Ziggo Connect Box Review

mol84 23 december 2021, 3.147 views Product gekocht

Ziggo Connect Box

Dankzij de Puma6 chipset is dit absoluut een waardeloos apparaat.

Pluspunten

• Mooi voor in de meterkast bij opa en oma

Minpunten

• Ping jitter
  • Buffer bloat
  • Hoog energieverbruik
  • Puma 6 chipset
  • Bij wat hogere traffic / meerdere verbindingen wordt alles instabiel

Zeer instabiele latency met regelmatig grote uitschieters.
Zie ook http://www.dslreports.com/tools/puma6 om dit zelf te testen

Erg vervelend wanneer je gebruikt maakt van realtime diensten zoals online gaming of videoconferencing.

Als je even de tijd neemt op het Ziggo Community forum, dan zal je zien dat het er vol staat met klachten.
Ziggo medewerkers moeten dit maar al te goed weten, maar proberen eerst alle andere mogelijk oorzaken aan te pakken en zijn terughoudend om de echte oplossing te bieden.
De oplossing is heel simpel: Modem vervangen door een fatsoenlijk modem zonder Puma6 chipset.

In mijn situatie begon de ellende toen ik via de Ziggo chat aangaf een oud modem te hebben die niet geschikt was voor de IPv4+6 dual-stack die vanaf december 2021 standaard wordt aangeboden voor modems in bridge modus.
Ik was op de hoogte van de Connectbox problematiek, maar mij werd verzekerd dat er niks mis zou zijn met dit modem en er geen alternatieven waren.
Aldus een paar dagen later het modem ontvangen en aangesloten.
Mijn vreugde om eindelijk IPv4 en IPv6 (full dual-stack) te hebben sloeg al gauw om in teleurstelling toen ik merkte dat de internetverbinding gewoon niet stabiel te krijgen was.

Ik krijg nu een zakelijk Ubee modem toegestuurd van Ziggo (Ubee UBC1318ZG).
Vergeet de klantenservice en vraag hiernaar op de Ziggo Community (community.ziggo.nl) en laat je niet verleiden tot allerlei andere onzinnige verzoeken om je aansluiting te testen.

Heb jij ook een Ziggo Connect Box?

Bij wat hogere traffic / meerdere verbindingen wordt alles instabiel
Ik heb ook een ConnectBox op een 600mbit verbinding (Arris TG2492LG-ZG, ook Puma6 chipset) en ik heb nergens last van. Ik trek regelmatig mijn hele verbinding dicht en heb dan geen enkel probleem. Ook geen buffer bloat, als ik bv. de tests op DSLReports.com doe kom ik qua bufferbloat gemiddeld op 0ms uit -- niets dus.

Ook die DSLReports Puma6 test geeft me een goed resultaat (grafiek compleet groen).

-- Edit: mijn Connectbox staat wel bridged, misschien dat dat het verschil maakt?

[Reactie gewijzigd door Wildfire op 24 december 2021 09:31]

Dat klinkt beter dan mijn mijn bevindingen. Fijn dat het dus niet bij iedereen zo slecht is gesteld.
Wellicht betreft jouw Connectbox geen Compal CH7465LG-ZG?
Ik zal na vandaag zien of het modem wissel veel effect heeft.
Ik heb een ConnectBox, m'n derde. Ze leven ongeveer 1,5 jaar bij mij thuis. Ik zal de volgende keer een zakelijke Ubee vragen!
Update:
Ik heb mijn Ubee UBC1318ZG ontvangen en aangesloten en merkte meteen verschil.
Weg met de veel te hoge ping jitter en bufferbloat.
DSLReports Puma6 test gaf eerst erg veel rode stippen en nu geen rood meer te bekennen.
Bufferbloat test (waveform) is van rating D naar een B gegaan.

Kortom, de Connectbox (Compal CH7465LG-ZG) gaat retour en komt hier nooit meer terug.

Ik zie bij inloggen op het nieuwe modem dat de signaalwaarden er ook stukken beter uit zien, met name de SNR was voorheen ongeveer 36 en nu 40+. Downstream power is hoger en upstream power is lager. Ook staan de uncorrectable errors netjes nog op 0 (na 1 uur online).
Zelf heb ik ook deze connectbox gehad, zelfde verhaal, hoge jitter, crasht volledig bij veel connections, gaming of zelfs bij teamsvergaderingen.

Ziggo community heeft mij ook geholpen aan een UBC1318, ik kwam bij de helpdesk nergens. Zeer slechte service daar.

Nogmaals de Ziggo community heeft me geholpen en mijn problemen zijn opgelost. Maar de connectbox is een vreselijk apparaat met puma 6 chipset.
Oud draadje; nieuwe comment.

Ik heb de Ziggo klantenservice gebeld. Zeer aardige man aan de telefoon gehad. Ook hier dezelfde problemen. Nu krijg ik ook de ubee toegestuurd. We gaan het zien!
Net met dezelfde problemen gechat met Ziggo: totaal niet voor rede vatbaar.
Ik ben zelf een zeer ervaren netwerktechnicus, maar ziggo wil een monteur met een andere Connectbox langs sturen.
De moed begint me in mijn schoenen te zakken.
Inderdaad is de chat hopeloos zoals besproken. Via het community forum kom je een stuk verder, die moderators hebben het wel door. Of bellen met de klantenservice zoals @gijskeherder meldde.