1 review

Contour Design RollerMouse Free3 Wireless

€ 298,87
Specificaties Radiogestuurde muis en 2.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Contour Design RollerMouse Free3 Wireless Review

J-P 23 december 2021, laatste update op 23 december 2021, 97 views Product gekocht

Contour Design RollerMouse Free3 Wireless

Een erg intuïtieve muis maar wel met een korte gewenningsperiode. Voor gamen vind ik de muis niet geschikt, wellicht met meer oefening. Voor thuiswerken ideaal, maar ook makkelijk mee te nemen omdat hij draadloos werkt. Ook heeft de muis meerdere handige sneltoetsen zoals knippen/ plakken en dubbel klikken.

Pluspunten

• Geen RSI klachten meer
  • Draadloos
  • Handige sneltoetsen
  • DPI makkelijk in te stellen

Minpunten

• Duur
  • Niet geschikt voor gamen

Ik heb deze muis gekocht als opvolger van de Free2 die ik 5 jaar heb gebruikt. Die begon echter wat gebruikssporen te vertonen waardoor een upgrade interessant werd.

De Free2 (onder) en zijn opvolger de Free3 (boven)

De muis werkt door de rollbar te bewegen, rol je naar boven dan gaat de muis naar boven en vica versa. Beweeg je de bar links of rechts, dan beweegt de muis ook die kant op. Wanneer je links of rechts geen ruimte meer hebt om te bewegen zal de muis op het scherm automatisch snel naar die kant van het scherm bewegen.

Ik heb dankzij de Free2 en nu de Free3 al jaren geen last meer van een muisarm waardoor ik de hoge prijs meer dan gerechtvaardigd vind. De bediening was initieel even wennen, maar gaat me momenteel erg makkelijk af.
De paar keer dat ik ga gamen val ik echter wel terug op een traditionele muis vanwege snellere accurate bediening. Iets wat je in een Office document niet nodig hebt, maar in een shooter des te meer. Daarom acht ik de muis minder geschikt voor gamen.

Voor kantoorwerk echter is de muis meer dan geschikt. Hij bevat ook meerdere sneltoetsen die een meerwaarde bieden:
  • Enkele muisklik in de rollbar (de weerstand hiervoor is instelbaar)
  • Copy
  • Paste
  • Back
  • Forward
  • Left click
  • Double click
  • Right click
Middels de software die Contour levert kan je de knoppen zelf instellen. Ik gebruik echter de standaard instellingen.

De Free 3 wireless is zoals de naam al zegt, draadloos. Hij heeft een ingebouwde accu die naar mijn ervaring een maand mee gaat. Daarna heb je hem binnen een uurtje weer tot 100% opgeladen. Dat doe je door de USB kabel (2 meter lang) te verbinden met bijvoorbeeld de computer. De muis blijft dan gewoon te gebruiken. Indien je dat wilt kan je de muis dus ook standaard bedraad gebruiken.
Met een druk op de knop zie je het accupercentage van de muis:

Accupercentage van de muis

Wireless gebruik gaat gepaard met een USB dongle (vergelijkbaar in grootte als met de dongels van Logitech). De dongle kan in de muis worden opgeborgen.

De grootte van de dongle tov een Logitech dongle (rechts)

Al bij al zou ik deze muis dus zeker aanraden als je last hebt/ krijgt van RSI.

Heb jij ook een Contour Design RollerMouse Free3 Wireless?