RollerCoaster Tycoon: Classic, Windows Review

linksquest 19 december 2021, laatste update op 19 december 2021, 1.611 views Product gekocht

RollerCoaster Tycoon: Classic, Windows

Pluspunten

• Werkt prima op een modern systeem.
  • Voelt en speelt als een klassieker, alleen nu veel beter.
  • Eigen park maken met veel opties.
  • Zelf attracties maken en deze kennen opslaan.
  • Gasten maken de uitdaging extra leuk.

Minpunten

• Geen mode om zonder geld te kunnen spelen.
  • Je hebt Steam nodig om het te kunnen spelen.

Gameplay Score: 5
Beeld Score: 5
Geluid Score: 5
Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Stabiliteit Score: 5
Atari heeft een tijdje geleden de klassieke RollerCoaster Tycoon nieuw leven gegeven, dit in een vorm van een Classic edition. Maar is deze nieuwe editie met een adviesprijs van €12,50, op moment van schrijven, het waard? Kom erachter in deze review.

Enige tijd geleden had ik al een review van de Gold edition van RollerCoaster Tycoon gedaan, maar omdat deze Classic Edition toch een verbeterede versie is, leek het me toch leuk om hier even dieper op in te gaan. De classic Edition is een combinatie van de eerste 2 games inclusief alle DLC, dus hier bedoel ik volledige Roller Coaster Tycoon 1 en 2, deze in 1999 en 2002 zijn uitgekomen. Hier zitten de uitbreidingspakketten Wacky Worlds en Time Twister meteen ook bij. In totaal zijn er meer dan 90 scenario's aanwezig die je wel even bezighouden.

Tegenwoordig draaien de meeste van de gamers inmiddels op Windows 10, of op een voorganger. Dat betekent dat veel klassieke pc-games niet, tot bijna niet op een moderne gaming PC werken, je zult vaak wat instellingen moeten aanpassen of met een soort van Emulator (Virtual Machine) moeten werken, tenzij je nog een oude PC met een oude Windows versie hebt. Gelukkig hoef je bij deze versie van RollerCoaster Tycoon Classic niet druk om te maken, want Atari heeft er namelijk voor gezorgd dat deze geoptimaliseerd is voor de moderne systemen. Het enige dat wel jammer is, is dat je ondanks dat je een installatie-CD erbij krijgt bij een fysieke versie, je het spel niet zonder Steam kunt spelen, dat betekent dat je als je met meerdere mensen dit spel wilt spelen, je niet zomaar de CD kunt lenen. Dat betekent dat iedere speler een exemplaar moet kopen, of je moet met meerder man 1 Steam account delen.

Gameplay

De gameplay heeft buiten wat tweaks en een herindeling van het menu geen echte vernieuwing, wat helemaal niet erg is. De gameplay was al easy en perfect, dus waarom fixen wat goed werkt. Je bestuurt de hele game met de muis, en kunt namen geven met behulp van het toetsenbord. Van veel attracties kun je zelf iets maken, denk hierbij aan een eigen achtbaan of een supergroot doolhof, jij kunt het allemaal maken. Het enige nadeel is natuurlijk het geld, dat houdt soms een beetje op, maar dat mag de pret natuurlijk niet bederven. Het is natuurlijk altijd belangrijk dat je bij het maken van een eigen attractie deze wel doet testen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat er ongelukken gebeuren. Soms is het wel eens leuk om een stoute jongen te zijn en extra voor ongelukken te zorgen, maar dat is uiteindelijk niet het doel van het spel. De klant is koning, en dat is bij RollerCoaster Tycoon niet anders. Je kunt naar klachten en tips van mensen luisteren door naar hun gedachten te kijken. Zo kan het wel eens zijn dat een bepaald gebied smerig is, of dat iets te duur is. Het is aan jou om hier iets aan te doen, want als je klanten tevreden zijn, ben jij ook tevreden. Je kunt ook gebruik maken van promoties en kortingsbonnen om bezoekers te trekken, door die extra bezoekers kun je dus extra geld verdienen en kun je blijven uitbreiden. Naast het bouwen moet je ook je park onderhouden, gelukkig kun je daar mannetjes voor inhuren die dat voor je doen, zo heb je bewakers, monteurs, entertainers en schoonmakers.

Grafisch

Op Grafisch gebied hebben ze de klassieke stijl aangehouden, iets waar ik wel blij om ben. Wel hebben ze de zoom functie nog net wat verbeterd en is het spel wat scherper dan het origineel, een prima update in mijn ogen. Je park aankleden met bloemen, fonteinen en andere gekke dingen, zorgen er allemaal voor dat je park nog mooier wordt. Alles is duidelijk te herkennen en goed afgewerkt. Soms als je park drukker wordt en veel dingen dicht op elkaar staan, is het soms moeilijk om iets goed te kunnen zien of waarnemen, maar door even in te zoomen kun je dit gelukkig redelijk goed oplossen. De muziek in de game is nog altijd even goed en geeft een vrolijke stemming.

RollerCoaster Tycoon Classic is het beste van 2 geweldige games, en dat werkt op een moderne PC. Deze game is een klassieker die veel mensen vroeger helemaal grijs gespeelt hebben, en dat graag nog eens willen doen, en daar heeft Atari met deze Classic Edition goed op ingespeeld. Het voelt nog altijd als toen en is best makkelijk in gebruik. Het enige dat misschien voor niet hardcore gamers een minpunt kan zijn is dat je verplicht met Steam moet werken, en dat je de game niet met meerder man kunt delen in een huishouden. Voor de rest een perfecte versie dat goed aanvoelt en niet een simpele 1.5 versie is.

Heb jij ook een RollerCoaster Tycoon: Classic, Windows?

"RollerCoaster Tycoon Classic is het beste van 2 geweldige games, en dat werkt op een moderne PC."

Daarvoor moet je bij OpenRCT2 zijn. Je hebt de originele gamebestanden nodig, maar het origineel koop je voor 10 euro op steam. Zeker nu het de ontwikkelaars recent gelukt is om een nieuw save format te maken waardoor bijna alle ingame limieten weg zijn is dat een veel betere ervaring.

OpenRCT2 heeft zelfs multiplayer, hoewel ik dat zelf nooit gebruikt heb.
Ik heb OpenRCT2 even geprobeerd, maar de icoontjes schalen niet mee, waardoor het op een high-resolution monitor totaal niet doenbaar/leuk is. En ik heb ook niet onmiddelijk een optie gevonden (in-game) om dat te corrigeren.
Het zit er zeker in, het heet de "Window scale factor".

Ja, dat had ik gevonden, maar dat is niet wat ik wil. De icoontjes moeten groter, de rest van het beeld wil ik houden as-is :|

Ik snap niet waarom het één gekoppeld is aan het ander... ('t is te zeggen; ik kan er me best iets bij voorstellen, maar ik vind het geen correcte implementatie)
Oh, ja dat is volgens mij niet mogelijk, je hebt gelijk.

Volgens de devs staat het nog wel op de agenda, ze wilden echter eerst het nieuwe save format klaar hebben.
Zelf heb ik de "2e druk" uit 2002 nog liggen (welke ook geschikt is gemaakt voor Win XP) en zolang de cd-rom gebruikt wordt, werkt de game ook nog in Windows 10 20H2.

Je hebt wel wat beperkingen (lagere resolutie, draait beter in venster modus, enz) -- maar verder prima.
Leuke review! Zou deze game ook nog draaien op Windows 11, daar ben ik dan wel benieuwd naar?
Jazeker, mijn Acer Nitro 5 AN515-43-R84P draait al een tijdje op Windows 11 en mijn dochter heeft hem daar vorige week nog zonder problemen op gespeeld, spel loopt via Steam.