ASUS RT-AC88U

Specificaties WiFi-ac • 9-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS RT-AC88U Review

tworfofour 17 december 2021, 162 views Product gekocht

ASUS RT-AC88U

Sterke wifi, maar de verbinding valt soms weg, waarna alleen een herstart van de router helpt. Na 2 jaar wordt de tijd dat het werkt steeds korter, nu al bijna elke ochtend een powercycle nodig. Opstarten duurt veel te lang en configuratie schermen zijn te complex en te traag.

Pluspunten

• ai-mesh
  • 8 tcp (lan) poorten
  • mogelijk om 2 poorten te bundelen

Minpunten

• Forse afmetingen, past niet lekker in de meterkast.
  • instabiele wifi
  • tcp poorten zijn niet allemaal even betrouwbaar
  • configuratie moet per pagina gesaved worden
  • opstarten duurt lang

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
Ik heb deze rt-ac88u iets meer dan 2 jaar geleden uitgezocht vanwege de volgende features:
- snelle ac wifi
- 8 tcp poorten
- ai-mesh

Het is een fors apparaat waarvoor ik met moeite een plek in mijn meterkast kon vinden: Ik had 'm graag aan de zijkant in de kast geplaatst, met het oog op de orientatie van de antennes. Maar hij is breder dan mijn meterkast diep is, dus dat was helaas geen optie.

Ik heb een mesh gemaakt met een asus rt-ax92U op de 1e verdieping, die node zit met een kabel via een switch verbonden aan de rt-ac88u die op de begane grond als wifi-router dient. Het instellen van de mesh ging gemakkelijk en alles leek een poosje prima te werken.

Echter zo nu en dan bleek de -bekabelde- verbinding tussen de router en mijn server weg te vallen. Even de netwerk stekker er uit en er weer in lostte het probleem vaak weer op. Soms was een powercycle van de router noodzakelijk om de verbinding te herstellen. Na veel zoeken en experimenteren bleken de hoogste tcp poorten (5-8) de oorzaak: Ik heb nu de server op de onderste poorten (1-4) zitten en sindsdien komt dit probleem bijna niet meer voor. De poorten 5-8 zijn nog bruikbaar, maar niet erg betrouwbaar.

De wifi dekking is goed. Het is minder sterk dan met mijn eerdere buffalo router met ingebouwde antenne versterker plus een 9Dbi antenne: daarmee had ik overal in mijn huis en zelfs tot aan het einde van het blok 100% ontvangst. Maar met deze router heb ik op de gehele beqane grond, tot achter in de tuin voldoende sterk signaal voor een goede verbinding. De antennes op deze router stralen enkel in het horizontale vlak af, dus op de 1e verdieping heb ik nog een zwak signaal van de router, op de 2e verdieping kan ik het signaal nauwelijks meer zien.

Omdat ik bekend was met dit probleem was mijn oog gevallen op de aiMesh oplossing: een kabel van de begane grond naar de 1e verdieping en daar staat een rt-ax92U die als 2e node dienst doet. Het opzetten van de mesh door de node toe voegen was een kwestie van een paar minuten en alles leek rozegeur en maneschijn.

Na verloop van tijd merkten we echter dat sommige apparaten, zoals onze telefoons, soms toch hun wifi connectie kwijt raakten. Na veel zoeken bleek dat de beide nodes actief de verbinding met een apparaat verbreken als de signaal sterkte onder een bepaald niveau kwam om ze zo te forceren te verbinden met een node dichterbij. In onze situatie bleek echter die 'node dichterbij' het signaal ook niet sterk genoeg te vinden, met als gevolg dat onze telefoons telkens van beide nodes werden 'gekicked' en effectief gewoon geen verbinding hadden. Die feature dus maar uitgezet en toen leek het weer een poosje goed te gaan.

Ik had inmiddels al wat ervaring opgedaan met de configuratie van de router, en kan melden dat dit bepaald geen pretje is: er zitten waanzinnig veel opties in met geheimzinnige namen, maar een duidelijke uitleg van wat die opties doen ontbreekt geheel. Daarvoor moet je blijkbaar gestudeerd hebben. Bovendien moet je na elke wijziging die je maakt op de 'save' knop onderaan klikken, want als je naar een andere pagina gaat zonder op 'save' geklikt te hebben dan zijn je wijzigingen -zonder waarschuwing- weer weg. Op die 'save' knop klikken is echter op zich al geen fijne ervaring: er wordt eerst een langdurige animatie getoond van 0 naar 100% tijdens het opslaan. Daarna gaat de router herstarten, en dat duurt laaaaaaaaaaaaaaaang bij deze router. Ik vraag me dan af: waarom moet de hele router opnieuw opstarten als je bijvoorbeeld alleen een kleine wijziging maakt in een wifi-instelling? Deze router lijkt na elke wijziging te willen herstarten.

Maar goed, het was best een duur apparaat -nu kost het nog iets van 140 euro, maar toen ik 'm kocht was hij meer dan 200 euro- en het werkte nu dan toch weer goed (dachten we), dus verder. Nu, iets meer dan 2 jaar later, verliezen weer telkens een paar apparaten hun wifi verbinding, o.a. mijn nest mini en nest hub 2, welke wij veelvuldig gebruiken om de home automation te bedienen. Naar nu blijkt, valt de wifi van de router op de begane grond weg en de apparaten die te ver van de node op de 1e verdieping zitten kunnen fluiten naar hun verbinding. Ze blijven het proberen, maar worden door de router telkens niet toegelaten tot de wifi. Bijna elke ochtend moet ik eerst naar de meterkast om de router uit en weer aan te zetten. Ik begin dit ding nu best wel zat te worden.

Ik heb ook al een paar keer gezocht hoe ik hulp van Asus zelf kan krijgen, maar de support helpdesk voor de routers hebben ze blijkbaar net zo goed verstopt als sommige opties in het configuratie scherm, want ik kan enkel support vinden voor allerlei andere asus apparaten, maar niet voor hun routers. En je kunt niet eens met ze chatten of mailen als je niet eerst een geldig type nummer ingeeft en de nummers van mijn routers worden niet geaccepteerd.

Kortom: dit apparaat belooft veel maar de kwaliteit en de ondersteuning ervoor is ronduit slecht, zeker gezien de hoge prijs van het apparaat.

Heb jij ook een ASUS RT-AC88U?

Vraag & Aanbod