1 review

Albrecht DR 690 CD

€ 141,34
Specificaties Digitale radio met WiFi - Bekijk alle specificaties

Albrecht DR 690 CD Review

MacOSX-man 19 december 2021, 565 views Product gekocht

Albrecht DR 690 CD

Makkelijke bediening, ook voor senioren. Bouwkwaliteit matig, geluid idem.

Pluspunten

• Duidelijke menustructuur
  • Redelijk eenvoudig te bedienen

Minpunten

• Geluidkwaliteit ‘mwah, niet best’
  • Bouwkwaliteit matig tot krap voldoende

Geluidskwaliteit Score: 2
Grootmoeder (80+) luistert in de keuken graag naar de radio. Haar oude transistorradio (40+ Philips) weer ‘n keer laten repareren was geen optie. Naar de radio luisteren via haar gloednieuwe iMac M1 ook niet, want die staat niet in haar keuken. Maar behalve dat ze die Mac aardig kan bedienen is ze een zelfverkozen digibeet. Dus een smartphone heeft ze niet en de term Bluetooth zegt haar niets. FM verdwijnt binnenkort en DAB werkt niet lekker bij haar vanwege te dikke muren en goede isolatie. De specs voor een nieuwe radio waren daarom: internet (wifi), compact, bedieningsgemak (voor senioren), goede neutrale geluidskwaliteit, budget max. 150 euro.

Reviews van verschillende merken/typen gelezen. Het merk Albrecht kwam steeds wel goed uit de bus en per toeval liep ik tegen een retourexemplaar aan van type DR 690 CD. Krèk wa’k zocht. Voor in totaal 104 euro ontving ik ‘m de volgende dag thuis.

Keurig verpakt, handleiding (helaas geen Nederlands), voedingkabeltje en ABtje met batterijen erbij. Aardig ontwerp, alleen wel jammer dat ie vrij breed en laag is. Op haar aanrecht neemt deze radio meer ruimte in beslag dan haar oude rechtopstaande model.

Hij voelt wel een beetje bullig aan; de kast is gemaakt van (te licht) hardboard plaat met zo’n akelig houtprintje eromheen gevouwen. Een massief kunststof kast was beter geweest. De bedieningsknoppen zijn groot genoeg voor senioren en voelen wel iets degelijker aan. Dik minpuntje is dat één van de zes drukknopjes niet terugveert als je erop drukt omdat ie in de sponning blijft hangen (het gaatje waar ie doorheen steekt is te nauw). Pluspunt is het bedieningsmenu. Al duurde het wel eventjes voordat ik de internetinstellingen voor mekaar had. Via DHCP een IP-adres ontvangen werkt namelijk niet. Dit is klaarblijkelijk een issue van dit apparaat; van het handjevol troubleshoots die de handleiding vermeldt is dit er eentje. De oplossing ligt in een handmatige IP-instelling. Internetradiostations zoeken is daarna een fluitje van een cent, dit gaat grootmoeder ook wel lukken. Ook CD’s erin doen is handig: als je op de ejectknop drukt gaat de CD-lade open en springt de radio meteen naar CD. Een grootmoeder kan de was doen.

Maar nu de geluidskwaliteit… Okee, misschien ben ik verwend met vinyl via een Denon draaitafel, NAD-versterker en goed gerestaureerde Celestions. Waardoor ik al een beetje baal van de geluidskwaliteit als ik hi-res Spotify luister via BlueOS. Een eerlijkere benchmark om het Albrecht machien mee te vergelijken gebruik ik tijdens klussen in de schuur. Daar heb ik een JBL Xtreme boombox waarvan ik de veel te zware bastonen wegfilter met de equalizer van Spotify (iOS-versie). Van dit geluid kan de firma Albrecht nog veel leren. Want de geluidskwaliteit uit de DR 690 CD is echt ernstig onder die maat. Vervorming is er weliswaar nauwelijks als je ‘m wat harder zet, maar in basis is dit geluid dan ook uitsluitend gefocust op middentonen. En dat ligt niet aan de internetzenders of het signaal van Spotify; CD-signaal klinkt een klein ietsje beter maar ook dit blijft een kaal transistorgeluid. Een beter eindtrapje en betere speakers zouden wonderen doen.

Kortom, voor de geluidskwaliteit moet je deze internetradio/CD-speler zeker niet kopen. Geef gerust een paar honderd euro meer uit als je een breed en vol gleuid wil. Wil je een makkelijk te bedienen seniorenapparaat en je kan toevallig een aardige korting krijgen op de adviesprijs, dan is dit een prima ding.

Heb jij ook een Albrecht DR 690 CD?

Hey, je bent Tweaker, wat let je om er betere eindtrappen, wat verzwaring van de kast en er betere speakers in te zetten? :)
Niet iedereen is een elektrotechnicus. Bovendien is dit een review van een geheel apparaat, niet een behuizing.
Afkeuren is makkelijk, bij veel tweakers blijft het hier helaas bij !!
Je suggereert dat ik het hield bij uitsluitend afkeuren. Ik noem toch echt ook een aantal erg goede punten van het ding...
Update (n.a.v. comments):

Dank voor de tip rond betere eindtrappen, verzwaring van de kast en betere speakers. Ik ben er meteen aan begonnen:

Eindtrappen heb ik prima uit een oude Onkyo TXDS696 kunnen halen. Gratis en voor niets. Nadeeltje was, behalve de tijd die me dit kostte, dat deze 5.1-unit niet in de kast van de radio paste. Maar omdat ik die kast toch al moest verzwaren (zoals me werd getipt) heb ik maar meteen de stap gemaakt naar aanpassen. Zo kon ik ook de speakers kwijt die ik inmiddels had aangeschaft bestaande uit een setje Power Dynamics PD18NW 18" Neodymium woofers, en vergelijkbaar budget spul voor middentonen en nauwkeurig hoog (want mijn oma houdt van violen). Heb ook meteen maar een dubbel voedingsblok gekocht met krachtstroomaansluiting. Kortom, mooie bekisting uit betonplex gemaakt en daarin een nieuw huis gegoten met fijnbeton en wapening van kepergeweven carbon. Het is erg fraai geworden. En het klinkt fantastisch. Dat ik nu ca. 1200% over het budget ben gegaan is geen punt. Je geeft graag wat extra uit voor je lieve oma, toch?

En toch was zij niet blij met haar nieuwe radio. Want hij is nu veel te groot voor in haar keuken en ze kan 'm niet tillen, zegt ze. Mooi klote natuurlijk, ondanks de enorme gewichtsbesparing dankzij het carbon lijkt ie dus toch wat zwaar uitgevallen. Maar dat het formaat ook tegenvalt kan ik echt niet begrijpen; haar koelast is toch echt iets groter maar die staat blijkbaar niet in de weg. En dan zeurde ze ook nog n's over het feit dat ze een verloopstekkertje moest aanschaffen voor haar, want ze heeft maar één krachtstroomaansluiting in die keuken. Ik heb hier geen begrip voor. Al mijn inspanning voor niets geweest, gvd. Ik heb haar nu mijn 1e iPod gegeven met een koptelefoontje, dit lag toch al 15 jaar te verstoffen. Ben ik er mooi vanaf. Uitleggen hoe ze de accu oplaadt en het ding daarna bedient daar zoekt ze maar een ander voor, ze kan me rug op. En als ze nou komt zeuren omdat die iPod niet meer wordt herkent door haar gloedjenieuwe iMac, of die koptelefoon nare geluiden geeft in haar gehoorapparaat, dan stuur ik haar wel naar Tweakers voor advies en goede ideeën.

;)

[Reactie gewijzigd door MacOSX-man op 26 december 2021 16:46]