Philips AC1214/10

€ 215,-
Specificaties Luchtreinigingsventilator - Bekijk alle specificaties

Philips AC1214/10 Review

Pen en papier 16 december 2021, laatste update op 16 december 2021, 662 views Product gekocht

Philips AC1214/10

Zie de uitgebreide review en/of de plus- en minpunten. Of het echt de lucht filtert, dat weet (merk) ik niet, dus eigenlijk kan ik geen goed eindoordeel in sterren geven, maar dat moest nu eenmaal. De indicator vind ik in ieder geval erg nuttig.

Pluspunten

• Filters zijn eenvoudig te vervangen
  • Geen lichtvervuiling 's nachts
  • In luchtkwaliteit inzichtelijke indicator

Minpunten

• 's Nachts hoorbaar, ook op laagste stand
  • Filters wel duur
  • Handvat niet helemaal handig
  • Wifi-mogelijkheid (dit is persoonlijk hè)
  • Onduidelijk wat het filtervermogen is w.b. deeltjesgrootte

Deze luchtreiniger heb ik enkele jaren geleden gekocht omdat ik in een omgeving woon met veel luchtverontreiniging. Ik heb verder geen luchtwegproblemen, maar het leek me gewoon een goed idee, ter preventie.

Bij aanschaf was het toch een beetje onduidelijk hoe fijn de deeltjes zijn die hij er uit kan zeven. Op de verpakking van de doos en van het Hepa-filter staat 0,2 um, op de website van Philips staat bij het product 0,3. Wat het dan echt is, is dan de vraag.
De luchtreiniger kostte 229 euro toen, en van Philips zou ik dan nog een extra Hepa-filter cadeau krijgen. Dat cadeau krijgen lukte niet omdat het navigeren op die site niet lekker liep - mijn advies is om eerst eens bij een dergelijke belofte te testen hoe dat aanvragen van een cadeau verloopt.
De filters zijn op zich aan de prijs. Er zitten feitelijk drie filters in: een voorfilter dat het stoffige stof opvangt, een koolstoffilter tegen de geuren en VOSsen, en een HEPA-filter. Het voorfilter moet je minimaal 1 keer per maand schoonmaken, de andere filters moet je na verloop van tijd vervangen en daarvoor in de plaats dus nieuwe aanschaffen.
Het schoonmaken en vervangen is eenvoudig.

De handleiding is een boekje met Nederlandstalige uitleg erin, en vond ik duidelijk genoeg. Er wordt helaas niet in vermeld waarom het van belang is dat je je handen wast nadat je de nieuwe filters geplaatst hebt - zijn de materialen ervan giftig?

De bedoeling is dat je hem aan hebt als je de ramen gesloten hebt, want dan werkt hij het beste. Dus daardoor wist ik niet altijd even goed wat ik nu zal doen: ventileren en luchten, of het apparaat aan, of toch maar beide tegelijk.

De luchtreiniger is niet al te zwaar en heeft een handvat, een soort inkeping waar je je vingerkoten insteekt. Ik verplaats de reiniger nogal eens, ook trap op en trap af, en vind daarbij dat dat handvat toch wel weinig ruimte geeft aan mijn vingers om erin te steken - ik til hem behoedzaam omdat ik beducht ben dat ik hem verlies. Dat is verder nog nooit gebeurd.

Of de reiniger de lucht echt goed zuivert, dat weet ik eigenlijk niet. Ik merk zelf geen verschil, bijvoorbeeld of de lucht frisser aanvoelt of dat ik luchtjes niet ruik, wel zie ik inderdaad dat er stof verzameld wordt in het voorfilter.
Wat ikzelf wel heel erg inzichtgevend vond, was de indicator die aangeeft in welke mate de lucht verontreinigd is. Ik wist bijvoorbeeld niet dat bakken zo'n invloed heeft - de indicator gaat dan naar stand 12, dat is de hoogste stand. Als mensen met sigaretten op straat langslopen, reageert de meter daar ook op. Dus dat vind ikzelf wel een hele nuttige eigenschap van het apparaat.
Ik merk daar ook aan wanneer het tijd is om weer te stofzuigen, want dan wil de lucht maar niet echt schoon (stand 1, 2 en 3) worden, of het apparaat gaat in een hogere stand als je door de kamer loopt.

De luchtreiniger kun je instellen op verschillende reinigingssnelheden - hoe sneller hij de lucht reinigt, hoe lawaaieriger. De turbo-stand, het hoogste, is helemaal een herrie. De laagste stand, een 1, is een zacht geruis.
Het apparaat heeft ook een slaapmodus, die als volgt werkt: eerst gaat hij gedurende 10 minuten in de turbostand met de bedoeling de slaapkamer goed schoon te zuigen, daarna gaat hij in de zachtste stand. Dit vind ik zelf niet werken. Als ik in bed lig en dan nog 10 minuten het turbo-geluid onderga, dan raak ik daar van in de stress - het is niet bepaald een ontspannen voorbereiding op de nacht. Je zou hem dus beter wat eerder aan kunnen zetten, maar dan moet je wel iemand zijn die daar aan denkt. Het geluid dat volgt na die 10 minuten, is nog steeds hoorbaar dus dat is voor geluidsgevoeligen met goede oren wel goed om te weten.
Als je een kleine slaapkamer hebt, is het zowieso al lastig te bepalen waar je hem dan neer zou moeten zetten. Het apparaat heeft aan al zijn kanten minimaal 20 cm vrije ruimte nodig.

Wat best goed is, is dat deze reiniger in het donker ook gewoon donker is. Veel apparaten, waaronder andere luchtreinigers, geven licht 's nachts en dat is natuurlijk ontzettend raar. Deze luchtreiniger doet dat niet, en verdient daarom een tien voor het onderdeel lichtvervuiling (hoewel het een lichtvervuilde omgeving niet opschoont).

En tot slot, heeft dit apparaat met behulp van Wifi en een app nog extra mogelijkheden. Welke dat zijn, daar heb ik me niet in verdiept, en voor mij persoonlijk hoeft dat Wifi- en appgedoe ook helemaal niet. Misschien is het wel een leuke tool, maar dat moet je bij interesse zelf maar eens onderzoeken. De luchtreiniger lijkt nu steeds contact te zoeken met een wifi-zender, en dat denk ik omdat er steeds een Wifi-symbool knippert. Maar hoe ik dat apparaat zover krijg dat hij daar mee ophoudt, dat staat niet in de handleiding. Dus dat zal wel niet kunnen.

Heb jij ook een Philips AC1214/10?