracer wil aanspreken. Er bestaat een breed scala aan opties om het racen realistischer of juist makkelijker te maken. Denk hierbij aan traction control en ABS. De game biedt ook de optie voor ‘brake assist’ en ‘steering assist’ waardoor in theorie zelfs de meest onkundige coureur nog netjes door de bochten kan scheuren. Deze opties zijn echter zo ingrijpend dat ik me niet kan voorstellen dat zelfs de meest casual speler dit aan zou willen laten.

Zelf vond ik de game het meest op zijn plaats als semi-casual racing game die ik achterover leunend met een controller speel in plaats van als game die ik met alle toeters en bellen van een sim rig zou willen spelen. Overigens moet ik hier de sidenote maken dat het racestuur (t150 pro) dat ik gebruik misschien niet het meest geschikt is voor F1 racen.
Toegankelijkheid
Aansluitend op dit punt kan ik stellen dat de game zowel qua gameplay als qua randzaken toegankelijk is voor beginners of voor mensen die niet heel diep in de materie van F1 zitten. Je hoeft geen FIA regelementen door te nemen om te begrijpen wat er allemaal gebeurd en met de assists kan je het racen zo makkelijk maken als je zelf wil.

Gamemodi

Careermodus
In de careermodus speel je als coureur van een team naar keuze. Naast het rijden van de races moet je je ook bezig houden met het beheren van R&D en je voertuig. De verschillende races worden aan elkaar gepraat door commentators en presentators waardoor je een beetje context opbouwt rond je races.

Dit is de gamemode waar ik het grootste deel van mijn tijd heb doorgebracht. Er is genoeg content om career mode lange tijd interessant te houden, vooral wanneer je start met een laag geklasseerd team.

De careermodus van F1 2021 begint met een optioneel F2 seizoen. Ik heb ervoor gekozen dit seizoen te doen maar kan aanraden deze over te slaan. Het F2 seizoen is erg barebones vergeleken met de F1 career modus. Zaken zoals R&D ontbreken hier.
My team
In My team creëer en manage je je eigen F1 team. Functioneel gezien verschilt de gamemodus niet aanzienlijk van wat je in de careermodus aantreft behalve dat je naast R&D ook beslissingen rond je team en coureurs maakt. Zelf heb ik niet veel tijd in de modus doorgebracht omdat ik al veel van de careermodus gezien had, maar ik vind het als alternatief perspectief op de careermodus een interessante toevoeging.
Braking point
In braking point volg speel je nieuwkomer Aiden Jackson tijdens zijn cariere. Deze gamemode combineert cutscenes en interessante uitdagingen om een verhaal neer te zetten. Het verhaal zit in principe prima in elkaar, maar wordt niet beïnvloed door wat er in de race gebeurt. De uitdagingen en de themas in het verhaal (rivaliteit enz.) dienen als leuke introductie voor iemand die nog niet zoveel met F1 te maken heeft gehad.

Overig

Microtransactions
Bij het opstarten van de game word je begroet met reclame. Deze reclame is voor de ingame shop waar je pakjes voor je coureur en kleurstellingen voor je autos kan kopen. Ook het battlepass model is deze game niet bespaard gebleven. In gratis games is dit soort agressieve marketing nog te verkroppen, je krijgt immers waar je voor betaalt. Echter, in een AAA game met een AAA prijs vind ik, hoe hard men ook probeert het te normaliseren, het altijd onacceptabel om content achter een betaalmuur te zetten om deze vervolgens aan de gebruiker op te dringen.
Bugs
Ik ben tijdens mijn playthrough slechts één duidelijke bug tegengekomen, maar deze was echter wel redelijk gamebreaking. In het F2 seizoen werd de grid positie na kwalificatie totaal verkeerd bepaald. Zo kwalificeer je dus pole position om vervolgens op plek 16 of 17 te starten. Op fora ben ik anderen tegengekomen die hetzelfde ervaren, en schijnbaar werkt codemasters momenteel aan een fix.

F1 2021 is een solide game die bij mij door onstabiliteit toch enigszins verpest wordt. Het is een game die zowel casual- als simracers probeert te bedienen waardoor het misschien net niet genoeg biedt voor de meest hardcore gebruiker. Voor mij was de game op zijn best in de careermodus als casual game die ik tussendoor speel met een controller in plaats van racestuur. Als je op zoek bent naar een laagdrempelige race ervaring met leuke extra gameplayelementen, of als je simpelweg fan bent van F1 en je racefantasie wilt beleven, is dit een prima game.

Heb jij ook een F1 2021 - Standard Edition, Windows?